Den indvendige front blev monteret i dag, men inden jeg laver de sidste ting før første opstart ville jeg lige have lyset til AM/FM tunings metre på plads. Der skulle eksperimenteres lidt med position, vinkel og styrke i de 2 LED der skal belyse meterne bagfra. Jeg kører stadigvæk med spænding fra min variotrafo som i kombination med en 230V til 115V trafo er indstillet til levere 7,5VAC. Så selve receiveren er ikke startet op endnu.
Ved at skifte fra gammeldags pærer til LED er der et stort problem. LED'er findes i mange afskygninger, herunder både diffuse med stor spredning og så retningsbestemte. De diffuse, som er det idelle til belysning af metre er ikke særligt kraftige, ofte med en mcd (mini-candela) værdi i størrelsen 20 - 50. Men det er slet ikke nok til at efterligne en pære. LEDs som er retningsbestemte ligger derimod med værdier typisk fra 1000 op til 100.000 mcd. Dem som jeg har valgt ligger i størrelsesordenen omkring 3000 til 9000 mcd
De 2 LEDs som skal belyse tuningsmetre bagfra viste sig at lave en koncentreret lys rund plet i meteret, hvilket jo ikke dur. Løsningen blev at jeg øgede strømmen i dem fra 3mA til omkring 15 mA (20 mA er max) og så lod dem lyse bagud og bruge refleksionen inde i kassen til at lyse meterne op. Det virkede og gav et OK diffust lys.
På de følgende billeder er den yderste front (med det revnede glas
![sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Jeg hælder nok mest til den grønne version, men den blå er da også lidt fræk
![Cool :cool1:](./images/smilies/cool1.gif)
Men døm selv, den blå får lov at blive...
Jeg er godt tilfreds for nu
![thumps up :thumbsup:](./images/smilies/icon_thumbsup.gif)
Dial pointer bliver udstyret med en RØD lysdiode, men det bliver først når skala snoren skal monteres igen.
Mvh Kenneth