Tonni's Projekt Thorens

Alt om GDS

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » man 2. feb 2015 01:10

Tonni skrev:Ja Niels du har ret! Den er helt sikkert på nippet til at lave en Hiroshima! - Han bør absolut sikre alle døre og vinduer!!! ;)

Freddy. De mislyde du oplever, kan de skyldes at du stadig kører med den oprindelige bundkugle? Eller har du genbrugt den oprindelige trustplate? Begge dele kan give de nævnte symptomer. Plus fremmedlegemer i de sintrede, skæv aksel og skæv centrering af rotor, i forhold til stator... Håber du får fundet synderen!


Tonni - der har aldrig været skiftet andet end olien i hovedlejet og så lidt i de øvrige lejer - samt remmen mellem motor og trappehjulet. Olien er hentet fra Joel - og jeg kender ikke data på denne olie (hvad han sikkert heller ikke er så stolt af at fortælle.) MAO er kuglen og alle øvrige mekaniske dele de oprindelige.
Jeg håber ligeså, at jeg finder synderen og at den ikke har forvoldt skade af betydning.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » man 2. feb 2015 07:02

Jeg tror du som minimum skal få fat i en lille "thekøkkenovn" et sæt nyt filt, og en ny trustplate. - Samt nogle 2,5 mm maskinskruer/skiver/møtrikker, gerne A2/A4 rustfri. Joels udvidede kit burde indeholde det meste af det...
2 mm kuglen kan jeg nok finde til dig... ;)

Og så må du hellere kaste dig ud i det! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » tirs 3. feb 2015 00:08

Ja- jeg begynder min planlægning snarest -

Det med kuglen: Er du sikker på, at kuglen er defekt? - skal den ikke bare renses og smøres op igen ... oder?

Trustplate ligeså..?

Det jeg tænker er vel bare, om støjen "og lejets mulige "mistrivsel" er grundet manglende rensning/nyopsmøring? - eller defekte/slidte dele - jeg hælder nok selv mest til det sidste - især hvis lejet er blevet for "tørt" - hvis man kan sige sådan.

Tak for din tanke med kuglen - det kunne jo godt komme på tale :-)

Venligst
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » tirs 3. feb 2015 06:47

Freddy, Freddy.... Du må altså erkende, at det ikke er alle (dele) der kan vedblive at være originale! :Skor:

Helt seriøst. Ja jeg tror sagtens kuglen kan være defekt! Faktisk er jeg ret sikker på den ikke er hvad den har været! Bare se lidt på det billede, lidt tilbage i tråden, og se ordentligt efter. Min egen er MEGET værre! Hvilket også er årsagen til den har stået på hylden til nu...
Og trustplaten er nok lettere skålformet nu. Dem jeg har set til nu, har alle haft det syndrom. Og husk, jo større berøringsflade, jo større friktion...

Send du nu bare den PB med adressen... :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » ons 4. feb 2015 13:58

Hvis der er nogle der har forsøgt at PB'e mig, undskylder jeg at jeg havde fået fyldt min postkasse op... Ups!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Fredmarantz » tors 5. feb 2015 02:13

Tonni skrev:Freddy, Freddy.... Du må altså erkende, at det ikke er alle (dele) der kan vedblive at være originale! :Skor:

Helt seriøst. Ja jeg tror sagtens kuglen kan være defekt! Faktisk er jeg ret sikker på den ikke er hvad den har været! Bare se lidt på det billede, lidt tilbage i tråden, og se ordentligt efter. Min egen er MEGET værre! Hvilket også er årsagen til den har stået på hylden til nu...
Og trustplaten er nok lettere skålformet nu. Dem jeg har set til nu, har alle haft det syndrom. Og husk, jo større berøringsflade, jo større friktion...

Send du nu bare den PB med adressen... :lol:


Hej Tonni -

Ja- mig og min originalitet for nærmest enhver pris - det er godtnok et tungt kors at bære rundt på :-)

Din forklaring på slidtage i kugle /trustplate lyder absolut plausibel - der er nok noget om snakken her.

Du får lige en PB med min adresse. Jeg begynder også at kigge efter Joels sæt til renoveringen. (trustplate - filt - skiver - Sinted Bearings)

Jeg går ud fra, at hans sæt er "the way to go" elelr....???

Har du evt. et link til hvad du i mit tilfælde ville anbefale som det bedste/rigtigste - uanset pris?

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projek Thorens

Indlægaf Tonni » tors 5. feb 2015 07:20

Sintringerne er det svært at sige om du er nødt til at skifte. Men det finder du ud af, når du kommer der ind.
Kan du mærke slør? - Så må du på jagt efter nye lejer. Men der er en sandsynlighed for de kun skal bages, og "koges".
Men Joels "store" kit indeholder alt hvad du skal bruge, bortset fra sintringer, skruer og kugle... Det vil sige det indeholder en ny trustplate, uldfilt-skiver, rem og olie. - Hvis sinterlejerne er flotte vil jeg i øvrigt anbefale at du bruger en ISO VG 46 turbineolie, i stedet for Joels, da den lettere penetrerer sintringerne, og dermed lettere trækker olien fra filtreservoirerne til akslen. Derud over er det vigtigt at huske at de oprindelige lejer var smurt til at køre 5000 timer inden fornyet tilførsel af olie var nødvendigt. Det holder ikke med de mange år på bagen! Selv med friskbagte lejer, vil jeg anbefale en dråbe eller to, mindst hver tusinde timer...
Med hensyn til sintringer, vil jeg sige at jeg ikke har set nogle replika der når de oprindelige kvalitetsmæssigt. - Så er det muligt at redde dem, uden slør/slid, bør det ubetinget gøres.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. mar 2017 20:22

:OLO: Jeg er i JU-huuuu-humør :OLO:

KlausM hjalp mig ud over psyko-tærsklen med at renovere motorlejerne på min senest tilkomne TD124 MKI - med alle de kendte trick og råd. Han udførte også en stor del af arbejdet med dette med mig som interesseret tilskuer og lærling. Tak Klaus! :-) Det er og var stort! :thumbsup:

Nu skulle jeg så selv "justere" sammenspændingen af motoren med varmeskærme osv...for minimal friktion. Det er for så vidt gået rigtig fint - men jeg har en bekymring desangående, som jeg gerne vil have lidt sparring på:

Jeg kan starte op fra stilstand (på varm motor) ved ca. 35V (her begynder motoren at dreje og holder laaangsom, men ensartet hastighed - med behersket accelleration efterfølgende - ganske som man skulle forvente.

Når jeg har kørt motoren op på 220V - og derfra reduceret spænding, til motoren liiiige netop kan holde sig selv igang konstant (over fx 1 time) - kan man nøjes med så lidt som 23V.

Disse to værdier, som et sted vel også indikerer nærmest optimal friktion, er jeg meget tilfreds med.

Værre står det til med motortemperaturen ,som efter timers drift ved netspænding 230V (via vario) viser 50 grader C på øverste dæksel. Siderne på motoren fornemmes med hænderne varmere end topdækslet. Jeg kan ikke holde på siderne af motoren i mere end ca. 5 sekunder pga. varme.

når man har tidligere nævnte antaget lave friktion, så synes jeg jo, at det næppe kan være friktionsvarme, som jeg har mærket og målt - eller?

Kan dette passe? (motoren er E30) - bliver de bare så varme? - eller kan dette begrundes i noget andet - hvad?
Jeg kan forestille mig, at motoren i drift i pladespilleren, med belastning og indelukket klima under plinten, vil blive endnu varmere -

Det skal siges, at min motor pt står i fri luft i stuen (23C lufttemp) - i vater - hooked op på varioen - parallelt med et godt RMS-mulitimeter.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf Tonni » søn 5. mar 2017 21:04

Stort tillykke, med vel gennemført mission, Klaus og Freddy!

E30 motoren har det med at blive varm, har ikke lige temperaturen i hovedet.
Men der var en grund til Thorens skiftede til E50. Som er samme motor, men med kraftigere spoler.
Disse, kraftigere spoler, sænker temperaturen i motoren. Samtidig med de angiveligt gør den mere støjsvag.

Nu er 50 grader varmt, men ikke faretruende Så skulle du overveje at opgradere spolerne, har "Audiosciente" dem.
Men de er ikke billige.

Har i øvrigt læst, flere steder, at folk kører deres 124 på vario. Dette netop for at sænke driftsspændingen med 10-20 volt, og dermed også temperaturen. Jeg har dog ikke selv afprøvet det i praksis.

Hvor jeg glæder mig til at høre om du kan høre en forbedring...

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. mar 2017 21:12

Tak Tonni! - dit svar giver mening :-)

Jeg prøver videre og ser, om jeg kan optimere friktionen og så ryger den i Thorens'en igen....

I/du skal nok høre nærmere, efterhånden, som projektet skrider frem. Om jeg kan høre forskel kommer jeg aldrig til at vide, idet jeg ikke har hørt pladespilleren endnu. Den har stået i maaaange år uden at være tændt og jeg ønskede at renovere motoren inden den blev sat i drift - delvist forebyggende. Så altså - ingen referencelyd, hvad angår netop denne pladespiller.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf Tonni » søn 5. mar 2017 21:53

:Thumpsup:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf Fredmarantz » søn 5. mar 2017 23:02

Nå, nu må det være nok med den friktionsjustering. Nu tøffer den igang (omend særdeles langsomt) ved 27,2V fra relativt kold - og holder sig i gang..

Og den stopper fra fulde omdrejninger og ned og holder sig i gang over min. ½ time v. 22,3V.

hermed erklærer jeg friktionen for minimal.

Så videre med resten af maskineriet.

Den høje temperatur, forårsaget af svagere spoler i motoren, giver mig nok forståelse for den noget høje temperatur. Jeg tænker, at der så, hvis jeg ikke vil bruge permanent vario og ikke ønsker ændringer i motorens oprindelige konstruktion, at det så må være sådan. Når nu Tonni, som jeg forbavsende nok stoler meget på :p , fortæller, at det "nok er varmt, men ikke faretruende" - så går det nok.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf mcs_5 » man 6. mar 2017 19:30

Fredmarantz skrev:Når nu Tonni, som jeg forbavsende nok stoler meget på :p , fortæller, at det "nok er varmt, men ikke faretruende" - så går det nok.

Lakisoleret kobbertråd (i trafoer og motorer) kan normalt tåle 105°C. Desværre er mange (især nyere) trafoer konstrueret til at udnytte dette fuldt ud...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf Fredmarantz » man 6. mar 2017 20:01

god oplysning, Mikkel. Tak :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tonni's Projekt Thorens

Indlægaf Tonni » man 6. mar 2017 21:05

Ja, man plejer at sige at en trafo/motor med en overfladetemperatur på under 85 grader, er i safe zone. - Selv vil jeg dog helst ikke nær så langt op!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster