Modstand til Beolab 5000 power lampe

Alt om GDS

Modstand til Beolab 5000 power lampe

Indlægaf moruller » tirs 31. jan 2023 15:16

Hej!

Inden jeg skiller det ad...Er der nogen der kender værdien på den keramiske modstand som går til "POWER" lampen på Beolab 5000 type 5303?
moruller
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05 maj 2017
Lokalitet: Næstved

Re: Modstand til Beolab 5000 power lampe

Indlægaf tctla » tirs 31. jan 2023 16:24

470 Ohm / 5 Watt iflg. servicemanualen.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Modstand til Beolab 5000 power lampe

Indlægaf moruller » tirs 31. jan 2023 18:41

1000 tak! :)
moruller
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05 maj 2017
Lokalitet: Næstved

Re: Modstand til Beolab 5000 power lampe

Indlægaf moruller » tors 2. feb 2023 16:01

Fik skiftet modstanden, men nu lyser den ufatteligt svagt med alle de pærer jeg har (60 volt). Stereolampen bruger samme volt/pære, men den lyser normalt. For at teste kørte jeg strømmen fra stereolampen over til power lampen og den lyser alt for kraftigt.

Har målt volt til power og stereo lampe til ca 61 volt, men alligevel lyser power lampen, med samme spænding, meget mere end stereo lampen.
Stereo lampen lyser normalt med de 61 volt med en 60V pære, men power lampen lyser hele rummet op med samme spænding og samme pære. Logisk set giver det slet ingen mening. Sætter jeg den korrekte modstand 470R 5w. til pæren til den røde power lampe, lyser den meget svagt. Alle pærer er nye og flere pærer er testet, så problemet er ikke pærerne.

Konklusionen er at enten lyser den ufatteligt svagt med modstanden på eller alt for kraftigt uden.

Det skal lige siges at begge modstande til lamperne var defekte og lige nu er der ingen modstand på stereolampen, men den virker mærkeligt nok fint uden.

Begge lamper får lige nu strøm fra samme kilde, men lysstyrken er vidt forskellig. Alle lodninger er efterloddet og ingen fejl der.
Er der nogen der har oplevet dette fænomen eller har en ide til hvor problemet kan ligge?
moruller
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 05 maj 2017
Lokalitet: Næstved

Re: Modstand til Beolab 5000 power lampe

Indlægaf tctla » tors 2. feb 2023 17:44

Prøv med lidt sund fornuft.
Værdien på modstanden, som jeg gav dig, er taget fra diagrammet, men jeg tjekkede ikke, om det nu kan passe.
Noget er hamrende galt her.
Hvis man antager, at værdien i stedet skal være 47 Ohm, så vil der være et spændingsfald over modstanden på omkring 83mA x 47 Ohm = 3,9V.
Pæren vil derfor modtage omkring 56V. Sikkert fint for en 60V pære, og som nok vil få den til at holde lidt længere.
De 83mA i formlen for oven = den strøm, der går gennem en 60V pære på 5 Watt.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Modstand til Beolab 5000 power lampe

Indlægaf cdp » tors 2. feb 2023 21:02

Hvis man antager, at værdien i stedet skal være 47 Ohm, så vil der være et spændingsfald over modstanden på omkring 83mA x 47 Ohm = 3,9V.

- og jo lavere spænding, des færre ohm for at ændre ( som jeg forstår ) - jeg snyder lidt og bruger et tråd potmeter til justering, måler derefter modstand på pot. Kan også bruges til led. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Modstand til Beolab 5000 power lampe

Indlægaf Fredmarantz » man 20. feb 2023 02:22

Jeg er ikke elektronik-wizard, men jeg sidder netop og makker med en Beolab 5000, som er original og i orden. Jeg har kigget efter lampeværdierne og modstandsværdien på hhv. stereolampen og powerlampen.

Den modstand, som sidder på powerlampen er ganske rigtigt, som tctla fortæller det, en 470ohm 5w keramisk modstand - modstanden, som sidder i forbindelse med stereolampen , monteret nede på en aluskinne med et lille "spændelåg" over sig, er en 330ohm 5W keramisk modstand. Begge lamper er 60V 5W E10 skruefatning.

Hvis det er ikke er fiflet med den originale kreds og at der i øvrigt ikke er andre defekter relateret hertil, , så skulle det vel køre?

lige en tilføjelse: Det synes at være lidt svært at skrue pærerne langt nok ned i fatningerne, så det virker - så der skal altså skrues godt til uden at smadre glasset, når man monterer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: his067, KenRas og 36 gæster