Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Alt om GDS

Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf hess » søn 9. feb 2020 18:35

Er i gang med at renovere en tonearm, og jeg går og overvejer, hvad jeg skal gøre. Pt ser den således ud:

Billede

Den originale fornikling(?) er skallet af. Så enten vil jeg selv vådslibe røret og efterfølgende give et tyndt lag klarlak. Det er jo billigt. Meeen jeg overvejer også at få det gjort professionelt, hvis altså ikke det bliver for dyrt. Der findes jo en del virksomheder som gør sig i sådan noget, når man googler det. Men er der nogen her på forum som kan anbefale et godt sted, hvor jeg kan få forniklet, eller på anden vis overfladebehandlet, mindre alu-emner som dette rør?
Senest rettet af hess søn 9. feb 2020 20:09, rettet i alt 1 gang.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Professionel overfladebehandling af armrør

Indlægaf x-tian » søn 9. feb 2020 19:13

Hvis det er Aluminium kan du selv polere det op så det ligner en forkromning, bagefter giver du det et lag tyndt olie som du tørre grundigt af med en tør klud.

Jeg kan også gøre det for dig men der er ski lidt langt fra Østerbro til Mors.

Jeg kan også glasblæse det så får det en mat grålig overflade men der kommer let ridser og mærker hvis den ikke bliver lakeret efterfølgende.


Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Professionel overfladebehandling af armrør

Indlægaf Sorenki » søn 9. feb 2020 19:47

Du skal passe på med bare at lakere metal du har poleret - jeg har oplevet at det bliver mere gulligt og mat, så det ligner næsten en gang nikotin ovenpå metallet.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf hess » søn 9. feb 2020 20:40

Ja, det kan være du har ret, Søren. Umiddelbart tænker jeg dog ikke at det skal poleres. Altså sådan blankpoleres. Det må gerne være lidt mat.

Mht. glasblæsning så synes jeg det lyder meget interessant, Christian. Har også læst den tråd du startede for nylig hvor du tilbyder glasblæsning til en god pris. Kan du måske linke mig til nogle billeder der sådan ca. viser hvordan overfladen vil komme til at se ud?

Det er i øvrigt ikke hele røret der skal behandles. Den markerede del her på billedet skal der ikke gøres noget ved:

Billede

Men jeg tænker det er muligt at dække dette stykke af...
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf Nillerviborg » søn 9. feb 2020 21:42

Sådan noget der skal selvfølgelig slibes pænt, og efterfølgende sendes til Eloxering. Vi har med held brugt et firma i Thisted til Eloxering af en del blandet Alu fra noget Levinson... :-)
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 599
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf x-tian » søn 9. feb 2020 21:56

Humlen er at han kan ikke få den forkromet ved http://anodisering.dk/ så skal vælge en farve eller mat aluminium.
Vi brugte firmaet forholdsvis tit ved mit tidligere arbejde og det er ikke helt ringe det de laver
de kan også noget elektropolering men det bliver ikke lige så blankt som med manuel polering hverken i RF eller alu
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf x-tian » søn 9. feb 2020 22:17

IMG_20200209_211100_5.jpg

IMG_20200209_211051_7.jpg

IMG_20200209_211056_1.jpg


Det var lige et stykke gardinstang i hvid jeg havde liggende og mit kamera i debiltelefonen er ikke super men håber du kan få en fornemmelse af resultatet.
Ja man kan godt dække af der hvor det ikke ønskes at få det glasblæst.
Men overfladen er meget modtaglig overfor ridser

en glasblæsning vil ikke betyde noget hvis du efterfølgende vælger en anden overfladebehandling

Med venlig hilsen

Christian
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf hess » søn 9. feb 2020 22:36

Jeg tænker ikke det skal forkromes. Det behøver ikke være super blankt. Men det lyder som om, I begge har haft gode erfaringer med DAI i Thisted. Dem vil jeg da lige prøve at kontakte. Gad vide hvad sådan noget kan løbe op i rent prismæssigt...Jeg frygter lidt det bliver dyrt.

Tak for billederne. Tænker at det er smart at få det glasblæst. Det virker til at være mere ensartet end hvad man kan præstere i hånden. Mon ikke DAI også kan tilbyde det? (edit: Jo, det kan de). Ellers sender jeg gerne armen til Mors.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf x-tian » søn 9. feb 2020 23:00

hess skrev:Jeg tænker ikke det skal forkromes. Det behøver ikke være super blankt. Men det lyder som om, I begge har haft gode erfaringer med DAI i Thisted. Dem vil jeg da lige prøve at kontakte. Gad vide hvad sådan noget kan løbe op i rent prismæssigt...Jeg frygter lidt det bliver dyrt.

Tak for billederne. Tænker at det er smart at få det glasblæst. Det virker til at være mere ensartet end hvad man kan præstere i hånden. Mon ikke DAI også kan tilbyde det? (edit: Jo, det kan de). Ellers sender jeg gerne armen til Mors.


Ja overfladen bliver meget ensartet.
Du skal være velkommen :p

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf hess » søn 9. feb 2020 23:43

Så er der sendt en mail afsted. Tak for hjælpen begge to.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf MathiasV92 » man 10. feb 2020 21:16

hess skrev:Så er der sendt en mail afsted. Tak for hjælpen begge to.


Hold os lige opdateret på.hvad du får lavet og hvordan resultatet bliver. :cool1:

Jeg har en gammel SME 3012 der desværre har ridser på armrøret der er lidt ærgerlige at se på.

Mvh Mathias
MathiasV92
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 jan 2020
Lokalitet: Odense

Re: Professionel overfladebehandling af alu (armrør)

Indlægaf hess » man 10. feb 2020 22:47

Jeg fik svar her til eftermiddag. De oplyste, at de har en mindstepris på 1500 kr. for at lave "natur anodisering" til private. Så prisen vil jo nok blive omkring et par tusinde alt i alt vil jeg skyde på. Jeg svarede, at jeg lige ville tænke over det...

Og så tog jeg en hurtig beslutning og tog sagen i egen hånd. Jeg monterede armrøret i boremaskinen og vådsleb med korn 400, 600, 800 og til sidst korn 1000. Nu ser den således ud:

Billede
Billede

Giver den en gang klarlak senere. Det blev bare rigtig fint synes jeg. Ikke perfekt. Men rent kosmetisk er resten af delene til armen heller ikke perfekt. Så det kommer til at harmonere ret fint tror jeg.
hess
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 13 feb 2012
Lokalitet: Hvidovre


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: senilix og 24 gæster