Vis os dit vintagehifiværksted

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » søn 25. sep 2022 18:09

Selvom det kun er 18 måneder siden jeg flyttede mit værksted ind i et nyrenoveret rum i kælderen fra fyrrummet, besluttede jeg mig for nyligt for at flytte det til mit kontor på 1. sal. Selvom jeg var glad for rummet i kælderen, så var det lidt småt med bordplads og plads i det hele taget.

Ved at flytte værkstedet til 1. sal, slipper jeg også for en masse ture til kælderen når jeg liige mangler noget.
Og i disse for vort lands så svære tider, kan jeg spare på varmen i kælder og dermed på gassen :thumbsup:

Nu er flytningen ved at være overstået, det udstyr jeg forventer at skulle bruge er på plads og tilsluttet, så nu kan jeg snart komme i gang igen.

60A2EA05-886A-471F-A563-06553D76F1B8.jpeg


D82415BB-E4EB-4C16-9E50-D47D83986E88.jpeg

Den svære øvelse består nu i at undgå at fylde rummet med ting der sjældent bruges. Og generelt rydde op nå man er færdig med et projekt. Det gamle værksted i kælderen bliver nu til lager for reservedele, projekter der venter, instrumenter, med mere…

Jeg er ret tilfreds med resultatet :OLO:

Mvh Kenneth


P.S. og lad os så lige se nogle af jeres værksteder også :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. sep 2022 23:23

Det er flot - imponerende :shock: .... og formentlig betydelig mere tjekket end hvad de fleste professionelle værksteder kan tilbyde (af dem, der er tilbage... ;) )

Nu er "flow"et af apparater og trafikken i det hele taget nok også betydelig større i et proff. værksted, men dette ligner "State of the art". hverken mere eller mindre. :thumbsup:

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf X-ray » man 26. sep 2022 08:17

Tillykke med dit nye værksted. Det udstråler din sædvanlige ordentlighed.. :thumbsup:
Det kan vel næppe skæres ned til mindre - når man nu er 'Instument-mand' ;)

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf cdp » man 26. sep 2022 17:07

jeg er ret tilfreds med resultatet :OLO:

Mvh Kenneth

Det kan jeg da godt forstå.. ;) Dejligt rum med alt hvad ( elektronik ) hjertet begærer - eneste der mangler kunne lige være, at du boede på Fyn. :lol:
Fedt værksted. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf Klarskov » tors 16. mar 2023 01:05

Mit lille værksted.

Vaerksted_1_usk.jpg


Både vintage og ikke-vintage, og ikke så forfærdelig fancy. Det kan i hvert fald ikke hamle op med Carlson's Lab - eller mange af de andre her på sitet! Men der er, hvad jeg har brug for til daglig. Den gamle HP331A forvrængnings¬analysator (til højre) er egentlig overflødig og (næsten) fuldt erstattet af HP Audioanalysatoren til venstre - bortset fra, at voltmetret i den gamle går højere op end analysatorens - og så er det analogt så det giver et bedre blik på f.eks. en spændings stabilitet (hvilket man jo også kan se på oscilloscopet, men alligevel!). B&O tonegeneratoren er smart på flere måder. Dels har den en perfekt firkant op til 1 MHz! I sammenhæng med en anti-riaa giver en 1-2 kHz firkant et super hurtigt blik på en RIAA's frekvensgang. Din-bøsningen er en venstre/højre-udgang, så hvis man undersøger en forstærker, kan man nemt koble signal på de 2-kanaler hver for sig uafhængigt af hinanden. Forvrængningen ligger nede omkring 0,03% i det hørbare område. B&O universalinstrumentet er vel egentlig også overflødigt, fordi det dækkes af små digitale multimetre ved lave frekvenser og af oscilloskopet ved høje ditto, men det er et vidunderligt instrument at arbejde med. Og vintage er det jo! Modstandsmåling er med lineær skala, fordi det måler med konstant strøm. Philips LCR-broen kan også dækkes af små håndholdte - men det måler tabsfaktoren meget præcist (f.eks. kan det ofte skelne mellem tabsfaktoren i en mks- og en mkp-kondensator. Desuden lidt strømforsyninger.

Tektronix_1.jpg


Lidt af nostalgiske grunde har jeg beholdt det gamle Tektroniks 'scope. Det er bygget i begyndelsen af 60'erne (og har tilhørt Isotopcentralen, altså et forskningslaboratorium!). I det store og hele holder det kalibreringen. Det er dog ikke ren nostalgi. Jeg bruger det nemlig til undersøgelse af strømforsyninger. Det moderne HP oscilloscop går godt nok op til 400V, men jeg er en pivskid. Der skal ikke meget til at smadre indgangen på det. Anderledes med det gamle rørbestykkede: Hvis det får lidt for meget, hikker det lidt og kører så i øvrigt videre. Skulle uheldet være rigtig ude er det diskret opbygget så passive komponenter kan nemt skiftes - og det samme gælder rørene. Indstiksmodulet går ned til 5mV pr. tern og op til 15-20 MHz. Rigeligt til de fleste ripple-undersøgelser. Er det ikke nok kan et modul med lavere båndbredde, men en følsomhed på 1mV/tern sættes i.

Roertest_1.jpg


Rørtesteren er af egen tilvirkning - d.v.s. den er baseret på "Sussex-testeren". Jeg har haft flere (store militære) rørtestere, men jeg synes målingerne var for upræcise og måleparametrene for uklare. Sammen med strømforsyningen (den hvide med de to digitale metre) kan den teste for alle anode- og g2-spændinger fra ca. 90V til godt over 400 (max. 200mA). Desuden er der 6,3/5A Vac til glød. Indbygget i testeren en regulator fra ca. -90 til 0V til g1. På denne måde er det faktisk overkommeligt at optage rørkarakteristikker. Der er kun 3 sokler og kun omskifter til anode og g1 - resten klares med klemmerækken (og nogle adaptere til f.eks.12-bens 6HB5, 6GY5, 6LF6 m.fl. og en anden til 6C33B-C). Det tager lidt længere tid at sætte den op med forbindelser til strømforsyning m.v. Men det er til at leve med. Den har også indbygget sinusgenerator med præcis spænding, så i et hug måler den både Ia og S/gm ved klart definerede spændinger.

Hvad man ikke ser er "alt det andet", alt det, jeg kun bruger sjældent: målesender, et par andre 'scoper, indgangsmoduler til Tektronix, højspændingsgeneratorer, ESR-meter, elektrostatisk højspændingsmeter, gitterdykmeter, selvfølgelig nogle håndholdte multimetre m.v.

Jeg kunne godt tænke mig at finde plads til en PC, men det er altså ikke lykkedes (endnu).

Og endelig: Hvis nogen i området har brug for en håndsrækning til et eller andet, som værkstedet kan, hjælper jeg gerne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. mar 2023 01:32

Endnu et lækkert værksted :p . Jeg ved ærligt talt ikke meget om de flotte måleapparater, men det ser altså bare godt ud. God orden også - det siger jo nok en del om indehaveren og ikke mindst kvaliteten af reparationer. Det kan jeg godt lide at se. Desuden er jeg vild med at se den dedikation, der tydeligvis hersker i dette værksted. Det er dog ikke meget anderledes end de andre "afslørede" :p værksteder, men det gør det bestemt ikke ringere. Dejligt at se, at der plads til nogle af "de blå" fra B&O.

Rørtester-setup'et er fedt :-)

Thumbs up herfra! :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf KenRas » tors 16. mar 2023 08:08

Hej Klarskov.

Det ser sgu rigtig godt ud med meget brugbare instrumenter :thumbsup:

Jeg kan jo se at din audio analyzer er en HP8903B, hvilket du vist har nævnt før i en kommentar i min tråd. Jeg har i øjeblikket en HP8903B til låns, så jeg planlægger at supportere den i mit program til at måle på forstærkere.
Jeg skal bare lige finde tiden til det :|
Når jeg er færdig er du, og andre, velkommen til at få en kopi.

Det der store Tektronix skop har for mig altid stået som et ægte design ikon fra 60’erne. Jeg har flere gange været fristet af at købe et, men det fylder desværre en del. Jeg har jo brugt det i Flyvevåbenet, tilbage i 70’erne, så der er minder forbundet med at se et.

Din rørtester ser også meget interessant ud. Lidt mere information den, tak :p

Et LCR meter er også på min ønskeliste.

Men alt i alt så er du vist godt kørende :Thumpsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Vis os dit vintagehifiværksted

Indlægaf Klarskov » tors 16. mar 2023 12:31

Tak til Freddy og Kenneth for de varmende reaktioner. Det er rart at se, at andre interesserer sig for det. Og tusind tak for tilbuddet om kopi af programmet til HP'en. Jeg skal dog lige have fat i et GPIB-USB interface først.

Vedr. rørtesteren: Som nævnt er den baseret på Sussex-testeren. https://www.vintage-radio.net/attachmen ... sex-v1.zip

Selve målekredsløbet er det samme som i Sussex-testeren. Oscillatoren er den viste wienbro udgave s. 28 (den oprindelige var alt for ustabil for min smag). Det tog lidt tid at finde en pære, som reagerer hurtigt og præcist nok. Hvis der er interesse for det kigger jeg gerne efter, hvad jeg endte med.

Gitterforspændigen er også lidt anderledes, idet jeg har sat en egentlig spændingsregulator foran emitterfølgeren (T8, MJE350), fordi den rene emitterfølger drev for meget.

De små LCD-metre skal have hver deres strømforsyning. Det klares med 3 stk. 9 volt batterier, som tændes med et relæ. De bruger stor set ingen strøm så de vil holde i mange mange år. Jeg valgte de små LCD'er, fordi jeg havde dem. Nu er de hundedyre, så billige kinesere er nok et bedre bud. De virker ligeså godt.

Læktestene klares med nogle relæer.

Den sorte trykknap til venstre slutter spænding til anoden og g2, så røret er uden belastning så længe det varmer op. Den røde slutter læktestene til.

Hvis der er interesse for det svarer jeg meget gerne på opfølgende spørgsmål.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster