Sansui QRX-9001 - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Sansui QRX-9001 - Renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » tirs 7. jan 2025 00:18

LED BELYSNING - FORTSAT:

Den indvendige front blev monteret i dag, men inden jeg laver de sidste ting før første opstart ville jeg lige have lyset til AM/FM tunings metre på plads. Der skulle eksperimenteres lidt med position, vinkel og styrke i de 2 LED der skal belyse meterne bagfra. Jeg kører stadigvæk med spænding fra min variotrafo som i kombination med en 230V til 115V trafo er indstillet til levere 7,5VAC. Så selve receiveren er ikke startet op endnu.

Ved at skifte fra gammeldags pærer til LED er der et stort problem. LED'er findes i mange afskygninger, herunder både diffuse med stor spredning og så retningsbestemte. De diffuse, som er det idelle til belysning af metre er ikke særligt kraftige, ofte med en mcd (mini-candela) værdi i størrelsen 20 - 50. Men det er slet ikke nok til at efterligne en pære. LEDs som er retningsbestemte ligger derimod med værdier typisk fra 1000 op til 100.000 mcd. Dem som jeg har valgt ligger i størrelsesordenen omkring 3000 til 9000 mcd

De 2 LEDs som skal belyse tuningsmetre bagfra viste sig at lave en koncentreret lys rund plet i meteret, hvilket jo ikke dur. Løsningen blev at jeg øgede strømmen i dem fra 3mA til omkring 15 mA (20 mA er max) og så lod dem lyse bagud og bruge refleksionen inde i kassen til at lyse meterne op. Det virkede og gav et OK diffust lys.

IMG_2230.JPG

LED Supply - V3.JPG

På de følgende billeder er den yderste front (med det revnede glas :( :( ) løseligt monteret, så man kan få en fornemmelse af hvordan det kommer til at se ud.
Jeg hælder nok mest til den grønne version, men den blå er da også lidt fræk :cool1:
Men døm selv, den blå får lov at blive...

IMG_2227.JPG

IMG_2229.JPG

Jeg er godt tilfreds for nu :thumbsup:

Dial pointer bliver udstyret med en RØD lysdiode, men det bliver først når skala snoren skal monteres igen.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf Elway » tirs 7. jan 2025 09:29

også en beskeden stemme på den grønne herfra. Det er vel også "orginal-farven"? Eller skal den se sådan her ud: https://audiobaza.blogspot.com/2016/10/ ... uadro.html

EDIT: ser ud at der er flere farver "derude"? Jeg synes den grønne er sej, men er måske ultimativt mest til den varme gule:

Billede
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Pokemon » tirs 7. jan 2025 12:09

KenRas skrev:LED BELYSNING - VERSION 1:I stedet for at lave fast DC spænding til de LED der bruges til skalaen, har jeg lavet et strøm spejl (current Mirror), hvor jeg indirekte kan styre strømmen gennem dioderne med et potmeter. Dermed kan jeg styre lysstyrken i skalaen med strømmen gennem dioderne, i stedet for med en modstand fra en fast DC spænding.

Vorfor strømspejl? vorfra stamer behovet for indirekte strømstyring?

Med to jfet's og et par trimer kan du styre strøm i både blå og grøne uden problemer.
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf KenRas » tirs 7. jan 2025 12:30

Ja det er svært at finde ud af hvordan farverne var originalt. Der findes desværre ikke en original brochure for QRX-9001 i et godt scan, men lidt (halvdårlige) billeder kan man da finde.

IMG_5016.JPG

QRX-9001 blev også solgt i det man kalder en europæisk udgave, som havde sort front. Den hed QRX-999.

QRX-999.jpg

Billedet herunder viser de originale stumper jeg pillede ud af den. Som vi også ser med mange andre vintage produkter, så er kombinationen af plastik og en 8V/250mA pære en dårlig kombination.

OrigLamp.JPG

Når det så er sagt, så hælder jeg mest til den grønne farve, som var farven i den tidligere generation.

IMG_1157.JPG

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf KenRas » lør 11. jan 2025 00:56

Hvorfor anvende strømspejl i LED forsyningen?

Først og fremmest fordi jeg kan 8) og fordi jeg med mine eksperimenter med LED'er kan konstatere at de forskellige typer / farver kræver forskellig spænding over sig for at trække den samme strøm, fx. 10 mA. Med et strømspejl hvor udgangs transistoren fungerer som en strøm generator, kan jeg uden at skele til spændingen have den samme strøm til stede når jeg skifter mellem de grønne og blå LEDs.

Men ja, dette lille kredsløb kan designes på et utal af forskellige måder, men nu blev det sådan her...

FØRSTE OPSTART AF MASKINEN:

Jeg lader skala lyset hvile, nu gælder det om at få maskinen startet op :p

Jeg startede i går med at fjerne så mange print som jeg kunne, dvs effektforstærker (2 print), tonekontroller (2 print), CD-4 demodulator, samt SQ og QS dekodere (2 print). Derefter blev den kørt op på variotrafo og forsynings spændinger blev tjekket.

Alting så godt ud her, opstarts relæet til de store 4 x 15000 uF virker perfekt og slår til når AC spændingen er nået til ca. 150V. De 25V i forforstærkerens Power Supply blev lagt nogenlunde på plads, det kan først gøres når alle print er monteret.

Derefter blev effektforstærker (uden udgangstransistorer) og tonekontroller monteret, dekoderne fik lov at vente. Igen opstart på variotrafo, alt var OK. Nu blev der tilsluttet en tonegenerator til alle 4 AUX indgange og jeg valgte 4CH DIRECT på fronten. Den blev også sat i 4 kanals mode med højttaler omskifteren.

Da den ikke kan trække en normal 8 Ohms load lige nu, blev der monteret 4 stk 68 Ohms modstande på HT udgangen og mit 4 kanals scope blev forbundet til hver udgang. Og halleluja, der var hul igennem :OLO:

Jeg kunne også konstatere at der var en del pulserende selvsving mange steder i signalvejen, jeg fik dog ikke lige taget et billede af det. For at gøre en lang historie kort, så skyldes det at der ikke var monteret effekttransistorer endnu. Efter montering af 4 sæt MJ21193/MJ21194 som midlertidig erstatning for de originale Sanken typer, så faldt alting til ro, selvsvinget var væk :thumbsup:

Og så var det en stor glæde at se signalet på både scopet og på de 4 effektmetre:

Hul igennem.jpg

IMG_5020.JPG

I dag blev dekodere så monteret, de 25V blev efterjusteret og jeg kunne begynde at prøve noget af det sjove. Jeg har fornyligt, som forberedelse til dette projekt, fået installeret et ekstra sæt B&O S45-2 i værkstedet så jeg nu har 4 stk til QUAD test.

Først testede jeg lyden i standard stereo, 2 kanaler ad gangen. Jeg må sige den lyder ret godt. Derefter valgte jeg QS SYNTHESIZER - SURROUND funktionen og så kom magien. I forhold til de tidligere generationer QUAD grej jeg har virker denne synthesizer eminent godt på et almindeligt stereo signal fra min iPad. Især Pink Floyd - Money er forrygende at høre. Det er faktisk helt vildt!! Lige nu hører jeg Live at Leeds med The Who. Eminent...

DSOTM - Money.jpg

Næste skridt bliver pladespiller indgang med rigtige QUAD plader, det bliver spændende...

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf JGreen » lør 11. jan 2025 03:35

Til og sprede lyset fra led . lamel pladeren der sider bag skærmen til og sprede baggrunds lyset, fra en defekt fladskærm. Er god til det. Også når du skal have lys bag en LCD.
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf Pokemon » man 13. jan 2025 09:50

KenRas skrev:Hvorfor anvende strømspejl i LED forsyningen?

Først og fremmest fordi jeg kan 8) og fordi jeg med mine eksperimenter med LED'er kan konstatere at de forskellige typer / farver kræver forskellig spænding over sig for at trække den samme strøm, fx. 10 mA. Med et strømspejl hvor udgangs transistoren fungerer som en strøm generator, kan jeg uden at skele til spændingen have den samme strøm til stede når jeg skifter mellem de grønne og blå LEDs.

Men ja, dette lille kredsløb kan designes på et utal af forskellige måder, men nu blev det sådan her...
...
Mvh Kenneth

Kan du så forklar mig vorfor du har putet Q2 ind?
og vorfor spejlet skal ha to forskelige npn'er - nu det hanler om dioder?

Billede
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf KenRas » man 13. jan 2025 11:55

Pokemon skrev:Kan du så forklar mig vorfor du har putet Q2 ind?

LED Supply - V3.JPG

Q1 og Q3 er ens, med parret hfe og parret Vbe. Det er spec'd til 1A collector strøm, så der er rigelig margen.
Formålet med Q2 (max Ice = 50 mA) er at reducere den basestrøm der fra Q1 og Q2 normalt løber i Q1's collector modstand. Denne base strøm bliver reduceret hfe gange når den løber gennem Q2, hvilket giver en bedre balance i strøm spejlet. Jo lavere hfe du har i Q1 og Q3, jo bedre er det at tilføje Q2...
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Pokemon » man 13. jan 2025 15:27

KenRas skrev:
Pokemon skrev:Kan du så forklar mig vorfor du har putet Q2 ind?

LED Supply - V3.JPG

Q1 og Q3 er ens, med parret hfe og parret Vbe. Det er spec'd til 1A collector strøm, så der er rigelig margen.
Formålet med Q2 (max Ice = 50 mA) er at reducere den basestrøm der fra Q1 og Q2 normalt løber i Q1's collector modstand. Denne base strøm bliver reduceret hfe gange når den løber gennem Q2, hvilket giver en bedre balance i strøm spejlet. Jo lavere hfe du har i Q1 og Q3, jo bedre er det at tilføje Q2...

ja, Q2 vil gøre spejlet mere præsict -
men det vel ik svar på vorfor "beder balance" er nødvendig for at styr et par lysdiode?
og vorfor matche Q1 og Q3 - er det ik ret lige gyldigt? en evt ubalance vil aligevel forsvinde når der er en trimer

p.s. måske du skule ænder polariteten på lysdiodene
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf Fredmarantz » man 13. jan 2025 17:11

Jeg synes, at der nu er trådt længe nok i hvorfor Kenras har valgt at gøre, som han gør mht lampearrangementet på sin QRX-9001. Det er nok dels fordi han kan (som han tidligere har skrevet) eller/og fordi han synes, at det er nødvendigt.
Det, om noget er "nødvendigt", er vel også en relativ ting - nogle gange gør jeg noget, som strengt taget ikke er nødvendigt, fx mit pudseri og min hysteriske rengøring af mine apparater. Det gør jeg, fordi det giver mig en tilfredshed. Dette kunne vel også være udgangspunktet for Kenras' i øvrigt meget fine renoveringsprojekt.

Jeg er sikker på, at Kenras' lampe-arrangement kommer sikkert i mål.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf KenRas » man 13. jan 2025 20:21

Fredmarantz skrev:Jeg synes, at der nu er trådt længe nok i hvorfor Kenras har valgt at gøre, som han gør mht lampearrangementet på sin QRX-9001. Det er nok dels fordi han kan (som han tidligere har skrevet) eller/og fordi han synes, at det er nødvendigt.

Enig Freddy :thumbsup:
Jeg tænker også vi har flue….... nok i dette emne :p
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Pokemon » man 13. jan 2025 20:48

... men lysdiodene har stadigvæk forkert polaritet
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf KenRas » fre 17. jan 2025 12:07

Pokemon skrev:... men lysdiodene har stadigvæk forkert polaritet

Korrekt observeret af Pokemon :thumbsup:

Til at tegne diagrammet har jeg brugt Scheme-it som er en integreret og gratis del af digikey.com.
Af en eller anden grund vender deres lysdioder ligesom en zener diode :oops:

Her er et opdateret diagram med LED'erne vendt korrekt:

LED Supply - V4.JPG

Vil du prøve Scheme-it kan du finde det her: https://www.digikey.com/en/schemeit/project
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Pokemon » lør 18. jan 2025 13:56

Q2 har ingen betydning i den viste anvennelse

Vorfor paralelforbinne diodene?
det ser ud som om PM1 PM2 PM3 PM4 alievel sider ved siden af hinannen lisson STRENGHT og DIAL
Vis du forbinde dem i serie

D1 + D2 + D3
D4 + D5 + D6
D7 + D8 + D9 + D10
D11 + D12 + D13 + D14
D15 + D16 + D17

vil du få nøjatig same kontrol med fære komponenter og reducer strømforbruget med en faktor 3

og når du nu alligevel et strømspejl kan det ligeså godt brues til dem alle
Billede
500R kan så vær en 1k trimer
Pokemon
Advarsel tildelt

Indlægaf KenRas » lør 18. jan 2025 17:32

2 ting:

1. Jeg har IKKE brug for at alle pærer kan kontrolleres i styrke.
2. Der er ikke stor nok forsyningsspænding til at drive 3 x LED i serie og slet ikke 4. High-bright LED’er kræver ca. 3 volt over sig.

Alle dine forslag har været under overvejelse, trust me :p
I al beskedenhed, så ved jeg hvad jeg gør. Du ville gøre det anderledes, fint nok.

Og lad os så lægge det LED lys på hylden, TAK !
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage