Nyt udstyr købt på auktion

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Lasse » lør 15. okt 2011 00:38

Billede

Billede

https://picasaweb.google.com/1037402684 ... 60/NyHifi#

Så fik jeg afhentet mit nyindkøbte udstyr. Overordnet var der ikke de store overraskelser kosmetisk. L-58a har et par småskræmmer på trækassen og E303 har lidt skræmmer også. De to andre har ikke noget nævneværdigt.
Efter et par timer inden i varmen var jeg spændt på at tænde for bæsterne og teste dem.
Resultaterne af testen var som følger:

Pioneer SA 9100:
Efter lidt problemer med extrem små huller ifht. mine højtalerkabler fik jeg den tilsluttet mine JBL 4410 og tændte for den. En gul og rød (protection) lampe lyser og efter et par sekunder forsvinder det røde lys med et klik heldigvis. Tænder herefter for musik og skruer op, lyd i begge kanaler og så vidt jeg kan høre meget ens. Tjekker diverse knapper og tone kontrol. Enkelte knapper har lidt skrat bla. Balance har lidt støj men ikke slemt.. Lyden er virkelig lækker, noget anderledes end min e303, jeg har dog lidt svært med at beskrive hvordan. God start :p

Luxman CR 1070
Tilslutter og der er lyd i begge kanaler med det samme, tjekker alle knapper alt virker dog også lidt skrat på balancen. Fed lyd fra tuneren og en fornøjelse at finindstille den. Lyden minder mig om mine forældres Marantz tuner. :Thumpsup:

Luxman 58A
Der kommer lys i lampen og den siger klik efter par sekunder.. Men da jeg tænder for musikken kommer lyden noget højere ud i venstre siden end højre.. prøver alt hvad jeg kan komme på for at se om jeg kan ændre på det men den spiller bare væsentligt lavere i højre side.. øv bøv :( men damn det lyder godt det som kommer ud gennem venstre.. Og problemet kan forhåbentlig fixes på en eller anden måde håber jeg.

Accuphase E303
Den kender jeg jo efterhånden godt og jeg kan mærke at knapperne på den nye her er noget ustabile og besværlige ifht. den jeg havde i forvejen. Der kommer heller ingen lyd da jeg tilslutter. Først da jeg slår over på A+B højtaler knappen kommer der et højt skrat og så er der pludselig lyd. Da jeg slår tilbage på A er der lyd men kun et øjeblik, da jeg slår tilbage på A+B er lyden der igen.. Forhåbentlig bare et problem med selve knapperne som kan fixes. Desværre spiller den heller ikke ens i kanalerne. Her er det dog venstre side som spiller væsentligt lavere end højre og det er primært bas der mangler i venstre!?

Nå men men det var status so far.. Jeg bør vel nu åbne dem en for en og tjekke og rense dem indvendig?

Lasse
Senest rettet af Lasse man 17. okt 2011 10:13, rettet i alt 2 gange.
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » lør 15. okt 2011 00:48

Tillykke med dit køb :cool1:
Selv om det lyder som om at de trænger til en kærlighånd, så er det en fin bunke apparater du fik hjem der.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Fredmarantz » lør 15. okt 2011 00:50

Jeps - god start, men som du selv er inde på, så skal det hele renses

Mange af symptomerne, som du beskriver kan sagtens hidrøre fra halvsnavsede omskiftere og potentiometre - måske også relækontakter. Disse ting skal alle renses godt og rigtigt, før yderligere diagnosticering kan finde sted, vil jeg mene. Men ja...en rigtig god start.

Det overrasker mig, at SA-9100 (som jeg synes er en rigtig svedig og flot forstærker) ikke går i protection efter kort tid...det plejer de at gøre uservicerede.

Søg på rensning af potentiometre og kontakter og der dukker sikkert mange gode ting og fremgangsmåder op. :)

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Lasse » søn 16. okt 2011 12:15

@Freddy - ja jeg blev også glædeligt overasket over at den ikke forblev i protection mode da jeg havde læst at det er mere reglen end undtagelsen. Der var ingen store ubehagelige overaskelser iblandt og som du skriver kan det meste forhåbentlig klares med resning.

Ja så er jeg ved gøre klar til resning af apparaterne og har i den forbindelse et par spørgsmål.

Jeg har læst en del forskellige guides til hvordan man kan gribe opgaven an og jeg er blevet en smule klogere.

Jeg tør nok ikke kaste mig ud i denne meget grundige dybderensning som er beskrevet her.. http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=258899 (anede ikke man kunne gøre den slags med elektronik :shock: )

Jeg tror istedet jeg starter her med denne udemærkede guide fra Santashooter..
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 517&PN=16..

Jeg strøg derfor ud i går og købte en rumopdelt bakke til dele og noget kontaktrens.
Sagde til ekspedienten at jeg skulle bruge noget der renser og noget der smører og han gav mig Kontakt WL og Kontakt 60). Først da jeg kom hjem fandt jeg ud af, at begge midler en rense midler hvor den ene opløser og den anden fjerner..

Fra producentens hjemmeside:
"Optimale kontakt- egenskaber opnås, når der første renses med KONTAKT 60 og derefter fjernes rester med KONTAKT WL og efterbehandles med KONTAKT 61"

Hmmm er det reelt eller bare en smart måde at sælge nogle extra dåser på?. NÅ men som jeg kan forstå (fra en del tråde herinde) så er smøring en helt essentiel del hvis man vil undgå tilbagefald på det det arbejde man ligger i rensningen. Så jeg planlægger købe en dåse KONTAKT 61 i morgen da den indeholder smørelse.
Er der andre herinde der har erfaringer med disse produkter?

Startede så småt igår med at skille L-58A ad.. En spændende process når man er ny i feltet og ikke aner hvad der venter en.. Har ikke kunnet finde nogen guide specifikt til denne model så hvis nogen herinde har efaring med denne model må de meget gerne kaste lidt tips eller tricks hvis de eksisterer. Jeg tog en del billeder og påtænker at dokumentere rensningen af mine apparater og i den forbindelse vil jeg spørge om jeg blot skal ligge info og billeder i den tråd eller starte en sepparat tråd? En for hvert apparat eller hvordan?

god søndag :)

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » søn 16. okt 2011 12:36

Søg evt. på WD40 til rens af kontakter mm.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf KlausM » søn 16. okt 2011 12:43

Der er en del, der bruger WD-40 til at smøre med, jeg tror det er billigere end kontakt 61.

Se evt denne tråd:

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=556&t=1322&p=10998&hilit=wd40#p10998

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Fredmarantz » søn 16. okt 2011 13:02

Ja- vi er jo efterhånden en del, som efter bedste evne prøver at holde vort kære udstyr i gang og også er klar til foretage en "major service", når vi en gang i mellem får forkøbt os i lækre vintagesager.

Vi bruger bestemt ikke de samme midler rundt omkring, men alle har vi sikkert gjort vores overvejelser vedr. smøremidler - rensemidler og så videre.

Jeg er af den opfattelse, at alle kontakter skal renses uden smøremiddel (dog undtaget de fine FM-tuner- fif fra Tubemania, hvor det åbenbart er mere end godt med en lille og velplaceret dråbe WD-40)

Til alle potentiometre - både skydepots og drejepots anvender jeg rense middel - først uden smøring og derefter med smøring, da det er min opfattesle, at kulbanen indeni kan udtørre ved ikke at genopsmøre).

Jeg bruger:

med smøring: http://www.kema.dk/data/tds/el-k80s%20tds.pdf
uden smøring: http://kema.dk/data/tds/el-k80%20tds.pdf

Til emner, som jeg synes er svære at rense og komme til bunds i - bruger jeg en ultralydsrenser ( som bl.a.kan købes hos optiker, som ofte bruger dem til at rense brillestel i )

Til tider har jeg, når der virkelig skulle renses helt i bund (især kontakter) - skilt en kontakt ad og renset - først mekanisk - derefter i ultralydrenseren.

Det er jo aldrig helt til at vide, hvad der er det rigtige, da der findes rigtig mange produkter og at vi hver især, på baggrund af sikekrt gode erfaringer, får hver vores kæpheste mht. produkter.

Dit første forsøg på en grundig rengøring bør nok ikke foregå med de fine sager, som du har fået fat i , men måske skulle du lige øve dig på et junk-apparat eller 2 først?

Jeg kan forsigtigt henvise til en tråd, som jeg oprettede på "den anden side", hvor jeg gik pænt til bunds med en gammel Marantz 250. Apparatet er genopstået efter lang tids arbejde med den.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... arantz+250


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Lasse » søn 16. okt 2011 18:43

@Freddy - Tak for råd og vejledning angående rens. Jeg kan forstå du har mange succesfulde rensninger og genopstandelser bag dig så det er skønt at få et erfarent indblik i hvad er virker.
Mht. til rens af mine nye apparater, jeg tænker, måske lidt naivt, at der vel ikke er så meget der kan gå galt så længe jeg kun skiller den næsnsomt ad så jeg kan få adgang til at sprøjte rense og smøremiddel ind i kontakter og potentiometre. Min plan er, at følge den guide hvor Santashooter renser omskifter i en SA 8100.. På billederne ser det da rimeligt overkommeligt og nogenlunde simpelt ud.. Det eneste jeg ikke helt kan få ud af den tråd, er hvor meget man skal skille ad for at kunne sprøjte rens og derefter smørelse ind og hvor på selv kontakt eller potmeter man sprøjter.. Kan man komme til sprøjte produkter forkert på så de rammer noget de ikke skal som printplader eller lign?
Jeg forstår sagtens din bekymring ved at lade en newbie gå i gang med den slags på fine apparater. Jeg påtænker dog heller ikke en "major service" som den Marantz du linker til( imponerende flot arbejde iøvrigt) hvor det hele er skilt ad - det tror jeg ikke helt jeg klar til endnu.

Som sagt så er jeg småt startet på at åbne L58A men jeg venter til imorgen, hvor jeg køber smøremiddel, med at gå videre. Den spiller meget lavt i den ene kanal og mit håb er at lidt rens vil kunne ahjælpe dette.

Lidt billeder her: https://picasaweb.google.com/1037402684 ... ning#https:

Ville gerne uploade billeder direkte i tråden men kan ikke rigtigt få det til at fungere.

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Lars Z » søn 16. okt 2011 20:32

Det skal da nok blive godt det der. Utroligt hvad der sad af snavs bag forpladen. :shock:

Er det mig der ser forkert eller er lytterne på billedet runde i toppen?
Billede

Mvh Lars
Lars Z
 

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf LarsW » søn 16. okt 2011 21:43

Hej Lars Z.

Jo det ser umiddelbart ud til iflg. billedet at de er runde i toppen disse to
elektrolytter som er på 10000 uF/ 80 Volt og skal på et tidspunkt skiftes ud
da disse har set bedre dage. Men en rigtig fin L58A er det helt sikker.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Lasse » søn 16. okt 2011 23:24

@ 2 x Lars - Tak for god feedback. Ja jeg blev da også lidt overrasket over hvor beskidt den var bag frontpladen men det lykkedes med lidt knofedt at få den ganske pæn.. Heldigvis ser resten af dens indre ikke ud til at være ligeså beskidt.. Og ja lytterne er runde i toppen. Har nogen af jer selv en L58A? Hører meget gerne fra folk med kendskab til apparatet..
Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » søn 16. okt 2011 23:53

Jeg har en L58A hvad vil du gerne vide?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf Fredmarantz » man 17. okt 2011 00:56

Jeg er helt enig med Lars Z. her.

Fin forstærker - der er potentiale til at den kan blive fin fin igen. men lytterne?? - de ser godtnok lidt "overtryksagtige ud". Mon de skal se sådan ud?? - kunne vi evt. få R-L-B eller MDA til at lette på låget på deres L58a - og af - eller be-kræfte disse lytters udseende?

Den forstærker ser nu ikke så slem ud at arbejde sig rundt i - der er relativt megen plads.

Ved første kig ser det ud til, at du har nogenlunde styr på at skille ad og holde orden på tingene - dejligt!. (tag i øvrigt gerne billeder undervejs ).

Det er sengetid nu - øv!

Jeg prøver at komme med nogle bidrag til din proces i morgen aften sent, når roen er faldet over det lille Herningensiske hjem!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » man 17. okt 2011 01:35

Jeg vil gerne hvis jeg ikke skulle til at åbne op for min L58A da stort set alt mit grej ikke står på min hjemme adresse.
Men hvis der ikke er tidsfaktor på så kan jeg godt.
For så kan jeg gøre det næste gang jeg skal ud besøge mine "bebs" :lol:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Nyt udstyr købt på auktion

Indlægaf MDA » man 17. okt 2011 01:39

ATT: Lasse
Tillod mig lige at rette i dit indlæg så dit billed kom til at virke.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster