Sansui 661 - Hjælp lige her

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Sansui 661 - Hjælp lige her

Indlægaf P. M. Hedegaard » tirs 21. sep 2010 20:55

Sidder på besøg hos min lillebror. Han har lige fisket en Sansui 661 receiver frem som han har fundet i storskrald. Han ved ikke om den virker. Hvad skal vi gøre for at teste den? Blot tænde? Vi har ingen fornemme test-instrumenteringer til rådighed.
P. M. Hedegaard
 

Re: Sansui 661 - Hjælp lige her

Indlægaf KlausM » tirs 21. sep 2010 21:16

Ja, enten skal den startes op med strøm/spændings begrænsning (vario trafo i serie med receiverens netspændingsindgang) under monitorering af tomgangs strøm/spænding på angivne målepunkter, det kræver som minimum en vario trafo, et multimeter og en service manual.

Sandsynligheden for, at nogen har sat spænding på den inden den blev smidt ud er vel rimelig stor, så jeg ville lige tage et kig under coveret og se om det ser brændt ud eller meget støvet. Hvis det ser pænt ud ville jeg prøve at sætte spænding på, evt først via en 60 watt el-pære i serie med receiverens netspændingsindgang (for at begrænse skaden), og hvis ikke den ryger eller popper med 60 watt pæren i serie, så prøv uden.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2257
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Sansui 661 - Hjælp lige her

Indlægaf mcs_5 » tirs 21. sep 2010 21:56

Det med el-pæren kan anbefales. Det er lidt billigere end div. måleudstyr :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Sansui 661 - Hjælp lige her

Indlægaf pqrannes » tirs 21. sep 2010 22:48

Har man en fatning, en el-pære, et hanstik, et hunstik (eller stikdåse - sådan hedder det altså) og lidt ledning, er sådan en lampe-vario hurtigt lavet.

Ellers kan man bare fyre op under den og "popper" 661eren har jeg et grimt, men funktionsdygtigt eksemplar af den, som kan fås for en flaske (god) vin.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2912
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Sansui 661 - Hjælp lige her

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. sep 2010 01:13

KlausM skrev:Ja, enten skal den startes op med strøm/spændings begrænsning (vario trafo i serie med receiverens netspændingsindgang) under monitorering af tomgangs strøm/spænding på angivne målepunkter, det kræver som minimum en vario trafo, et multimeter og en service manual.

Sandsynligheden for, at nogen har sat spænding på den inden den blev smidt ud er vel rimelig stor, så jeg ville lige tage et kig under coveret og se om det ser brændt ud eller meget støvet. Hvis det ser pænt ud ville jeg prøve at sætte spænding på, evt først via en 60 watt el-pære i serie med receiverens netspændingsindgang (for at begrænse skaden), og hvis ikke den ryger eller popper med 60 watt pæren i serie, så prøv uden.

Mvh Klaus


Jeg er klart med på Klaus' forslag -

Når man nu har fundet sådan én og ikke sat specielt mange penge til, så kunne man måske godt bruge lidt på en få den køreklar - og måske samtidig lære lidt, som man så kan bruge, hvis man finder mere i fremtiden.
Hvad der kan være lidt værd for én - kunne måske have været meget værd for en anden.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7464
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui 661 - Hjælp lige her

Indlægaf P. M. Hedegaard » man 27. sep 2010 19:59

pqrannes skrev: og "popper" 661eren har jeg et grimt, men funktionsdygtigt eksemplar af den, som kan fås for en flaske (god) vin.

PQR


Undskyld svartiden. Jeg vil gerne tage imod tilbuddet :p og regner med, at vinen skal være rød?

Iøvrigt, tak for in-puttene, til jer alle.
P. M. Hedegaard
 


Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster