Det er blevet tid for endnu et vinter-projekt. Hvad jeg har lært af den forgangne vinter er, at den ikke varer nær så længe, som den gjorde, da jeg var lille. Derfor er jeg nu startet i god tid, og det kommer også til at VARE en lang god tid. Der skal eksperimenteres, hjemskaffes special-komponenter (indbygnings-kabinetter, lysnettrafo, special-stik for sammenkobling af RIAA-forstærker i et kabinet og strømforsyning i andet kabinet, fremstilles printplader etc)
Hvem ønsker sig ikke en RIAA-forsats til rørforstærkeren? Well, Mig! Jeg har hidtil lyttet med stor glæde til hjemmebyggede rørforstærkere tilkoblet en CD-afspiller som lydkilde. Wow, det lyder!
Efterhånden synes luften at forpestes en smule af de mennesker, der kommer og går her. "Du sku' lige høre min rørforstærkers RIAA. Helt vild", "Har forstærkeren xxxx en ordentlig RIAA?", "Bruger du også en rør-RIAA på din egen rørforstærker?" osv. osv... Nu HAR jeg egentlig en rigtig god grammofon, Pioneer PL600X. Ja, ja ikke en "nørd" grammofon, men vi er nogle, der må nøjes

Indtil det bryder i brand

Videre med diagrammet. PC900 er valgt som forstærkerrør, bare fordi jeg kan. Jeg HAR med andre ord nogle NOS på lager. Ligeså katodefølger-røret PCC88. Der er også den grund, at jeg vil prøve at gøre forstærkeren service-venlig. Dvs., den skal kunne adskilles og evt. defekte komponenter udskiftes uden, man skal kæmpe med at skille den ad. Traditionelle rørsokler til top-montering og med tilhørende afskærmnings-skjolde synes nødvendige. Så er man allerede fastlåst til, at soklen sidder ...FAST på chassiset. Printpladen befinder sig nedenunder og kan nemt være designet til, at soklens ben føres gennem huller i pladen og fastloddes. Alle 5 sokler, hvilket beløber sig til 36 ben i alt. Alle 36 ben skal så friloddes, hvis forstærker-printet skal demonteres. Naaeeeh, lyder ikke servicevenligt

Her kommer undermåleren PC900 lige tilpas. Røret er lige knap 3,5cm højt (ekskl. ben) og jeg tænker, at hvis man sænker printet tilstrækkelig langt ned under toppladen, at kun et par cm. af røret stikker op over kanten, så har man løst afskærmningsproblemet. Styregitret er "below deck" og ikke så udsat for brumfelter. Teori, og om lidt også viden, der kan gå hvilken vej, det skal være. Ved denne løsning kan rørsoklen bare være en simpel printmontage-sokkel uden monteringsring, og den skal aldrig afloddes.
En lille detalje på diagrammet, som måske vil overraske. Som det ses, er overføringskondensatoren mellem RIAA og katodefølgeren kun på 10nF. Det skyldes, at indgangsimpedansen på katodefølgertrinet er over 11MOhm, og der behøves derfor ikke større. Impedansen beregnes: Zin = gittermodstanden (560KOhm)/(1-forstærkningen i katodefølgeren) = 560K/(1-0.95) = 11200K = 11,2MOhm. Man behøver ikke tage højde for "Miller"-kapacitet, da anoden er forankret i forsyningsspændingen og denne belastningskapacitet derfor er helt minimal, mindre end 10pF.
Kommentarer, forslag til forbedringer osv. modtages gerne tillige med de høvl, man godt ved venter

Mvh,
/Torben