8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf BentAnd-01 » lør 19. feb 2022 11:51

Spørgsmål til de elektrisk begavede:
Jeg har fået mig et vidunderligt Beocenter 9300, som arbejder i 8 ohm, og har et sæt Beovox 2400, som er 4 ohm, og et sæt Beovox s60, som er 4-8 ohm. Beocentret har kun udgange til ét sæt passive højttalere. Min vision går ud på at slutte begge sæt højttalere til via en splitterbox ... men min bekymring er, at det måske er en dårlig ide på grund af de forskellige slags ohm. Jeg ved INTET om elektricitet. Skal tilføje, at jeg dog ved, at jeg skal være forsigtig med at slippe den store forstærker (angiveligt 80 W, men reelt vist nok kun det halve) løs for fuld knald på 2400ernes spinkle 20/35 W. Det hele skal stå på mit skrivebord som en slags muligvis ejendommelig, vintage nearfield-løsning, og jeg er 66 år og har ikke brug for at spille afsindigt højt. Det er mest Mark Knopfler og Dylan og beslægtede, men jeg kan godt lide, at musikken fylder. Spørgsmål: Bør jeg lade være med at eksperimentere med de gamle 2400ere og i stedet finde f.eks. endnu et sæt s60ere eller tilsvarende? Eller skal det nok gå alt sammen, selv om det hele elektrisk set er en smule ... ja, hvad det nu hedder på fagsprog? I øvrigt har jeg faktisk ikke hørt 2400erne endnu, og det er muligt, at de diskvalificerer sig selv allerede ved prøvelytning, fordi de trods alt er et par ældre piger, som jeg forelskede mig uden at vide, hvordan de synger. Håber, nogen herinde vil vejlede mig.
BentAnd-01
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 feb 2022
Lokalitet: Assens

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf Tonni » lør 19. feb 2022 14:20

Så længe, du kun spiller med et sæt højttalere, af gangen, er der ingen problemer.
Men spiller du med to sæt parallelt, får du en resulterende impedans, på ned mod 2 Ohm.
Det vil jeg nok være lidt betænkelig ved...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf BentAnd-01 » lør 19. feb 2022 14:28

Hej Tonni. Tanken var at køre dem samtidig. Der er kun ét sæt udgange til passive højttalere på forstærkeren, så jeg har bestilt en lille tingest med klemmeterminaler, som splitter signalet, så to sæt kan deles om det. En 'resulterende impedans på ned mod 2 ohm' ... det betyder noget i retning af, at forstærkeren skal arbejde ret hårdt, før der kommer noget videre lyd af de fire højttalere ... og så blir' den varm, ikke? Og højttalerne får ikke det signal, de ønsker sig ... vel? Men. Gør det nogen forskel, om jeg tilslutter to sæt højttalere med ens impedans ... som så ville blive 4-8 ohm som s60erne? Jeg kan jo godt leve uden 2400erne. De var bare et indfald eller en forelskelse. Tak for svar so far. Håber på mere. Som sagt er jeg idiot, når det handler om elektricitet. Jeg ved kun, at det findes i flere farver.
BentAnd-01
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 feb 2022
Lokalitet: Assens

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf Tonni » lør 19. feb 2022 21:13

Du har analyseret dig frem til de rigtige svar. Hver gang du halverer impedansen (Ohm), fordobler du strømmen (Ampere). Så for at drive dine højttalere, ned til 2 Ohm, skal din forstærker arbejde op til fire gange så hårdt...
Formlerne hedder P=U*I og U=I*R, hvor P er effekten i Watt, U er spændingen i Volt, I er strømmen i Ampere og R er modstanden i Ohm. Så når du har et signal, med en given effekt, lad os sige 25 W, i 8 Ohm, og ovenstående formler kan omskrives til kvadratroden af Effekten divideret med Modstanden lig med Strømmen eller I=Sqr(P/R).
Her vil 25 W i 8 Ohm give 1.77 Ampere. 25 W i 4 Ohm vil give 2,5 Ampere og 25 W i 2 Ohm vil give 3,53 Ampere.
Dette betyder at strømforsyningen, og dermed forstærkeren, skal arbejde hårdt. Og måske hårdere end den reelt kan holde til.
I praksis, vil forstærkeren oftest heller ikke kunne, da den selv har en indre modstand. Denne vil have større betydning, jo lavere impedans (modstand) den skal drive. Denne indre impedans, vil så give et tab. Og dermed varme.
Er forstærkeren kølet/dimentioneret ordentlig, er det ikke et problem. Ellers vil denne varme kunne skade din forstærker. Både på den korte bane, ved at varme komponenter, som modstande og transistorer, så de tager skade, eller svækker lodninger. Og på den lange bane, ved at de ændrer værdi, og dermed risikerer at ændre arbejdspunkter, og forstærkeren ultimativt bliver ustabil. Dette også ifm elektrolytkondensatorer som jo har en væske i sig (som ikke må migrere)...

Håber ikke det blev for langhåret.... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf BentAnd-01 » lør 19. feb 2022 22:06

Tusind tak, Tonni. Det var tålmodigt og pædagogisk fortalt, og jeg forstår faktisk det meste ... og i hvert fald konklusionen, at det vil være synd for mit fine Beocenter 9300 at skulle trække sådan en bunke højttalere. I stedet vil jeg lede efter et enkelt sæt, som er noget større end s60erne og meget større end 2400erne. Jeg er lidt afhængig af lyd med dybde og bund og bredde og alt det andet fine. Indtil for ti år siden kørte jeg Pioneer SA 9500 II og to sæt Pioneer S-910, men da vi skulle flytte til mindre hus, blev der nedlagt forbud. Så gik der ti lange år med små, aktive og sådan set udmærkede MicroLab, men nu har jeg fået dispensation, så længe det hele kan stå på skrivebordet. Lige nu er det Beomaster 4500, som jeg ikke er specielt begejstret for, men jeg havde kort et Beocenter 8500 og kunne rigtig godt li' forstærkeren og cd-maskinen ... indtil forstærkeren døde. Endnu en gang tak for svar og for tålmodighed med min uvidenhed. Og måske også til lykke, for du har jo lige reddet et Beocenter 9300 fra at stege sig selv levende. Mvh/Bent
BentAnd-01
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 feb 2022
Lokalitet: Assens

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf Fredmarantz » søn 20. feb 2022 00:16

BentAnd-01 skrev:. Som sagt er jeg idiot, når det handler om elektricitet. Jeg ved kun, at det findes i flere farver.


ovenstående synes jeg helt klart må kandidere til årets bemærkning :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: - og vi er kun i februar..... :Skor:

Alt synes at falde på plads - og hvor skønt :cool1: . Jeg håber virkelig, at du får glæde af dit fine anlæg - også selvom det så bliver på skrivebordet. Det er dejligt at læse, at du vil passe på sagerne og så er vi vel nærmest i mål. Jeg tilslutter mig fuldstændig, hvad "master Tonni" har oplyst.

Jeg har lige et enkelt hjertesuk - hvor jeg fornemmer, at du har en anden forståelse end jeg i hvert tilfælde har, nemlig den, hvor du antager, at man skal passe på ikke at slippe en stor forstærker løs på et par højttalere, som er "rated" noget mindre. Det kan på sin vis også være rigtigt, hvis forstærkeren er meget voldsomt stor og man giver den fuld gas - men oftest ser man, at det er mindre forstærkere, som tager livet af højttalerne, idet de små forstærkere hurtigere forvrænger og sender grimme ting (klipning/DC) af sted til højttalerne - og det kan tage livet af disse. Dette gør store forstærkere langt senere i lydtrykket - og højttalere trives godt med rene signaler - også fra store forstærkere.

Jeg har normalt altid benyttet mig af den simple "læresætning" - at så længe det lyder godt (=uden forvrængning), så går det godt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf Tonni » søn 20. feb 2022 00:43

Amen Freddy! Bortset fra det med"master" altså...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf BentAnd-01 » søn 20. feb 2022 09:18

Hej Freddy. Tak for tilføjelsen til Tonnis svar. Nu står jeg jo lidt og svajer imellem i hvert fald at forsøge med de to sæt og splitterboksen ... eller at lade være. Din læresætning om, at så længe det lyder godt, så går det godt, kan måske fra sekund til sekund blive til en virkelighed om, at nu lyder det pludselig ikke længere godt, eller der er faktisk slet ingen lyd ... og forstærkeren lugter en lille smule af brændt plastikfabrik. Men, tillægsspørgsmål til Tonni, hvis det da går an at blive ved med at lege Spørge-Jørgen: Hvis forstærkeren er 8 ohm, og begge sæt højttalere er 8 ohm, så er risikoen for sammenbrud vel en hel del mindre jvf. formlen? Som sagt eller skrevet er jeg blevet for gammel til massive lydtryk, så vi taler vel max. en tredjedel volumen ... svarende til knap 15 af de effektive 40 Watt i Beocentret, og med bas og diskant reduceret passende, så højttalerne stadig lyder rent og godt, som Tonny skriver. Vores stue er ca. 35 kvm, så der er naturlige grænser for, hvor mange decibel, her kan pumpes ud, hvis det skal være behageligt. Visionen med de to sæt højttalere i nearfield-opstilling er ikke, at de skal spille høj dødsmetal, men at jeg får et bredt og fyldigt lydbillede. I øvrigt et mærkeligt ord, lydbillede. Men igen ... tak for svar og tålmodighed. En fornøjelse at lære nogen at kende, som ved noget.
BentAnd-01
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 feb 2022
Lokalitet: Assens

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf cdp » søn 20. feb 2022 09:59

Hejsa - så lige du kommer fra Fyn, så der kommer en lille ps. herfra også. Alt det tekniske er allerede forklaret på bedste måde, men da du nævnte splitter, kom jeg i tanke om en sådan jeg ikke bruger mere - en Phillips med dinstik, som du måske kunne bruge ? Kan såmænd hentes gratis.( eller sendes billigt ) ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf Dan63 » søn 20. feb 2022 11:05

Hej Bent.

Nu nævner du at du har et sæt Beovox S60. Det jeg tænkte i er, at hvis du får mulighed for at lytte til et sæt Beovox S75, som er en fysisk større udgave af S60'eren, kan det måske være, at de alene kan indfri dit behov for fyldig lyd.
På den måde undgår du at dit Beocenter 9300 får hedeslag af eventuel overarbejde.

Blot et forslag. Men i hvert fald held og lykke med at få dit anlæg op og køre!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf MaxJ » søn 20. feb 2022 11:14

" Jeg har lige et enkelt hjertesuk - hvor jeg fornemmer, at du har en anden forståelse end jeg i hvert tilfælde har, nemlig den, hvor du antager, at man skal passe på ikke at slippe en stor forstærker løs på et par højttalere, som er "rated" noget mindre. Det kan på sin vis også være rigtigt, hvis forstærkeren er meget voldsomt stor og man giver den fuld gas - men oftest ser man, at det er mindre forstærkere, som tager livet af højttalerne, idet de små forstærkere hurtigere forvrænger og sender grimme ting (klipning/DC) af sted til højttalerne - og det kan tage livet af disse. Dette gør store forstærkere langt senere i lydtrykket - og højttalere trives godt med rene signaler - også fra store forstærkere. "

Spot on. Der var en test i et Hifi blad for mange år siden, husker ikke hvilken. Jeg mener det var Dantax der sendte et par højtalere på markedet hvor de angav at de kunne tåle ubegrænset effekt, bare det var ren og uforvrænget. Jeg mener de nåde op omkrib 1500 Watt før de stakkels små reolhøjtalere måtte give op.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf Tonni » søn 20. feb 2022 16:16

MaxJ skrev:" Jeg har lige et enkelt hjertesuk - hvor jeg fornemmer, at du har en anden forståelse end jeg i hvert tilfælde har, nemlig den, hvor du antager, at man skal passe på ikke at slippe en stor forstærker løs på et par højttalere, som er "rated" noget mindre. Det kan på sin vis også være rigtigt, hvis forstærkeren er meget voldsomt stor og man giver den fuld gas - men oftest ser man, at det er mindre forstærkere, som tager livet af højttalerne, idet de små forstærkere hurtigere forvrænger og sender grimme ting (klipning/DC) af sted til højttalerne - og det kan tage livet af disse. Dette gør store forstærkere langt senere i lydtrykket - og højttalere trives godt med rene signaler - også fra store forstærkere. "

Spot on. Der var en test i et Hifi blad for mange år siden, husker ikke hvilken. Jeg mener det var Dantax der sendte et par højtalere på markedet hvor de angav at de kunne tåle ubegrænset effekt, bare det var ren og uforvrænget. Jeg mener de nåde op omkrib 1500 Watt før de stakkels små reolhøjtalere måtte give op.

Det var Hifi & Elektronik. Og højttaleren var svjh Dali 7A. Effekten kom op omkring de 1.5-2kW med en 2.2kW forstærker. Og højttaleren brændte af grundet varme (og mener jeg bevidst tilsat forvrængning)...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf MaxJ » søn 20. feb 2022 16:27

Det passer meget godt. Det er jo længe siden.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf Dan63 » søn 20. feb 2022 16:34

Hej igen Bent.

Jeg synes forresten du skulle prøve de 2400'ere alene, som jeg husker dem har de en ok fyldig lyd.
Det kan jo være at du har de højtalere hjemme du behøver.
Som andre skriver, så længe det lyder uforvrænget, er der ikke noget problem.
Ydermere skriver du at du ikke har brug for diskotekslydtryk, så.....prøv dem og skriv tilbage om hvad du synes.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: 8 ohm forstærker sammen med 4 og 8 ohm højttalere

Indlægaf MAJ » søn 20. feb 2022 16:36

Tonni skrev:Amen Freddy! Bortset fra det med"master" altså...


Det hedder sgutte “Amen”... Sådan noget foregår i kirken!! ;) :p
Men hvis du forsøger at være på noderne med de unge, der hverken kan stave eller forstå det danske sprog, så “bærer jeg den ikke af”... ;)
Tjah... ungdommen har en underlig måde, “ikke at bære nag” på.

I øvrigt kan jeg også huske, at enten “HI FI & elektronik” eller “high fidelity” forsøgte at brænde en Dali 7a af.
Det var vel en “betalt ANNONCE” fra Danmarks Hifiklub?! forklædt som artikel...
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster