BEOLAB

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

BEOLAB

Indlægaf Torben » tirs 6. maj 2014 01:32

Jeg er "faldet" over et sæt BEOLAB.
har bare tændt forstærkeren - alle lamper lyser begejstret! Men er startet med at forsøge at servicere tuneren!
Problemet er at den er stendød!
Ved noget noget om hvad der kan være i vejen?
Den er meget pæn så det vil være synd at skrotte den.
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Re: BEOLAB

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. maj 2014 12:52

Det kan i princippet være alt muligt, men jeg ville starte med strømforsyningen - lige fra stikkontakten (tænk fx, hvis noget så banalt som 230V's-stikket er defekt?) - og frem mod sikring - trafo - ensretter.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Gottschalck » tirs 6. maj 2014 23:20

Hej Torben.
Jeg tjekkede den jo den anden dag og der manglede den ene sikring i strømforsyningen. Den blev skiftet men intet hjalp. Der er også målt på afbryderen på forsyningsdelen og den er ok. Jeg bemærkede dog også, som jeg vist fortalte dig at en del lytter på printet er vokset og helt sikkert skal skiftes. Ellers skal der vist en tekniker på til den tuner, hvis den skal op og køre.
Hilsen Jesper.
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. maj 2014 23:47

Ja- skift lytterne dér - de trækker sikkert strøm i lange baner og river sikring med.

En rigtig god tekniker med forstand på den Beomaster vil være på sin plads. Få den gennemgået og repareret efter alle fine forskrifter. Det er jo en fin radio, som skal have den bedste behandling..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Torben » ons 7. maj 2014 00:55

Hej Jesper og Fredmaranz !
Jo jeg skiftede også til den korrekte sikring, det hjalp heller ikke!
Måske er det ikke umagen (pengene ) værd !
min gamle Luxman tuner gør det jo fint!
Bare at det kunne være sjovt at få det op at køre!
Sjovt - JEsper min ven ! du læses somom det ikke er umagen værd (måske er jeg enig med dig - igen !) mens Fredmaranz brænder mere for at få den op at køre!
Er vi for kyniske vi to Jesper?
Hilsen til jer Begge
Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Indlægaf Fredmarantz » ons 7. maj 2014 01:01

Jeg synes ikke, nogen af jer er for kyniske - men jeg tænkte i mit stille sind, at hvis du var "faldet" over dette fine sæt - så gik jeg ud fra, at det havde været temmelig billigt. I samme tankerække drog jeg den forsigtige slutning, at der så måtte være "sparede" penge (det er jo ikke et helt billigt sæt, hvis det vel at mærke er i orden) - som man så kunne sætte i stand for.

Sådan et sæt kan efter min mening både være en fornøjelse at have, når det virker som tilsigtet - samt være en økonomisk sten om halsen, hvis det ikke virker som tilsigtet, hvis du forstår.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Gottschalck » ons 7. maj 2014 06:53

Jeg synes da det kunne være sjovt at få den op og køre for det er en fin tuner. Flot og overraskende enkelt bygget så det burde være en nogenlunde ok opgave for en tekniker af lave den.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf acj1980 » ons 7. maj 2014 08:41

Tuneren er omtrent sammen alder plus/minus et par år i forhold til beomasteren 900, husker jeg ret er det vidst germanium transer som sidder i tuneren og germanium dioder, de kan godt finde på umotiveret at dø, jeg ville kigge på selve oscillatoren eller transistoren/dioden ved blanderen, selvfølgelig skal du ikke fejlsøge her hvis der er lys i lamper osv, og er der i det hele taget spænding på elektrolyt kondensatorene?

Hvis der er spænding på, kan du tilslutte en extern oscillator med en pilot tone på 10,7Mhz via en probe, direkte efter tunerens interne oscillator efter blanderen, så burde du kunne høre noget output via udgangene.

Mange hilsner

Alex
acj1980

Indlægaf Torben » tors 8. maj 2014 01:50

tak for gode kommentarer - og råd!!
Det sjove er jo at falde over den legende det jo er - pudsigt nok havde jeg lige siddet og genkikket i "Båndoptageren" og efterfølgende læst noget af designeren til "Beolab" i "Båndoptageren" stod det anlæg som det ultimative. Og designeren fortalte at han fik besked på - sammen med teknikerne - at skabe det bedste man kunne lave, pris var ikke problemet.
Nu er det sådan at jeg jo ikke er bundet op på det sjove BEOLAB anden vintage i hjemmet mit spiller fint! Bare at der næsten er et ansvar for ikke at skrotte den legende BEOLAB jo vitterligt er!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Indlægaf his067 » tors 8. maj 2014 10:33

Et hurtigt spørgsmål til jer alle: Jeg har også en Beolab 5000 som jeg er (meget langsomt) igang med at restaurere. Jeg ved jo at udgangstransistorerne hels skal renses fri for gammel termopasta og derefter monteres igen i frisk pasta og med nye glimmerskiver. Men....kan man bedre bruge silikoneskiver (og ikke andet, altså ingen termopasta) til afkølingen??
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf 3ode » tors 8. maj 2014 11:23

Davs.
Jeg plejer at bruge siliconeskiver ved renovering af div konstruktioner i stedet for ny pasta og glimmerskiver og har endnu ikke modtaget nogen reklamation og så sviner det ikke. :p

MVH 3ode
3ode

Lokalitet: Haderslev

Indlægaf mcs_5 » tors 8. maj 2014 11:53

Det eneste sted jeg har haft problemer med silikoneskiver, er i en klasse A forstærker. Har var den termiske modstand for høj, så transistorhusene (TO-3) blev for varme.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf his067 » tors 8. maj 2014 12:36

3ode og Mikkel: :thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Tilbage til Andet vintage-udstyr