Hvilken DAC

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Re: Passiv DAC?

Indlægaf MDA » lør 29. mar 2014 23:35

kbekke skrev:Ikke en tråd jeg havde forventet at se under overskriften "Andet vintage-udstyr".

:lol:


Den er også lidt bob bob, vil det være mere passende hvis denne tråd bliver flette sammen med denne tråd ?

EDIT: Overskrift rettet til mere passende headline
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Passiv DAC?

Indlægaf kbekke » søn 30. mar 2014 00:06

MDA skrev:
kbekke skrev:Ikke en tråd jeg havde forventet at se under overskriften "Andet vintage-udstyr".

:lol:


Den er også lidt bob bob, vil det være mere passende hvis denne tråd bliver flette sammen med denne tråd ?

EDIT: Overskrift rettet til mere passende headline


Driller bare, Mads :lol:

Er der virkelig ikke nogen, der har lavet en diy - med rør? :ide:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvilken DAC

Indlægaf hmt » søn 30. mar 2014 00:22

MHDT Havana NOS DAC godt bøffet op med modifikationer. Kan anbefales for dens analoge lyd og rør, selfølgelig!

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Hvilken DAC

Indlægaf hificlassic » søn 30. mar 2014 00:42

Jeg bruger en Proceed (den første). Men jeg det billigste er næsten at købe en 5 år gammel surround receiver, DAT eller MD og bruge DAC fra den.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Hvilken DAC

Indlægaf Strandvaskeren » søn 30. mar 2014 08:27

hmt skrev:MHDT Havana NOS DAC godt bøffet op med modifikationer. Kan anbefales for dens analoge lyd og rør, selfølgelig!

Sådan en fætter har jeg også, jeg så det som en nem måde at lege med rør på, specielt da min gamle far har kælderen fyldt med gamle stumper, han har været radioamatør siden 50'erne. Jeg lånte lidt kompatible rør af ham og fornøjede mig med at forsøge at høre forskel.

På et tidspunkt irriterede det mig at jeg ikke kunne skifte indgang på den ovre fra sofaen, helt generelt undrer det mig at langt de fleste dac's har masser af forskellige indgange, men ingen mulighed for fjernbetjening. Jeg shoppede en infrarød sensor og en chip der kunne læse den slags signaler og tog den under kærlig behandling i fællesskab med farmand. Nu har jeg så en dac der kan fjernbetjenes, herligt.

Det rigtigt skægge er, at da vi nu havde printet ude kunne min far naturligvis ikke lade være med at studere det. Jeg havde jo lånt rør af ham og vi havde ævlet lidt om det. Vi havde ikke noget diagram på dyret, men udfra placeringer, omgivende komponenter og den slags, turde han alligevel godt lægge hovedet på blokken og sige at røret ikke havde en skid med signalvejen at gøre, det var kun en del af spændingsreguleringen på strømforsyningsdelen.

Sådan noget synes jeg er rigtigt skægt. Ikke nok med at jeg selv var faldet for det med at prøve at høre forskel på de forskellige rør, men det gør også de der gigantiske tråde på audiokarma hvor der ikke er grænser for hvad folk opnår af lyksagligheder med tuberolling i deres Havana'er utroligt morsomme.

Bortset fra det, så lyder den stadig fint, jeg er bare holdt op med at bilde mig selv ind at det har noget som helst med røret at gøre..

Nå, udover sådan en Havana i stuen har jeg også en Aune kombineret dac og hovedtelefonforstærker her ved computeren.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Hvilken DAC

Indlægaf jan_stevns » søn 30. mar 2014 08:57

Strandvaskeren skrev:..... men det gør også de der gigantiske tråde på audiokarma hvor der ikke er grænser for hvad folk opnår af lyksagligheder med tuberolling i deres Havana'er utroligt morsomme.


Man får ihvertfald øvet sig i sporten : Sidde på hænder :Thumpsup:
jan_stevns
 

Re: Hvilken DAC

Indlægaf hmt » søn 30. mar 2014 09:54

Strandvaskeren skrev:
hmt skrev:MHDT Havana NOS DAC godt bøffet op med modifikationer. Kan anbefales for dens analoge lyd og rør, selfølgelig!

Sådan en fætter har jeg også, jeg så det som en nem måde at lege med rør på, specielt da min gamle far har kælderen fyldt med gamle stumper, han har været radioamatør siden 50'erne. Jeg lånte lidt kompatible rør af ham og fornøjede mig med at forsøge at høre forskel.

På et tidspunkt irriterede det mig at jeg ikke kunne skifte indgang på den ovre fra sofaen, helt generelt undrer det mig at langt de fleste dac's har masser af forskellige indgange, men ingen mulighed for fjernbetjening. Jeg shoppede en infrarød sensor og en chip der kunne læse den slags signaler og tog den under kærlig behandling i fællesskab med farmand. Nu har jeg så en dac der kan fjernbetjenes, herligt.

Det rigtigt skægge er, at da vi nu havde printet ude kunne min far naturligvis ikke lade være med at studere det. Jeg havde jo lånt rør af ham og vi havde ævlet lidt om det. Vi havde ikke noget diagram på dyret, men udfra placeringer, omgivende komponenter og den slags, turde han alligevel godt lægge hovedet på blokken og sige at røret ikke havde en skid med signalvejen at gøre, det var kun en del af spændingsreguleringen på strømforsyningsdelen.

Sådan noget synes jeg er rigtigt skægt. Ikke nok med at jeg selv var faldet for det med at prøve at høre forskel på de forskellige rør, men det gør også de der gigantiske tråde på audiokarma hvor der ikke er grænser for hvad folk opnår af lyksagligheder med tuberolling i deres Havana'er utroligt morsomme.

Bortset fra det, så lyder den stadig fint, jeg er bare holdt op med at bilde mig selv ind at det har noget som helst med røret at gøre..

Nå, udover sådan en Havana i stuen har jeg også en Aune kombineret dac og hovedtelefonforstærker her ved computeren.


Hej Thomas

Interessant, det må være en anden udgave du har.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Hvilken DAC

Indlægaf KlausM » søn 30. mar 2014 10:23

hificlassic skrev:Jeg bruger en Proceed (den første). Men det billigste er næsten at købe en 5 år gammel surround receiver, DAT eller MD og bruge DAC fra den.


Eller en MD maskine, Sony har lavet nogle med rigtig gode DAC's, fx Sony MDS-JB930:

Billede

Eller den dyrere (men også noget bedre) Sony MDS-JA333ES

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvilken DAC

Indlægaf MDA » søn 30. mar 2014 11:50

Så kobler jeg min computer på en MD maskine og videre til forstærkeren ?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Hvilken DAC

Indlægaf spuncut » søn 30. mar 2014 11:59

Strandvaskeren skrev:
hmt skrev:MHDT Havana NOS DAC godt bøffet op med modifikationer. Kan anbefales for dens analoge lyd og rør, selfølgelig!

Sådan en fætter har jeg også, jeg så det som en nem måde at lege med rør på, specielt da min gamle far har kælderen fyldt med gamle stumper, han har været radioamatør siden 50'erne. Jeg lånte lidt kompatible rør af ham og fornøjede mig med at forsøge at høre forskel.

På et tidspunkt irriterede det mig at jeg ikke kunne skifte indgang på den ovre fra sofaen, helt generelt undrer det mig at langt de fleste dac's har masser af forskellige indgange, men ingen mulighed for fjernbetjening. Jeg shoppede en infrarød sensor og en chip der kunne læse den slags signaler og tog den under kærlig behandling i fællesskab med farmand. Nu har jeg så en dac der kan fjernbetjenes, herligt.

Det rigtigt skægge er, at da vi nu havde printet ude kunne min far naturligvis ikke lade være med at studere det. Jeg havde jo lånt rør af ham og vi havde ævlet lidt om det. Vi havde ikke noget diagram på dyret, men udfra placeringer, omgivende komponenter og den slags, turde han alligevel godt lægge hovedet på blokken og sige at røret ikke havde en skid med signalvejen at gøre, det var kun en del af spændingsreguleringen på strømforsyningsdelen.

Sådan noget synes jeg er rigtigt skægt. Ikke nok med at jeg selv var faldet for det med at prøve at høre forskel på de forskellige rør, men det gør også de der gigantiske tråde på audiokarma hvor der ikke er grænser for hvad folk opnår af lyksagligheder med tuberolling i deres Havana'er utroligt morsomme.

Bortset fra det, så lyder den stadig fint, jeg er bare holdt op med at bilde mig selv ind at det har noget som helst med røret at gøre..

Nå, udover sådan en Havana i stuen har jeg også en Aune kombineret dac og hovedtelefonforstærker her ved computeren.

Hej Strandvaskeren
Trioden sidder nu altså i signalvejen :
Billede
Trioden er anvendt som katodefølger-buffer for DAC'ens udgang, oven i købet bootstrapped. Katodefølgeren, og for den sags skyld emitterfølgeren, anses for lydmæssigt transparente idet de er lokalmodkoblet helt ned til een gangs forstærkning. Lyden er derfor ultra lidt afhængig af hvilken triode (/transistor i tilfælde af emitterfølger) der anvendes.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvilken DAC

Indlægaf KlausM » søn 30. mar 2014 12:08

MDA skrev:Så kobler jeg min computer på en MD maskine og videre til forstærkeren ?


Ja, optisk eller coax fra computer til MD.

Digital.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Passiv DAC?

Indlægaf MDA » søn 30. mar 2014 15:41

♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Hvilken DAC

Indlægaf Elway » søn 30. mar 2014 16:34

Mads, jeg har en 24/192 DAC du evt kan låne til test. Den som ham "Lampizator"-polakken var helt vild med og moddede en del på for 4-5 år siden og døbt "Lampucera" - google is your friend :-) Min er dog ikke moddet. Købt som færdigtmonteret kit i Kina (skulle bare lige lodde PSU på) for små 100$ for 2-3 år siden. OBS - har optisk indgang, ikke USB. Jeg har monteret den i en træ-urtepotteskjuler fra Ikea... Du er velkommen til kigge forbi og låne den nogle dage, hvis du går og tester DACs af... og har optisk fiber som mulig tilslutning.....
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 761
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Hvilken DAC

Indlægaf Strandvaskeren » søn 30. mar 2014 17:46

Nå, jeg husker sandsynligvis forkert, jeg kan bare huske hans kommentar om, at såvidt han kunne se uden diagram så sad røret så det ikke havde betydning for lyden.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Hvilken DAC

Indlægaf spuncut » søn 30. mar 2014 17:49

Nu vi er ved emnet :
Er der nogen af de ærede forummedlemmer som er bekendt med en USB-DAC(/lydkort) med galvanisk adskilt USB-interface ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 67 gæster