KASKODE FORFORSTÆRKER

Alt om GDS

KASKODE FORFORSTÆRKER

Indlægaf Teknik » man 20. mar 2023 07:59

I dag viser jeg et diagram af en kaskode forforstærker som måske har interesse.

Diagrammet er hentet fra en bog der hedder Elementær Elektronik 1974 nr. 4 af Ryan Holm.

Jeg viser diagrammet til inspiration og måske har nogen af jer erfaringer med konstruktionen.

Hvis nogen har prøvet at bygge konstruktionen vil jeg meget gerne høre om det.

Personligt har jeg ikke bygget konstruktionen og jeg garanterer ikke for noget.

Som transistor i listen står der BC148, men måske kan også bruge 2SD 786 Rohm.

Meget afhænger af en god strømforsyning på 12 volt, man kunne evt. bruge 2 stk. LM7812 til stereo.

Fortæl hvad I mener. ;)
Mvh.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Teknik tirs 21. mar 2023 10:33, rettet i alt 3 gange.
Teknik
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 maj 2020
Lokalitet: København S.

Re: KASKODE FORFORSTÆRKER

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. mar 2023 12:16

Har slettet 3 indlæg relaterende til, at vi ikke kunne se diagrammet. Nu er der kommet billeder på. Nu kan man se diagrammet. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KASKODE FORFORSTÆRKER

Indlægaf tctla » tirs 21. mar 2023 12:59

Uden at skulle gøre mig klog på denne konstruktion, så vil jeg mene, at den viste Zener-diode vender forkert.
Som den er vist på diagrammet, vil forstærkeren ikke kunne virke efter min mening.
Kaskode-forstærkeren kendes også som LF indgangs-forstærker af høj kvalitet i rørforstærker sammenhæng.
Der til, at den også blev brugt i rør-udgave i FM & TV tunere.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: KASKODE FORFORSTÆRKER

Indlægaf Teknik » tirs 21. mar 2023 23:37

Zener-dioden VZ vender forkert, så vidt jeg har læst mig til.

Desuden mangler der et plus tegn på CE, plus tegnet skal være øverst.

Jeg håber at nogen bygger konstruktionen og kommer med deres erfaringer.

Personligt skal jeg først lave en stereo udgangsforstærker med moduler, det tager lidt tid.

Der er jo ikke et print til denne konstruktion, men ellers kan man lave det på på tynd plade.

Der er flere fordele ved konstruktionen, f.eks. skal den kun have 12 volt,og er forholdsvis simpel.

C1 og C2 skal være af god kvalitet, ikke elektrolytter men polystyrene, papir eller polycarbonat.

Placering af volumen kontrollen til forforstærkeren foreslås placeret lige før C2.

Det bedste vil være en dobbelt strømforsyning med hver en LM 7812 regulator.


Med venlig hilsen
Teknik
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 maj 2020
Lokalitet: København S.

Re: KASKODE FORFORSTÆRKER

Indlægaf Klarskov » ons 22. mar 2023 01:17

Teknik skrev:C1 og C2 skal være af god kvalitet, ikke elektrolytter men polystyrene, papir eller polycarbonat.
Placering af volumen kontrollen til forforstærkeren foreslås placeret lige før C2.


C1 og C2 kan også være MKP (polypropylen) - det er det de fleste foretrækker til audiobrug.
Vedr. placering af volumenkontrollen: Hvis du med "før C2" mener mellem transistoren og C2 er jeg bange for, du forstyrrer DC-niveauet. Jeg ville placere den efter C2, så potentiometret er isoleret DC-mæssigt fra forstærkeren.

I øvrigt er det rigtigt, at det er et virkelig godt forstærkertrin (bl.a. som du kan se med en meget høj grænsefrekvens - hvilket sådan set er godt, men det kan jo også give ustabilitet!)

Go' fornøjelse - og rapporter gerne tilbage med erfaringer.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: KASKODE FORFORSTÆRKER

Indlægaf spuncut » ons 22. mar 2023 03:18

Hvis man laver en cascode med trioder får man næsten en pentode, dog uden pentodens støj.
Kilde:
https://www.valvewizard.co.uk/cascode.html
Kunne det tænkes at sådan en triode-cascode ville være smart som indgangstrin i en rør-effekt-forstærker?
Det er bestemt nærliggende at anvende en pentode idet det er nemt at "programmere" en bestemt forstærkning og således styre modkoblingsgraden, men der er ikke meget rør-lyd at hente og så er der det med støjen.
Hvad tænker I?

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster