Hvordan passer man godt på brugt HiFi ?

Alt om GDS

Hvordan passer man godt på brugt HiFi ?

Indlægaf MaxVellyd » lør 22. feb 2020 14:29

Jeg har over tiden samlet en del smukke og gode ting. Især højtaler, forstærkere og pladespillere. Nu får jeg bare ikke brugt tingene. Egentlig.
Men jeg vil heller ikke sælge noget af det. Jeg vil bare passe så godt på dem som muligt så.
Så mange af tingene står i organle kasser rundt omkring i værelserne. Med et lagen over mod støv ?
Men er det bedste man kan gøre ? Sådan et lagen samler måske også i et eller andet omfang fugt til sig ? Og sender ind i tingene ?
Nu lyder jeg måske krakilsk eller oversmart - og at nu skal folk så lige vide at jeg altså har di her ting. Men det er ikke det det drejer sig om. Jeg vil bare gerne passe godt på mine ting. Som andre måske også kan få gavn af i årtier efter os - og som vi kun har til låns den tid vi er her :-)
Så hvis nogen har et godt råd eller nogen gode fif :-)
MaxVellyd
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 17 jan 2014
Lokalitet: Vejle

Re: Hvordan passer man godt på brugt HiFi ?

Indlægaf Sorenki » lør 22. feb 2020 14:49

Jeg tror det vigtigste man kan gøre med alt ældre teknik er at bruge det.
Hvis man har en større samling så bør man roterer sine ting, og nøje tage bestik af hvordan det har det teknisk hver gang det går ud og ind af rotation.

Nu er det ikke for at lyde provokerende, når nu du skriver at du ikke bruger det, men det er simpelthen fordi tingene ikke har godt af at stå stille:
Alle apparater med mekanik: Pladespillere og båndoptagere specielt, men også knapper, har godt af at blive brugt jævnligt. Tænkt på et motorleje eller et centerleje - der er smøring og stress-punkter der har godt af at blive anvendt jævnligt for ikke at tørre ind, eller blive deformt ujævnt. Samme gælder pladeremme af gummi, mellemhjul, kontaktflader.

Så er der de elektriske aspekter: kondensatorer har ikke godt af, bare at ligge på hylde og være afladt, så holder de sjældent længe, men bør jævnligt lades op og anvendes. (Det er også derfor man kan regenerer lytter hvis de er gamle og trætte). Det er også grunden til at man anbefaler altid at sætte ting til en Vario og skrue langsomt op, med udstyr der har stået længe.
Tænk på det lidt som en bil der har stået stille i 30 år. hvis man bare tænder op og kører ud på motorvejen skaber man problemer, der kunne være undgået - det betyder ikke bilen var i stykker, men at den nok havde godt af en gennemgang og en stille start.

Et eksempel på rotation kunne være at man hver 2. måned skifter forstærker. Jeg ville så tage min forstærker ind, starte den op på en vario og noterer hvornår relæet slår til, og måle DC spænding på udgangen. Det skriver jeg ned. Efter 2 måneder måler jeg igen DC spænding, skriver det ned og sætter den tilbage på hylden og tager den næste ind. På den måde kan du have et overblik over apparaternes sundhed.
Hvis du virkelig ikke har lyst til at bruge tingene, så ville jeg overveje at lade dem gå til nogen der ville, så de ikke går i stykker.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvordan passer man godt på brugt HiFi ?

Indlægaf MaxVellyd » lør 22. feb 2020 16:03

Jeg er meget glad for dine råd. Jeg er ikke så teknisk. Men det lyder fornuftigt. Jeg har faktisk heller ikke selv så gode erfaringer med at lade fine ting stå i årtier. Men tænker jo: at så bliver det ikke slidt. Men sådan hænger det jo ikke altid sammen. Men reelt set er det jo synd ikke at bruge det. Det er jo oprindelig ting der er fremstillet for at skabe glæde.
MaxVellyd
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 17 jan 2014
Lokalitet: Vejle

Re: Hvordan passer man godt på brugt HiFi ?

Indlægaf arnehelge » lør 22. feb 2020 18:02

Jeg vet om noen som vrapper clingfilm rundt apparatetet når de setter det vekk. Vet ikke hvor mye det har for seg, men blir i alle fall ikke støv i det.
arnehelge
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 06 jan 2015
Lokalitet: Søgne, Norge


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster