Jeg er i JU-huuuu-humør
KlausM hjalp mig ud over psyko-tærsklen med at renovere motorlejerne på min senest tilkomne TD124 MKI - med alle de kendte trick og råd. Han udførte også en stor del af arbejdet med dette med mig som interesseret tilskuer og lærling. Tak Klaus! :-) Det er og var stort!
Nu skulle jeg så selv "justere" sammenspændingen af motoren med varmeskærme osv...for minimal friktion. Det er for så vidt gået rigtig fint - men jeg har en bekymring desangående, som jeg gerne vil have lidt sparring på:
Jeg kan starte op fra stilstand (på varm motor) ved ca. 35V (her begynder motoren at dreje og holder laaangsom, men ensartet hastighed - med behersket accelleration efterfølgende - ganske som man skulle forvente.
Når jeg har kørt motoren op på 220V - og derfra reduceret spænding, til motoren liiiige netop kan holde sig selv igang konstant (over fx 1 time) - kan man nøjes med så lidt som 23V.
Disse to værdier, som et sted vel også indikerer nærmest optimal friktion, er jeg meget tilfreds med.
Værre står det til med motortemperaturen ,som efter timers drift ved netspænding 230V (via vario) viser 50 grader C på øverste dæksel. Siderne på motoren fornemmes med hænderne varmere end topdækslet. Jeg kan ikke holde på siderne af motoren i mere end ca. 5 sekunder pga. varme.
når man har tidligere nævnte antaget lave friktion, så synes jeg jo, at det næppe kan være friktionsvarme, som jeg har mærket og målt - eller?
Kan dette passe? (motoren er E30) - bliver de bare så varme? - eller kan dette begrundes i noget andet - hvad?
Jeg kan forestille mig, at motoren i drift i pladespilleren, med belastning og indelukket klima under plinten, vil blive endnu varmere -
Det skal siges, at min motor pt står i fri luft i stuen (23C lufttemp) - i vater - hooked op på varioen - parallelt med et godt RMS-mulitimeter.
Vh
Freddy