At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Alt om GDS

At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. apr 2020 00:10

Jeg sad for et par dage siden og ville indstille "nulpunkt" for en Marantz 1060-forstærker. Servicemanualen foreskrev at jeg skulle bruge skop? :QQS:

Det tændte en gammel trang til at kunne betvinge et oscilloskop til tjek, justering og fejlfinding af forstæerkere - men ikke på et videnskabeligt højt niveau, bare til et amatørniveau.. Jeg havde trangen for år tilbage og anskaffede mig i sin tid nogle ting til den brug.

Jeg ved ikke, men kan nogen her mon hjælpe mig lidt i gang?

Jeg husker ved sidste træf på Hald (2020), at Kenneth (Kenras) havde en clinic, hvor han viste hvordan man brugte et skop. Dette missede jeg da jeg skulle videre. Jeg husker endda, at Kenneth kækt råbte af mig fra trappen overfor, om ikke jeg skulle være med.... Ærgerligt, men jeg kunne ikke.

Nå - nu sidder jeg med trangen og noget hardware, men mangler viden.

Jeg ved ikke, hvordan man sætter tingene sammen - men ved godt, hvad jeg gerne vil tjekke. Jeg ved ikke, hvordan man præcist indstiller skopet, men er relativt lærenem ifølge min psykiater,, hvis bare lære-sproget forbliver menneskeligt. ;)

Her er nogle billeder af. hvad jeg har:

- tonegenerator TG7
- to prober - som ikke er helt ens
- 1 skop
- 1 God og robust Dummyload (lavet skideflot af D.Duck for år tilbage, kan jeg godt afsløre :cool1: ).

Mangler jeg noget? fx et kabel mellem TG7 og en forstærker? - hvilket?

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig lidt i gang....

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » lør 18. apr 2020 09:11

Hej Freddy,

Ja det var en skam at du ikke havde tid på Hald i år, samt at programmet var så presset at der reelt ikke var tid til ret meget. Men så blev vi så klogere.

Hvis ikke det lige var fordi der er 250 km, en bro og noget corona virus der spiller ind, var kørt over til dig og sat dig i gang :p

Men ellers er du jo næsten køreklar, meget flot dummy load du har der :thumbsup:
Det du mangler som jeg kan se er følgende:

VHF-BNC adapter:
2D969E71-ED02-409B-B9E7-A70505CF2736.jpeg


BNC-Banan adapter:
EC1BA46E-90FB-4F71-94B0-3BBEF0543473.jpeg


Begge kan købes hos AV-Cables og koster hver under 20,- / stk.

Derefter klipper du stikkene af et phono kabel i den ene ende, afisolerer de to kanaler og forbinder dem til BNC-Banan adapteren som vist her. Skærm til den sorte og inderleder til den røde:

AB47072E-3DF6-4F38-B8F3-A022E1183CE4.jpeg


Nu kan du nemt forbinde din TG7 til både venstre og højre indgang på forstærkeren samtidigt.

Med hensyn til at få dig introduceret til skopet og det du gerne vil måle, så bliver det nok lidt for langt her.

Jeg har tidligere tilbudt at man er velkommen til at kigge forbi min bopæl og få en skope introduktion (ja ja, der er det med afstanden). Flere har også meldt sig, men corona har sat en midlertidig stopper for det lige nu.

Jeg har efter Hald 2020 leget lidt med tanken at lave noget træningsmateriale der giver en introduktion i brugen af et oscilloskop og de typiske målinger man gerne vil lave på en forstærker. Jeg har gennem årene lavet masser af trænings / kursus materiale, så hvorfor ikke også noget der passer til dette forum?

Er du ikke kommet i gang inden næste gang jeg er på Herning kanten, så tager vi bare endnu en gang te med citronmåne, samt lidt skope træning :Thumpsup:

Hilsen Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Sorenki » lør 18. apr 2020 09:28

Hej Kenneth (og Freddy) - uden at det bliver langt og jeg hijacker tråden!

Jeg vil mægtig gerne have en introduktion til skop på et tidspunkt ude i fremtiden, om det så bliver hos dig Kenneth eller om jeg kan overvære en eventuel Herning-session, så er det jo en utrolig flot gestus, du kommer med Kenneth.

Jeg følger interesseret med i tråden!

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf janfroerup » lør 18. apr 2020 09:43

KenRas skrev:Nu kan du nemt forbinde din TG7 til både venstre og højre indgang på forstærkeren samtidigt.


Din stikket på TG7'eren er jo lavet til netop det formål - så kan man anvende et DIN -> Phono kabel uden at skulle døje med drillesyge forbindelser :)

Forresten skyldes halvdelen af alle afbrændte prober folk der bruger prober til at sende testtoner ind i udstyr ....
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » lør 18. apr 2020 09:49

janfroerup skrev:
Din stikket på TG7'eren er jo lavet til netop det formål - så kan man anvende et DIN -> Phono kabel uden at skulle døje med drillesyge forbindelser :)



Ja det giver da mening. Jeg har aldrig brugt en TG7, jeg hæftede mig bare ved VHF stikket jeg kunne se på billedet.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Hanzi » lør 18. apr 2020 10:12

Hej Kenneth og co

At lære at bruge et oscilloscop er brugbart og kan i mit tilfælde være en god anledning til at lære nogle af forummets medlemmer.

Skulle et mini-kursus blive oprettet, så kunne jeg godt være interesseret:)
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf dfms » lør 18. apr 2020 13:05

Jeg bruger bla. denne her:
https://trueaudio.com/rta_down.htm

sc.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. apr 2020 13:30

foreløbig tak for indlæg - tak for tilbud, Kenneth , om et kursus i Oscilloskopbrug for "dummies" som jeg - og andre interesserede. :thumbsup:

Jeg forstiller mig, at vi godt kan gå lidt videre her i tråden med noget sprog og nogle illustrationer.

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at man jo godt, når man laver sådan noget, kan komme til at begå alvorlige fejl og brænde noget af/ødelægge noget, hvilket selvfølgelig ikke er meningen, men det KAN ske. For nogle er der ting, som er helt selvfølgelige, men det er det så nødvendigvis ikke for andre. :QQS:

Derfor vil jeg gerne, at man , hvis man føler sig usikker, ikke bare går i gang uden at turde satse for egen regning og risiko.

De mennesker, som af bedste mening deler deres viden her, kan umuligt holdes ansvarlige for at vildlede og fejloplyse - sådan noget kommer i øvrigt an på, hvordan ting bliver skrevet og ligeledes hvordan det opfattes. Som med al teknisk vidensdeling, så skal man være relativt præcis (tænk TYSK her) - men også være god til at spørge.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf cdp » lør 18. apr 2020 13:57

Fredmarantz skrev:foreløbig tak for indlæg - om et kursus i Oscilloskopbrug for begyndere og andre interesserede. :thumbsup:
Vh
Freddy

Har såmænd også tænkt lidt i samme retning som dig Freddy, men i første omgang en billigt brugt scope, hvor der er mulighed for de mest basale eksperimenter. Tænker så om der kunne listes et par data på udstyret, så man har en pejling på minimumskrav mv. Nedenstående blot et eksempel, der dog er defekt.
https://www.dba.dk/andet-oscilloscope-r ... 062515497/
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf spuncut » lør 18. apr 2020 15:13

Nu er der det med oscilloskoper, spektrumanalyzere og andre avancerede måleinstrumenter at man skal vide lidt om hvad man vil måle inden man går i gang. Desuden bør man vide hvordan et oscilloskop virker før kontrollerne på forpladen giver mening. Kontrollerne er grupperet og det er vigtigt at have en ide om hvilken gruppe man skal anvende hvis man får et billede på skærmen som ikke stemmer overens med det forventede.
Et oscilloskop virker ikke helt som et multimeter, hvor man stiller knappen over på spænding og så får man et tal. Med et oscilloskop skal man ofte bruge lidt tid på at få et begribeligt billede på skærmen, især hvis signalet er sammensat og komplekst.
Nyere digitale oscilloskoper har typisk en auto-knap, som giver et billede på skærmen, men man kan da blive noget så snydt hvis man ikke er i stand til at evaluere det viste billede.
Jeg vil anbefale at man tager et kig på denne tutorial fra Tektronix:
https://www.tek.com/document/online/pri ... ope-basics
Denne tutorial er meget digital, men kontrolgrupperne er de samme som på et analogt oscilloskop.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf janfroerup » lør 18. apr 2020 16:41

cdp skrev:.......Tænker så om der kunne listes et par data på udstyret, så man har en pejling på minimumskrav mv.


Den er lidt sær da stort set alle scoper man kan finde vil opfylde minimumskravene til at arbejde med lyd, men et 2 kanal scop er som regel at foretrække. Og de er de normalt altid allerede.

Man kan måle spændinger og signaler - men ikke modstand og strøm - med et scop, så ønsker man at stille tomgangstrøm på en forstærker, er det ikke lige det foretrukne instrument
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » lør 18. apr 2020 16:47

spuncut skrev:Nu er der det med oscilloskoper, spektrumanalyzere og andre avancerede måleinstrumenter at man skal vide lidt om hvad man vil måle inden man går i gang. Desuden bør man vide hvordan et oscilloskop virker før kontrollerne på forpladen giver mening. Kontrollerne er grupperet og det er vigtigt at have en ide om hvilken gruppe man skal anvende hvis man får et billede på skærmen som ikke stemmer overens med det forventede.
Et oscilloskop virker ikke helt som et multimeter, hvor man stiller knappen over på spænding og så får man et tal. Med et oscilloskop skal man ofte bruge lidt tid på at få et begribeligt billede på skærmen, især hvis signalet er sammensat og komplekst.

MVH Henning

Helt enig med Henning. Et sådan oscilloscope kursus skal starte med en grundig gennemgang af alt det fundamentale omkring kontroller, prober, osv. Derefter hvad der kan måles, hvordan skopet sættes op til at måle det man forventer, samt få en forståelse af det man måler. Det er vigtigt at den fundamentale forståelse er på plads, INDEN man sætter proben ned i sin vintage forstærker.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf spuncut » lør 18. apr 2020 16:50

Hej Freddy
Kan du ikke finde et godt billede af fronten på dit skop, så kan jeg lave dig en grundindstilling, som vil hjælpe dig med at få billede på skærmen.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf PerHej » lør 18. apr 2020 17:03

Du kan jo starte ved gode gamle B&O
http://peel.dk/B&O/index.html
Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Pokemon » lør 18. apr 2020 17:09

på skoper er kapen på bnc'erne forbundet til stel og til iec jord
så den lile sorte ledning kan ik sætes vorsomhelst

skal man brug skopet til at måle melem to forskelige steder - som med et voltmetre - skal man bruge to kanal og træk dem fra hinanden og ikke slut stel til
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 126 gæster