Din favorit vintagehifi ?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Elway » tors 4. aug 2011 16:27

Elway skrev:Hos ham jeg købte mit Pioneer og Scandyna af, stod der noget der lignede DIY af Lowther Audiovector Auditorium. Jeg kiggede ned i "svælget" og det var ikke en Lowther enhed, men en mørk enhed af en slags, måske en Philips. Jeg fik heller ikke set om det var Auditorium varianten med frontenhed (udover den frontloadede opadvente). Anyways, så lød det fantatistisk i hans kæmpe stue med nogle rør spændt for en Van Morrison vinyl. Lyden var overalt i rummet. Jeg ville ønske at jeg havde spurgt nærmere ind til de højttalere.

Min drøm er at selvbygge sådan nogle fætre engang...

Dette foto samt tegning viser versionen med frontenhed. Og fotoet er varianten med en reflektor på toppen også.

Billede

Billede

Info om de 4 varianter [på Tysk]: http://www.audiotechnikgmbh.de/lowther/lautsprecher/audiovector.asp


Jeg har siden ovenstående indlæg fået tilsendt byggeplaner fra en russisk fyr. Hans byggeplaner er en modificeret udgave af originalen - forstået på den måde at enheden foran OGSÅ leverer til baglade-hornet sådan som den opadvendte enhed gør. Ifg ham er effekten en øget bass-respons - logisk nok. Det var en video på Youtube der fik mig til at tage kontakt til ham (http://www.youtube.com/watch?v=9KSQcK5bw_A. Han var mere end villig til at dele hans tegninger videre - og give et par tips med om materialevalg mm. Teksten er på russisk, men for den snedker-snilde og med lidt google-translate, skulle der være muligheder for at bygge hans variant af dette kabinet. Skulle nogen være interesseret, så send mig en PB. Personligt har jeg pt ikke plads til at prøve kræfter med konstruktionen. Skal de fyldes op med Lowthers, kan det også blive en dyr fornøjelse, men man kunne jo eksperimentere med andre fuldtone-enheder indtil Lotto-gevinsten en dag er der :lol:
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Edge » tors 4. aug 2011 19:35

Lowther Hegeman reproducer.

Billede

Jeg ville gi´min venstre lunge for et sæt...

http://www.youtube.com/watch?v=L18gOYNsuGo

De lyder eminent spændt for en rørforstærker.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Tonni » tors 4. aug 2011 22:55

Har en god ven der spiller på Lowther audiovector audiotorium, Men i et kraftigere materialevalg end de var fra fabrikken. - og "kun" monteret med en enkelt enhed pr. kabinet. Denne er så til gengæld PM4A, monteret i det øverste horn. UHA det lyder godt!!! - Skulle hilse og sige de taber en del af perspektivet, og mikrodetaljeopløsningen, hvis der sidder to enheder i dem. Men det er jo også logisk når man tænker på den store udtværing der er i tidsdomænet, når der er så stor forskel på enhedernes akustiske placering!
Kom han og ville bytte... :D
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Elway » fre 5. aug 2011 09:43

Tonni skrev:Har en god ven der spiller på Lowther audiovector audiotorium, Men i et kraftigere materialevalg end de var fra fabrikken. - og "kun" monteret med en enkelt enhed pr. kabinet. Denne er så til gengæld PM4A, monteret i det øverste horn. UHA det lyder godt!!! - Skulle hilse og sige de taber en del af perspektivet, og mikrodetaljeopløsningen, hvis der sidder to enheder i dem. Men det er jo også logisk når man tænker på den store udtværing der er i tidsdomænet, når der er så stor forskel på enhedernes akustiske placering!
Kom han og ville bytte... :D


Hej Tonni,

tror du har nævnt ham - han bor vist ikke så langt fra dig? Skulle der blive mulighed for et lyt, kører jeg gerne fra Aalborg til Randers en aften :cool1: Der ER noget ved de store kasser der :p

Du nævner materialevalg - ved du hvad han har bygget dem i og hvad Lowthers oprindelige bestod af? Mht horn har jeg hørt nogle holdninger til at massivt træ er ok - med den argumentation at resonans ikke er et issue på samme måde som i basrefleks. Det kan jeg ikke rigtig få til at passe - jeg ville som udgangspunkt nok tænke bygge i MDF (spån bliver nok for svært med de mange vinkelsnit). Og så beklæde MDF'en udvendigt bagefter.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Tonni » fre 5. aug 2011 13:47

Elway skrev:tror du har nævnt ham - han bor vist ikke så langt fra dig? Skulle der blive mulighed for et lyt, kører jeg gerne fra Aalborg til Randers en aften :cool1: Der ER noget ved de store kasser der :p

Du nævner materialevalg - ved du hvad han har bygget dem i og hvad Lowthers oprindelige bestod af? Mht horn har jeg hørt nogle holdninger til at massivt træ er ok - med den argumentation at resonans ikke er et issue på samme måde som i basrefleks. Det kan jeg ikke rigtig få til at passe - jeg ville som udgangspunkt nok tænke bygge i MDF (spån bliver nok for svært med de mange vinkelsnit). Og så beklæde MDF'en udvendigt bagefter.

Hej Elway!

Ja det kan godt være det er muligt at besøge ham! - Men da der er meget pres på hans hoved i øjeblikket...
Men jeg skal da gerne høre ham! :)

Med hensyn til mine kommentarer omkring materialer, var de oprindelige Audiovectorer bygget af ret tynde plader. Men dem han har er regnet om, så der er større godstykkelser i alle dele. Men når det kommer til trætyper, vil jeg tro det bedste er krydsfiner. Da det er almindelig kendt, rundt på nettet, at mdf har en tendens til at virke for dødt, og dermed dræber lyden.

Han har i øvrigt et dejligt udvalg af forstærkere, at drive dem med! - Radford STA15, Lectron JH-50, Leak TL12+, diy 2A3, VT52 SET monotrin fra Lé Audiophile, samt nogle NAD transistorting...

Så ja det kunne da godt være han kunne overtales til en demo... Var du med i Hald? så har du hilst på ham...
Det var hans Dynaudio og Radford der var med...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Elway » fre 5. aug 2011 14:00

Tonni skrev:Ja det kan godt være det er muligt at besøge ham! - Men da der er meget pres på hans hoved i øjeblikket...
Men jeg skal da gerne høre ham! :)
...
Han har i øvrigt et dejligt udvalg af forstærkere, at drive dem med! - Radford STA15, Lectron JH-50, Leak TL12+, diy 2A3, VT52 SET monotrin fra Lé Audiophile, samt nogle NAD transistorting...

Så ja det kunne da godt være han kunne overtales til en demo... Var du med i Hald? så har du hilst på ham...
Det var hans Dynaudio og Radford der var med...


Ingen hastværk - men det kunne være superspændende at få lov at lytte til noget forskelligt musik på det setup. At kunne skifte mellem nogle forstærkere er endnu bedre.

Ham russeren jeg fik modificeret tegninger af, anbefalede "marine plywood" til konstruktion. Som det måske fremgår af youtube-videoen længere oppe.

Du må meget gerne kontakte mig på PB, hvis/når et lyt bliver muligt. Jeg bor i Aalborg, så Randers er ikke mere end 45 min væk. Jeg tager gerne en halvgod flaske rødvin med :-)

Morten/Elway
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf hificlassic » søn 11. sep 2011 16:01

Ehapa skrev:Billede.

Disse små Klein und hummel / telewatt v112s er mine ynglinge, de er et fund til prisen 2000kr for 2 stk på Ebay.de,
Et driver ecc808 telefunken går for 60-100 euro for et!!, der sidder to i hver+2stk EL84. Jeg har haft dynaco st35 den kan ikke være med her, telewatten blev lavet til offenligt brug derfor er det virkeligt godt sat sammen , point to point hardwired transformerne er nogen af de bedste fra KH, jeg bruger dem med Siemens/Isophon i OB, utrolig lyd for små penge, de fleste her i DK elsker Leak og Dynaco med god grund men prøv at checke KH på Ebay.de eller tubeclassic.de
Min drøm er noget af det gamle Klangfilm i Rack...men $$$$. De små KH v112s er dem der har overrasket mig mest i min Hifi-tid så derfor er de mine favoritter.


Er de mono? Det ser ud til at der er udtag til to højttalere og stereo indgang på V112s
MvH Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Ehapa » søn 11. sep 2011 20:43

Hej Verner,

Ja, de Telewatt-v 112s er Mono, 4-8/12-15 ohm indgange, indgange er 1- Phono.2- micro-radio-båndoptager.3- micro-
200ohm. I Phono har jeg tilsluttet En DAC via PC, som sagt fed lyd til små penge.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Allan. A » tors 3. nov 2011 12:45

Jeg vil sige at rent teknisk og designmæssigt er mit nuværende Beolab 8000 anlæg med Beomaster 8000 som reciever, det flotteste vintageanlæg jeg har ejet.

Hvilket minder mig om at jeg skal have sat liv i min fars gamle Yamaha CR-1020 reciever fra 1978
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf pqrannes » tors 3. nov 2011 21:59

Mine Siemens Klangfilm "monoblokke" Sf V 6.4 (http://www.tube-classics.de/TC/Klangfil ... %206-4.htm) er i top-et. Med de tilhørende 15 ohms Ruf Lsp15p fuldtoneenheder altså (http://www.tube-classics.de/TC/Klangfil ... eakers.htm).

Fik jeg nu alle pladser på forsiden?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf Sorenki » fre 4. nov 2011 17:17

Min Luxman PD-441 pladespillere må være min absolutte favorit - den er skidesmuk og spiller som en drøm. Den er udstyret med en SME 3009 Serie 2 og Ortofon MC30 super pickup.

mvh
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Din favorit vintagehifi ?

Indlægaf zaragon » ons 9. nov 2011 20:30

Roky skrev:
Tandberg tr 2080 repareret 019.jpg
Ingen tvivl

Den er mit kæreste vintaghifi. På Alle måder hifi :cool1:


damn - den er FLOT!!!! :cool1:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 71 gæster