At forbinde flere forstærkere til sine højttalere...

Alt om GDS

At forbinde flere forstærkere til sine højttalere...

Indlægaf KenRas » søn 25. maj 2025 17:50

Jeg har efterhånden, ligesom andre her på forummet, samlet en del grej som jeg gerne på en nem måde vil kunne skifte i mellem, uden at skulle splitte for meget ad. Da jeg samtidig er så heldig at have god plads, så har jeg en del af mit grej stående permanent fremme.
Jeg nyder mit gamle grej ligeså meget med øjnene som med ørerne :p

Så de sidste par år har jeg haft utallige kombinationer af setup koblet sammen, men med begrænsninger som jeg ikke var helt tilfreds med. Nu er jeg dog efterhånden kommet i mål med en indretning og et setup som fungerer ret tilfredsstillende for mig. Det ser således ud:

IMG_5188.JPG

Tandberg 3002A udemærker sig ved at have 2 separate RIAA forstærkere indbygget, en optimeret til MM og en optimeret til MC. Da begge pladespillere er forsynet med MC pickupper, hvoraf den ene er en High Output type, så passer det perfekt med en MM og en MC indgang på Tandberg 3002A. Så den er primært en ekstern RIAA og sekundært indgangsvælger for også CD og Tuner. Signalet fra 3002A tages fra en Tape Out terminal og føres videre til et switch system.

IMG_2327.JPG

Den første 3 vejs omskifter vælger mellem signalet fra Tandberg Tape Out eller fra min PC/iPad. Der er en ekstra 3. indgang der kan bruges hvis jeg lige skal teste en CD / Tuner / båndoptager eller lign. der har været på reparationsbordet. Signalet herfra sendes videre til 4 vejs omskifteren til højre, hvis udgange så er tilsluttet en AUX indgang på de 4 forstærkere der er i setuppet.

Stereo Setup - May 2025.png

IMG_5189.JPG

IMG_2328-2.JPG

Så med dette setup er det nu nemt at vælge mellem 4 integrerede forstærkere / receivere, samt rørforstærkeren der er koblet til Tandberg 3002A. Det er også ret nemt at skifte en forstærker / receiver ud med noget andet, da der til hver forstærker kun er tilsluttet et par højttalere og et AUX input. Og måske en båndoptager.

Det fungerer ret godt for mig, så hvis det kan være inspiration for nogle af jer til noget tilsvarende, jamen så er det bare at kopiere ideen helt eller delvist. Spørgsmål og kommentarer til dette setup er meget velkomne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At forbinde flere forstærkere til sine højttalere...

Indlægaf kj2005 » søn 25. maj 2025 18:32

KenRas skrev:Jeg har efterhånden, ligesom andre her på forummet, samlet en del grej som jeg gerne på en nem måde vil kunne skifte i mellem, uden at skulle splitte for meget ad. Da jeg samtidig er så heldig at have god plads, så har jeg en del af mit grej stående permanent fremme.
Jeg nyder mit gamle grej ligeså meget med øjnene som med ørerne :p

Så de sidste par år har jeg haft utallige kombinationer af setup koblet sammen, men med begrænsninger som jeg ikke var helt tilfreds med. Nu er jeg dog efterhånden kommet i mål med en indretning og et setup som fungerer ret tilfredsstillende for mig. Det ser således ud:

IMG_5188.JPG

Tandberg 3002A udemærker sig ved at have 2 separate RIAA forstærkere indbygget, en optimeret til MM og en optimeret til MC. Da begge pladespillere er forsynet med MC pickupper, hvoraf den ene er en High Output type, så passer det perfekt med en MM og en MC indgang på Tandberg 3002A. Så den er primært en ekstern RIAA og sekundært indgangsvælger for også CD og Tuner. Signalet fra 3002A tages fra en Tape Out terminal og føres videre til et switch system.

IMG_2327.JPG

Den første 3 vejs omskifter vælger mellem signalet fra Tandberg Tape Out eller fra min PC/iPad. Der er en ekstra 3. indgang der kan bruges hvis jeg lige skal teste en CD / Tuner / båndoptager eller lign. der har været på reparationsbordet. Signalet herfra sendes videre til 4 vejs omskifteren til højre, hvis udgange så er tilsluttet en AUX indgang på de 4 forstærkere der er i setuppet.

Stereo Setup - May 2025.png

IMG_5189.JPG

IMG_2328-2.JPG

Så med dette setup er det nu nemt at vælge mellem 4 integrerede forstærkere / receivere, samt rørforstærkeren der er koblet til Tandberg 3002A. Det er også ret nemt at skifte en forstærker / receiver ud med noget andet, da der til hver forstærker kun er tilsluttet et par højttalere og et AUX input. Og måske en båndoptager.

Det fungerer ret godt for mig, så hvis det kan være inspiration for nogle af jer til noget tilsvarende, jamen så er det bare at kopiere ideen helt eller delvist. Spørgsmål og kommentarer til dette setup er meget velkomne.

Hold da helt op :shock: sikke en samling kvalitets forstærkere du har....og ikke mindst båndoptagere. Hvor ville det være rart at have plads til "det hele" uden at skele til hvor meget det fylder.
Din DIY omskifter gør det lettere at sende signalerne rundt....

....det ville være herligt med sådan et setup som du har....tillykke med det

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf ralphandersen » søn 25. maj 2025 19:11

Jeg er mere til pladespillerne inklusive den Mørch, der står i stuen :cool1:
Vitavox CN 121 med S3 og Peerless C150Ws i OB, Vitavox Bitone 6201, Vitavox Bitone 3200, El Pipe-O subwoofer. Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen

Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Indlægaf Louis » søn 25. maj 2025 19:11

Hold da op. Der er dælme også meget at vælge i mellem. Vi har jo nok alle været der :p

Jeg så på Facebook for et par måneder siden at Kroneborg elektronik har lavet sådan en switch så man kan vælge mellem 6 forstærkere og 6 sæt højtalere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf JGreen » man 26. maj 2025 11:01

Hej
Hvorfor kan man ikke bruge en højtalerswitch i stedet for Dynavox AMP-S boksen. Er det ikke også bare en switch.
Eller er der en belastning på den der ikke er koblet til?? ( de billeder jeg fandt på nette ser det ud til det er bare en switch) https://www.radiomuseum.org/r/sintron_d ... witch.html
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf KenRas » man 26. maj 2025 12:05

JGreen skrev:Hej
Hvorfor kan man ikke bruge en højtalerswitch i stedet for Dynavox AMP-S boksen. Er det ikke også bare en switch.
Eller er der en belastning på den der ikke er koblet til?? ( de billeder jeg fandt på nette ser det ud til det er bare en switch) https://www.radiomuseum.org/r/sintron_d ... witch.html

Den switch du linker til er præcis den jeg bruger som forstærker switch. Den udemærker sig ved total adskillelse mellem de 2 indgange, som ikke på nogen måde kommer i kontakt med hinanden.

Disse to omskiftere (jeg har dem begge) har begge mulighed for at koble begge indgange/udgange i parallel, hvilket er OK med højttalere, men højest sansynligt vil slå forstærkerene ihjel. Jeg havde en anden switch åben på et tidspunkt og kunne konstatere at de 2 udgange også havde fælles stel.

Jeg kender ikke andre end den Dynavox AMP-S switch som jeg bruger, som jeg turde bruge. Kan fx. fås her:
https://danstv.dk/shop/133-forstaerkere ... bOVAdfBwsf

IMG_5192.jpeg

IMG_5193.jpeg

Jeg håber det forklarer problemet :p
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Elway » man 26. maj 2025 14:00

Jeg har et setup med 2 x Luxman AS-4III og 2 stk Luxman AS-5III. Giver mig: 4 kilder, 4 forstærkere, 4 sæt højttalere. I hvilken som helst kombo, altså 4 x 4 x 4 :-)

AS-4III er således kilde/amp switchbox. Og AS-5III er amp/speaker switchbox.

Jeg har dog pt ikke 4 kilder på, kun 2. Ej heller 4 sæt højttalere pt.

Ser skematisk således ud:
as4iii as5iii combo.jpg

Man skal selvfølgeligt være opmærksom på at have gode switchboxe, gode kabeltilslutninger mm. Alt andet lige, forlænger man jo signalvejene og antallet af kabeltilslutninger.... Så det er ikke "gratis" ift evt tab undervejs i kæden.

Det hele købt i Japan, hvor AS-4III og AS-5III er ret tilgængelige, men det koster jo lidt at få sendt, moms mm.

Man kan også godt nøjes med 1 stk AS-4III, men så er det max 1 kilde på 4 amps eller modsat. Det samme med AS-5III. Det vil det med kun 1stk switch være 4 amps til 1 sæt ht, eller omvendt. Med dobbelt-op, er det 4 x hele vejen igennem.

EDIT:
Det hele bliver jo potentielt lidt komplekst hvis man vil bruge både phono og "tape" indgange på amps. Af nemheds skyld har jeg derfor extern RIAA på INDEN første switchbox og alle kilder er på samme niveau (og går blot til AUX på amps).

EDIT 2:
Det er grundlæggende lidt noget hø med sådan et setup. Igen, på grund af længere signalveje og flere tilslutninger. Men det giver så til gengæld en suveræn fleksibilitet for meget hurtigt at kombinere enheder "on-the-fly". Jeg er dog lidt af den opfattelse at hvis man ender med at ikke rigtigt bruge fleksibiliteten længere, så skal den pilles ned igen.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf KenRas » man 26. maj 2025 23:53

Ja, det er jo deluxe versionen af mit setup, hvilket bla. prisen på de fine Luxman switche afslører, når man kigger på hifishark. Hvis man bruger rimeligt gode phono kabler, så tænker jeg ikke at længden er et problem.

Nu er jeg jo ikke den der smider om mig med penge (siger min kone 8) ), så hvis jeg kan lave noget selv, finde det billigt eller klunse det, så er det det jeg gør.

Men det ser godt ud :thumbsup:
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Elway » tirs 27. maj 2025 07:16

Jeg har givet ca 400-450,- per styk i Japan. Der kommer fragt og moms på. Jeg er vel på ca 800 per box. Så, jo, det bliver da til noget. Men jeg elsker komforten. Og mindre eller bygselv kan bestemt gøre det... Dit krydsfelt er en meget elegant løsning også. Som alle kan lave. Kronborg boxen ligger vist i underkanten af 7k så vidt jeg husker.
Brugeravatar
Elway

Indlægaf KenRas » tirs 27. maj 2025 08:40

Elway skrev: Kronborg boxen ligger vist i underkanten af 7k så vidt jeg husker.

Jeg faldt også over Kronborg boxen for nogle måneder siden, og forventede ud fra billederne at den nok ikke var billig. Men jeg havde ikke forestillet mig 7k :(

Jeg tror jeg holder fast i min løsning indtil videre…
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf JGreen » tirs 27. maj 2025 09:46

Så kan de godt nok fås en hel del billiger .
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... ry_from%3A

https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... ry_from%3A

Prisen er da til at have med og gøre. Vist det ikke Lykkes.

Her selv en højtaler omskifter der kommer fra England, Dyr og med gule(guld) skrue/banan terminaler der korslutter når man vil bruge den 3 udgang :Skor: :Skor: :Skor:
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf Elway » tirs 27. maj 2025 14:10

JGreen skrev:Så kan de godt nok fås en hel del billiger .
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... ry_from%3A

https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... ry_from%3A

Prisen er da til at have med og gøre. Vist det ikke Lykkes.

Her selv en højtaler omskifter der kommer fra England, Dyr og med gule(guld) skrue/banan terminaler der korslutter når man vil bruge den 3 udgang :Skor: :Skor: :Skor:

Ja, helt sikkert. Der er mange muligheder derude - det har du ret i. Masser tilbyder diverse switchboxe.

Jeg købte først selv en fra Amazon.de, som havde fået ret pæne anmeldelser. Det var en signal/amp box med 2+4. MEN - det var sgu en sølle kasse..... :( Jeg kunne (svagt) høre lyden fra kilde 1 selvom jeg havde valgt kilde 2. Og det var byttet om på højre og venstre i en af positionerne for vælgeren. Det var ren elendighed, så den røg i skraldespanden. Mine Luxman er ret solide og tunge, med højtlydte "klonk" når man vælger. Som jeg forestiller mig en "reaktor-vælger" på Barsebäck :lol:

Så det er mit valg. Mit alternativ ville være at bygge et krydsfelt som KenRas har gjort. Der er der også styr på "indmaden". Jeg var næsten der, inden jeg opdagede Luxman'erne.

KenRas-løsningen er en holdbar og gennemskuelig løsning. Og økonomisk overkommelig. Så, nok det bedste pris/ydelses-forhold af alle løsninger: KenRas' krydsfelt.
Brugeravatar
Elway

Tilbage til Gør-det-selv-vintage