Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf Tonni » søn 15. maj 2022 22:51

Der er en god mængde, at vælge mellem, på eBay:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... &_osacat=0
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 15. maj 2022 23:22

KlausM skrev:Hvad er det for et fint lille ESR meter du har, kan det købes for rimelige penge??
Mvh Klaus

Det er denne her jeg har, købt på anbefaling af Torben (tctla).
https://www.ebay.com/itm/M8-Transistor- ... 2782875816
Mangler bare at få den bygget ind i den kasse jeg har købt til den :oops:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » man 16. maj 2022 19:07

Hej Kenneth - jeg tror snart, jeg er lige så spændt på dit slutresultat, som du selv er :)

Hvad angår min egen AU-9900 - med statisk støj - så er jeg blevet gjort opmærksom på dioderne i effektdelen - D05 og D06 på driver boardet.
Hvad tænker du om det? Tænker du også at her kan gemme sig en kilde til støj?
Vh
Laust
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf Fensten » man 16. maj 2022 19:59

LE9000 skrev:Hej Kenneth - jeg tror snart, jeg er lige så spændt på dit slutresultat, som du selv er :)

Hvad angår min egen AU-9900 - med statisk støj - så er jeg blevet gjort opmærksom på dioderne i effektdelen - D05 og D06 på driver boardet.
Hvad tænker du om det? Tænker du også at her kan gemme sig en kilde til støj?
Vh
Laust


Har du fået udskiftet de 2sa798 transistorer til moderne med samme egenskaber?

Så vidt jeg kan læse mig til er din Au9900, blot recapped, men måske har jeg overset det?



Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf LE9000 » man 16. maj 2022 20:30

Fensten skrev:
LE9000 skrev:Hej Kenneth - jeg tror snart, jeg er lige så spændt på dit slutresultat, som du selv er :)

Hvad angår min egen AU-9900 - med statisk støj - så er jeg blevet gjort opmærksom på dioderne i effektdelen - D05 og D06 på driver boardet.
Hvad tænker du om det? Tænker du også at her kan gemme sig en kilde til støj?
Vh
Laust


Har du fået udskiftet de 2sa798 transistorer til moderne med samme egenskaber?

Så vidt jeg kan læse mig til er din Au9900, blot recapped, men måske har jeg overset det?



Mvh.


Fensten


Hej Fensten

Det er rigtigt. Den er kun recappet.
Jeg er nysgerrig på dioderne efter anbefaling fra en bruger på Audiokarma, der har jagtet en løsning på samme maskine - med samme udfordring.
Han beskrev dioderne som et gennembrud - og anbefalede i første omgang ikke at udskifte dobbelttransistorerne …

Vh
Laust

11473AEB-E740-4C4B-A083-95FFE15660C4.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LE9000
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 31 mar 2022
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » man 16. maj 2022 20:31

Fensten skrev:Har du fået udskiftet de 2sa798 transistorer til moderne med samme egenskaber?

Så vidt jeg kan læse mig til er din Au9900, blot recapped, men måske har jeg overset det?

Mvh.

Fensten

De er alle skiftet, se side 2 i tråden.

Den er iøvrigt lavet færdig nu og der kommer lidt resultater senere.
Jeg har lige båret den op i musikstuen :OLO:

EDIT: ser lige at det ikke var mig du spurgte :oops:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » man 16. maj 2022 21:44

his067 skrev:Kenneth, kan jeg spørge endnu et spørgsmål oveni Freddys ?

Når man går igennem diagrammet, er der jo en del steder--hovedsageligt i indgange og udgange til/fra de forskellige forstærkerprint--hvor der er anvendt ELKOer. Jeg lavede for mange år siden High Fidelitys modifikationer af Kenwood L1000C, som hovedsageligt bestod i at 'luse' ELKOer. Forskellen var markant og løftede L1000C op i referenceklassen!

Da Sansui-kredsløbene ellers er DC-koblede, tænkte jeg, at man på samme måde kunne 'luse' i Sansuien?

Kan de ikke bare kortsluttes ?

(Jeg ved godt, at tanken bag de mange kondensatorer er at forhindre, at en fejl i et enkelt trin får hele forstærkeren til at stå af. Men foreløbigt har min Kenwood L1000 kørt i knapt tredive år (siden 1994) uden ELKOer til at beskytte, så jeg tænkte at jeg (måske) er villig til at tage chancen.)


Hej Frederik,

Det er jo fristende at gøre det samme med din AU-11000, men jeg er lidt betænkelig ved det.
Et hurtigt kig i L1000C diagrammet viser at den er rimeligt symmetrisk opbygget omkring en del OpAmps og push-pull transistortrin. Dermed ligger indgangs- og udgangsniveauer de fleste steder omkring 0 Vdc, hvilket gør det mindre problematisk at fjerne overførings kondensatorer.

Sansui’erne er opbygget anderledes visse steder, men generelt ligger in/ud niveauer tæt på 0 Volt.

C21 til C24 i effektforstærkeren vil jeg ikke fjerne, da de er med til at stabilisere DC bias til udgangen. Og de må heller ikke kortsluttes, så er der ingen bias til udgangen. C13 pg C14 på F-2661 er med til at stabilisere TR07/TR08 som konstantstrøms generator, så dem vil jeg ikke røre. De sidder heller ikke i signalvejen.

De øvrige steder du foreslår ligger DC niveau på udgangen indenfor +/-0,5 Vdc, så det kan nok gå, uden at påvirke kredsløbene synderligt. Men jeg har absolut ingen erfaring med at køre dette.

Jeg føler mig ikke klædt på til at blåstemple projektet, men jeg vil glæde mig til at høre om det, HVIS du kaster dig ud i det. Personligt ville jeg ikke gøre det, altså ikke før jeg har hørt hvordan det gik for dig :Skor:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tirs 17. maj 2022 16:03

LE9000 skrev:Hej Kenneth - jeg tror snart, jeg er lige så spændt på dit slutresultat, som du selv er :)

Hvad angår min egen AU-9900 - med statisk støj - så er jeg blevet gjort opmærksom på dioderne i effektdelen - D05 og D06 på driver boardet.
Hvad tænker du om det? Tænker du også at her kan gemme sig en kilde til støj?
Vh
Laust

Jep, jeg er også spændt på slutresultatet :p

I går kom FedEx med de sidste stumper, så jeg kunne lave den færdig.
Så efter omstilling til 240 Volt, justering af Bias og DC offset, samt nogle hurtige spotcheck af THD (som umiddelbart så godt ud), så var det tilbage i musikstuen med den.
Og den spiller godt :thumbsup:
Nu skal den køre nogle dage inden jeg laver en grundig test af dens specifikationer, så jeg kan sammenligne med data fra før den blev renoveret. Her er hvad der er skiftet:

184402CB-D558-4D70-83F5-CAB9AD1981E2.jpeg


Men hensyn til den støj som LE9000 oplever på sin, så prøvede jeg igår følgende:
Jeg satte et par RCA kortslutninger i Tuner indgangen og valgte den. Det betyder at der ikke kommer støj ind i forstærkeren fra en åben indgang. Derefter skruede jeg volumen op til max styrke og den var fuldstændig tavs. Jeg tror aldrig jeg har hørt så lidt støj, måske var det bare min tinitus jeg kunne høre. Så på det område er den absolut godkendt.

Jeg tænker at LE9000 godt kan vinde noget ved at opgradere 2SA798 til nogle KSA992 typer. Omkostningen til transistorer er lille og det tager et par timer at skifte dem. Dioderne som LE9000 (og Audiokarma) omtaler har jeg ingen erfaring med, men vil ikke afvise at de potientielt kan være et problem.

Jeg læser selv tit på Audiokarma og jeg synes at man kan finde mange brugbare oplysninger og sommetider også nogle spøgelser :p Men det er så bare min mening.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf Tophøj » ons 18. maj 2022 06:33

Hej Kenneth.

Har du målt kapacitet på hovedlytterne?

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tors 19. maj 2022 20:42

Tophøj skrev:Hej Kenneth.

Har du målt kapacitet på hovedlytterne?

/Per

Hej Per,

Efter re-kalibrering af mit lille kineser-meter måler jeg her til aften følgende på de gamle lytter:

1. 8800 uF, ESR = 7 ohm, Vloss = 1,3%
2. 8200 uF, ESR = 9 ohm, Vloss = 1.2%
3. 8300 uF, ESR = 0.08 ohm, Vloss = 0.9%
4. 8500 uF, ESR = 0.5 ohm, Vloss = 0.9%

Ganske pæn kapasitet, da de er mærket 6800 uF. ESR på 2 af dem er da også rigtig fin.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » lør 21. maj 2022 19:20

Et lille apropos: Jeg vidste egentlig ikke at LEDer bliver gamle, men min AU11000A havde en meget gammel og syg LED:

IMG_0252.jpeg

IMG_0253.jpeg

IMG_0255.jpeg


Jeg tog forpladen af forstærkeren: LEDen er en ganske almindelig Bi-Pin Rød/Grøn LED som Sansui har lavet en plastic holder til, som så er skruet ind i forpladen.

IMG_0242.jpeg


Plasticholderen kan skilles ad:

IMG_0243.jpeg

IMG_0246.jpeg

IMG_0247.jpeg


Jeg har ikke taget et billede af det færdige resultat (som jo absolut intet har at gøre med lyden!)

Det må blive imorgen....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » man 23. maj 2022 22:04

Her får i lige fire før/efter billeder :
IMG_0260.jpeg

IMG_0263.jpeg


IMG_0259.jpeg

IMG_0258.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » man 23. maj 2022 22:08

his067 skrev:Her får i lige før/efter billeder :

Det hjalp :p :thumbsup:
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1210
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU-9900 renoveringsprojekt

Indlægaf Elektronik » tirs 24. maj 2022 06:31

Lidt teknisk info om LED Degradation. ;)

https://www.digikey.dk/en/articles/unde ... tness-leds
Elektronik
 

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 18 gæster