Hvad kommer først, højtalere eller forstærker...!

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Hvad kommer først, højtalere eller forstærker...!

Indlægaf stiv » søn 16. dec 2012 11:36

Har "kun" været oppe på 5 sæt vintage højtalere og lige så mange (eller flere), vintage receivers/-integreret.

Det har givet mange fornøjelige timer med at skifte rundt og lytte, på de mange kombinations muligheder.

Her i forumet, må der være en hel del som kan nikke genkendende til ovenstående...så her kom jeg til at tænke på, hvad overlever og anvendes og hvad kommer først, højtalere eller andet i setupet (ikke konens dom). Og ikke mindst, hvordan finder i ud af hvad som skal videre?

På et tidligere tidspunkt havde jeg en mindre betonstue, her fik jeg afprøvet alt jeg havde og fadt ud af hvad som kunne undværes.

Lige et minde fra den gang:
ny 009.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Hvad kommer først, højtalere eller forstærker...!

Indlægaf rørglad » søn 16. dec 2012 12:09

"Hvad kommer først - HT eller forstærker ? " er jo ikke tilfældet i din situation, al den stund du har flere sæt af begge dele, samt at du har haft rigelig mulighed for at afprøve alle kombinationer.
Men den mest naturlige rækkefølge, når man starter forfra, er efter min mening at finde den HT, som du bedst kan lide, når du tager de forskellige "modarbejdende" faktorer: pris, størrelse og lydkvalitet og lydtryk i betragtning.
Det er HT, der er dem mest betydende komponent i Hi FI kæden i f.h.t det endelige resultat.
Når du har fundet den HT, skal du så bare finde en forstærker, som kan tilvejebringe den fornødne effekt (med passende kvalitet forstås) til at frembringe det lydtryk, du ønsker.
mvh nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Hvad kommer først, højtalere eller forstærker...!

Indlægaf Max » søn 16. dec 2012 12:16

Der findes nok ikke nogen endelig besvarelse på dit spørgsmål. Hvordan skal man finde en god forstærker hvis højttalerne er middelmådige og omvendt. Så løsningen ligger i at prøve sig frem til noget man mener tilfredsstiller de krav man har. Og husk at der er kun to ting der virkelig tæller i forsøgene på at finde det rigtige, og det er dine øre og din tegnebog.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 108 gæster