Nyt udstyr købt på auktion

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Lasse » man 17. okt 2011 11:57

@ MDA : Tak for hjælp til upload af billeder, nu funker det :thumbsup:
Mht. L-58A er jeg bare sådan lidt almen nysgerrig idet der jo ikke er meget erfaringsbaseret info om den på nettet, hvis ikke man forstår japansk ihvertfald.

Hvordan lyder den når den spiller som den skal? Er der nogen kendte problemer med den som man skal kigge efter?
Hvordan er den at rense og reparere og finde reservedele til? Kan den tåle "Rigtig ren" på frontpladen? Erfaringer med midler til behandling af trækassen? Er der nogle højtalere som den lyder specielt godt med? Det lyder ikke som om du selv har skiftet lytter så det vil jeg undlade at spørge om.


@Fred : Glad for at du synes det ser ok ud med min process indtil videre. Selvom jeg normalt måske ikke kan karakteriseres som den forsigtige type så vil jeg gå meget forsigtigt og langsomt frem med disse ting af frygt for at komme til at ødelægge noget. Jeg læser en masse og vil hellere spørge en extra gang her eller andre steder fremfor at lave en irreversibel fejl. Jeg vil derfor også ligge billeder op undervejs således at jeg kan få lidt erfarne øjne til at kigge med fra tid til anden og hvis der skulle opstå problemer.

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » man 17. okt 2011 13:25

Du kan måske bruge google translate til de udlanske uforståelige sider :)

Tror vi skal have R-L-B ind over her, for jeg har ærlig talt ikke lyttet særlig meget på min.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf r-l-b » man 17. okt 2011 22:27

træet er fineret x-finer som har fået en lak - men den bliver aligevel pæn med træolie

fronten kan godt tåle rigtig ren

kontakter der sidder bag i aparatet men betjenes af vippe knappe på fronten er forbundet med "metalbånd i plasskinner - det gør det hele lid elastikagtigt og sværere at "motionere" rent

Mos Fets i efekt delen kan være meget svære at skaffe

En fed feature er at den kan spille som passiv pre uden strøm så længe tonekontrollerne er koblet fra

Min har pt problemer og skal en tur til TubeMania til en service overhaul - jeg skulle lige finde en god kasse til den

Lydmæssigt - den har en fin klar forstærkning som kun lige netop er farvet til det lidt varme - den er hverken hård og kold - eller blød og svampet -

Det er af de bedste integrerede forstærker jeg har haft forbi og og nok den pæneste - sammen med FM tuneren T50A er det en rigtig god kombination - Jeg glæder mig til at få min tilbage fra rep
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. okt 2011 00:14

Ok- fik ro på hjemmet! :)

Umiddelbart ser den Luxman ud til at være "overkommelig" - der er god plads og tingene er ikke "byltet" sammen, så det kan være svært at komme til rundt omkring.

Når det så er sagt, så er der nogle trin, som jeg plejer at gennemløbe, nemlig: SKAF en servicemanual - enten en rigtig eller som pdf.

Åbn dyret og dan dig et overblik - kig dig omkring og notér dig, hvordan den er indrettet og evt. er samlet - tag genre nogle godt detaljebilleder.

Tag stilling til rengøringsniveauet (hvad er ambitionen) - og gør ordentlig rent alle mulige og umulige steder - gerne med vatpinde og klude - vædet med "rigtig ren" - det virker for mig (og angiveligt andre).

Kig rigtig godt efter, om der sidder modstande, som har været MEGET varme (dette kan ofte også ses på printpladen, de sidder på, som så er blevet misfarvet. Disse skal måske skiftes til modstande med samme værdier - en smule højere wattage skader ofte ikke. Desuden bør du kigge efter om der er elektrolytkondensatorer, som ser "mærkelige" ud - buler ud/op osv...disse skal skiftes. (forsøg at holde værdien bedst muligt, men lidt højere volt skader bestemt ikke, men pas på med ikke at tage meget højere Uf-værdier. (kondensatorer er dog ofte fremstillet med temmelig brede tolerencer, så hvis du ikke kan få den nøjagtige værdi, så kom blot i nærheden. Gå ALDRIG ned i voltage med dem.
Når mistænkelige komponenter er mærket op, kan du fortsætte rengøringen.
Når apparatet ser fint ud, vil jeg rense alle potentiometre og kontakter - også relæets kontakter.

Dette gøres ved at:

Potentiometre (skyde- og dreje):

skaf adgang til et åbent sted i potentiometret ( der er typisk åbent omkring loddefligene) - spøjt (oliefri rens i ca. ½ sek lige ind i hullet) - og massér potentiometret ca. 20-30 gange frem og tilbage - lad hvile. Sprøjt herefter smøreholdig vædske ind i samme hul - ca. ½ sek - og massér igen nogle gange (frem og tilbage i FULD vandring)
Hvis potentiometret ikke fejlede andet- så skulle det gerne virke som tilsigtet igen.

Omskiftere/kontakter: Lokalisér et sted, hvor det er muligt at tvinge noget rensevædske ind uden smøring - sprøjt ca. ½ sek - og massér (omskifter skiftes selvfølgelig frem og tilbage et antal gange - her "afvaskes" snavs og fedt. Herfter lad hvile et øjeblik. Sprøjt nu igen uden smørelse og denne gang "skyller" vædsen snavset væk fra kontaktpunkterne inde i kontakten. Derefter skulle kontakten gerne fungere som tilsigtet.

Relækontakter: Der sidder typisk ét elelr to relæer i apparaterne og de er indrettet såledfes, at der, hvis der forefindes DC-spænding i størrelsesorden ca. 800mV til 1V, så vil relæet koble fra, så kontakterne ikke rører hinaden. Dette sker ved hver tænding og slukning. Efter mange års drift vil dette ofte danne en slags sort sodagtigt materiale på kontakterne og der er ikke altid forbindelse (elelr bare dårlig forbindelse). Dette mærker man ofte ved, at man ligesom skal "presse" lyden igennem , hvis den ene eller begge kanaler svigter ved især lav styrke.
Delvis adskil eller udlod relæet, som tit sidder indkapslet i et lille plexiglashus. Dette kan tages af med stor forsigtighed og man har adgang til typisk 4 kontaktpunkter. Tag et stykke fx printerpapir og væd det med rensevædske elelr isopropylalkohol og træk det igennm kontakterne samtidig med at du holder kontakterne lidt sammen, så der kommer friktion. Dette kan gøres nogle gange indtil man synes at kontaktfladerne er pæne og gode. Vær opmærksom på, at kontaktfladerne ofte er beklædt med en beskyttende overfladebehandling. Derfor bør man undgå at anvende sandpapir og deslige. Kun ved groft angrebne overflader kan man forsigtigt bruge meget fint slibepapir (korn 1500-2000) - men papirmetoden er den mest skånsomme. Hvis du ikke kan komme til at lave denne manøvre med relæet på sin plads, kan du lodde det ud. (pas på - ikke for megen varme på kolben).
Når færdig - monterer du det hele pænt igen og håber det bedste. (dette kunne godt være en mulig fejl i din Luxman, da den ene kanal er svag - men det er langtfra sikkert - mange andre ting kan også være på spil.
Pas på den lille fjeder, som holder den løse kontaktenhed på plads på relæet - den skulle nødigt forsvinde op i støvsugeren.

Når alle kontakter og omskiftere også på bagsiden, er renset og potentiometrene ligeså - og relæet selvfølgelig, så kan du næppe gøre mere her lige nu. Jeg kunne se på billederne, at der har været en særdeles rundhåndet fyr inde og rense med smørelse all over the place - kan tydeligt ses på "inderfronten, hvor det nærmest er løbet ned og harskenet osv) - grimt! Når du sprøjter med væsker, så er det en god ide at placere et stykke køkkenrulle el. lign. et godt sted lige under sprøjtepunktet til at opsamle udløbende overskudsvæske - det bliver du glad for i længden.

Efter denne større tur - stiller du apparatet til "afgasning/tørring" en time eller to. Tørn gene fortsat alle knapper, det kan ikke gøres nok i denne del af processen.

Vær opmærksom på, at vi fx her på forum ikke bruger de samme midler, men hver af os sværger gerne til det, som vi plejer at bruge. Jeg har tidligere nævnt, hvad jeg bruger - og som jeg har været glad for, men mange andre fabrikater kan sikkert også bruges med succes. Amerikanerne er glade for noget, der hedder Caig Deoxit eller Faderlube - for tiden er disse produkter inde i varmen hos dem.

Rengøring af printplader: Man kan få midler til lige nøjagtig den opgave - noget opskummende noget - men jeg kender det ikke - og jeg bruger derfor rigtig ren - kombineret med en brugt stivhåret tandbørste. Jeg sprøjter rigtg ren på printpladen og "børster nærmest tænder" ud og ind imellem komponenterne, så printpladen til sidst er rig pæn. Det kan være en god ide at "hælde" apparatet, så overskydende væske kan opsamles i en klud eller noget køkkenrulle. Når der er børstet - skyller jeg printet i rigtig ren igen - fyld rigeligt på - sprøjt løs - og derefter lad skidtet tørre fuldstændig. Stil det i solen en hel dag i vindueskarmen og lad det tørre - eller oven på radiator og hvad har vi. (forklaring på dette er vel overflødig - og det burde vel være overflødigt at fortælle, at det nok ville være en rigtig god og livsbevarende ide at sikre sig, at netkablet ikke sidder i stikkontakten :shock: :shock: ) - ligeledes må jeg lige understrege, at "tandbørstningen" skal foregå på en måde, som ikke forulemper komponenter elelr trimmere på nogen måde. De skal selvfølgelig børstes og rengøres med nænsom hånd, de de elelrs kan "gå løs" og alt muligt, men ved jo aldrig......

når du synes, at du har været over det hele og renset renset renset - så husk en grundig visuel inspection af lodninger og kontaktpunkter - foruden inspektionen af mulige defekte og mistænkelige komponenter.

Du kan bestemt ikke se alt - mange grimme fejl kan nemt være usynlige og man må måle sig ud af det elelr udskifte efter "spredehaglsmetoden". Mange har skiftet samtlige elektrolytkondensatorer over en bred kam som det første - og herefter har apparatet ofte virket - men ikke altid. Husk at skrive ned, hvilke komponenter du anser som mistænkelige - og lav en liste over komponenter, som du skal ud at skaffe. Vær rimeligt tro mod kredsløbets værdier.

Grunden til, at jeg vælger rengøring og rensning først, er fordi det kan være et ret fysisk indgreb i apparatet og hvis man nu har lavet alt det elektriske først - juster - trimmet osv - og derefter kommer med grovfilen, så kan man lave en mase ballade i dette.

Hvis du skal skifte pærer/lamper, så gør gerne dette også.

Hvis apparatet kan stilles på 240V i stedet for 220V, så gør gerne dette, da vor nutidige netspænding ligger omkring 230V plus minus nogle få volt. (nogle gange kan man stille dette med en omskifter på bagsiden elelr også skal man ind og flytte nogle ledninger og omlodde et par steder på trafoen eller en terminal block - dette er ofte beskrevet i servicemanualen. Hvis det er bagpå, er det lige til at gå til. Denne omskiftning skåner glødelamper i skalaer og pilotlamper ganske meget - og man kan faktisk mangedoble disse pærers levetid ved dette. Det er for mig ingen negativ lyd - eller driftmæssigmæssig forskel på dette.

Dette er nok for nu, men hvis det har interesse, at jeg bidrager med mere, så sig til.... -Det kunne også være, at mine råd skaber anledning til debat - så er man mere end velkommen til at korrigere eller komme med alternative metoder - vi gør nok ikke dette på samme måde. :)

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » tirs 18. okt 2011 00:44

Super fed gennemgang Fredmarantz, den burde være sticky :Thumpsup:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Fredmarantz » tirs 18. okt 2011 01:00

Tak, MDA, men jeg tror næppe, at den burde være Sticky, da jeg nok ville have grebet den anderledes struktureret an, hvis....

Men denneher : http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=266269

burde være det - her fortælles i detaljen, hvordan man adskiller og renser gamle kontakter - helt utrolig billeddokumentation samt feeede beskrivelser - selvfølgelig en Schweizer (urmagerne I ved nok) :D

Rengørings/serviceambitionen er her nok også den mest yderliggående jeg har set. Jeg har faktisk efterprøvet dette på flere Marantz-apparater og det er effektivt og ikke helt så svært, som man skulle tro, men man skal godtnok have en rolig hånd - MEGET rolig - og ikke for mange børn til at hænge i haserne på én, når man udfører det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » tirs 18. okt 2011 01:30

Jeg synes de sticky tråde vi skal have her på forummet, skal være skrevet af "os" og ikke fra andre fora.
Vi mangler sådan en sticky tråd.
Måske du kunne tænke dig at lave en mere detjaleret beskrivelse med billeder, næste gang du skal have en forstærker på filbænken? (fedte fedte fedte :p )
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Peter L » tirs 18. okt 2011 10:46

Lasse skrev:@ 2 x Lars - Tak for god feedback. Ja jeg blev da også lidt overrasket over hvor beskidt den var bag frontpladen men det lykkedes med lidt knofedt at få den ganske pæn.. Heldigvis ser resten af dens indre ikke ud til at være ligeså beskidt.. Og ja lytterne er runde i toppen. Har nogen af jer selv en L58A? Hører meget gerne fra folk med kendskab til apparatet..
Lasse


Jeg har lettet låget på min egen L-58'er, og elektrolytterne buler på samme måde. Når man trykker på dem, føles det som et plastiklåg med luft bag, der uden besvær kan trykkes ned og derefter popper op igen. Jeg overvejer dog at skifte dem, da jeg synes at bassen er blevet lidt svampet og upræcis. Er der nogen der har erfaring med dette, eller er min diagnose helt ved siden af??

Mvh. Peter
Luxman & JBL
Brugeravatar
Peter L
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: 14 sep 2010
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Hørsholm

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Tube mania » tirs 18. okt 2011 10:56

Bulede eller 'gravide' elektrolytter er normalt et tegn på de er færdige, men i dit tilfælde har du ikke bulede lytter...det er kun det åndsvage plastic og betyder ingenting. Derfor kan dine lytter godt være dårlig, men det skal måles isåfald...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Lasse » tirs 18. okt 2011 15:08

@ r-l-b. Tak for dine svar, det var god og nyttig viden. Og ikke mindst dejligt at høre at du er glad for den :)
Ligge du inde med en servicemanual til den evt?

@ Fred - Imponerende god gennemgang jeg fik der.. 1000 tak. Helt enig med MDA i at den slags viden burde være sticky. Man kan finde meget på udenlandske foraer men jeg syntes at den viden som du flasher her er unik ikke kun fordi den er højt kvalificeret men også fordi den er på dansk og kan bruges lettere i en dansk kontekst ifht. produkter og lign. Der vil sikkert ikke komme færre newbie Vin-hi-fi nørder i fremtiden og så slipper i for de samme spørgsmål igen og igen..
Jeg vil stille og roligt begynde og føle din vejledning step-by-step. Ihvertfald ifht. til rens og opmærkning. Jeg vil nok ikke selv begynde at stikke lodekolben i den da jeg vil være bange for at ødelægge noget. Jeg har brugt en lodekolbe før til småreparationer af husholdningsapparater men aldrig mere end det. Jeg har heller ikke den store erfaring med at måle med multi-meter. Mit håb er som udgangspunkt at en grundig og tålmodig rens af kontakter, potmetre og relæer vil kunne fixe den ihvertfald midlertidigt.. Denne form for rens vil jeg give alle mine nye apparater. Så får jeg lidt erfaring med at skille dem ad orientere mig indvendigt uden alt for stor risiko for at ødelægge noget
Derefter vil jeg forsøge at at finde en kyndig person i mit nærområde som kan købes til at bistå mig i at restaurere det første projekt. jeg tænker en process hvor jeg laver alt det grundlæggende som rens, indkøb af dele osv. og så betaler mig til et par konsulenttimer når der skal loddes og foretages større indgreb. Jeg tænker det vil være den bedste måde at lære det på. Hvis ikke en sådan person findes vil jeg måske sende dem til en god "fixer" jeg kan forstå mange herinde bruger Tube-mania. Alternativt kan jeg selvfølgelig også følge dit råd om at øve mig på et par junk produkter inden jeg kaster mig over de fine sager. Spørgsmålet er bare om man kan finde motivation i at indstandsætte noget junk? Nu vil jeg forsøge at følge din vejledning, dokumentere med billeder her i tråden og sikkert komme med lidt flere spørgsmål.
Hvor er det dog rart med al den hjælpsomhed man møder herinde, det er virkeligt fedt. Tak skal i have.. :Thumpsup:

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » tirs 18. okt 2011 15:19

Hvis du har hænderne skruet rigtigt på, synes jeg bare du skal kaste dig i krig med loddekoblen.

Dog synes jeg du skal starte med en forstærker som du ikke ligger søvnløs over hvis du kommer til at lave unoder.

Kunne være fed hvis du vil lave en billed tråd her når du går igang.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » tirs 18. okt 2011 15:21

Lasse skrev:den slags viden burde være sticky. Man kan finde meget på udenlandske foraer men jeg syntes at den viden som du flasher her er unik ikke kun fordi den er højt kvalificeret men også fordi den er på dansk og kan bruges lettere i en dansk kontekst ifht. produkter og lign. Der vil sikkert ikke komme færre newbie Vin-hi-fi nørder i fremtiden og så slipper i for de samme spørgsmål igen og igen..

Lasse


Netop :lol:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Sorenki » tirs 18. okt 2011 16:04

Jeg tillader mig lige at tilføje et par punkter, Freddy lærte mig for nogen tid siden, og som jeg finder udeladt af hans gennemgang:
Fredmarantz skrev:Ok- fik ro på hjemmet! :)

Umiddelbart ser den Luxman ud til at være "overkommelig" - der er god plads og tingene er ikke "byltet" sammen, så det kan være svært at komme til rundt omkring.

Når det så er sagt, så er der nogle trin, som jeg plejer at gennemløbe, nemlig: SKAF en servicemanual - enten en rigtig eller som pdf.

Åbn dyret og dan dig et overblik - kig dig omkring og notér dig, hvordan den er indrettet og evt. er samlet - tag genre nogle godt detaljebilleder.

Tag stilling til rengøringsniveauet (hvad er ambitionen) - og gør ordentlig rent alle mulige og umulige steder - gerne med vatpinde og klude - vædet med "rigtig ren" - det virker for mig (og angiveligt andre).

Kig rigtig godt efter, om der sidder modstande, som har været MEGET varme (dette kan ofte også ses på printpladen, de sidder på, som så er blevet misfarvet. Disse skal måske skiftes til modstande med samme værdier - en smule højere wattage skader ofte ikke. Desuden bør du kigge efter om der er elektrolytkondensatorer, som ser "mærkelige" ud - buler ud/op osv...disse skal skiftes. (forsøg at holde værdien bedst muligt, men lidt højere volt skader bestemt ikke, men pas på med ikke at tage meget højere Uf-værdier. (kondensatorer er dog ofte fremstillet med temmelig brede tolerencer, så hvis du ikke kan få den nøjagtige værdi, så kom blot i nærheden. Gå ALDRIG ned i voltage med dem.
Når mistænkelige komponenter er mærket op, kan du fortsætte rengøringen.
Når apparatet ser fint ud, vil jeg rense alle potentiometre og kontakter - også relæets kontakter.

Dette gøres ved at:

Potentiometre (skyde- og dreje):

skaf adgang til et åbent sted i potentiometret ( der er typisk åbent omkring loddefligene) - spøjt (oliefri rens i ca. ½ sek lige ind i hullet) - og massér potentiometret ca. 20-30 gange frem og tilbage - lad hvile. Sprøjt herefter smøreholdig vædske ind i samme hul - ca. ½ sek - og massér igen nogle gange (frem og tilbage i FULD vandring)
Hvis potentiometret ikke fejlede andet- så skulle det gerne virke som tilsigtet igen.

Omskiftere/kontakter: Lokalisér et sted, hvor det er muligt at tvinge noget rensevædske ind uden smøring - sprøjt ca. ½ sek - og massér (omskifter skiftes selvfølgelig frem og tilbage et antal gange - her "afvaskes" snavs og fedt. Herfter lad hvile et øjeblik. Sprøjt nu igen uden smørelse og denne gang "skyller" vædsen snavset væk fra kontaktpunkterne inde i kontakten. Derefter skulle kontakten gerne fungere som tilsigtet.

Relækontakter: Der sidder typisk ét elelr to relæer i apparaterne og de er indrettet såledfes, at der, hvis der forefindes DC-spænding i størrelsesorden ca. 800mV til 1V, så vil relæet koble fra, så kontakterne ikke rører hinaden. Dette sker ved hver tænding og slukning. Efter mange års drift vil dette ofte danne en slags sort sodagtigt materiale på kontakterne og der er ikke altid forbindelse (elelr bare dårlig forbindelse). Dette mærker man ofte ved, at man ligesom skal "presse" lyden igennem , hvis den ene eller begge kanaler svigter ved især lav styrke.
Delvis adskil eller udlod relæet, som tit sidder indkapslet i et lille plexiglashus. Dette kan tages af med stor forsigtighed og man har adgang til typisk 4 kontaktpunkter. Tag et stykke fx printerpapir og væd det med rensevædske elelr isopropylalkohol og træk det igennm kontakterne samtidig med at du holder kontakterne lidt sammen, så der kommer friktion. Dette kan gøres nogle gange indtil man synes at kontaktfladerne er pæne og gode. Vær opmærksom på, at kontaktfladerne ofte er beklædt med en beskyttende overfladebehandling. Derfor bør man undgå at anvende sandpapir og deslige. Kun ved groft angrebne overflader kan man forsigtigt bruge meget fint slibepapir (korn 1500-2000) - men papirmetoden er den mest skånsomme. Hvis du ikke kan komme til at lave denne manøvre med relæet på sin plads, kan du lodde det ud. (pas på - ikke for megen varme på kolben).
Når færdig - monterer du det hele pænt igen og håber det bedste. (dette kunne godt være en mulig fejl i din Luxman, da den ene kanal er svag - men det er langtfra sikkert - mange andre ting kan også være på spil.
Pas på den lille fjeder, som holder den løse kontaktenhed på plads på relæet - den skulle nødigt forsvinde op i støvsugeren.

Når alle kontakter og omskiftere også på bagsiden, er renset og potentiometrene ligeså - og relæet selvfølgelig, så kan du næppe gøre mere her lige nu. Jeg kunne se på billederne, at der har været en særdeles rundhåndet fyr inde og rense med smørelse all over the place - kan tydeligt ses på "inderfronten, hvor det nærmest er løbet ned og harskenet osv) - grimt! Når du sprøjter med væsker, så er det en god ide at placere et stykke køkkenrulle el. lign. et godt sted lige under sprøjtepunktet til at opsamle udløbende overskudsvæske - det bliver du glad for i længden.

Efter denne større tur - stiller du apparatet til "afgasning/tørring" en time eller to. Tørn gene fortsat alle knapper, det kan ikke gøres nok i denne del af processen.

Vær opmærksom på, at vi fx her på forum ikke bruger de samme midler, men hver af os sværger gerne til det, som vi plejer at bruge. Jeg har tidligere nævnt, hvad jeg bruger - og som jeg har været glad for, men mange andre fabrikater kan sikkert også bruges med succes. Amerikanerne er glade for noget, der hedder Caig Deoxit eller Faderlube - for tiden er disse produkter inde i varmen hos dem.

Rengøring af printplader: Man kan få midler til lige nøjagtig den opgave - noget opskummende noget - men jeg kender det ikke - og jeg bruger derfor rigtig ren - kombineret med en brugt stivhåret tandbørste. Jeg sprøjter rigtg ren på printpladen og "børster nærmest tænder" ud og ind imellem komponenterne, så printpladen til sidst er rig pæn. Det kan være en god ide at "hælde" apparatet, så overskydende væske kan opsamles i en klud eller noget køkkenrulle. Når der er børstet - skyller jeg printet i rigtig ren igen - fyld rigeligt på - sprøjt løs - og derefter lad skidtet tørre fuldstændig. undgå at få rigtig ren ind i trimmere og lignende, - i det hele taget, skal man undgå at få noget ind hvor man ikke kan få det ud igen.
Stil det i solen en hel dag i vindueskarmen og lad det tørre - eller oven på radiator og hvad har vi. (forklaring på dette er vel overflødig - og det burde vel være overflødigt at fortælle, at det nok ville være en rigtig god og livsbevarende ide at sikre sig, at netkablet ikke sidder i stikkontakten :shock: :shock: ) - ligeledes må jeg lige understrege, at "tandbørstningen" skal foregå på en måde, som ikke forulemper komponenter elelr trimmere på nogen måde. De skal selvfølgelig børstes og rengøres med nænsom hånd, de de elelrs kan "gå løs" og alt muligt, men ved jo aldrig......
for de fleste apparater vi får ind, gælder det at de er dækket i støv, jeg har fundet at det kan være et dobbeltarbejde at sprøjte rigtig ren på en støvet printflade, da jeg så bare skal samle vådt støv op bagefter, så jeg har investeret i en flad pensel, som jeg så bruger sammen med en støvsuger - dvs. støvsugeren rører aldrig ved printene, men holde 2-3 cm over, og jeg pensler så frit alt støv væk, som bliver samlet op i støvsugere.

når du synes, at du har været over det hele og renset renset renset - så husk en grundig visuel inspection af lodninger og kontaktpunkter - foruden inspektionen af mulige defekte og mistænkelige komponenter.

Du kan bestemt ikke se alt - mange grimme fejl kan nemt være usynlige og man må måle sig ud af det elelr udskifte efter "spredehaglsmetoden". Mange har skiftet samtlige elektrolytkondensatorer over en bred kam som det første - og herefter har apparatet ofte virket - men ikke altid. Husk at skrive ned, hvilke komponenter du anser som mistænkelige - og lav en liste over komponenter, som du skal ud at skaffe. Vær rimeligt tro mod kredsløbets værdier.

Grunden til, at jeg vælger rengøring og rensning først, er fordi det kan være et ret fysisk indgreb i apparatet og hvis man nu har lavet alt det elektriske først - juster - trimmet osv - og derefter kommer med grovfilen, så kan man lave en mase ballade i dette.

Hvis du skal skifte pærer/lamper, så gør gerne dette også.

Hvis apparatet kan stilles på 240V i stedet for 220V, så gør gerne dette, da vor nutidige netspænding ligger omkring 230V plus minus nogle få volt. (nogle gange kan man stille dette med en omskifter på bagsiden elelr også skal man ind og flytte nogle ledninger og omlodde et par steder på trafoen eller en terminal block - dette er ofte beskrevet i servicemanualen. Hvis det er bagpå, er det lige til at gå til. Denne omskiftning skåner glødelamper i skalaer og pilotlamper ganske meget - og man kan faktisk mangedoble disse pærers levetid ved dette. Det er for mig ingen negativ lyd - eller driftmæssigmæssig forskel på dette.

Dette er nok for nu, men hvis det har interesse, at jeg bidrager med mere, så sig til.... -Det kunne også være, at mine råd skaber anledning til debat - så er man mere end velkommen til at korrigere eller komme med alternative metoder - vi gør nok ikke dette på samme måde. :)

Som en sidste tilføjelse, vil jeg fortælle om min erfaring vedr. metaldele i forstærkere - der er tit hvor man løber ind i chassis-dele, trafoklokker og metalplader, som er falmet/oxideret og i det hele taget ikke særligt kønne.
Her bruger jeg knofedt, en klud og Chromglans, designet til motorcykel/cykeldele. Det er et let slibemiddel som jeg finder er nemt at styre (slipoline og andre produkter, er ligesom rensevæskerne forskellige fra person til person)
Jeg har fundet at det lige løfter et apparat helt op hvor det skal være kosmetisk og gør at man kommer fra 95% til 100% færdig. derudover har jeg haft gode erfaringer med samme produkt til rensning af RCA stik bagpå, når disse var oxiderede. se evt. billeder i denne tråd: viewtopic.php?f=556&t=684&start=15

Vh
freddy
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Lasse » ons 19. okt 2011 00:40

@Santashooter: Tak for at du gav dit besyv med med lidt ekstra af den uvurdelige viden man har hådt brug for når man kaster sig et projekt som dette uden nogen erfaring på forhånd.

Jeg har oprettet en sepparat tråd hvor jeg vil dokumentere mit videre arbejde med L58A. http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... 565&t=1354
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster