Loddetin, hvad bruger I?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Poul » tirs 7. sep 2021 16:41

Et spørgsmål til de erfarne:
Hvilken slags loddetin er bedst til elektronik?
Jeg er klar over, at det helst skal være blyfrit, men skal der være sølv iblandet, og i givet fald hvor meget?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf JGreen » tirs 7. sep 2021 18:07

Hejsa
Det kan godt værre at jeg får på puklen !! nu.
Men min mening, så er blyfri loddetin noget FANDEN har opfundet. Ved godt at bly er noget skidt, men det blyfri holder ikke i det lange løb.
Har heldigvis en del tilbage af det man brugte i gammeldage.(25-35år)
Sort rulle. 60tin 38bly og 2sølv er no:1 (milli spek USN) (kan ikke huske om det om der var 2 eller 4%sølv 58%tin 38%bly og så 4%sølv)
Rød rulle 60tin 40bly er no:2
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf KenRas » tirs 7. sep 2021 18:20

Jeg må også indrømme den nye rulle jeg købte sidste år også var med bly. Jeg har ingen erfaring med det blyfri, så jeg ville ikke gamble. Man har jo hørt lidt her og der.
Jeg håber dog ikke jeg får reduceret levetiden af betydning af den grund :QQS:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Poul » tirs 7. sep 2021 19:29

Tak for tilbagemeldinger.
Med min efterhånden nogen fremskredne alder, vil jeg fortsætte med at bruge blyholdigt loddetin :Skor:
Har ikke rigtigt kunne finde noget med både bly og sølv, men det er måske heller ikke så vigtigt med sølvet - eller hvad?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Tonni » tirs 7. sep 2021 20:25

Har det lige som JGreen. Enten 40/60 eller 2% Ag...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf MaxJ » tirs 7. sep 2021 21:11

Poul skrev:Tak for tilbagemeldinger.
Med min efterhånden nogen fremskredne alder, vil jeg fortsætte med at bruge blyholdigt loddetin :Skor:
Har ikke rigtigt kunne finde noget med både bly og sølv, men det er måske heller ikke så vigtigt med sølvet - eller hvad?
Mvh.
Poul


Sølv er der kun for at gøre lodningen mekanisk stærkere. Forbindelsen skulle gerne være der inden man lodder. ;)
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Poul » tirs 7. sep 2021 22:27

OK, så fortsætter jeg bare med det blyholdige loddetin uden sølv - og sparer samtidig på pengepungen :thumbsup: Tak for oplysningerne.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Helikon » tirs 7. sep 2021 22:35

Almindelig blyholdigt til de gamle apparater vi har er fint. Blyfrit giver kun mening i apparater der fra starten af er loddet blyfri.
Det blyfri er næsten ren tin (2 % kobber), kræver højere temp. (400 gr.) og kortere "kontakt tid" for at fluxen ikke skal brænde væk - det kræver øvelse. Lodningen bliver ikke pæn og blank med blyfri som man kender fra blyholdigt, når det er rigtigt loddet bliver lodningen ensartet mat.
Det med sølv i er som MaxJ skriver oprindeligt udviklet til et andet formål en lyd. Det er vældig moderne hvis du hører til dem der polerer sikringer og orienterer modstande og kabler i "korrekt" audiofil lederetning for bedste lyd :roll: Det er du frikendt for med de indlæg du leverer :thumbsup:
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Elektronik » ons 8. sep 2021 06:20

Enig med Jgreen.
Blyfri loddetin kræver øvelse og noget rigtig L... fordi det "Politisk Korrekte" loddetin kræver mere varme og kort loddetid pga. flux.
Jeg bruger de røde klassiske Multicore ruller. (Sn60Pb38Cu2) :OLO:
Elektronik
 

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Poul » ons 8. sep 2021 21:02

Så fik jeg købt en ny rulle loddetin - 60% tin, 39% bly og 1% kobber.
Håber at det kan bruges :roll:
Tak for gode råd :thumbsup:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Fredmarantz » ons 8. sep 2021 21:24

Det ser ganske fornuftigt ud, Poul- det passer vel meget godt til at vi lodder i gamle apparater. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, hvad man har med et gøre (bly), men det var vel også mest i gamle dage, hvor loddedamerne ofte sad 8-9 timer om dagen med loddetin (blyholdig) i hænderne - og så dampene. :shock:
I mit tilfælde sidder jeg måske med dette 1 time pr. måned.

Her er, hvad jeg har brugt i mange år - købt hos Harald Skrald. 60%tin + 40%bly. Det fungerer rigtig fint for mig og lodningerne ligner fuldstændig de originale, bare en smule friskere.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf ST-lab » ons 8. sep 2021 22:03

Jeg kan lige nævne at jeg bl.a. arbejder med opdateringer af Quad produkter med upgrade kits fra Dada Electronics. De skriver direkte i vejledningerne at man IKKE må bruge blyfrit tin: "Always use leaded solder Tin/Lead 60/40."

https://www.dadaelectronics.eu/
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf KenRas » ons 8. sep 2021 23:27

KenRas skrev:Jeg må også indrømme den nye rulle jeg købte sidste år også var med bly. Jeg har ingen erfaring med det blyfri, så jeg ville ikke gamble. Man har jo hørt lidt her og der.
Jeg håber dog ikke jeg får reduceret levetiden af betydning af den grund :QQS:

Mvh Kenneth


Jeg kan da lige nævne at det var denne loddetin jeg købte for snart et par år siden. Der er ingen information om sølv indholdet. Det fungerer perfekt.

19C82254-E413-443A-BE6E-99E9173A67AA.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf dfms » tors 9. sep 2021 08:52

Fredmarantz skrev:....men det var vel også mest i gamle dage, hvor loddedamerne ofte sad 8-9 timer om dagen med loddetin (blyholdig) i hænderne - og så dampene. :shock:

Vh
Freddy


Som den unge dame paa billedet:

000206291_l.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Loddetin, hvad bruger I?

Indlægaf Elektronik » tors 9. sep 2021 09:25

dfms skrev:
Fredmarantz skrev:....men det var vel også mest i gamle dage, hvor loddedamerne ofte sad 8-9 timer om dagen med loddetin (blyholdig) i hænderne - og så dampene. :shock:

Vh
Freddy


Som den unge dame paa billedet:

000206291_l.jpg


Sådan en loddekolbe har jeg haft. :Gammel: :coool: Varmelegemet stod af og måtte pensioneres. :lol:
Elektronik
 

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster