Side 1 af 2

Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 10:59
af spuncut
Hej
Foranlediget af en DBA annonce hvor der solgtes "Retningsbestemte" højtalerkabler opstod der nogen debat ovre i "Set til salg på nettet", denne debat er hermed flyttet til denne tråd.

Oplæg :

Pile på kabler:
Peger i retning af næste målangivelse..."that's it".


Retningsbestemte kabler :
At kalde et kabel "Retningsbestemt" er i alle tilfælde forkert og i tilfælde af højtalerkabler rent voodoo.
Der kan være forskel på om hvorvidt skærmen er termineret i den ene eller anden ende, men det er jo ikke en retning.


Singleended kabel (signaloverføring) :
I vores hjemmeelektronikverden bruges der stort set kun singleended signaloverførsel, i form af RCA og DIN-kabler.
Billede
For at det skal kunne lykkes at overføre støjfrit et signal kræver det at skærmen virker som et "forlænget kabinet" samt at den elektriske modstand i skærmen er forsvindende lav, idet vi har valgt at betragte kabinetternes stel som signalmæssigt døde og det er så disse vedtagelser som ikke altid holder i praksis.
Billede
For at indgangen kan modtage en signalspænding skal der altså gå en strøm (ifgl. Mr. Ohm) og denne strøm SKAL nødvendigvis gå i skærmen, thi den ka' ikke løbe i den rene luft (!). Det går helt fint så længe at apparaternes potentialeforskel, Vn er meget lav og skærmens modstand er forsvindende lav. Læk i nettrafoer (øget Vn) og dårlige forbindelse i stik (øget modstand i skærm) kan medføre brum, det ved I alt om.
Desuden kan vi risikere yderligere et støjbidrag foranlediget af udefrakommende radiostøj eller brumfelter fra den øvrige installation. Kablet har en længde (!) og denne længde giver anledning til en selvinduktion (ca. 9nH/10cm), altså en spole og når en spole udsættes for et vekslende felt så induceres der en spænding over denne proportionelt med selvinduktionen (ifgl. Hr. Ørsted). Længere kabler giver altså mere støj, det ved vi osse alt om.
Herudover er der problematikken omkring brumsløjfer. Det var engang på mode at jordforbinde Hi-Fi apparater, er det stadig det ?


Balanceret kabel (signaloverføring) :
Til store lydanlæg, hvor man ikke kan kontrollere apparaternes potentialeforskel og hvor kabellængderne er store, er balanceret signaloverførsel at foretrække.
Signalet bliver afsendt som en spændingsforskel mellem to ledere (differentielt). Når der ønskes overført en stigende spænding så går +snøren mod en positiv spænding og -snøren går tilsvarende til en negativ spændingsværdi, de to snører ar altså i modfase.
I modtagerenden sidder der typisk en transformator og da primæren jo ikke har nogen elektrisk forbindelse til omverdenen kan den udelukkende forholde sig til om hvorvidt der går en strøm eller ej. For at der kan gå en strøm i trafoens primær skal der være en spænding OVER dens terminaler. Lægges der 1000V på begge terminaler, går der ingen strøm og trafoen har således intet signal at overføre !!. Lægges der 1V på den ene terminal og -1V på den anden så "ser" primæren det som en spændingsforskel på 2V, hvilket afstedkommer en strøm i primæren og signalet bliver overført. Trafoen undertrykker således signaler som er i fase.
Billede
Nu da skærmen ikke længere er signalbærende skal den blot koncentrere sig om jobbet som "forlænget kabinet", hvilket vil sige at der kan tolereres en langt højere spænding over skærmen. At et balanceret system kan tollerere en langt højere brumstrøm i skærmen er vigtig fordi professionelt lydudstyr ofte ikke er dobbeltisoleret og dermed skal jordforbindes med de brumsløjfeproblemer som det giver.
Radiostøj og brumfelter vil optræde i fase på de to signalledere, det som på vestjysk kaldes for "Common Mode", og vil derfor blive skildt fra signalet af trafoen i modtagerenden. Parametret for hvorvidt systemet er i stand til at undertrykke Common Mode -signaler kaldes for Common Mode Rejection Ratio, CMRR.
De mest gængse stik til ballanceret signaloverførsel er XLR :
Billede


Pseudobalanceret kabel :
Er et kabel som benyttes til at forbinde en u-balanceret (singleended) signalkilde til en balanceret indgang, pile er unødvendige da det jo fremgår af stikkene hvilken ende der er balanceret eller ej.
At bruge begrebet i sammenhænge hvor begge ender er singleende'de, er IMHO, at udvide begrebet til mere end hvad forståelsesmæssigt godt er.
http://www.performing-musician.com/pm/f ... hnotes.htm

Hvad har jeg ikke fået med ?
MVH spuncut

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 12:03
af luc
så når tara labs sælger retningsbestemte ht kabler - så er det løgn og latin?
det har jeg svært ved at forestille mig.

/luc

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 12:22
af toppe
luc skrev:så når tara labs sælger retningsbestemte ht kabler - så er det løgn og latin?
det har jeg svært ved at forestille mig.

/luc


I 'set til salg' tråden blev dette postet:

Nillerviborg skrev:i modsætning til mange folks beskyldninger om fusk og hokuspokus, så tjener pilene på kablerne fakstisk et formål - men det har intet at gøre med lydens retning, som mange fejlagtigt beskylder producenterne med at fuske med.
På det viste kabel indikerer det ret præcist mellem hvilke mærker der en fod ( længdemål ), og derudover indikerer det hvilken vej kablet er viklet på spolen, og dermed osse kommet ud af maskinen.
Dette kan have betydning ( designmæssigt ) for hvordan kablet falder, og hvilken vej det skal snoes når man terminerer kablet efterfølgende, således man ikke ødelægger kablets korer ved at sno det den forkerte vej.
Når der så efterfølgende fx. konfektioneres signalkabler, "genbruger" man typisk producentens pile til at indikere hvilken ende skærmen er stelforbundet i tilfælde af pseudobalancerede kabler.

Så - mine herrer - beklager, det er ikke rent hOKUSpOKUS trods mange folks gøren grin med emnet - men det har mere praktisk betydning end lydmæssigt. ...

/ Lars


Jeg har selv et sæt TaraLabs kabler og har aldrig lagt mærke til, at de skulle lyde anderledes hvis jeg ikke har 'fulgt pilene'... Skriver de i øvrigt selv at deres kabler er retningsbestemte, eller er det noget der er blevet antaget pga pilene på kablet?

mvh torben

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 12:38
af henhlars
Gennem mange timers lyttetest lykkedes det, i hvert fald den gruppe jeg tilhørte i slut 80'erne, at høre endog klare forskelle på om det pseudo-ballancerede kabel vendte den ene eller anden vej.
Vi tillagde det de forskelle, der kunne være i stellet på en forstærker eller en cd-afspiller.
Men vi endte hele lyttesceancen (mange års) med, at det jo i grunden var umuligt, at afgøre hvad der er rigtig lyd.
Der var altid en subjektiv vurdering tilstede, mikrofonplacering, mixning osv.
Men spændende, det er det. :-)
Hilsener Henrik

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 13:08
af spuncut
Mht. "kabler-hvor-skærmen-kun-er-forbundet-i-den-ene-ende" (nægter at kalde det noget med balanceret, fordi der er INGEN form for balancering når det anvendes mellem to singleendede apparater) kan der sagtens være forskel på i hvilken ende skærmen termineres.
Skærmen skal termineres i den ende hvor den laveste impedans findes....blev vi klogere af det ???... naaa !.
...den ende hvor støj har sværest ved at rykke på apparatets spændingspotentiale...bedre...? ..hmmm nøø!
Skærmen skal termineres i den ende som har det største ledende areal, altså kabinet, det er vist det nærmeste vi kommer..

"Rigtig lyd" er når udstyret har mindst mulig indflydelse.
MVH spuncut

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 13:12
af spuncut
luc skrev:så når tara labs sælger retningsbestemte ht kabler - så er det løgn og latin?
det har jeg svært ved at forestille mig.

/luc


Der er IKKE noget der hedder "Retningsbestemte kabler"...
MVH spuncut

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 14:24
af his067
Hvordan beregner man egentlig kablets indflydelse på signal? Jeg går og tænker på en installation hvor jeg får måske 15-20 meter fra (rør-)forforstærker til (rør-)kraftforstærker. Er der nogen grund til at bruge balanceret overførsel (som vil kræve un-bal til bal-un trafoer) eller skal jeg bare købe den nødvendige længde ubalanceret ledning?

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 15:07
af spuncut
Hej his067
Det ka' man ikke rigtigt... Der er ikke andet for end at prøve sig frem. Meeeen ved 15-20 meter skal du nok være noget heldig for at undgå hørbart brum med singleended overførsel.
MVH spuncut

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 15:11
af spuncut
Nogen der vil dele erfaringer omkring DI-trafoer ?

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 15:31
af Tube mania
his067 skrev:Hvordan beregner man egentlig kablets indflydelse på signal? Jeg går og tænker på en installation hvor jeg får måske 15-20 meter fra (rør-)forforstærker til (rør-)kraftforstærker. Er der nogen grund til at bruge balanceret overførsel (som vil kræve un-bal til bal-un trafoer) eller skal jeg bare købe den nødvendige længde ubalanceret ledning?



Brum bliver ikke nødvendigvis et problem, men det gør diskant-tab helt sikkert. Det kan man let regne på hvis man har forforstærkerens udgangs-impedans og kablets capacitans pr meter. Det hjælper ikke at køre balanceret mod dette problem...tværtom.

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 15:39
af mcs_5
his067 skrev:Hvordan beregner man egentlig kablets indflydelse på signal?

Hvis du har elektriske data på dit udstyr og kabel, kan du prøve med en simulator (Spice).

Jeg går og tænker på en installation hvor jeg får måske 15-20 meter fra (rør-)forforstærker til (rør-)kraftforstærker.

Med mindre den forforstærker har meget lav udgangsimpedans, lyder det umiddelbart som en dårlig idé. Du skal i hvert fald bruge tykt kabel (lav kapacitet), og med en god skærm.

Er der nogen grund til at bruge balanceret overførsel (som vil kræve un-bal til bal-un trafoer) eller skal jeg bare købe den nødvendige længde ubalanceret ledning?

Balanceret overførsel fungerer godt, men i dit tilfælde fungerer et godt skærmet ubalanceret kabel sikkert også.

Men overvej kraftigt en mere fornuftig opstilling: Korte signalkabler, lange højttalerkabler.

Mikkel

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 15:51
af spuncut
Diskanttab :
Helt klart, de fleste kabler ligger på 70-100pF/meter, det vil sige op imod en nanofarrad på 10 meter.
Forforstærkeren skal derfor ha' en lav udgangsimpedans (Zo) for at opnå en tilpas høj overgangsfrekvens, da denne sammen med kablets kapacitet (Ck) vil udgøre et lavpasfilter.
Idet :
Pi = 3.14....
Zo = Forforstærkerens udgangsimpedans [Ohm]
Ck = Kablets kapacitet [F]

Fo = 1/(2*Pi*Zo*Ck)

Fo er overgangsfrekvensen hvorefter amplituden vil falde med 6db/oktav.
MVH spuncut

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 15:54
af mcs_5
Ja, men hertil skal du lægge det diskanttab der er "indbygget" i forforstærkeren også. Så uden (pålidelige) data på forforstærkeren er det lidt svært at finde ud af.

Mikkel

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 16:06
af spuncut
Kabellængder op til 20m og en udgangsimpedans under 1kOhm burde ikke give anledning til de store bekymringer, hvad diskanttab angår.

Hej Mikkel
Jeg kommer sq lige til at spørge ind til den der om det indbyggede diskanttab ?
Tænker du på en eventuel induktiv udgangsimpedans ?
MVH spuncut

Re: Kabler Balanceret Singleended m.m.

Indlæg: tors 19. dec 2013 17:14
af spuncut
Forresten .... Hvad med "Et kabels karakteristiske impedans" ?, det er i al fald en egenskab som der kløjes gevaldigt i på diverse Hi-Fi fora. Ikke her selvfølgelig....heeheh :lol:
MVH spuncut