Rens af stik/indgange?

Alt om GDS

Rens af stik/indgange?

Indlægaf K_50 » lør 23. jan 2021 20:11

Jeg har prøvet at søge, men fandt ikke det helt store, selv om emnet garanterer har været taget op før.
Hvad bruger folket til at rense stik og indgange med?
Den venstre kanal på min phono-indgang bliver ved med at falde ud. Og jeg er pænt træt af at skulle rejse mig for at mokke rundt med stikket, når jeg bare vil høre plader og hygge mig :roll: .
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Rens af stik/indgange?

Indlægaf KenRas » lør 23. jan 2021 21:13

Jeg tror mere på en dårlig forbindelse i phono stikket på ledningen.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Rens af stik/indgange?

Indlægaf K_50 » lør 23. jan 2021 21:55

KenRas skrev:Jeg tror mere på en dårlig forbindelse i phono stikket på ledningen.


Det er klart også en mulighed. Jeg vil bare helst have taget lettere løsninger ud af ligningen inden, jeg begynder at skifte stik og kabel. Der må vel have samlet sig noget skidt og møg gennem de sidste 40 år, som sidder i vejen for signalet.

For lidt at besvare mit eget spørgsmål gik jeg til angreb med en vatpind og en dunk terpentin, jeg fandt under køkkenvasken. Indtil videre har jeg hørt to hele sider, uden at skulle rejse mig. Great success :p .
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Rens af stik/indgange?

Indlægaf spuncut » søn 24. jan 2021 01:07

Et pift kontakt 60, lad virke i et kvarter, skyl efter med bremserens. Når bremserens er fordampet kan det være en god ide at korrosionsbeskytte med et pift WD40 eller vaselinespray. RCA-bøsningerne er som regel hule hele vejen ind i forstærkeren, det kan derfor være en god ide at placere en klud på indersiden således at der ikke kommer kontakt 60 i forstærkerens ædlere dele.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rens af stik/indgange?

Indlægaf Mik112 » man 25. jan 2021 17:36

Et hint til hvordan I renser "sorte ben" på forsølvet XLR stik kunne også være interessant. Synes det er svært at komme rundt om.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: Rens af stik/indgange?

Indlægaf K_50 » man 25. jan 2021 20:21

spuncut skrev:Et pift kontakt 60, lad virke i et kvarter, skyl efter med bremserens. Når bremserens er fordampet kan det være en god ide at korrosionsbeskytte med et pift WD40 eller vaselinespray. RCA-bøsningerne er som regel hule hele vejen ind i forstærkeren, det kan derfor være en god ide at placere en klud på indersiden således at der ikke kommer kontakt 60 i forstærkerens ædlere dele.
MVH Henning


Tak for tip :)
Jeg vidste ikke, rca-stikkene var hule hele vejen ind. Så hvis min terpentinløsning ikke holder i længden, skal jeg huske at tage frakken af og holde en klud på indersiden.
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Rens af stik/indgange?

Indlægaf K_50 » man 25. jan 2021 20:25

Mik112 skrev:Et hint til hvordan I renser "sorte ben" på forsølvet XLR stik kunne også være interessant. Synes det er svært at komme rundt om.


På XLR (han-stik) har jeg altid brugt vatpind og hvad, man har ved hånden af opløsningsmiddel - sprit, acetone, benzin osv.
K_50
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: 05 feb 2015
Lokalitet: København S

Re: Rens af stik/indgange?

Indlægaf spuncut » tors 28. jan 2021 01:42

Mik112 skrev:Et hint til hvordan I renser "sorte ben" på forsølvet XLR stik kunne også være interessant. Synes det er svært at komme rundt om.

Ir på sølv eller kobber er netop hvad Kontakt 60 er fandens god til at fjerne, da Kontakt 60 er let ætsende. Men det er også derfor at det er vigtigt at fjerne Kontakt 60 samt at korrosionsbeskytte efter endt behandling, bremserens er fantastisk til at fjerne kontakt 60 men lugtfri petroleum, tændvæske, lampeolie virker dog også helt fint. Til forskel fra petroleum fjerner bremserens også flusmiddel, jeg vil anbefale at man anvender det udendørs.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rens af stik/indgange?

Indlægaf Preben » man 20. sep 2021 00:24

spuncut skrev:
Mik112 skrev:Et hint til hvordan I renser "sorte ben" på forsølvet XLR stik kunne også være interessant. Synes det er svært at komme rundt om.

Ir på sølv eller kobber er netop hvad Kontakt 60 er fandens god til at fjerne, da Kontakt 60 er let ætsende. Men det er også derfor at det er vigtigt at fjerne Kontakt 60 samt at korrosionsbeskytte efter endt behandling, bremserens er fantastisk til at fjerne kontakt 60 men lugtfri petroleum, tændvæske, lampeolie virker dog også helt fint. Til forskel fra petroleum fjerner bremserens også flusmiddel, jeg vil anbefale at man anvender det udendørs.
MVH Henning


Hvorfor bruge flere forskellige ting til at udføre noget som WD40 klare alene så ganske udmærket.
Det lader til der kun er gamle sure mænd i denne lukkede klub, så skriver ikke mere her i forummet, da man kun bliver latterliggjort og nedgjort, for til sidst at få skylden af Fredy for det hele.
Brugeravatar
Preben
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 feb 2019
Lokalitet: Herlev


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster