Luxman 58A rensning

Alt om GDS

Re: Luxman 58A rensning

Indlægaf Fredmarantz » søn 23. okt 2011 13:36

Jah - disse omskiftere dér ser nu ud til fint at kunne modtage rensemidlerne, men jeg får godt nok en gevaldig lyst til at smide sådan en omskifter i en ultralydsrenser, efter jeg har set, hvad sådan en maskine kan.
Der sidder sikkert en del rester fra gamle meget intensive rense/smøre-forsøg og jeg tror, at det er de rester, som du primært slås med i den omskifter. Men....ekstra rensning og ekstra brug/jævnlig "gymnastik" kan sandsynligvis hjælpe.

Vi venter på multimetret. :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Lasse » tors 27. okt 2011 23:16

Så er det blevet tid til at måle og justere da jeg endelig har fået anskaffet et multimeter. :cool1:

Billede
Og jeg har nu fået indrettet et lille hifi rep-hjørne i et arbejdsværelse istedet for at bruge spisestuebordet.

Jeg vil nu følge de, i servicemanualen, såkaldte Alignment procedurer der vedrører Main amp section.

Billede

De justeringspunkter som manualen henviser til kan ses på dette billede.

Det drejer sig om følgende 3 procedurer:

(1) DC Drift Adjustment (Main Amp Section)
(2) Quiescent Current Adjustment (Main Amp Section) (Så vidt jeg kan forstå er det det som nogle kalder Bias)
(3) AVR Adjustment (Main Amp Section)

Jeg tænker bare at starte fra en ende med DC Drift Adjustment. Jeg har dog brug lidt vejledning ifht. de foreskrevne skridt i proceduren.

1. Connect DC Voltmeter to the unit without any dummyload
-Hvad skal jeg konkret skal gøre her?

2. Set each variable resistors to center positions
--Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvad er det for to variable modstande?

3. Make earth connection of T.P. terminals for L and R channels respectively
-Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvad er T.P. terminals?

4. Switch on the unit, and adjust VR 701a,b (100 ohm) to obtain 0+/-50mV for L and R channels respectively
-Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvilken indstilling skal multimetret stå på?

5. Remove earth connection made in (3) and adjust the VR703a,b (22k ohm) to obtain 0+/-5mV for L and R channels respectively
-Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvilken indstilling skal multimetret stå på?

Billede

Jeg må indrømme at jeg som udgangspunkt er lidt på usikker grund. Jeg har forsøgte at researche lidt .Jeg har bla. set et par videoer på youtube om brug af multimetre og BIAS indstilling men fik faktisk mest ud af at læse en guide til udskiftning af trim pots: http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html

Jeg håber nogen kan give lidt input/mere pædagogiske forklaringer til de forskellige skridt i den ovennævnte procedure.

Pft
Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf Fredmarantz » fre 28. okt 2011 01:06

Hej Lasse!

Ser lovende ud - dit multimeter kan nemt klare denne opgave -

Jeg har travlt ad h...til i de næste dage indtil søndag aften halvsent, hvor jeg gerne vil poste nogle forslag til opgaveløsningen på tråden her. Men der er måske flere andre, som i mellemtiden også lige kan guide dig sikkert igennem? - :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf mcs_5 » fre 28. okt 2011 02:10

Lasse skrev:(1) DC Drift Adjustment (Main Amp Section)

Forbind proberne fra multimetret til højttalerudgangen på den kanal du er ved at justere. Du skal bruge måleområdet 200mV DC - eller evt. 2V DC hvis justeringen er helt gal.

Sætte trimmerne i midterstilling. Hvilke trimmere de mener, må stå et sted.

Hvis der står IP terminals, kan det være indgangen.Men hvilken indgang? Men hvis det er indgangen der menes, skal du forbinde den til stel. Det kan du gøre med et kortslutningsstik (køb et billigt phonostik, og lod terminalerne sammen).

4. Switch on the unit, and adjust VR 701a,b (100 ohm) to obtain 0+/-50mV for L and R channels respectively

Det der står ;)

VR701a må høre til den ene kanal, og VR701b til den anden (hvis jeg forstår teksten korrekt). Drej på den trimmer der hører til den kanal multimetret er tilsluttet. Du skal så komme så tæt på 0V som muligt, og +/-50mV er max.

Hvilken indstilling skal multimetret stå på?

200mV DC. Det kan være du skal starte på 2V DC, hvis trimmerne står meget forkert.

5. Remove earth connection made in (3) and adjust the VR703a,b (22k ohm) to obtain 0+/-5mV for L and R channels respectively

Fjern kortslutningsstikket fra (3), og indstil VR703a og b (trimmere til to kanaler igen) til der er max. +/-5mV på udgangen. Også her er 0mV målet. Check forøvrigt lige at dit multimeter viser 0mV når proberne rører hinanden. Et af mine viser f.eks. 4mV, og 4mV er så 0...

Jeg må indrømme at jeg som udgangspunkt er lidt på usikker grund.

Det er heller ikke verdens letteste projekt du har gang i :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tonni » fre 28. okt 2011 05:38

Hej!

Der må være et sted på printet der hedder TP1 ( og et der hedder TP2 )?

Jeg tror du skal kortslutte dette TestPoint for at overrule en DC-servo, eller lignende. Men det kan ses hvis vi kan se et diagram.
Grunden til mine meninger er forskellige fra Mikkels her, er at det normalt vil gøre en amp en smule mindre stabil at stå med svævende indgang, end en kortsluttet. Og derfor virker det "forkert" på mig at man først kortslutter denne, foretager grovjusteringen, og så fjerner kortslutningen for at finjustere...

Diagram TAK! :)

Jeg vil gerne vide om jeg tager fejl her!!! :D :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Tonni » fre 28. okt 2011 05:47

Sidder lige og ser på billedet af main-amp printet. Hvad er det for printspyd der står længst oppe på printet ( set på billedet) ca. en fjerdedel inde fra siderne, og tæt på kanten? De ser ikke ud til at være forbundet, og kunne være de famøse TP's...

Kom lige til at pille ved din copyright...

Billede
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Tube mania » fre 28. okt 2011 09:00

Nu tar vi tyren ved hornene... :Skor:
DC balancen kan ikke være skyld i omtalte fejl, men..

Hvad angår forvrængningen i ene kanal...disse udgangs-transistorer kan have de mest mærkelige fejl...normalt er udgangs-transistorer døde/kortsluttet, men disse fettere kan antage de mest utænkelige fejl hvor de delvist virker.

Prøv at måle BIAS inden du gør andet...hvis BIAs er meget lav i den kanal som har fejl er det med garanti udgangs-transistorerne...jeg taler af erfaring :shock: BIAS kan måles over de hvide cement modstande...
(25-30mV) hurtigt og simpelt. Det er kun nødvendigt at måle over en modstand pr kanal...strømmen vil være ens i begge. Du kan også tage en sikring ud...sæt indstrumentet ind i stedet...stille det i 10A område...husk at flytte den røde ledning...der skal måles 0,25-0,3A

VR701 = DC bal...702 = bias

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf Lasse » fre 28. okt 2011 14:10

@Fred: Kender alt for godt til travlhed, derfor tog det også lidt at få multimeteret hjem.. Der er heldisgvis også andre venlige og kompetente sjæle der byder ind :cool1:

@mcs_5: Tak for dine bidrag og pædagogiske oversættelser.. :)

@Tonni: Det er da de famøse TP´s.. Utroligt at jeg ikke havde set det men at du kunne spotte dem på et halvdårligt billede :shock:

@TubeMania: Der er jo intet mere værdifuldt end en mand der taler af erfaring, som jeg kan forstå du har med dette apparat. :p Super input, jeg vil forsøge at måle Bias ASAP.
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 29. okt 2011 12:05

Jeg har med stor fornøjelse surfet ind på denne tråd ind i mellem. Den er udtryk for alt det bedste ved mulighederne i et forum som dette. Og så er den veldokumenteret med billeder der viser den gradvise fremadskriden i processen, det er en fornøjelse at følge med i. Jeg er overbevist om at din Luxman snart står som ny, og vi er mange der har lært en masse imens.

Tænk om den gode og teoretisk skarpe doktor Tube mania kunne folde det hele ud til sidst i forhold til noget transistor-/forstærkerteori? Hvorfor er der DC? Hvad sker der når man justerer, hvad med arbejdspunkt/bias, højt vs. lavt...?

Det kunne bringe mig i den tekniske syvende himmel :Thumpsup:
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf Lasse » man 31. okt 2011 22:30

@Boptilyoudrop: Tak for god feedback, det er dejligt at høre at andre også bliver klogere af processen :D

Ja så fik jeg endelig tid til at komme lidt videre med projektet og forsøge at måle Bias på apparatet. Som TM skriver; nu er det tid til at tage tyren ved hornene :shock:

Jeg startede selvfølgelig med at indstille multimetret efter TM´s vejledning

Billede

TM skriver videre: Bias kan måles over de hvide cementmodstande..

Billede

Dette ligner en cementmodstand men den er ikke rigtig hvid hvilket forvirrede mig lidt. Jeg valgte derfor at forsøge at måle Bias som TM også foreslår ved at fjerne sikringen F701a,b og sætte måle instrumentet ind istedet.

Billede

Hvilket jeg forstod som: sæt den ene målepind i den ene ende af sikringholderen og den anden målepind i den anden ende sikringsholderen... Wrong!!! Der kom et lille smæld og en gnist og efterfølgende så sikringsholderen således ud:

Billede

:oops:

Jeg satte sikringen i igen..

Billede

Og heldigvis spiller den stadig fint i venstre kanal.. Men jeg syntes nu den spiller endnu lavere en før i højre kanal.. Ok så heldigsvis ikke nogen stor katastrofe kun lidt msåskader på sikringsholderen og mine multimetre pinde som smeltede lidt:

Billede

Ok så.. Jeg må nok krybe til korset og bede om ikke jeg kan få endnu mere detaljerede forklaringer af hvordan jeg måler den Bias.. Helt nøjagtigt hvor skal henholdsvis den røde og sorte pind forbindes på enten sikring eller cementmodstand?

/Lasse
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf mcs_5 » man 31. okt 2011 23:05

Lasse skrev:Hvilket jeg forstod som: sæt den ene målepind i den ene ende af sikringholderen og den anden målepind i den anden ende sikringsholderen... Wrong!!!

Nej, det er rigtigt nok. Men sæt målepindene på mens strømmen er slukket, og fjern dem ikke fra sikringsholderen før strømmen er slukket igen. Det er meget nemmere hvis du har 3-4 arme ;)

Måleledninger med krokodillenæb i enden er også en mulighed.

Hvis du vil måle bias over en hvid/grå/brun cementmodstand, skal du skifte til 200mV DC, og flytte plusledningen til V istedet for 10A.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Fredmarantz » man 31. okt 2011 23:59

Vi er mange om buddet mht. at hjælpe :D - og vi har alle vores egne små vaner og tilgange til at lave disse målinger - og nogle af os (ikke mig), har endda, qua stor erfaring, også alternative måder at gøre det på.

Jeg vil dog som guitarspillende "vi voksne kan også være bange/kumbayaa" - uddannet pædagog/lærer m.m. nøde os alle til at undgå at forvirre Lasse, som er i en afgørende læringsprocess (endnu et fedt pædagogisk udryk).

Vi kunne fx tage udgangspunkt i Lasses eget udtrykte ønske om starte processen som beskrevet i servicemanualen, som jeg i hvert tilfælde bad ham om at følge i vidt omfang. Han bruger også selv uddrag fra den - og ønsker guidance.

Der efterspørges identifikation af målepunkter:

Der efterspørges identifikation af trimmere (variable modstande)

ligeså TP - målepunkter (også kaldet "Test - Points")

Når der skal måles mV (millivolt) - skal multimetret stå på fx "200mV" - indstilling - og du kan læse millivolt med god nøjagtighed. Dette er en god indstilling til at måle DC (hvis den er rimelig og inden for rammerne) - og ligeledes BIAS.

"De justeringspunkter som manualen henviser til kan ses på dette billede.

Det drejer sig om følgende 3 procedurer:

(2) Quiescent Current Adjustment (Main Amp Section) (Så vidt jeg kan forstå er det det som nogle kalder Bias)
(3) AVR Adjustment (Main Amp Section)

Jeg tænker bare at starte fra en ende med DC Drift Adjustment. Jeg har dog brug lidt vejledning ifht. de foreskrevne skridt i proceduren.

-Hvad skal jeg konkret skal gøre her? Hvilken indstilling skal multimetret stå på?"

Så vidt jeg kan se på billederne, er der påtryk printpladen nogle forskellige bogstaver og betegnelser. Disse betegnelser fortæller direkte, hvilken komponent, vi har det pågældende sted. fx:

R239 = modstand (Resistor)
TP = testpoint (fx TP1 eller TP2)
kan også være Q502 (Q = transistor)
VR betyder "Variable resistor" (her har du dem) Der er nok nogle stykker - i hvert fald 4 styk.
kondensatorer hedder fx C714 = C'et betyder "capacitor"(kondensator)

Det kunne være en god ide igen at gå på opdagelse i forstærkeren indtil du føler dig sikker på de steder, hvor det er omtalt, at du skal måle, når du kommer så langt. Led efter TP 1 og 2 - og led efter VR 701a og vr701b - ligeledes VR703a og b. - når du har fundet disse steder, så ved du mere om, hvad vi har med at gøre.

Når du har identificeret stederne - kan vi fortsætte - ok?

Som MCS antyder, så vil det nok være en mere sikker metode at anskaffe dig et par krokodillenæb eller et sæt á la dette - så får du flere hænder at arbejde med - og højere kontaktsikkerhed og lavere "proben smutter - rate":

http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... s_id=90398

kan helt sikkert fås hos din elektronikpusher :)

Dette er skrevet velvidende, at toppen af poppen af elektronikkapaciteter her på forum har været inde over (MCS - Tube mania - Tonni mv) - men jeg oplever at de "stikker af", da deres niveau er langt højere end både mit og dit - og jeg beder om forladelse hos disse for mit forsøg på at "trække niveauet lidt ned" - Lasse er sgu en velmenende noob - men stadig en selverkendt noob. Jeg er ikke selv for spids til elektronikken, men jeg har været i Lasses sted for ikke mange år siden - og kan huske hele dette spørgsmålsscenarie, som nu udspiller sig.

Jeg forventer bestemt ikke at kunne guide Lasse helt igennem dette og håber stærkt, at d'Herrer som allerede er her + andre stadigvæk vil øse løs af deres viden, erfaring og hjælpsomhed. Det vil være helt naturligt for dette at I fortsætter, men går lidt langsommere frem. :)

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 1. nov 2011 00:08, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Lasse » tirs 1. nov 2011 00:04

Ok rookie mistake :roll:

Nu prøvede jeg at lade pindene være forbundet og fik så kæresten til at tænde og slukke.. Og nu fik jeg mine målinger :Thumpsup:

Sikring F701a som jeg går ud fra er venstre kanal måler -0.19
Sikring F701b som jeg går ud fra er højre kanal måler 0.0.

@TM du skriver at hvis Bias er meget lav, (hvilket 0,0 må siges at være) i den kanal som spiller lavt så er det udgangstransistorene der er skyld i fejlen. Ok så blev jeg så meget klogere. :cool1: Udgangstransistorene er det de såkaldte Mosfets? Og de bør vel så udskiftes antager jeg? Har du evt. et godt tip til hvor jeg kan bestille nogen der kan fungere som erstatninger?
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf thov » tirs 1. nov 2011 13:54

Det er vist 2SJ49/2SK134 Hitachi MOSFET's som sidder i udgangen. De findes kun på Ebay til horrible priser, men her er erstatninger til $15 (Australske) pr. stk
http://www.myshopping.com.au/ZM--121734 ... _N_Channel
thov

Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Indlægaf Tube mania » tirs 1. nov 2011 14:28

Hmm...jeg er da ked a hvis jeg lokker nogen ud hvor de ikke kan bunde (men det var altså kun en strøm-måling eller en spændings ditto) og jeg gjorde det fordi jeg vidste at det ikke kunne lade sig gøre at justere DC på den pga defekte fettere og fordi jeg vidste fejlen ikke skyldtes den stod nogle mV forkert i DC.

Jeg har jo selv lært meget via *learning by doing*...for ret så længe siden. Jeg startede jo så heller ikke med en Luxman L58, men små byggesæt og gamle radioer...så gjorde det jo heller ikke noget det røg lidt en gang imellem. Det kom bag på mig at indsættelse af måle apparat foregik med strøm på, men den overlevede jo nok for det er jo bare strømforsyningen. Fremover må du gerne indstille instrument og sætte måle-pindene på inden der tændes.

Godt så...men set i bagklogskabens ulideligt klare lys vil jeg ikke anbefale at du selv skifter udgangs-transistorer...da bør den startes op med vario og oscillocope så man kan se det hele virker som det skal.

BTW...de hvide modstande er disse her..her kan man dog godt sætte målepindene på med strøm på apparatet fordi kredsløbet ikke er brudt...når man tager noget ud for at indsætte noget andet har man brudt et kredsløb...det må man ikke med strøm på.

Disse 2 her er for en kanal og man behøver kun tage måling på den ene for strømmen er den samme i begge...altid. Det er her den måle instrumentet skal så i eks. 200mV og den vil for den raske kanal åbenbart vise 19mV og det kan godt gå. Alle 4 fettere bør skiftes selvom den spiller...det kan den holde op med nårsomhelst.

mvh

Billede
Senest rettet af Tube mania tirs 1. nov 2011 14:52, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage