Jeg er ved at have anskaffet mig et temmelig kompetent anlæg, hvis jeg selv skal sige det. Men anlægget kan være så kompetent som det skal være, og stadig blive ødelagt af små detaljer. En gang tog det mig en måned at opdage at den ene højttaler var i modfase: Det lød forkert, men hvorfor?
Denne gang har det varet halvandet år: Jeg havde vænnet mig til at Black Sabbath og Led Zeppelin lød kompakt, kedeligt og fladt og tænkte at det nok var indspilningen, for andre tungt rockende grupper lød fedt nok. Big Band jazz havde også en tendens til at blive lidt for intenst men sådan var det vel bare...
Da Verner nævnte at der var noget galt med balancen i anlægget, satte jeg en ekstra 15" basenhed i hver side.
Så fik jeg sat en ny (for mig) CL34 forforstærker i stand og var irriteret over at det meste lød dårligere end med den gamle.
Lige indtil en nat hvor jeg lå søvnløs (over noget andet) og kom til at tænke på at lavintens musik (enkel jazz, folk) lød godt og tung rock lød mindre godt. Måske var der noget niveautilpasning? Jeg faldt i søvn igen og tænkte ikke over det før næste dag, da jeg skulle have min daglige dosis aftenmusik. Så skruede jeg ned for min effektforstærker og op for min forforstærker og satte mig til at lytte. Det lød bedre!
Så tjekkede jeg specifikationerne for CL34 og Elekit 8900 og: CL 34 har en udgangsspænding på 2-10 V og Elekit har en følsomhed på 850 mV. Nu er Elekitten skruet fra kl 12 ned til på kl 8 og CL34 skruet op fra kl 9 til kl 10.
Samtidig blev subwooferen skruet meget ned.
Tænk at det skulle tage 1,5 år at opdage.