Projekt Accuphase E-202

Alt om GDS

Re: Projekt Accuphase E-202

Indlægaf Lasse » fre 6. apr 2012 12:45

(Tilbage fra påskeferie i udkanstdanmark.. Læs: uden mobil & Indernet)

@Fred: Tak for gode råd og positiv opmuntring som altid :p

@XRray: Tak for opmuntring og tilbud om online hjælp til projektet. Jeg har vendt og drejet det på min ferie og jeg er endelig nået frem til beslutningen om at kaste mig ud i det selv. Som du skriver er det ikke meget jeg har at miste ifht. prisen jeg gav den og det bliver stensikkert sjovt, lærerigt( og en masse andet).. :Skor:
Jeg har dog tænkt mig at gå meget grundigt og tålmodigt tilværks. Tror jeg starter med et loddekursus :ide:
Det gør mig heller ikke noget at der går et et år eller to før den bliver færdig bare det bliver et ordentligt og smukt resultat.

@Sommer: Nej det er en ny Accuphase jeg var heldig at nappe fra et Loppemarked for nylig :D

@KlausM: Tak for link :p , skriver lige til ham for at høre hvad han foreslår.. Men det er sikkert ikke noget billigt alternativ kan jeg forestille mig :shock:

@Captain Phoenix: Det er en super ide med den HIFI-Hygge-Kaffebar der.. Jeg kunne godt være fristet :!: Selv med vores Klasse AAA kærester ville de alligevel nok påskønne et sådant initiativ :lol:

@Adamsjammer: Tak for info og gode råd. Sjovt at din også har fået bortopereret strømudtag, gad vide hvad formålet har været med dette? Men ok hvis din spiller fint med denne modifikation så vil jeg da ikke umiddelbart gøre noget ved dette på min, på nær selvfølgelig at lave en pænere løsning. Fedt at høre om dine erfaringer med lyden også, og det kan man læse mange steder på nettet at folk virkelig elsker lyden af denne flotte maskine.. Glæder mig til at min forhåbentlig genopstår.. måske til næste påske :lol:
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf TruthSpinner » man 9. apr 2012 18:31

Adamsjammer skrev:Dine lytter ser dog fine ud, men er sansynligvis nu tørre og bør skiftes.

Med statsgaranti.

Adamsjammer skrev:Min 202'er ville søndag 04-03-2012 pludselig ikke slå højtalerrelæet til.
Er nu fixet, men dit print til højtaler relæet, det næstsidste billede ser ud som mit = lettere brændt.
Efter hvad man kan læse på nettet er det en almindelig "fejl/problem" ved denne model.

Det er strømforsyningen og bekyttelseskredsløbet der sidder på det print. Den svedne farve er 'normal' og betyder intet.

Adamsjammer skrev:De 3 "lytter eller hvad det er "bag på printet" er ikke orginale!

Jo de er. Min ser (så) præcis sådan ud. Det må være indført i en senere revision end din.
TruthSpinner
Branchemedlem

Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Indlægaf TruthSpinner » tirs 29. maj 2012 21:45

Du kan erstatte de defekte udgangstranser med mj21193g og mj21194g. Defekte lytter erstattes bedst med panasonic fm. Hvor værdier ikke kan findes kan panasonic fc bruges. Hvids klangen skal drejes lidt mere mod en refineret klang kan man overveje nichicon muse, som også ofte bruges.

Som sagt er 2sc1451 kendt for at fejle når de når denne alder, og 2sc2229y er en fin erstatning. Derudover skal drejepotmetre skiftes og hvis der fortsat er bias eller dc drift måske også de differentielle transer på driverne. Undgå såvidt muligt at skifte foliekondensatorer, da det vil påvirke klangen. Undersøg nøje alle de gamle carbon modstande, hvis de er begybdt at krakelere skal de skiftes.

Der er ikke mange bipolære lytter i en e-202, men de derer kan skiftes med nichicon eller med to almindelige lytter monteret ryg mod ryg - bemærk dog at dette halverer deres kapacitet i forhold til pålydende værdi, hvis de begge vel at mærke har samme kapacitet i udgangspunktet..
TruthSpinner
Branchemedlem

Indlægaf TruthSpinner » tors 31. maj 2012 07:38

Havde I halvlederne ude da I målte på dem?
TruthSpinner
Branchemedlem

Indlægaf X-ray » tors 31. maj 2012 09:50

TruthSpinner skrev:Havde I halvlederne ude da I målte på dem?

Som jeg tidligere skrev:
Jeg løb lidt hurtigt ind over de 2 driver-print og strømforsyning/sikkerhedsprint med multimeter! Der var ikke umiddelbart nogle defekte halvledere.

Komponenterne var naturligvis ikke ude...! Men på denne måde fik vi et prej om, hvorvidt der er komponenter som er afbrudt/ikke afbrudt - ikke andet. Og en rimelig idé om, hvordan printene har det! Det er klart, at støjende halvledere eller periodiske fejl ikke vil opdages ved sådan en kontrol her - og det var heller ikke meningen - jo ;) .
Jeg fik det ud af målingerne, jeg gerne ville! Det er jo Lasse's projekt.... og nu er jeg langt bedre rustet, når han på sigt beder om noget hjælp :!: .
Jeg har fortalt Lasse, at jeg syntes han skal starte med, at få kortslutningen væk fra app. - så den kan tændes og spille uden, at sikringerne ryger sig en tur! Så er han igang... og kan derefter bekymre sig om støjende transistorer og udslidte kondensatorer! Der er iøvrigt allerede skiftet en del transistorer på printene. Ligner noget fra tidligere rep. - det er pænt lavet og jeg tror bestemt at den har fungeret efter...!

Fortsat Go dag til alle - Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage