#Fixed!# AKAI GX-630DB har diskant problemer

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Tube mania » ons 29. sep 2010 11:20

Jeg er enig i at det ser ud som om record hovedet (midten) sidder lidt skvævt...det kan rettes op med en lille 1/4 drejning højre-om af skruen med pilen. Jeg vil forslå du lader maskinen indspille hvid støj under seancen fra en FM tuner uden signal...altså maskinen i record, men stillet på tape så kan du høre det med det samme om det bliver bedre eller dårligere og stille tilbage med det samme hvis det bliver dårligere. Det der sker ved denne øvelse er blot at få azimuth til at passe mellem optage og gengive hoved. 1/4 omgang så du kan finde tilbage...så ødelægges der ikke noget.

Det her er de eneste båndoptagere i verden som kan tåle ændring af hovedernes indstilling...alle andre har slidspor i hovedet og kan ikke røres uden det går helt galt.

Billede
Senest rettet af Tube mania ons 29. sep 2010 12:07, rettet i alt 4 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Tube mania » ons 29. sep 2010 11:23

:roll:

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » ons 29. sep 2010 19:07

Okay, så har jeg lige kigget service manualen lidt overfladisk igennem for at skabe mig et nogenlunde overblik over "det hele"..
Jeg faldt over denne illustration der viser hvordan båndet skal kører over hovederne og hvilke skruer der skal justeres for at flytte på dem. Og hvis man nu skal tage denne tegning for gode varer, og tolke den helt slavisk. Ja, så vil jeg da mene der er forskel på mit optagehovedes placering:
Billede

..og figuren tage fra manualen.
Billede

I min egen naive konklusion, ser det ud som om at optagehovedet simpelthen er blevet flyttet for langt "ud" på båndet, og at hele "optage fladen" på hovedet simpelthen ikke er i kontakt med båndet.

Håber dæleme det giver mening, da jeg overhovedet ikke er sat ind i terminologien.. Men giv jeres mening. Ellers vil jeg forsøge mig med Tube Manias foreslag, og hvis det ikke virker, skal jeg nok lige have lidt hjælp til at lokalisere det print hvor BIAS skruen sidder. Fordi det skal jo fikses, og jeg synes indtil videre at det er en ret interessant måde at lære en masse om hvordan sådan en krabat virker!

Mvh.

PS: Man kan klikke på billederne, og man kan endvidere få det endnu større inde på imageshack. Jeg ville helst ikke uploade nogen kæmpe billeder og ødelægge sidens format..

PPS: Nu ligner det bånd der sidder i godt nok lort.. Med grimme pletter og slid, men det er altså men det er altså en gammel indspilning af Kind of Blue, der skal jo trods alt høre musik selvom det ikke er helt optimalt :D
Senest rettet af Chaize ons 29. sep 2010 19:16, rettet i alt 1 gang.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Fredmarantz » ons 29. sep 2010 19:13

Det var også lidt derfor, at jeg spurgte dig, om du kendte maskinens historie - om du havde haft den fra ny eller kendte til, at den var blevet "rodet i " osv. Der er meget, der tyder på, at det netop er det hoveds placering, som giver anledning til bekymring.
Men tilt/Zenith/azimut + måling er helt klart kodeordet nu. Spændende øvelse. :)
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf mcs_5 » ons 29. sep 2010 19:20

Chaize skrev:Jeg ville helst ikke uploade nogen kæmpe billeder og ødelægge sidens format..

Du ødelægger ikke noget - sæt endelig kæmpebilleder ind. Forum'et skrumper automatisk billederne, og man kan så få dem vist i stor størrelse bare ved at klikke på dem (ingen reklamer, ingen pop-up vinduer osv).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Tube mania » ons 29. sep 2010 20:15

Det er da rigtigt at det sidder aht...prøv du bare at justere det så sidder som i tegningen...det ses jo tydeligt når det bliver blæst op i største billede.
m,vh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » ons 29. sep 2010 20:30

Hej Fred!

Ja jeg skulle nok havde givet lidt mere baggrunds historie, men det røg lidt i iveren over at få løst problemet :)
Men godt du minder mig om det, for jeg kommer i tanke om at de bånd der fulgte med faktisk lød skide godt og der ikke var nogen nævneværdige problemer med lyden på dem. MEN! båndende havde i de sidste år ligget ovenpå en uskærmet studie højtaler, og havde derfor nogen rimelige funky udfald, velsagtens grundet magnetens sporadiske sletning af forskellige steder på båndet.

Så det ville jo give god mening, hvis de bånd var blevet indspillet mens maskinen var rigtigt indstillet, og derfor lyder rigtig og der så er sket lidt pilleri og jeg har overtaget den og stået med en lidt lang næse efter at have lyttet til resultatet.

Nu bliver det desværre nok ikke i aften jeg får tid til at se den efter, ordentligt. Men jeg vil da vende stærkt tilbage i morgen, forhåbentlig med nogen positive resultater.

Mvh.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » ons 29. sep 2010 23:55

Jamen altså mine herre!!!

Så er der satme gennembrud i sagen!

Efter en gennemgang med hvid støj og grundig justering af højre venstre kanal, så de begge stod i nul på voltmetrene, kunne jeg straks høre at der absolut ikke var lige så meget hul igennem som der burde være. Dernæst begyndte jeg lige så stille at skrue i meget små intervaller, frem og tilbage på skruerne, så tape og source begyndte at minde om hinanden. Det var dog ikke helt muligt at få dem til at støje lige meget, men jeg fik da lige pludselig hevet diskanten frem i lydbilledet, den havde gemt sig grundigt. Der skulle faktisk skrues en del frem og tilbage både på optage og afspiller hovedet.
Da det var klaret skulle jeg naturligvis have mig en a/b test med noget musik, og hvilket bedre nummer end Son of A Preacher Man, som jo var det allerførste nummer jeg prøvede at overspille og indså at der var noget galt. Det er der bestemt ikke mere, det er noget nær en 1/1 repræsentation jeg fik ved at køre nummeret igennem, hvor jeg hele tiden skiftede mellem tape/source. Det lød jo skide godt! Dernæst fik den lidt metallica for at se hvordan det lød. Jo jo, igen er det som at lytte til en helt anden maskine end før, dog er der lige de aller aller højeste klange på de superkomprimerede bækener der ikke helt klare overspilningen så godt. De er der, men er ikke helt så fremtrædende som på cd'en. Men men, det er vel hvad man kan forvente.
Dog var der nogen lidt mærkelige udfald i, især venstre kanal lige efter jeg havde lagt skruetrækkeren og begyndte at optage den første sagn. Men det gik væk efter den havde fået lov til at køre noget bånd igennem sig, og er ikke kommet tilbage. Er det noget jeg skal være bekymret for?

Men alt i alt er det jo mega fedt at det spiller som det skal og at det jo egentlig ikke var særlig svært at fikse, dog med grundig konsulentering og research i ryggen,

Så tak til jer alle der lige gad at tage tid til at komme med råd og vejledning!

Mvh.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Fredmarantz » tors 30. sep 2010 00:28

Lyder jo godt. :cool1:

Nu kan du så overveje, om du lige skal have hentet det sidste ud af det, med en justeringm. målinger - lidt a la det, som Tube Mania kan osv..Så du kan få det fulde udbytte af maskinen.
Det fremgår ikke helt tydeligt, hvilke justeringer du har foretaget. kunne du evt. uddybe?

irritationsmomentet omkring "pludselige udfald" kunne stamme fra evt. vippeknapper/kontakter, som kunne tåle en rensning? Jeg går ud fra, at når du siger, at du har renset maskinen, så drejer det sig først og fremmest om selve båndføring incl. hoveder? Her kunne en god rensning af netop vippe - og drejekontakter og drejepotentiometre sandelig også være godt - sådan noget giver i hvert fald større signalstabilitet og mindre drejestøj.(knas mv.).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » tors 30. sep 2010 19:24

Jeg kan lige opsummere hurtigt. Først stillede jeg på de to skruer der styrer height adjustment. Der efter fik jeg sat azimut så godt jeg nu kunne med hvid støjs test signalet og dernæst med en a/b test af musik.
Justeringerne blev foretaget både på optage hovedet og afspiller hovedet, hvor jeg konstant checkede frem og tilbage mellem de to undervejs, for at sikre mig at justeringer passede perfekt imellem de to.

Ja det kunne godt tyde på at potmetrene kunne klare en tur, der er nogen knas og jeg har da erfaret fra rensning af potmetre på gamle forstærkere virkelig kan gøre en stor forskel. Så det må lige være næste skridt.

Mht. Tube Manias noget mere grundige fremgangs måde, så tror jeg lige han bliver nød til at komme med en guide til nybegyndere, da jeg ikke helt forstår det punkt til punkt.

Men dejlig maskine og dejlig dejlig lyd!

Mvh.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Fredmarantz » tors 30. sep 2010 19:55

Alt i alt lyder det helt klart til ,at du har haft fat i "den lange ende" - og fået et rigtig godt resultat ud af det. Det er bare dejligt.
Det med switche og potentiometre vil selvfølgelig lige være kronen på værket. Det udfald, som du taler om, KAN være fra en trykknapswitch eller vippekontakt, som skal renses.

Men tillykke med det fine resultat!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 30. sep 2010 21:28

Hvor har det været en nydelse at følge med, tillykke med de resultaterne, det er vidunderligt når man oplever sådan et gennembrud!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Edge » tors 30. sep 2010 21:44

Ja det er lige før man ønsker sig en spolebåndoptager, men mand hvor er de dyre i forhold til hvor meget jeg ville bruge en.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Chaize » tors 30. sep 2010 21:48

Jeg må lige have fundet kontaktsprayen frem og så komme godt rundt om kontakter og potmetre, så den er helt frisk. Men det var virkelig en lettelse at der ikke var mere galt med den, selvfølgelig er det jo en herlig chance for at få noget indsigt i hvordan tingene hænger sammen og virker og det er jo altid lækkert at blive beriget, sådan førstehånds agtigt, med hvordan analog lydaftastning fungere.

Boptilyoudrop skrev:Hvor har det været en nydelse at følge med, tillykke med de resultaterne, det er vidunderligt når man oplever sådan et gennembrud!


Jamen det opsumere skam også min følelse her efter hvor man kan tillade sig at kigge, og ikke mindst, lytte meget stolt til noget som man lige har fikset, jeg elsker det! Det er nok ikke den samme følelse man vil få efter at have kold-loddet et nyt batteri i sin iPod :)

-Forresten vil jeg lige hurtig nævne at man kan købe bånd i mange forskellige udgaver inde på thomann.de, det er der jeg handler. det er lidt pebret, men tilgengæld er der så fri fragt

Mvh.
Chaize
 

Re: AKAI GX-630DB har diskant problemer

Indlægaf Fredmarantz » tors 30. sep 2010 21:54

Ja- det at fikse en stor mekanisk tingest er en fed fornemmelse!!

Jeg ville bruge en rensespray uden smøring til vippekontakter og trykkontakter. Til potentiometre ville jeg bruge et rensemiddel MED smøring. (måske vil nogele her være uenige med mig? - men det er altså sådan at jeg ville).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: TomO og 16 gæster