Vi er mange om buddet mht. at hjælpe

- og vi har alle vores egne små vaner og tilgange til at lave disse målinger - og nogle af os (ikke mig), har endda, qua stor erfaring, også alternative måder at gøre det på.
Jeg vil dog som guitarspillende "vi voksne kan også være bange/kumbayaa" - uddannet pædagog/lærer m.m. nøde os alle til at undgå at forvirre Lasse, som er i en afgørende læringsprocess (endnu et fedt pædagogisk udryk).
Vi kunne fx tage udgangspunkt i Lasses eget udtrykte ønske om starte processen som beskrevet i servicemanualen, som jeg i hvert tilfælde bad ham om at følge i vidt omfang. Han bruger også selv uddrag fra den - og ønsker guidance.
Der efterspørges identifikation af målepunkter:
Der efterspørges identifikation af trimmere (variable modstande)
ligeså TP - målepunkter (også kaldet "Test - Points")
Når der skal måles mV (millivolt) - skal multimetret stå på fx "200mV" - indstilling - og du kan læse millivolt med god nøjagtighed. Dette er en god indstilling til at måle DC (hvis den er rimelig og inden for rammerne) - og ligeledes BIAS.
"De justeringspunkter som manualen henviser til kan ses på dette billede.
Det drejer sig om følgende 3 procedurer:
(1) DC Drift Adjustment (Main Amp Section)
(2) Quiescent Current Adjustment (Main Amp Section) (Så vidt jeg kan forstå er det det som nogle kalder Bias)
(3) AVR Adjustment (Main Amp Section)
Jeg tænker bare at starte fra en ende med DC Drift Adjustment. Jeg har dog brug lidt vejledning ifht. de foreskrevne skridt i proceduren.
(1) DC Drift Adjustment (Main Amp Section)
1. Connect DC Voltmeter to the unit without any dummyload
-Hvad skal jeg konkret skal gøre her?
2. Set each variable resistors to center positions
--Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvad er det for to variable modstande?
3. Make earth connection of T.P. terminals for L and R channels respectively
-Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvad er T.P. terminals?
4. Switch on the unit, and adjust VR 701a,b (100 ohm) to obtain 0+/-50mV for L and R channels respectively
-Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvilken indstilling skal multimetret stå på?
5. Remove earth connection made in (3) and adjust the VR703a,b (22k ohm) to obtain 0+/-5mV for L and R channels respectively
-Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvilken indstilling skal multimetret stå på?"Så vidt jeg kan se på billederne, er der påtryk printpladen nogle forskellige bogstaver og betegnelser. Disse betegnelser fortæller direkte, hvilken komponent, vi har det pågældende sted. fx:
R239 = modstand (Resistor)
TP = testpoint (fx TP1 eller TP2)
kan også være Q502 (Q = transistor)
VR betyder "Variable resistor" (her har du dem) Der er nok nogle stykker - i hvert fald 4 styk.
kondensatorer hedder fx C714 = C'et betyder "capacitor"(kondensator)
Det kunne være en god ide igen at gå på opdagelse i forstærkeren indtil du føler dig sikker på de steder, hvor det er omtalt, at du skal måle, når du kommer så langt. Led efter TP 1 og 2 - og led efter VR 701a og vr701b - ligeledes VR703a og b. - når du har fundet disse steder, så ved du mere om, hvad vi har med at gøre.
Når du har identificeret stederne - kan vi fortsætte - ok?
Som MCS antyder, så vil det nok være en mere sikker metode at anskaffe dig et par krokodillenæb eller et sæt á la dette - så får du flere hænder at arbejde med - og højere kontaktsikkerhed og lavere "proben smutter - rate":
http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... s_id=90398kan helt sikkert fås hos din elektronikpusher
Dette er skrevet velvidende, at toppen af poppen af elektronikkapaciteter her på forum har været inde over (MCS - Tube mania - Tonni mv) - men jeg oplever at de "stikker af", da deres niveau er langt højere end både mit og dit - og jeg beder om forladelse hos disse for mit forsøg på at "trække niveauet lidt ned" - Lasse er sgu en velmenende noob - men stadig en selverkendt noob. Jeg er ikke selv for spids til elektronikken, men jeg har været i Lasses sted for ikke mange år siden - og kan huske hele dette spørgsmålsscenarie, som nu udspiller sig.
Jeg forventer bestemt ikke at kunne guide Lasse helt igennem dette og håber stærkt, at d'Herrer som allerede er her + andre stadigvæk vil øse løs af deres viden, erfaring og hjælpsomhed. Det vil være helt naturligt for dette at I fortsætter, men går lidt langsommere frem.
Vh
Freddy