Doh! Undgå overstyring.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Doh! Undgå overstyring.

Indlægaf ralphandersen » lør 14. jun 2025 09:42

Jeg er ved at have anskaffet mig et temmelig kompetent anlæg, hvis jeg selv skal sige det. Men anlægget kan være så kompetent som det skal være, og stadig blive ødelagt af små detaljer. En gang tog det mig en måned at opdage at den ene højttaler var i modfase: Det lød forkert, men hvorfor?
Denne gang har det varet halvandet år: Jeg havde vænnet mig til at Black Sabbath og Led Zeppelin lød kompakt, kedeligt og fladt og tænkte at det nok var indspilningen, for andre tungt rockende grupper lød fedt nok. Big Band jazz havde også en tendens til at blive lidt for intenst men sådan var det vel bare...
Da Verner nævnte at der var noget galt med balancen i anlægget, satte jeg en ekstra 15" basenhed i hver side.
Så fik jeg sat en ny (for mig) CL34 forforstærker i stand og var irriteret over at det meste lød dårligere end med den gamle.
Lige indtil en nat hvor jeg lå søvnløs (over noget andet) og kom til at tænke på at lavintens musik (enkel jazz, folk) lød godt og tung rock lød mindre godt. Måske var der noget niveautilpasning? Jeg faldt i søvn igen og tænkte ikke over det før næste dag, da jeg skulle have min daglige dosis aftenmusik. Så skruede jeg ned for min effektforstærker og op for min forforstærker og satte mig til at lytte. Det lød bedre!

Så tjekkede jeg specifikationerne for CL34 og Elekit 8900 og: CL 34 har en udgangsspænding på 2-10 V og Elekit har en følsomhed på 850 mV. Nu er Elekitten skruet fra kl 12 ned til på kl 8 og CL34 skruet op fra kl 9 til kl 10.
Samtidig blev subwooferen skruet meget ned.

Tænk at det skulle tage 1,5 år at opdage.
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Doh! Undgå overstyring.

Indlægaf Elway » lør 14. jun 2025 10:35

Det kan ske. Forud for træffet var jeg ikke helt tilfreds med lyden fra den Yamaha pladespiller der skulle indgå i min og Gottschalcks Yamaha præsentation på træffet. Og jeg kunne ikke sætte fingeren på hvad det kunne være. Det var Anders Helmer der aftenen før kort konstaterede at det var galt med fasen. Og vi fik byttet rundt på to ledninger til PU'en under headshell'en. Og vupti. Kunne ellers have sværget på at jeg have monteret PU'en korrekt. Doh..!
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf kbekke » lør 14. jun 2025 13:06

Hej Ralph. Har du prøvet bare at tage tape out fra CL-34’eren og så alene regulere volumen på Elekit’en?

“For meget gain” er desværre meget almindeligt og, synes jeg, ofte et større problem end “for lidt” ;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf ralphandersen » lør 14. jun 2025 17:08

kbekke skrev:Hej Ralph. Har du prøvet bare at tage tape out fra CL-34’eren og så alene regulere volumen på Elekit’en?

“For meget gain” er desværre meget almindeligt og, synes jeg, ofte et større problem end “for lidt” ;)

Problemet tog 10 sekunder at løse ved at skrue ned for gain på effektforstærkeren. Det der ærgrer mig, var at det tog halvandet år at opdage at der var et problem og at det kunne løses. Så meget for mine dømmekraft i forhold til lydkvalitet.

Siden jeg skruede ned er der kommet mere og bedre bas der er lettere at høre, flere detaljer i hornsektionen (fx en tværfløjte, jeg ikke har hørt før). Ellingtons klaver på Money Jungle er holdt (næsten) op med at lyde forvrænget osv. osv.
De plader jeg synes lød godt i forvejen, har fået endnu flere detaljer og bedre bas. Mange af dem der lød dårligt, lyder nu godt. SÅ det er en historie med en lykkelig slutning. Jeg har ikke tjekket Black Sabbath endnu, men Led Zeppelin lød bedre end den plejer i går da jeg stadig hektisk var i gang med at tjekke plader ud igen. Åh ja, og technodansestedet er nu også i lyttepositionen og ikke kun foran køleskabet ;)
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf Fensten » søn 15. jun 2025 00:29

ralphandersen skrev:
kbekke skrev:Hej Ralph. Har du prøvet bare at tage tape out fra CL-34’eren og så alene regulere volumen på Elekit’en?

Problemet tog 10 sekunder at løse ved at skrue ned for gain på effektforstærkeren. Det der ærgrer mig, var at det tog halvandet år at opdage at der var et problem og at det kunne løses. Så meget for mine dømmekraft i forhold til lydkvalitet.

Siden jeg skruede ned er der kommet mere og bedre bas der er lettere at høre, flere detaljer i hornsektionen (fx en tværfløjte, jeg ikke har hørt før). Ellingtons klaver på Money Jungle er holdt (næsten) op med at lyde forvrænget osv. osv.
De plader jeg synes lød godt i forvejen, har fået endnu flere detaljer og bedre bas. Mange af dem der lød dårligt, lyder nu godt. SÅ det er en historie med en lykkelig slutning. Jeg har ikke tjekket Black Sabbath endnu, men Led Zeppelin lød bedre end den plejer i går da jeg stadig hektisk var i gang med at tjekke plader ud igen. Åh ja, og technodansestedet er nu også i lyttepositionen og ikke kun foran køleskabet ;)

Hej Ralph,

Kom gerne forbi.

Jeg har på fornemmelsen at Reference Line PREEMINENCE ONE PREAMPLIFIERS kunne være noget for dig.

Læs mere her.

http://www.audioreview.com/product/ampl ... e-one.html

Hvis du ønsker det må du gerne låne min.

Mvh.

Fensten, som ved en lytte session. Først sent opdagede at musikken, blev afspillet på 45RPM fremfor 33RPM :QQS:
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fensten

Lokalitet: Brabrand

Indlægaf kbekke » søn 15. jun 2025 00:54

ralphandersen skrev:Åh ja, og technodansestedet er nu også i lyttepositionen og ikke kun foran køleskabet ;)

Jeg er selvfølgelig super-glad på dine vegne og nysgerrig på, hvordan det NU lyder. -Men også lidt ked af at mit “hemmelige” yndlingslyttespot har flyttet sig og at jeg nu kan se frem til at skulle kæmpe med de andre om en plads i sofaen :lol:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Tilbage til Andet vintage-udstyr