Pioneer TX 9100

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Pioneer TX 9100

Indlægaf Lasse » ons 19. okt 2011 13:50

Faldt lige tilfældigvis over denne forholdsvis billige TX9100 som ville passe godt til min nyerhvervede sa 9100
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-PIONEER ... _897wt_952

Sælgeren vil kun sende til US men jeg har en kammerat som bor i San Diego lige i nabolaget af sælger og derfor kunne jeg sagtens få den sendt til ham.

Men er det overhovedet en god ide at købe amrikanske apparater? Kan de konverteres fra 120V og kan de sendes forsvarligt over atlanten?

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Mvh
Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf mcs_5 » ons 19. okt 2011 14:12

Du skal også "bygge" efterbetoningen om fra 75µs til 50µs. For at gøre det, skal du nok have fat i servicemanualen. Hvis du er heldig, er der bare en jumper/omskifter der skal flyttes, men det kan også være et par dele der skal skiftes.

Det med de 120V kan klares med en billig autotrafo, og forsendelsen er ikke noget problem.

Og lige et generelt råd med digitale tunere. Dem der er lavet til det amerikanske marked kan nogle gange kun afstemmes i trin på 200kHz, hvilket er ubrugeligt i Europa hvor vi bruger 100kHz trin.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf MDA » ons 19. okt 2011 14:26

Jeg ville til enhver tid købe grej i EU, med mindre de er så sjældne at de "aldrig" er tilsalg i EU
Eller at der er stor besparelse ved at købe i US (Husk skattefar + dyr forsendelse over Atlanten)

Det vel lige så sikkert eller usikkert om man vil, at sende over Atlanten som det er at sende til den anden ende af Danmark, spørgsmål er kun om din ven har forståelse for at kureren bruger din pakke som fodbold i deres frokost pause.

Nu er den tuner ikke så tung så den er da heldigvis nem at sende forsvarligt, men skal du sende en stor effekt forstærker, så kræver det altså sin mand at pakke den forsvarligt.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf MDA » ons 19. okt 2011 14:37

Måske en teknisk kyndig kan se noget ud fra denne

Ser ud som om den godt kan klare 220v ved at flytte nogle ledninger
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf mcs_5 » ons 19. okt 2011 15:23

MDA skrev:Ser ud som om den godt kan klare 220v ved at flytte nogle ledninger

Ja og nej. Nederst er der vist en "120V model", og hvis det er den, er der ingen ledninger at flytte. Men den autotrafo der skal til, koster vel under en hund.

Der er også noget andet interessant på diagrammet (udover at det ser ud til at være en god tuner): "De-emphasis switch of MPX AF AMP ASS'Y is fucktory-set"

Så det med 50/75µs kan altså klares med en omskifter. Gad vide hvad en fucktory er?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf Nullergøj » ons 19. okt 2011 16:37

Der ska nok stå factory, mon ikke.
Nullergøj
 

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf Sorenki » ons 19. okt 2011 17:05

Den pågældende er en fixed 120 volt version, med en trafo uden mulighed for 240 input.jeg ville vente på det danske marked, eller i EU. Jeg har netop solgt min egen TX-9100, det er en god maskine.

Mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf Lasse » ons 19. okt 2011 17:30

Ok det virker en smule for besværligt da den jo heller ikke er i specielt god stand. Men tak for feedback på forespørgslen :cool1:

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf Lasse » tors 20. okt 2011 11:05

@ santashooter: Jeg er lidt nysgerrig omkring hvorfor du solgte TX 9100.. Du har vel stadig SA 9100, og er de to maskiner ikke nærmest "a match made in heaven"? De klæder ihvertfald hinanden udfra et rent visuelt æstetisk synspunkt.

Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf Fredmarantz » tors 20. okt 2011 11:30

Jeps - de to apparater er nemlig i dén grad "a perfect match" - (noget så poetisk udtrykkes nærmest bedst på engelsk :) )

Jeg forstår så heller ikke, hvorfor den blev solgt, men sådan er der så meget - og Santashooters veje er uransagelige :)

Jeg er er den heldige situation, at jeg stadig kan fremvise et sæt SA-9100/TX-9100 - begge er i topform - både elektrisk og kosmetisk.

Jeg ved ikke, hvor "almindelig" TX'eren er i DK, men jeg har i mit liv kun set 4 eksemplarer på dansk grund - hvor jeg selv har været ejer af de 2. (den første solgte jeg i forbindelse med en spontan hjerneblødning i starten af 80'erne.). Men umulig at finde er den ikke, hvis man kan vente. ellers vil jeg anbefale at holde et godt kig på Ebay.de. De tyskere har en del sager :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf Sorenki » tors 20. okt 2011 15:01

Lasse skrev:@ santashooter: Jeg er lidt nysgerrig omkring hvorfor du solgte TX 9100.. Du har vel stadig SA 9100, og er de to maskiner ikke nærmest "a match made in heaven"? De klæder ihvertfald hinanden udfra et rent visuelt æstetisk synspunkt.

Lasse

Hej Lasse, årsagen til at jeg solgte var en del af et udrydningsflip jeg havde. Min lejlighed er ikke så stor og mit TX/SA-9100 sæt stod i kælderen på en reol.
I lyset af skybrud og et utal af kældre der blev oversvømmet (min gik fri) blev jeg bange, og jeg besluttede mig for, at jeg ville sælge ud af de ting, der alligevel bare stod i kælderen.
En anden ting, er så at jeg skrabede min samling ned til det rent nødvendige (dvs. 2. forstærkere, 2. pladespillere, etc.) og siden jeg ikke bruger, og det sted jeg bor ikke kan bruge, FM - valgte jeg at sælge min tuner, til en person der aktivt efterlyste den til hans ene og alene SA-9100. Mit håb var jo så, at den ville se brug som den ikke så ved mig.
Jeg er da lidt ærgelig over ikke at have et komplet sæt, men dét var måske min hjerneblødning, og engang om en 10-15 år, køber jeg mig måske en igen for at kunne vise et komplet sæt.

Det skal så også siges, at jeg lige inden salget, var blevet lun på en SX-1010, som spillede og stadig spiller istedet for SA-9100'eren.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Pioneer TX 9100

Indlægaf Lasse » tors 20. okt 2011 15:45

Ok fair nok, der kommer nye ting til og man kan jo ikke have det hele. Hvis du ikke kan bruge FM er det måske også en smule omsonst at have den stående til ingen verdens nytte.
Men tak for dit svar, så fik jeg tilfredstillet min nysgerrighed. :)
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 63 gæster