At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Alt om GDS

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 23:24

Tonni skrev:Har flere gange haft fingrene i kinesiske 100MHz 1:1 / 1:10 prober, der kan tåle 200V.
De er fornuftige, til slyngelstreger, og læring. Jeg gav under toldgrensen sidst jeg skaffede to...
Her er et eksempel på disse fine til leg, og prisen er svær at komme uden om...

Når man så har øvet sine barnesko, kan man finde et par gode Phillips eller Tektroniks.
Men de er ikke helt billige...


Jo - Tonni!

De ser sådan set rigtig fine ud - men jeg har jo ikke forstand på, hvad "slyngelstreger og læring" i dette tilfælde betyder. Hvis de lever op til det, som jeg vil vil bruge dem til ( det tror jeg, at du har læst) , så fint med mig. Jeg behøver ikke NASA-approved probes eller noget. Bare stille og rolige ting- men jeg skal kunne stole på dem over lang tid..Det skal gerne være de sidste, som jeg køber.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Tonni » søn 19. apr 2020 23:31

Hvis udgangspunktet er at have to ens prober, til måling på forstærkergrej, er de absolut brugbare.
Bare husk at hverken proberne, eller skopet kan tåle over 200V på indgangen. Proberne kan dog tåle noget mere (600V) i x10 stillingen. Så måling i en guitar forstærker, eller en af dine dejlige rørforstærkere, vil de også kunne bruges til. - Med omtanke!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Tonni » søn 19. apr 2020 23:35

Og så er det jeg igen skal huske at x10 er en tideler. Så måler du med x10 indstillingen på proben, vil 500V på apparatet give 50V ind i skobet... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » man 20. apr 2020 02:31

Hvis jeg var dig Freddy og du er villig til at ofre lidt på et par gode prober, så ville jeg gå efter en probe som IKKE har både en 1:1 og 10:1 indstilling. En ren 10:1 probe er en bedre løsning af følgende årsager:

1. Du har altid en 9 MOhm modstand mellem scopet og det du måler på. Forklaring: proben har en 9 MOhm modstand indbygget som sammen med Scopets 1 MOhm indgang giver en spændingsdeling på 10:1. Hvis du med en probe stillet til 1:1 kommer til at måle på en power supply, samtidig med at Scopet står på en af de små mV / div værdier, risikerer du at ødelægge indgangen i Scopet. En 1:1 probe er “bare” en ledning med en krog i den ene ende. Med en 10:1 probe sker der ingen skade, næsten uanset hvad du måler på.

2. En 1:1 probe giver en noget større kapasitiv belastning af det kredsløb du måler på. Det kan påvirke din måling ved højere frekvenser og måske i sjældne tilfælde give selvsving.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf spuncut » man 20. apr 2020 02:57

Helt enig med Kenneth. En fuskerprobe kendes netop på omskifteren, proffer har ikke brug for den.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf janfroerup » man 20. apr 2020 06:37

spuncut skrev:Helt enig med Kenneth. En fuskerprobe kendes netop på omskifteren, proffer har ikke brug for den.
MVH Henning



Arhhhhh...........Nu skal man måske lige være varsom med at slå alle i hartkorn - de store firmaer leverede ofte prober med omskiftere på, med som standard til deres scoper, uden der var grundlag for at kalde dem "fusker-prober".
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » man 20. apr 2020 08:20

janfroerup skrev:
spuncut skrev:Helt enig med Kenneth. En fuskerprobe kendes netop på omskifteren, proffer har ikke brug for den.
MVH Henning


Arhhhhh...........Nu skal man måske lige være varsom med at slå alle i hartkorn - de store firmaer leverede ofte prober med omskiftere på, med som standard til deres scoper, uden der var grundlag for at kalde dem "fusker-prober".

Det er korrekt at de store firmaer leverer den slags prober til deres “entry level” oscilloscoper. Mit eget firma gør. Jeg skal heller ikke afvise at der KAN være måleopgaver hvor en 1:1 probe har sin berettigelse. Men til den nysgerrige, ikke faguddannede hifi entusiast som Freddy og andre, mener jeg bare at en 10:1 probe er et bedre og mere sikkert valg.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf spuncut » man 20. apr 2020 09:58

I min tid som som proffer (1982-2000) har jeg aldrig mødt en probe med nævnte omskifter. Ikke engang på de billigere Philips-skoper firmaet købte.
Proberne på mit gamle Hameg har omskifteren, men jeg er i tvivl om det er de originale.
Proberne som fulgte med mit nye entry-level Rigol har osse omskifteren og de er så flimsy at jeg har limet dem i position 10X.
Fordi jeg er en cheapass har jeg fornylig købt to Hantek 100X-prober, omskifteren er heldigvis af en beskaffenhed så man ikke uforvarende kommer til at flytte den. Rent mekanisk er Hantek-proberne nok det mest stabile jeg har.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf spuncut » man 20. apr 2020 10:23

Her er foresten en test af den billige Hantek 10X probe, holdt op mod en dyr Lecroy:
https://www.youtube.com/watch?v=buG-H_LZH0U
Slet ikke tosset ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Pokemon » man 20. apr 2020 10:42

KenRas skrev:2. En 1:1 probe giver en noget større kapasitiv belastning af det kredsløb du måler på.

1:1 giver x10 støre kapasit belasting fordi det er tip kapasitet + 1/10 skop kapasitet i en x10 probe
same grund har x10 meget støre båndbrede x50 el i den retning

KenRas skrev:Det kan påvirke din måling ved højere frekvenser og måske i sjældne tilfælde give selvsving.

x1 prob vil da altid påvirk nå du måle ved høje frekenser
og måle man et sted vor 15pf til stel er et problem vil måling oss blie et probel

har i vejlet i at få"hans prober frekvenskompensert? vis han ska mål firkanter er det nok ret vigti

og fredy vis ikk du ka mål kontinutet melem minus højtaler udgang og stel ska du nok ikk bruge den opstiling i har gang i her
for du har jo nok slutet jord til dit skop?
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » man 20. apr 2020 13:10

spuncut skrev:Her er foresten en test af den billige Hantek 10X probe, holdt op mod en dyr Lecroy:
https://www.youtube.com/watch?v=buG-H_LZH0U
Slet ikke tosset ;)
MVH Henning


Disse kunne være en mulighed, hvis man vil ofre lidt mere end hvad Kina prober koster:
https://www.conradelektronik.dk/p/malep ... 01-1171291

At de så nok også er lavet i Kina er så noget helt andet. I det mindste står der en anerkendt leverandør bag :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf janfroerup » man 20. apr 2020 13:43

Jeg trækker mig ud af denne snak - der er vist gået for meget "holdning og merskum" i den.

Freddy kan komme meget langt med en rimelig probe, uden han bliver ruineret, jeg sponsorer sgu gerne 2 brugte HAMEG prober, som næppe vil give ham udfordringer, selvom der er en omskifter på. Kald det gerne fuskerprobe - jeg er iskold.
Freddy - skriv en PB hvis du er interesseret.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Pel » man 20. apr 2020 19:33

Jeg har flere brugte bla.1 Philips og 3 stk Tektronix hvis det ikke skal være nye prober.

Vh Pel
Pel
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: 8320

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » man 20. apr 2020 22:18

Hejsa igen!

Ja- der er flere gode bud på, hvad jeg med fordel kunne anskaffe mig. Det er forvirrende. Det er jo ikke let, når en samling proff'er foreslår forskellige ting - men ét er sikkert: Alle forslår af et godt hjerte og med en god faglig tyngde ( tak) Det vil nok kunne du, det hele :thumbsup:

Tak for tilbud fra Janfroerup og Pel.

Jeg tager lige en tænkepause og så køber jeg, hvad jeg måtte føle for. Jeg er glad for at alle her har prøvet at hjælpe mig til en bedre forståelse af brugen af et Oscilloscop på Hobby-niveau. Jeg er nu ved at lave en fastere opstilling, som jeg kan tænde og sætte et apparat til uden at anstrenge mig vildt meget. Der er stadig meget jeg skal gøre.

Lære mere - prober - kasse til Dummyload er noget, som jeg skal have styr på.....

Tilføjelse: Og ....så skal jeg have lært at regne...... :oops:

Jeg forestiller mig ikke, at vi stopper her, men jeg skal lige have prøvet det hidtil lærte lidt af - og så stiller jeg nok flere spørgsmål hen ad vejen.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » søn 26. apr 2020 08:14

cdp skrev: Har såmænd også tænkt lidt i samme retning som dig Freddy, men i første omgang en billigt brugt scope, hvor der er mulighed for de mest basale eksperimenter. Tænker så om der kunne listes et par data på udstyret, så man har en pejling på minimumskrav mv. Nedenstående blot et eksempel, der dog er defekt.
https://www.dba.dk/andet-oscilloscope-r ... 062515497/


Hej Carsten,
Der var vist ikke nogen der svarede på dit spørgsmål her.
Til audio formål er der næsten ikke nogen nedre grænse for hvad der kræves, så næsten alt kan bruges.
Det du henviser til på dba, er udemærket til formålet. Det som Freddy bruger er et andet godt eksempel.
En vigtig ting er et par gode prober, da det jo er “interface” mellem scope og forstærker. Helst en 10:1 probe eller en kombi probe med 1:1 og 10:1.

Du kan altid finde noget på enten brugtgrej.dk eller dba til rimelige priser.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 130 gæster