Restaurering af Luxman 58A trækabinet

Alt om GDS

Re: Restaurering af Luxman 58A trækabinet

Indlægaf r-l-b » ons 22. feb 2012 00:59

fineren på l58A er lavet af træ ikke af folie

hvilken træsort ved jeg ikkke

Den er højst sansynligt enten bejdset eller lakeret med den rødlige brune tone da den gå af hvis man ridser dybt hvorimod de mørke årer i træet stamme fra træet selv

hvor tyk en ægte fine er kommer an på træ sorten - nogle træsorte kan man skrælle i tyndere lag end andre

hvis du MDA tænker på uægte som "at den giver sig ud for at være rosentræ men i virkeligheden er gran" kan det godt være at den er uægte - men hvis du tænker uægte som i "plastik folie finer" så er du på galt spor

At den er lakeret relativt tyndt og har 30 år på bagen gør at overfladen er mere modtagelig overfor olie hvorfor man godt kan oliere den relativ pæn - men skal den poleres op i enten olie eller højglans med shellack-sprit-vaselineolie så skal lakken nok af - men jeg tror ikke det er en god ide da den bliver varm som en stegepande
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf MDA » ons 22. feb 2012 03:29

Fineren på L58 er lavet af uægte finer, og når jeg siger uægte så mener jeg ikke PVC eller fordi det er rosentræ, og det har jeg heller aldrig sagt.

Når jeg siger uægte så mener jeg, at det er finer som ikke er skrællet fra et "træ"

citat fra nettet:
re-constructed veneer, som er lavet af indfarvede finerlag som er sammenlimet med en Urealim i formpresser, og derefter skåret i plane finer "plader"

Jeg holder stadig på at jeg er på rette spor, i kan sige hvad i vil, kom med et bevis som kan få mig på andre tanker :Skor: :lol: :p :D ;)

Hånden på hjertet, så vidt jeg ved er der ingen af os (inkls mig selv) som er ekspert i finer, jeg har min mening ud fra, hvad en fagmand har fortalt mig samt min egen lille erfaring med finer, samt det man kalder internettet.

Ruben vi behøves ikke og være enig, så længe vi alle er glade for vores L58A, så kan det andet jo i bund og grund være lige meget.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Sorenki » ons 22. feb 2012 11:10

r-l-b skrev:hvor tyk en ægte fine er kommer an på træ sorten - nogle træsorte kan man skrælle i tyndere lag end andre

er 0,6mm ikke standarden indenfor alle former for finer (og har været det altid?)
jeg ved man kan få tykkere, nemlig 1,2mm, men jeg tror sku ikke det varierer.

mvh.
søren
Senest rettet af Sorenki ons 22. feb 2012 11:11, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf msg1979 » ons 22. feb 2012 11:13

santashooter skrev:
r-l-b skrev:hvor tyk en ægte fine er kommer an på træ sorten - nogle træsorte kan man skrælle i tyndere lag end andre

er 0,6mm ikke standarden indenfor alle former for finer (og har været det altid?)

mvh.
søren

Måske der har været anden standard i 1980 :).
Der må være en der ofrer deres l-58A. Vi klunser om det!!! :D
msg1979

Lokalitet: Odense

Indlægaf r-l-b » ons 22. feb 2012 11:28

MDA skrev:Fineren på L58 er lavet af uægte finer, og når jeg siger uægte så mener jeg ikke PVC eller fordi det er rosentræ, og det har jeg heller aldrig sagt.

Når jeg siger uægte så mener jeg, at det er finer som ikke er skrællet fra et "træ"

citat fra nettet:
re-constructed veneer, som er lavet af indfarvede finerlag som er sammenlimet med en Urealim i formpresser, og derefter skåret i plane finer "plader"

Jeg holder stadig på at jeg er på rette spor, i kan sige hvad i vil, kom med et bevis som kan få mig på andre tanker :Skor: :lol: :p :D ;)

Hånden på hjertet, så vidt jeg ved er der ingen af os (inkls mig selv) som er ekspert i finer, jeg har min mening ud fra, hvad en fagmand har fortalt mig samt min egen lille erfaring med finer, samt det man kalder internettet.

Ruben vi behøves ikke og være enig, så længe vi alle er glade for vores L58A, så kan det andet jo i bund og grund være lige meget.

Det er rigtigt Mads - og for mig er det vigtigst at det ikke er vinyl - for bare det er træ så kan det behandles og så kan det også patineres med tid med ynde - men jeg vil da lige hive fat i min møbelmand igen :thumbsup:
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 - Luxman CX-1 - Luxman CL 350 - 2 x Luxman M120A - Tannoy DC 12" (3149) i Duelundhorn - Garrard 401 - Tannoy DC 10" 2558
Brugeravatar
r-l-b

Lokalitet: Humlebæk

Indlægaf Sorenki » ons 22. feb 2012 16:42

msg1979 skrev:
santashooter skrev:

mvh.
søren

Måske der har været anden standard i 1980 :).
Der må være en der ofrer deres l-58A. Vi klunser om det!!! :D

Jeg ved standarden var gældende da JBL lavede deres L-100 model, som vel var i start/midt 70'erne.
en anden ting i denne diskussion er vel at rio palisander, også på dette tidspunkt, vel var totalt forbudt?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Lasse » fre 24. feb 2012 15:46

Jeg har lagt en forespørgsel hos en møbelsnedker og fik efterfølgende dette svar:

Hej Lasse.
Tak for henvendelsen.
Skaderne kan kun udbedres ved ilægning af ny rosentræsfinér ved de beskadigede områder, og efterfølgende slibning og behandling af ”kassen”. Jeg er overbevist om, at den originalt er lakeret med klar lak, hvilket også er anbefalelsesværdigt grundet udtryk og holdbarhed.

Mit overslag vil lyde på et tidsforbrug på 5 timer á 400 kr. + materialer + moms.
Venlig hilsen
Claus

Jeg må sove på det en del gange endnu før jeg bliver klogere på hvad jeg vil. :Skor:
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf LektorBlomme » ons 19. feb 2014 14:43

Hej

Jeg vækker lige lidt liv i denne tråd igen - grundet at jeg også har anskaffet mig en l58a :p

Min er ret flot, uden ridser i fronten, men trækassen kan sagtens blive pænere, og så er det jeg spørger:

Var der nogensinde nogen der fandt ud af hvordan sådan en er behandlet fra fabrikken?

Jeg vil helst selv give den en ordentlig oliebehandling - evt. med voks - men fremgangsmåden er vel lidt afhængig af om der er et tyndt lag lak på...

Mvh Blomme
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Indlægaf msg1979 » ons 19. feb 2014 15:07

Dem jeg har haft fat i har ikke været træfiner. Du kan teste ved at blande lidt salmiakspiritus i vand og gnide på kabinettet. Hvis intet der sker er det ikke finer.. Sker der noget så rens forsigtigt hele kabinettet, slib det derefter let, og giv olie, bivoks eller hvad du give det. Du skal kunne se salmiakspiritussen virker med det samme
msg1979

Indlægaf cdp » ons 19. feb 2014 16:15

Smart måde du checker ægheden på - finer findes i næsten alle afskygninger og tykkelser, og generelt har tykkelse betydning for både behandling og limgennemslag. Det sidste kan blive fatalt ved tynde fineroverflader, der evt. skal bejdses.
Reglen siger også, at plader normalt får både top og bagfiner for ikke at slå sig - så et kabinet (åbent) kan sagtens få et synligt svaj, hvis der kun fineres foroven... Bare et lille fif - ps. tror du skal udlicitere det snedkerarbejde - lyder lidt pebret.. ;)
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp

Lokalitet: midtfyn

Indlægaf LektorBlomme » ons 19. feb 2014 16:31

Tak for svarene
Med behandling mente jeg egentlig bare om det er olieret eller lakeret. Længere oppe i tråden bliver det vidst slået fast at det i hvert fald er en eller anden form for træ.
Men jeg forstår det sådan at jeg kan se om det er lak, ved at gnide med fortyndet ammoniakvand.

Edit: Er salmiakspiritus og ammoniakvand ikke det samme?
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf msg1979 » ons 19. feb 2014 22:55

Det er ikke en eller anden form for træ. Det er noget kunstigt noget, der er lagt oven på krydsfiner, som ligner finer til forveksling! På nogle kabinetter er det tydeligt at det er vinyl, på andre er det så godt lavet, at det ligner finér. De L58´ere jeg har haft har været noget kunstigt noget (ikke vinyl), som vi var adskillige der mente var finer. Lige indtil jeg sleb i det! Det blev mat, og kunne ikke pudses op. Prøvede derefter med noget salmiakspiritus netop for at trække olie/lak af. Men det prellede bare af... Uanset hvad du gør kan det ikke behandles. Det eneste du kan gøre er at pudse det op med silikone.
Der er dog nogle der påstår at l58´eren er af finer, som har slebet på det. Om det er sandt ved jeg ikke. Jeg har endnu ikke set nogle i finér. Men det kan sagtens tænkes at nogle af de første produktioner var i finér. De senere i noget kunstigt, simpelthen for at spare på produktionsomkostningerne.

Jo det er det samme: NH4OH
Salmiakspiritussen er bare stærkere, hvor amoniakvand er blandet godt op med vand

Salmiak spiritus fjerner ikke lak så vidt jeg ved. Så du vil ikke få svar på om det er lakeret finer eller noget kunstigt med den metode...
Jeg vil vædde en kasse øl på at det ikke er ægte finer! Slib i det og find ud af ;) Man tror ikke på det før man sliber i det, for det er simpelthen så godt lavet..

Du kan evt kigge efter revner i kanter og lignende.. Ligner det noget der "skaller" af, så er det ihvertfald ikke finer
msg1979

Indlægaf LektorBlomme » ons 19. feb 2014 23:14

Tak for det uddybende svar.

Jeg blev noget forvirret ved gennemlæsningen af denne tråd, og troede egentlig at det endte med at man mente det er træ, men kan godt se det ikke rigtig er blevet bekræftet og der er heller ingen der har fremvist et eksemplar de har slebet i.

Jeg kan så også se der er flere typer kabinetter, hvilket bidrager til forvirringen. Mit er typen med de fire "huller" i toppen.
Jeg vil starte med at nær-studere de skrammer og hak den har fået, for "skaller"
Tak for tippet.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Indlægaf msg1979 » ons 19. feb 2014 23:29

Gør det.. Forstørrelsesglas på, eller kamera og makro foto, og så zoom ind på billedet...
Det burde kunne afgøre det.. Smid det evt op herinde hvis du er i tvivl.
Kig langs kanter også. Finer kan du se tykkelsen på, det kan du ikke på det kunstige. Selvekabinetet er lavet af noget krydsfiner, de "lag" er noget tykkere end finet, så lad dig ikke ved at tro det øverste lag er selve fineren
msg1979

Indlægaf LektorBlomme » ons 19. feb 2014 23:36

Det vil jeg prøve ved dagslys. Jeg har desværre ikke noget kamera, men jeg kan prøve med kamera-mobilen helt tæt på, og se om jeg kan få nogle billeder der viser noget.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage