Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf Metguy2000 » lør 19. dec 2020 19:19

CPD skrev:Tantal elektrolytter, som jo her har mange år på bagen, er nok også en mulig fejlkilde.
Jeg har både oplevet kortsluttede og afbrudte af disse.

Venlig hilsen
Carl Peter.


Helt off-topic, har intet med hi-fi at gøre. Jeg har et 30 år gammel teleskop, med en masse tantaler. Skal jeg være nervøs for at de springer?
/morten
Metguy2000
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 dec 2019
Lokalitet: St. Merløse

Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf Fredmarantz » lør 19. dec 2020 22:34

Metguy2000 skrev:
CPD skrev:Tantal elektrolytter, som jo her har mange år på bagen, er nok også en mulig fejlkilde.
Jeg har både oplevet kortsluttede og afbrudte af disse.

Venlig hilsen
Carl Peter.


Helt off-topic, har intet med hi-fi at gøre. Jeg har et 30 år gammel teleskop, med en masse tantaler. Skal jeg være nervøs for at de springer?
/morten


Jeg opfatter dit spørgsmål som en generel forespørgsel til, om tantal-kondensatorer bør skiftes eller ej. Dette spørgsmål kan jeg ikke besvare, men læsning på det allestedsnærværende - og nogle gange troværdige wikipedia fortæller, at tantal er et ualmindeligt hårdført materiale / grundstof 73. I den elektronik jeg har ombord herhjemme (og det er altså ikke så lidt) - har jeg aldrig haft en eksploderet tantalkondensator. Jeg har heller aldrig skiftet én, tror jeg og hvis jeg har, er det under 10. Jeg plejer at læse mig frem til, at langt størstedelen af de kondensatorer, som skiftes her og der, er elektrolytkondensatorer - nogle gør det konsekvent - andre efter et følt og observeret behov.
Måske er der her på forummet nogle af brugerne, som kan finde på at skifte dem pga. lydmæssige forhold? - det ved jeg ikke. Hvis de sidder i et apparat, som ikke skal bære lyd, men blot fungere (kunne være dit omtalte teleskop), så ved jeg ikke, om det ville være "overkill", hvis apparatet i øvrigt fungerer, som det skal.


Hvis nogle her ligefrem har oplevet en "eksploderet" tantal- ville det være rart lige at høre om - men jeg tror ikke, at jeg har oplevet sådan noget nogen sinde.

https://da.wikipedia.org/wiki/Tantal


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf Nillerviborg » lør 19. dec 2020 23:35

Tantaler er som sådan et temmelig godt kompromis imellem forskellige ting. Man kan lave ret små kondensatorer, med ret gode data og ret høje kapacitet'er. What's not to like ??
Desværre er de i serviccebranchen notorisk kendt for at kortslutte på et tidspunkt i deres life spand, hvor en lyt nomalt bare bliver "dårlig".
Vi skifter dem konsekvent i 30+ år gammelt udstyr - men det gør vi osse med lytter...
Tendensen til at kortslutte frem for blive dårlige // afbryde er ikke sååå heldig i langt det meste udstyr...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf Poul » søn 20. dec 2020 00:29

Har lige renoveret en Beolit-transistorradio fra 1970’erne, hvor jeg nærmest rutinemæssigt i første omgang kun udskiftede de almindelige elektrolyt-kondensatorer. Har hidtil haft en forventning om, at tantaler nærmest var uopslidelige :shock:

Radioen spillede herefter, men jeg var ikke helt tilfreds med lyden, og skiftede derfor også tantal-kondensatorerne med nye “almindelige” elektrolyt-kondensatorer, og det forbedrede lydbilledet betydeligt :p

En efterfølgende lækstrømsmåling af de fire tantaler resulterede i, at de to af dem kortsluttede fuldstændigt, da de nærmede sig den nominelle spænding. De slog faktisk begge den indbyggede 315 mA sikring i mit multimeter, og det kom pludseligt :-X
Fremover udskifter jeg derfor også tantalerne i forbindelse med renovering af lydudstyr :thumbsup:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf janfroerup » søn 20. dec 2020 00:41

Fredmarantz skrev:.....Hvis nogle her ligefrem har oplevet en "eksploderet" tantal- ville det være rart lige at høre om - men jeg tror ikke, at jeg har oplevet sådan noget nogen sinde.


Jeg kan ikke mindes nogensinde at have hørt om nogen tantal der er sprunget i luften - men de havde et kælenavn : kortslutibusser
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf Helikon » søn 20. dec 2020 00:46

Her er lidt teknisk baggrundsviden om tantaler https://da.qaz.wiki/wiki/Tantalum_capacitor
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. dec 2020 03:35

janfroerup skrev:
Fredmarantz skrev:.....Hvis nogle her ligefrem har oplevet en "eksploderet" tantal- ville det være rart lige at høre om - men jeg tror ikke, at jeg har oplevet sådan noget nogen sinde.


Jeg kan ikke mindes nogensinde at have hørt om nogen tantal der er sprunget i luften - men de havde et kælenavn : kortslutibusser


Nu var jeg måske også lidt for melodramatisk ved at bruge ordet "eksplodere" - Metguy2000 spørger jo egentlig kun om, hvorvidt man skal være nervøs for om de kan "springe" - Dette kunne vel tolkes lige så meget i retning af enten at de afbryder som fx sikringer eller kortslutter.... fremfor en større detonation. ;)

Afbrydelse og desværre især kortslutning kan de åbenbart have tendens til under særlig forhold, som bl.a. beskrives i Helikons link (laaangt nede i teksten) - men alder kan åbenbart også have en betydning for, hvor sårbare de bliver over for defekt. (kender man måske nok lidt fra sig selv ;) )

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf janfroerup » søn 20. dec 2020 10:25

Teleskop spørgsmålet er jo ikke relevant i en snak om tantal'er i en RV11 skal skiftes eller ej - det blev kun nævnt fordi man ikke mente en snak om RV11 er relevant i en tråd her i forummet. Så lige tantaler i teleskober er jo nok ikke relevant at snakke om heller ?
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf tctla » søn 20. dec 2020 10:41

Kan kun bekræfte, at have set kortsluttede tantaler.
Faktisk også "brændte" tantaler, hvor dele af huset er sortsvedet eller helt bortbrændt.
De er kun bedre på et punkt ift. alm. elektrolyt-kondensatorer; der løber ikke syre ud, der ødelægger omgivelserne.
Skal/skal-ikke afgøres vel også af de økonomiske ressourcer, der er til rådighed ved en renovering.
Generel udskiftning af alm. gl. elektrolytter prioriterer jeg over tantalers ditto, hvis der er begrænsede ressourcer.
Er der ingen begrænsninger, jamen så skift da hele dynen, jvf. Poul's erfaring med Beolit'en.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Tantal-kondensatorer- skiftes?- bør man være nervøs?

Indlægaf Metguy2000 » man 21. dec 2020 19:20

Som sædvanligt, super feed-back. Jeg skifter på baggrund af jeres feed-back. Skal ikke risikere et defekt printkort pga. gamle tantaler. Forebyggelse er langt nemmere end fejlfinding.
Metguy2000
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 dec 2019
Lokalitet: St. Merløse


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster