Er det en variotrafo, der skal til?

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf Dan63 » tirs 28. maj 2013 21:32

Hej.

På træffet i marts havde jeg en snak med Lars (jeg er ikke sikker på hvem du er herinde:)), der foreslog som jeg har husket det at jeg kunne få mere jævn spænding fra lysnettet ved at indkoble en variotrafo.
Jeg må indrømme jeg intet ved om dette, blot har jeg det problem med en Rega Saturn cd-afspiller, at den fryser, så den ikke reagere på tasterne og jeg kan ovenikøbet åbne låget ned til den kørende cd uden at den stopper.
Det eneste jeg så kunne gøre var at slukke den og tænde igen og så var problemet løst.
Jeg fik den forklaring, at det kunne være problemer med spændingsfald.
Jeg ved at der findes diverse apparater f.eks. fra Accuphase, som ujævner spændingen fra lysnettet, men de koster en arm!
Ville det kunne hjælpe med en sådan variotrafo?
Og er sådan en fætter til at komme i nærheden af uden at skulle sælge børnene :)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf mcs_5 » tirs 28. maj 2013 21:39

Jeg tror nærmere det kan være netstøj der er problemet - det hjælper en variotrafo ikke på. Kunne du ikke få målt netspændingen på forskellige tider af døgnet, for at checke om den bliver for lav?

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf spuncut » tirs 28. maj 2013 21:49

Hej Dan
Det du leder efter er en voltstat, den stabiliserer netspændingen og fjerner effektivt al højfrekvensstøj, transienter forårsaget af tilkobling af kapacitive forbrugere, samt transienter forårsaget af frakobling af induktive belastninger. Men det kan godt blive billigere med en ny cd-spille medmindre at du har børn nok...
En billigere løsning er et netfilter som kan findes til under en tusse og som MÅSKE vil hjælpe.
Jeg ville dog i første omgang finde ud af om ikke det er fordi at din cd-spille har en fejl.
Hvordan er din tvivlen på netspændingen opstået ?
Er fejlen sammenfaldende med at du tænder/slukker for andet udstyr, eller feks. brug af mobiltelefon ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf Dan63 » ons 29. maj 2013 11:46

Hej Mikkel og Spuncut.

Først tak for svarene!:)

Det kan godt være at det er et netstøjfilter, jeg skal have fat i.:)
Og kan det løse mit problem ville det jo bare være super!:)
Hvis jeg så nu indkobler et netstøjfilter, skal det vel sidde før hele anlægget?

Hvordan kan jeg sikre mig at det netstøjfilter kan viderbringe strøm nok, uden selv at skabe problemer?

Hvad angår hvornår problemet opstår har jeg ikke kunne finde nogle sammenfaldende tændende eller slukkende apparater, ej har jeg oplevet det i forbindelse med mobiltelefoni, men selvfølgelig kan jeg jo lave nogle forsøg hermed.:)

En anden ting er at jeg har koblet mit "stueanlæg" sammen via et langt phonokabel med et køkkenanlæg. Så her burde jeg måske indkoble en linietrafo, for der ikke kommer støj derfra?

Det med spændingsfaldet fik jeg som en mulig forklaring af forhandleren af cd-spilleren.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf spuncut » ons 29. maj 2013 13:23

Hej Dan
Hvor tit optræder fejlen ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf Dan63 » ons 29. maj 2013 13:52

Hej Spuncut.

I de 2-3 år jeg har haft Rega'en er det ikke mere end måske omkring 10 gange.
Så det er jo ikke et stort problem, men s... træls, når det opstår!

Og som jeg har forstået det, er det pokkers svært at finde eventuelle periodiske fejl.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf spuncut » ons 29. maj 2013 14:10

Hej Dan
Det var måske en ide at prøve om du på en eller anden måde kan reproducere fejlen inden du begynde at investere i en potentielt forkert fejlløsning.
Prøv feks. at lade den køre i lang tid, på repeat, uden at den er tilsluttet en forstærker.
Du har talt med en forhandler, er der stadig garanti på den ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf mcs_5 » ons 29. maj 2013 14:57

Dan63 skrev:Hvis jeg så nu indkobler et netstøjfilter, skal det vel sidde før hele anlægget?

Jeg ville koble det ind før CD-spilleren. Så kan du klare dig med et mindre og billigere filter. De gamle fra Brinck/Hifi & Elektronik er fine til formålet.

Hvordan kan jeg sikre mig at det netstøjfilter kan viderbringe strøm nok, uden selv at skabe problemer?

Ved at købe et der er stort og meget dyrt. Et dårligt netstøjsfilter kan forringe lyden, da det begrænser strømmen til effektforstærkeren. Derfor et det normalt smartere kun at "filtrere" strømmen til f.eks. CD-spiller og forforstærker.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf Dan63 » ons 29. maj 2013 16:18

Hej.

Spuncut, jeg har desværre ikke garanti på den mere.

Mikkel, Jeg tror faktisk at jeg har et mindre netstøjfilter liggende, som jeg kan prøve at sætte ind imellem lysnettet og cd og forforstærker.
Men påvirker apparaterne ikke hinanden via signalkablerne?
Som Spuncut også er inde på kunne jeg prøve at provokere Rega'en ved, som du skriver, sætte den til repeat ganske alene:)

I skal ihvertfald begge have tak for hjælpen! :thumpsup:

Vender tilbage når jeg har haft mulighed for at prøve det af!:)

Mvh. Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf spuncut » ons 29. maj 2013 19:13

Hej Dan
Jeg har ikke læst hele denne tråd igennem men der står lidt om stabilitetsproblemer :
http://www.head-fi.org/t/323583/rega-ap ... -beware/15
Rega'en virker ligesom når man ripper en CD på en computer. Den læser
en sample en tre fire gange indtil den kan reproducere det samme tal.
Samplen bliver derefter læst ind i en 20MB buffer således at der er helt
styr på timingen når data skal afleveres i den anden ende. Ganske som
en god medie-PC med den rigtige software.
Måske en firmwareopdatering kunne hjælpe.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf Dan63 » ons 29. maj 2013 20:02

Hej Spuncut.

Jeg prøver at vente et vis tidsrum, før jeg begynder med at benytte knapperne, men det er nok sket at jeg ikke har ventet nok:)
Det jeg lige kunne se på den side du gav linket til, forstod jeg at gutten ventede op til 2 minutter før han benyttede Rega'en efter cd-låget var lukket.
Så længe har jeg godt nok aldrig ventet.
Men det kunne være en ide for mig at få en seende til at fortælle mig hvor længe, der bør ventes.:)
Bare så jeg kunne få en cirkatid på det:)

Jeg spurgte hos forhandleren efter en opdatering, han sagde at den ikke ændrede på det problem.
Tja, hvad skal man efterhånden tro på.

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Er det en variotrafo, der skal til?

Indlægaf spuncut » ons 29. maj 2013 20:49

Hej Dan
Ja sådan en periodisk fejl kan være svær at knække.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster