JBL L-212 - Vintage superstars

Alt om GDS

Re: JBL L-212 - Vintage superstars

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. feb 2014 23:14

Flot Harvey!

Det var nu godt, der lige kom det dér "Pure Gum Turpentine" i - det giver lige "that Little extra" :cool1:
Det lover godt -
Men det var vel også, hvad vi havde regnet med - den grimme øvelse var nok primært den med stofbeklædningen - uuuhhhhh. men heldigvis er det også den del af projektet, som trods alt kan vente og det efterlader tid til at ligge på lur i lang tid.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Captain Phoenix » ons 19. feb 2014 23:24

Flot - igen :thumbsup:
Har du selv været i værkstedet eller har andre rep. fineren - og kan du give et hint om hvad den slags ca. koster (har lidt kabinetter, der måske skal have hjælp)?

Med dén indstilling og ihærdighed dukker det rette stof vel sagtens også - mirakuløst - op inden længe.

Keep up the good work, Harvey.
Det er jo lige før vi allerede kan beundre dem på årets træf - og ikke først i 2015.
;)
Dér (2015-træffet) synes jeg iøvrigt vi skal sætte næsen op efter at samle et komplet set-op af JBL-modeller fra 1970'erne... Det kunne være fedt at se og høre hele "familien" samlet!
(Det gør da ikke noget at have ambitioner, vel?)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf felsby » ons 19. feb 2014 23:27

Flotte fødder!

Linseed oil = linolie. (Linseed = hørfrø)
Gum terpentine = Vegetabilsk terpentin.
Begge dele fås hos Borup Kemi:
http://www.borup.info/en/FarveAndKemi/H ... bilsk.aspx

- hvis du skulle få brug for mere ;-)
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf NikonSP » ons 19. feb 2014 23:54

Captain Phoenix skrev:Har du selv været i værkstedet eller har andre rep. fineren - og kan du give et hint om hvad den slags ca. koster (har lidt kabinetter, der måske skal have hjælp)?

Ja, det er egentlig lidt begge dele. Jeg har haft hjælp af en god bekendt, der er møbelsnedker og tidligere har haft sin egen forretning, hvor han lavede reparations- og restaureringsopgaver på både antikviteter og mere almindelige trængende effekter. Det er tidligere lykkedes mig, at 'lokke' ham til at lave nogle rep. arbejder for mig, selvom det hele nu foregår hjemme i hans kælder, og selvom han egentlig ikke rigtig mere har kræfterne og måske heller ikke rigtig lysten til det. Han har rep. de 3 beskadigede områder på enderne af fødderne med finer som jeg skaffede ham og bejdset en kant her og der, som var bleget af solen. Alt det resterende med nedslibning og oliebehandling m.m. er egen fortagsomhed ;)

Prisen var vel 4-500 kr., men det egentlige problem er mere, overhovedet at finde nogen, der kan/vil påtage sig den slags opgaver. Alt bliver jo bare smidt væk nu om dage, og derfor er der ikke mange, der har erfaringen mere med at lave tingene :(
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland

Indlægaf NikonSP » tors 20. feb 2014 00:05

felsby skrev:Linseed oil = linolie. (Linseed = hørfrø)
Gum terpentine = Vegetabilsk terpentin.
Begge dele fås hos Borup Kemi:
http://www.borup.info/en/FarveAndKemi/H ... bilsk.aspx

- hvis du skulle få brug for mere ;-)

Jah, jeg har været der, men ingen ville byde ind i forhold til 'Boiled linseed oil' som oversat måske betyder kogt linolie. Men i Dk er kogt linolie = fernis, - og det var jo i hvert fald ikke lige det, jeg skulle have fat i!! Da jeg så havde brugt en masse tid på det her i DK, uden at være helt sikker på, at det var det rigtige jeg havde fået fat i, ja så var det, jeg kastede mig over Ebay. Der var det forholdsvis let, at finde det jeg skulle bruge! :OLO:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf mickr » tors 20. feb 2014 01:00

Sq lige før man kniber en tåre når man får lov til at bevidne en sådan dedikation. "We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard"...

Jeg bøjer mig dybt i støvet, fra en virkelighed hvor det er stort set umuligt at få en håndværker/mekaniker til at udføre et anstændigt stykke arbejde, uden at der er skåret hjørner eller brugt lappeløsninger. Den der "går den så går den - tankegang" - Nej tak.

Flot Harvey! - og tak fordi, du delte opskriften.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Indlægaf felsby » tors 20. feb 2014 21:33

NikonSP skrev:..det egentlige problem er mere, overhovedet at finde nogen, der kan/vil påtage sig den slags opgaver. Alt bliver jo bare smidt væk nu om dage, og derfor er der ikke mange, der har erfaringen mere med at lave tingene :(

Jeg anbefaler Carl Schneider http://www.snedkeri.dk. Han har sat ting i stand for mig til perfektion.
felsby

Indlægaf NikonSP » lør 22. feb 2014 20:29

-
. . . . . og historien fortsætter . . .

Subwooferen har også fået en tur:

Det indbyggede sluttrin, som har en del nister efter alle de år, har været en tur omkring Henrik til test, check og kontrol, men det fik heldigvis 'a clean bill of health' :thumbsup:

Derefter rengøring i henhold til sædvanlig standard :roll:

P2228585.JPG

P2228590.JPG

Der er sat nyt ophæng på bassen og sluttrinnet er nu kommet tilbage på sin plads.

P2228594.JPG

Der er lavet de nødvendige finerreparationer og den øverste kant på kabinettet rundt om glas toppladen er bejdset op, fordi den var meget bleget af solen og til slut er hele kabinettet slebet ned og har fået flere gange olie efter tidligere JBL opskrift. Frontstoffet, som heldigvis var næsten fejlfrit, fik den helt store rengøring.

P2228597.JPG

P2228599.JPG

Under glaspladen på toppen, ligger der ligesom f.eks. på JBL L-65 Jubal, en papplade med et JBL-logo i et dertil udstanset hul og pålagt noget, der nærmest ligner velour. Desværre er den papplade og selve glaspladen af en eller anden grund delvis klæbet sammen, så det ikke har været muligt, at skille det ad, på nogen måde :( Det må være, som det er. Ligeledes har glaspladen en del ridser, som det ikke har været muligt at udbedre. Men, hvis subwooferen bliver sat ind i en stigereol, så er det ikke synligt mere. Ellers kan jeg måske på sigt finde en original topplade, ligesom med frontstofferne.

1 stk. subwoofer, JBL Model 212E Bass Energizer for JBL L-212 genopstået af asken!! :Thumpsup:
. . . . med genspejling af en hvid bogreol :shock:

P2228600.JPG

Nu begynder det altså snart at ligne noget rigtig for alvor, det her JBL L-212-projekt :OLO:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP lør 22. feb 2014 20:58, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf snod » lør 22. feb 2014 20:33

:OLO:
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Nillerviborg » lør 22. feb 2014 20:52

- Glaspladen ligger i "skum", der som sædvanlig bliver til klister pga. alderdom. Hvis logo'et er i orden er det en 50-kroners opgave ved den lokale glarmester og lave en ny...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf NikonSP » lør 22. feb 2014 21:06

Nillerviborg skrev:- Glaspladen ligger i "skum", der som sædvanlig bliver til klister pga. alderdom. Hvis logo'et er i orden er det en 50-kroners opgave ved den lokale glarmester og lave en ny...

/ Lars

Hej Lars

Ja, glaspladen, det kunne nok løses, selvom den jo så ikke er original mere, men jeg synes, det er meget værre med pap/karton pladen, med det der velour lignende på. Hvem der kan sådan en, det ved jeg virkelig ikke!! Jeg kan huske materialet fra dengang. Det lignede meget, meget, meget korthåret velour, - super flot :thumbsup:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf jan_stevns » lør 22. feb 2014 22:43

Nillerviborg skrev:- Glaspladen ligger i "skum", der som sædvanlig bliver til klister pga. alderdom. Hvis logo'et er i orden er det en 50-kroners opgave ved den lokale glarmester og lave en ny...

/ Lars

Jeg har længe ledt efter en glarmester der kan lave nye topplader til mine 707'ere - nytteløst åbenbart
jan_stevns

Indlægaf felsby » søn 23. feb 2014 00:08

Det er simpelthen fantastisk at følge dette projekt!

Hvordan rensede du frontstoffet?
felsby

Indlægaf Nillerviborg » søn 23. feb 2014 00:13

jan_stevns skrev:

/ Lars

Jeg har længe ledt efter en glarmester der kan lave nye topplader til mine 707'ere - nytteløst åbenbart

Huh?? - Vi har da en boende lige i baghaven... - han har sgu lavet mange mystiske ting til mig efterhånden - incl plader til L65Jubal ... - Måske du skulle overveje og flytte til Jylland, hvor arbejdsstyrken rent faktisk er arbejdsom...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf felsby » søn 23. feb 2014 00:22

:-)
felsby

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage