Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf Lasse » tirs 28. jul 2015 14:28

Hej

Har fået opgaven at sammensætte et vintage til min chef som primært hører opera. Det skal være i reolstørrelse og bestå af forstærker, højtalere og CD afspiller.

Da jeg ikke selv hører opera eller klassisk har jeg ikke den store erfaring her og vil derfor mget gerne høre nfra nogen der har erfaring med hvilken slags højttaler og forstærker som formidler denne genre optimalt.

Pft
Mvh
Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf spuncut » tirs 28. jul 2015 14:58

Hej Lasse
At presse stor perspektivfuld musik ned i reolstørrelse er ikke muligt.
Derfor:
1. Glem reolen og ryd rummet.
2. Gå på jagt efter en medium kraftig rørforstærker.
3. Find eller byg et sæt hornhøjtalere.
Dejligt kompromisløst forslag, ikke osse? :Skor: :lol:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf bjerager » tirs 28. jul 2015 15:10

Eller finde et par Carlsson eller sonab-højtalere - ikke store, kan diskret indpasses i rummet, dog ikke på en reol, men op ad væggen.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf vinyl » tirs 28. jul 2015 15:27

Er det muligt at få en nogenlunde prisramme som anlægget skal ligge indenfor??

Hilsen/ Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf larsne » tirs 28. jul 2015 16:18

For højttalernes vedkommende så vil jeg pege på et sæt b&w dm12 eller dm17
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf Lasse » tirs 28. jul 2015 19:56

@spuncut dejligt forslag det vil jeg viderebringe. Tror dog ikke det kan opnå WAF hos køber

Prisramme ca 5000/7000
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf Almarx » tirs 28. jul 2015 20:43

Jeg kan anbefale et lille rørforstærkersæt tilsluttet et sæt Carlsson oa50(LE) alternativt et sæt Sonab OD11, men jeg kan egentlig komme i tanke om flere muligheder, så jeg går med både Spuncut og Bjergager. :lol:
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 28. jul 2015 20:47

Lasse skrev:Har fået opgaven at sammensætte et vintage til min chef...

Lasse - det var vel ikke ham, der pressede dig til at sælge dine små JBL'er, vel?
For så må de naturligvis den anden vej, hvis han skal have hjælp til opera-anlægget :p

Som larsne vil jeg også foreslå noget B&W.
De går altså bare godt til "akustisk" - herunder klassisk - musik.
Andre (ældre) modeller end de foreslåede kan være:
    B&W DM 2 - nok lidt over reolstørrelse og effekt-sultne
    B&W DM 4 - skal stå helt tæt på bag-væggen (ellers mangler den bas)
Begge har de samme mellemtone- og diskant-enheder (vistnok fra Coles), som gør det super godt - det er vigtigt for stemme-gengivelsen (og dermed opera).
Burde kunne fås for ca. hhv. 2.000,- og 1.000,- for et sæt.

Dernæst skal du prioritere en forstærker (eller receiver?), der har kræfter/effekt nok.
Dynamikken i opera/klassisk musik er langt større end i rock/pop/jazz.
En af de virkelig store monster-receivere - se tråden her: viewtopic.php?f=556&t=1494 - bliver der nok ikke råd til indenfor budgettet.
Men måske man kan finde en Tandberg 2075 til omkring 3.000,-. Den er jo smuk, det véd du jo.
En Luxman R-1500 eller R-1120 kunne også være muligheder til ca. de penge - ser også godt ud.
Hvis den må være grim kan en NAD 3400 forstærker sikkert også klare jobbet (lige akkurat vintage - 1985) - og utvivlsomt billigere.

CD-afspiller - tjae, det bliver jo næsten ikke vintage med mindre man finder én af de allerførste (Philips CD-100 / CD-104 o.l.), så hvad med at købe ham en ny?
CD-mediet er jo noget på retur, men der findes da stadig et vist udvalg.
Et forslag kan være at bruge de sidste 1.500,- på sådan én her: https://www.hifiklubben.dk/stereo/cd-af ... udio-cd10/
Jeg har (haft) en Cambridge CD-afspiller (anden model) - den gjorde det rigtig godt.

Lad os følge med i hvad du når frem til ;)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf Ehapa » tirs 28. jul 2015 23:02

Opera=Rørforstærker, helst single ended eller en Sweet lydende EL84 PP, vil være mit bud, vil også
Anbefale nogen horn eller Tannoy Dual concentric maks 12 tommer.
300b SET er fremragende til stemmer. Men måske svært til det budget.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf Lasse » ons 29. jul 2015 08:49

Captain Phoenix skrev:
Lasse skrev:Har fået opgaven at sammensætte et vintage til min chef...

Lasse - det var vel ikke ham, der pressede dig til at sælge dine små JBL'er, vel?
For så må de naturligvis den anden vej, hvis han skal have hjælp til opera-anlægget :p

Jo det er ham. Han er desværre så glad for dem så dem regner jeg ikke med at se igen. Han fortalte mig at hans bedre halvdel nedlagde protest mod at de skulle stå i sommerhuset i en sådan grad at han var tvunget til at finde skødet på huset frem og påpege at det kun var hans navn der stod skrevet.

Efterfølgende nægtede hun at der skulle noget indenfor dørene i deres hus men nu har han tilsyneladende slået en handel af med hende så han efter eget udsagn har fået frie hænder. Det skal dog siges at han kommer fra et langt liv med små fiffige B&O højttalere så han er nok ikke klar til at hoppe direkte over på rør og store horn.

http://www.dba.dk/hoejttaler-acoustic-r ... 017284076/
Hvad hvis sådan et par hvis de fik lidt tlc? Så ville der også være plads i budgettet til en ordentlig forstærker + cd.
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse
 
Indlæg: 154
Tilmeldt: 03 sep 2010
Lokalitet: Amager

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf Captain Phoenix » ons 29. jul 2015 09:32

Lasse skrev:Han fortalte mig at hans bedre halvdel nedlagde protest mod at de skulle stå i sommerhuset i en sådan grad at han var tvunget til at finde skødet på huset frem og påpege at det kun var hans navn der stod skrevet.

Efterfølgende nægtede hun at der skulle noget indenfor dørene i deres hus men nu har han tilsyneladende slået en handel af med hende så han efter eget udsagn har fået frie hænder.

OK - manden er dedikeret. :cool1:
Respekt for dét - han skal hjælpes.

Lasse skrev: http://www.dba.dk/hoejttaler-acoustic-r ... 017284076/
Hvad hvis sådan et par hvis de fik lidt tlc? Så ville der også være plads i budgettet til en ordentlig forstærker + cd.

KlausM er vist AR-oraklet herinde og kan sikkert give en bedømmelse af dem.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf KlausM » ons 29. jul 2015 13:09

Captain Phoenix skrev:
Lasse skrev: http://www.dba.dk/hoejttaler-acoustic-r ... 017284076/
Hvad hvis sådan et par hvis de fik lidt tlc? Så ville der også være plads i budgettet til en ordentlig forstærker + cd.

KlausM er vist AR-oraklet herinde og kan sikkert give en bedømmelse af dem.


Klassiske AR højttalere er eminente til klassisk musik, men et sæt AR-7 er ret små, med deraf begrænset bas til følge. Et sæt AR-6, med samme enheder men i et større kabinet (stadig reol størrelse), og de lyder formidabelt for deres størrelse.

AR6Flyer2.jpg

MH Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM ons 29. jul 2015 21:13, rettet i alt 4 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf rørglad » ons 29. jul 2015 17:30

Hvis man accepterer, at kunden ønsker reolstørrelse, er det ligesom skudt ved siden af at anbefale horn?
For et par år siden havde vi til vintage-træffet et shootout af reolhøjttalere hvor den berømte Rodgers (LS3?) vandt foran AR7. Begge ville være gode anbefalinger og sidstnævnte kan findes til 1000 kr. Og når så HT er valgt, kan man vælge forstærkeren der kan levere den fornødne effekt i f.h.t. HT's virkningsgrad og behov for lydtryk. Der er ikke nævneværdig forskel i forstærkernes lyd set i relation til den forskel der er imellem HT.
Jeg tilslutter mig Kaptajnens anbefaling af DM4 og ligeledes KlausM's anbefalingen af AR6, men er de ikke godt og vel reolstørrelse XL?
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf pqrannes » ons 29. jul 2015 22:49

rørglad skrev:Hvis man accepterer, at kunden ønsker reolstørrelse, er det ligesom skudt ved siden af at anbefale horn?
For et par år siden havde vi til vintage-træffet et shootout af reolhøjttalere hvor den berømte Rodgers (LS3?) vandt foran AR7. Begge ville være gode anbefalinger og sidstnævnte kan findes til 1000 kr. Og når så HT er valgt, kan man vælge forstærkeren der kan levere den fornødne effekt i f.h.t. HT's virkningsgrad og behov for lydtryk. Der er ikke nævneværdig forskel i forstærkernes lyd set i relation til den forskel der er imellem HT.
Jeg tilslutter mig Kaptajnens anbefaling af DM4 og ligeledes KlausM's anbefalingen af AR6, men er de ikke godt og vel reolstørrelse XL?
mvh Nils


Ham AQRannes, som af og til (tit) er på besøg her, og jeg talte netop i dag om, at et par AR6 måtte være et godt bud. Så det er også vores bud.

Strander nogen på at mangle en enkelt løs højttaler (der skal have lavet rep. på bassen, er vi også leveringsdygtige. Et par løse ureparerede basser (fra AR7ere) har vi også.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Valg af vintage anlæg til klassisk/opera

Indlægaf mcs_5 » fre 31. jul 2015 13:49

Ehapa skrev:Opera=Rørforstærker, helst single ended eller en Sweet lydende EL84 PP, vil være mit bud

Det duer slet ikke uden horn. Med en lille, effektkrævende højttaler kan en lille rørforstærker slet ikke klare opera - det er prøvet ;)

Til jazz/pop/rock går det glimrende. Opera er meget mere krævende dynamisk.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 78 gæster