Tvivl om modstande

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Mogens » man 23. dec 2013 16:06

Tak for info omkring modstande, så blev jeg lidt klogere igen.
ang. LL radioen... der sidder godt nok de gamle sorte tjære kondensatorer deri endnu...det må jo også godt være lidt spændende at have den kørende :p
Har skiftet 3 rør, ensretter og de dårligste lytter. den store med ladelytter eksploderede med chassiet ude af kabinettet på grund af defekt ensretter, hold da k... en bordbombe, og så alt det klistrede papirfnuller der kan være i sådan en lille fyr :lol:
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf jcr1972 » man 23. dec 2013 16:11

Ja jeg havde netop været i gang med at kigge på ebay, og jeg fandt et sortiment af de metalfilmmodstande jeg linkede databladet til. Jeg vil nemlig meget nødig bestille hver enkelt værdi for sig. Det var ikke muligt at finde komplette sortimenter på fx. 1W eller 2W.
Men der er godt nok helt usædvanlig meget at gå igennem for at finde noget... :QQS:
jcr1972
 

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Tube mania » man 23. dec 2013 16:13

@mogens
Nå...har du taget forskud på nytårs aften ;) Men de 2 som jeg nævner bør du ikke spille hazard med...det er noget hø.

her er flere modstande... http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf jcr1972 » man 23. dec 2013 16:20

Mogens skrev:Tak for info omkring modstande, så blev jeg lidt klogere igen.
ang. LL radioen... der sidder godt nok de gamle sorte tjære kondensatorer deri endnu...det må jo også godt være lidt spændende at have den kørende :p
Har skiftet 3 rør, ensretter og de dårligste lytter. den store med ladelytter eksploderede med chassiet ude af kabinettet på grund af defekt ensretter, hold da k... en bordbombe, og så alt det klistrede papirfnuller der kan være i sådan en lille fyr :lol:


Hvor spændende er det at brænde udgangsrør + andet af, fordi dets overføringskondensator lækker...? Det er selvfølgelig noget man bestemmer selv, men skal apparaterne bruges, er det da en fordel at man kan spille på dem uden at risikere ødelæggelser, bare fordi en kondensator er defekt. De der Philips tjærekondensatorer lækker altid, men sidder de fx. i en tonekontrol hvor der ikke er (DC) spænding over dem, kan man se bort fra det, selvom kapaciteten ofte også har ændret sig; men sidder de som overføringskondensatorer så er der ingen vej udenom ;)
jcr1972
 

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Tube mania » man 23. dec 2013 16:24

Ja...og så lyder radioen meget bedre...der bliver mere 'knald' på det hele fordi udgangsrøret ellers dræner strømforsyningen for energi. Du kan måle om der er noget om snakken med et DMM...der SKAL være 0V på udgangs rørets g1 (styre-gitter) nogle mV kan gå an, men ikke 0,5V.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf Mogens » man 23. dec 2013 17:20

Ok så...det lyder som en "mellem jul og nytår" opgave :thumbsup:
Mvh. Mogens.
Brugeravatar
Mogens
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 06 feb 2011
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Skagen

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf mcs_5 » man 23. dec 2013 18:07

jcr1972 skrev:Hvad med dem her, jeg henviser til 0,6W udgaven (MF0207...):

Jeg holder mig fra 0207 (2*7mm) modstande til rørkonstruktioner generelt. Jeg har flere gange oplevet knaldeffekter fra sådan nogen, selvom de ikke blev udsat for højere spændinger end de skulle kunne klare... Dem jeg anbefalede (MFR5 og PR02) måler ca. 4*10mm, og kan (ifølge databladene) tåle 350 henh. 500V. Der kan sikkert fåes tilsvarende typer fra de andre firmaer også.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Tvivl om modstande

Indlægaf jcr1972 » man 23. dec 2013 18:52

Hm ja okay, det var en skam, for fandt nemlig en ordentlig stak i et fuldt E12 sortiment for meget rimelige penge. Men hvis der er risiko for at den slags sker, så er der ingen grund til at bestille dem. Skal man til at bestille dem der er større og så for hver enkelt værdi, bliver det hurtigt sindssygt dyrt desværre. Men så er der jo ikke andet for end at nøjes med at bestille dem man står og skal bruge sådan en gang imellem ;)
jcr1972
 

Foregående

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster