At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Alt om GDS

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 01:15

Sammenkobling, når man skal se, hvad en forstærker gør med en sinustone på fx 1kHz..:

Jeg ønsker en robust ikke-flimsy sammenkobling af tingene. Hvad vælger jeg?

TG7 - > ind i forstærker input L+ R -> ud af forstærker og over i Dummyload, går jeg ud fra.

Hvor kommer Scopet ind - og hvordan?

Jeg ser følgende spørgsmål for mig:

- TG7 udgang klares med DIN-udgangen som bliver til 2 hun phono-stik (i mit tilfælde). Dette kobles sammen med et almindeligt phonokabel og sættes ind i de normale input ( L+R) i forstærker går jeg ud fra? Hvis det er et slutrin, er det enkelt, men hvis det er en integreret forstærker, hvilken indgang vælger jeg så? - Radio/receiver?

Nu skal signalet vel ud af forstærkeren og skal dels til Scopet men også i en Dummyload....hvordan foregår dette bedst og sikrest? Jeg går ud fra, at man ved hjælp af to højttalerkabler kobler forstærkeren til den omtalte Dummyload (D.Duck har lavet et par fine muffer til dette) - men hvordan skal scopet nu tilkobles sikrest og rigtigst? Hvad skal man passe på med - og hvorfor?

Hvordan får jeg to sinuskurver frem på scopet (L+R)? - og får dem stillet, så jeg kan sammenligne dem med det blotte øje uden at skulle regne ret meget. Jeg er IKKE ude på at skulle regne ud, hvor kraftig en forstærker er - det kan man jo se i brugsvejledningen/servicemanualen, hvis sådan noget er interessant. Jeg er ude på at kunne se, om to kanaler på en forstærker eller radio opfører sig ens og rigtigt. Og hvis heldet er med mig, at få lært lidt om, hvordan man finder fejl i en forstærker ved hjælp af et scop. Det sidste har jeg på fornemmelsen overstiger mine evner, men jeg vil dog gerne prøve.

Men først at kunne se, om en forstærker opfører sig som den skal i begge kanaler - og det at kunne sammenligne disse 2 kanaler.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 01:30

spuncut skrev:
Fredmarantz skrev:en helbølge fylder på mit skop ca. 5 tern i bredden. Timebasens vrider står på 0,2ms . 5 x 0,2 er 1,0 - hvilket jeg tillader mig at tolke som at det passer med 1kHz?

(se billede 00:20) - hvis altså jeg har opfattet begrebet "helbølge" rigtigt?


Nåå jeg regnede med 0,1mS som beskrevet tsk...tsk.. :roll:

MEN skidtet skal altså have tid til at varme op!
Om det så er skopet eller tg7 der er der har kolde fødder i denne post ved vi ikke:
viewtopic.php?f=565&t=13430&start=30#p118578
...men periodetiden er 4 tern á 0,2mS (Så..) :
1/(4 X 0,2m) = 1,25kHz
Der er altså kommet en tern til mens vi har snakket ;)

MVH Henning


Det billede, som du referer til, Henning, blev taget da jeg havde de røde knapper stillet om i "nul" = kl. 7 -indstilling. Det, som du ser på billedet, hvor tingene ser ud til at være blevet "varmet op" - er taget efter jeg har stillet de røde om i "cal", hvilket lige præcis rettede det op til det, som det viser nu.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 01:41

Ja- jeg har såmænd lyst til at fortsætte, så længe der er kompetente folk, der kan se det alment godgørende i at prøve at få en ikke-teknisk uddannet sproglig/humaniora/semi-hippie-type til at betvinge et scop som en leg.

Det er nærmest komisk - og jeg ved, at jeg stiller spørgsmål, som får teknikere til at gribe efter blodtryksmedicinen - men jeg er nu glad for sparringen, debatten og instruktionerne - så tak for det :-).

god nu nat -alle mand - vi skrives nok ved.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 01:47

Klarskov skrev:Nøøøøj hvor er det spændende. Nu er du ved at få fat i den grundlæggende indstilling af 'scopet, så her kommer et par fif. Brug dem hvis du synes -:).

Jeg husker med fryd tilbage til den gang jeg fik mig et "rigtigt" oscilloskop (et Tektroniks 315A med tre forskellige indstiksmoduler - jeg har det stadig og bruger det først og fremmest til at tjekke højspændingskredsløb, fordi det er rørbaseret og derfor tåler ganske mange tæsk - men det holder kalibreringen stadigvæk!).

En af de målinger, som er helt standard for mig er måling på firkanter. Du har en B&O tonegenerator, som også leverer perfekte firkantsignaler. Prøv at sende f.eks. en 1 kHz firkant igennem en forstærker og drej på tonekontrollerne. Tommelfingerreglen er, at en hvis du ser en perfekt firkant, er frekvensgangen lineær 10 gange under og 10 gange over - dvs. ser du en perfekt 1 kHz firkant (= helt horisontal top og bund) kan du regne med et lineær frekvensgang fra ca. 100 Hz til 10 Khz. Tonekontrollerne vil få firkanten til at kippe den ene eller anden vej.

Eller en (lidt) anden ting, som jeg nærmeste har hugget fra Nelson Pass: Tag en sædvanlig klasse AB-forstærker, send f.eks. 1 kHz sinus gennem den og skrue ned for bias til du ser tydelige "hak" omkring nul-gennemgangen. Der er cross-overforvrænging. Nu kan du justere bias op indtil du ser at "hakkene" forsvinder (prøv med forskellige belastninger, udgangsniveauer og frekvenser). Ofte skal der meget lavere bias til, end manualerne foreskriver (fordi de vil være på den sikre side, eller fordi de ønsker klasse A-drift et langt stykke ad vejen). I det hele taget: Du kan se alle former for symmetri/asymmetri ved at tjekke med sinussignaler - ikke mindst klipning (se om en forstærker klipper symmetrisk).

Det kan være svært at se meget lave forvrængningsniveauer umiddelbart. Hvis du ser noget, der ligner en perfekt sinuskurve kan den sagtens have 1-2% THD (som måske ikke er så hørbart), men ser du tydelige "hak", er du højt oppe i ulige harmonisk forvrængning.

Igen: De timer jeg har brugt på at studere oscillogrammer har været en ren fornøjelse. Og at bygge en simpel oscillator og se dens output på 'scopet er lige mageløst hver gang. Eller fikse en forstærker og se den gengive perfekte firkanter - det gør vintagelivet sjovere.

Rigtig god fornøjelse.


Hej Klarskov!

Tak for et opmuntrende og motiverende indlæg :thumbsup: - det vil jeg huske - og jeg vil glæde mig til det, når/hvis jeg kommer så langt :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf spuncut » søn 19. apr 2020 01:47

Allerførst: Forsøg ikke at måle på en internt eller eksternt brokoblet forstærker før du har styr på differential skop-måling. Bare lige for at få den på plads.

Du skal selvfølgelig bruge to dummyloads og to ens prober som der er kompenseret korrekt vha. "CAL" på skopet. Så skal du selvsagt også have det samme signal på begge indgange. Skopproberne tilsluttes de to "+" -klemmer på forstærkeren, den ene probes stelledning tilsluttes en "-" -klemme og pas på at den anden stelledning ikke kortslutter til en af "+"-klemmerne.

Tg7 stilles til den ønskede frekvens, start med 100mV på en linjeindgang for derefter at skrue op til det ønskede niveau.

Skopet kan som udgangspunkt have de indstillinger det har nu, dog skal "Y Mode" stilles til "CHOP" hvilket aktiverer begge kanaler i en tilstand der svarer til en stereodekoder.

Når du har fået et billede på skærmen i en fornuftig opløsning/ skærmudnyttelse, kan du vha. de to "Y Position" lægge kurverne oven i hinanden og se om der er forskelle.
Der er en mere smart og præcis måde hvorpå man kan foretage denne måling, men den kræver noget matematisk tænkning så den vil jeg ikke komme ind på.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 02:05

Jeg kommenterer lige inde i dit skriv, Henning - men i en anden farve:

spuncut skrev:Allerførst: Forsøg ikke at måle på en internt eller eksternt brokoblet forstærker før du har styr på differential skop-måling. Bare lige for at få den på plads.

Det tænker jeg aldrig bliver relevant - men jeg skal nok holde mig fra det.

Du skal selvfølgelig bruge to dummyloads og to ens prober som der er kompenseret korrekt vha. "CAL" på skopet. Så skal du selvsagt også have det samme signal på begge indgange. Skopproberne tilsluttes de to "+" -klemmer på forstærkeren, den ene probes stelledning tilsluttes en "-" -klemme og pas på at den anden stelledning ikke kortslutter til en af "+"-klemmerne.

Har du set min dummyload? - Den er på Side 1 i denne tråd. Den er til to kanaler og der er to muffer, som man skal bruge til tilkobling af forstærker. Hvis man skal sætte scopet på - er det så ikke sikrere at gøre det nede på Dummyload'en - her kan man vel "hænge" prober + stelnæb på - på de bare kobbertråde, som man kan se. De er meget stabile og robuste. en ikke-crammy og ikke riskabel måde....eller?


Tg7 stilles til den ønskede frekvens, start med 100mV på en linjeindgang for derefter at skrue op til det ønskede niveau.

Aye aye Sir!

Skopet kan som udgangspunkt have de indstillinger det har nu, dog skal "Y Mode" stilles til "CHOP" hvilket aktiverer begge kanaler i en tilstand der svarer til en stereodekoder.

Det giver mening

Når du har fået et billede på skærmen i en fornuftig opløsning/ skærmudnyttelse, kan du vha. de to "Y Position" lægge kurverne oven i hinanden og se om der er forskelle.

Det forstår jeg ikke..... og så alligevel....

Der er en mere smart og præcis måde hvorpå man kan foretage denne måling, men den kræver noget matematisk tænkning så den vil jeg ikke komme ind på.

godt! :lol:

MVH Henning


vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf spuncut » søn 19. apr 2020 04:16

Når du har fået et billede på skærmen i en fornuftig opløsning/ skærmudnyttelse, kan du vha. de to "Y Position" lægge kurverne oven i hinanden og se om der er forskelle.

Det forstår jeg ikke..... og så alligevel....


Du kan evt. prøve målemetoden af med det "ufarlige" setup du har nu. :ide:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 20:29

Nå - jeg har åbenbart for god tid - og er klar til lidt flere manøvrer med mit oscilloscop. Jeg synes lige, at jeg vil vise lidttydeligere billeder af min flotte Dummyload, som D.Duck for år tilbage lavede til mig. Sikket håndværk. :shock:

Jeg vil lige spørge om,, hvordan man så kan koble proberne til udgangen på forstærkere og radioer/receivere. Spuncut nævnte, at man kunne slutte proberne til ved højttalerterminalerne- men jeg forudser lidt trængsel ved disse terminaler, hvis både højttalerkabel + prober skal deles om pladsen. Kan man for hulen ikke sætte proberne på nede ved/på Dummyloaden? - eller er det no-go?

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf KenRas » søn 19. apr 2020 21:43

Fredmarantz skrev:Kan man for hulen ikke sætte proberne på nede ved/på Dummyloaden? - eller er det no-go?

Vh
Freddy

Det kan du.
Probens stelledning forbinder du til den leder på din dummy load der går til den sorte terminal på forstærkeren.
Probens krog/spids forbinder du til den leder der går til den røde terminal på forstærkeren.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 21:47

:thumbsup: Det prøver jeg...

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 22:20

spuncut skrev:
Når du har fået et billede på skærmen i en fornuftig opløsning/ skærmudnyttelse, kan du vha. de to "Y Position" lægge kurverne oven i hinanden og se om der er forskelle.

Det forstår jeg ikke..... og så alligevel....


Du kan evt. prøve målemetoden af med det "ufarlige" setup du har nu. :ide:
MVH Henning


Ok- det har jeg lige gjort. Altså hvor jeg dels har haft lagt de to signaler sammen (CHOP), så man ville kunne se en forskel, hvis der altså var en forskel. alt andet var lige.

Desuden har jeg lige prøvet at have proberne spændt for vognen nede på dummyload'en - a la Kenneths anvisning.

Så altså:
Oscilloscope tændt og indstillet som aftalt med dels Spuncut - dels Janfroerup.
TG7 tændt - sat til 1kHz 1V ud
signal ( begge kanaler) ud til input L+R på en ....Marantz 170DC, som lige stod og fyldte.
output (højttaleroutput) begge kanaler fra forstærker til dummyload som delvist beskrevet af Kenras
Hægtet to prober samt deres stelclips på - som beskrevet af Kenras.

Marantzen har to gain controls (L+R), som jeg derefter drejede op til et tilfældigt sted på vandringen og der "blev lys" - jeg satte scopet over på "dual CH" og to traces kom til syne. disse to traces kan man "placere under/over hinanden og sammenligne kurverne her. Desuden kan man (anvist af Spuncut) - sætte scopet på "CHOP" og kurverne lægger sig nu oven i hinanden - og er der en forskel , kan den ses ( selvfølgelig afhængigt af den indstillede følsomhed og tid.

Så langt - så godt - jeg er nu en lidt gladere mand. Det ser ud til ,at jeg laaaangsomt er begyndt at forstå sammenkoblingen samt den elementære virkemåde. ( jeg er dog klar over, at der er langt endnu :oops: )

Desuden skal jeg have lært at indstille bias så crossoverforvrængning ikke opstår og lave noget interessant - noget af det, som Klarskov var inde på....men det må komme i bidder -

Nu forestår så et større slavearbejde med at få lært at regne og få lært, hvad man så kan bruge dette til i det store hele. Jeg skal lige have taget luft ind - og så tæske videre i dette.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 22:52

Jeg skal have købt to ens prober incl. evt. tilbehør - gerne nogle som er gode standard-prober. ikke noget dårligt ustabilt skrammel.

Er der nogle er jer "pro-drenge", som kan henvise til sådan nogle?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Tonni » søn 19. apr 2020 23:15

Har flere gange haft fingrene i kinesiske 100MHz 1:1 / 1:10 prober, der kan tåle 200V.
De er fornuftige, til slyngelstreger, og læring. Jeg gav under toldgrensen sidst jeg skaffede to...
Her er et eksempel på disse fine til leg, og prisen er svær at komme uden om...

Når man så har øvet sine barnesko, kan man finde et par gode Phillips eller Tektroniks.
Men de er ikke helt billige...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Pokemon » søn 19. apr 2020 23:16

Fredmarantz skrev:Nå - jeg har åbenbart for god tid - og er klar til lidt flere manøvrer med mit oscilloscop. Jeg synes lige, at jeg vil vise lidttydeligere billeder af min flotte Dummyload, som D.Duck for år tilbage lavede til mig. Sikket håndværk. :shock:

Jeg vil lige spørge om,, hvordan man så kan koble proberne til udgangen på forstærkere og radioer/receivere. Spuncut nævnte, at man kunne slutte proberne til ved højttalerterminalerne- men jeg forudser lidt trængsel ved disse terminaler, hvis både højttalerkabel + prober skal deles om pladsen. Kan man for hulen ikke sætte proberne på nede ved/på Dummyloaden? - eller er det no-go?

Vh
Freddy

nu går du jo en del op i sikerhed
så det faktisk ret usikert at ha så meget uisolert ledning og nok smart at få den dumyload i en kasse
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: At bruge Oscilloskop ---hvordan mon???

Indlægaf Fredmarantz » søn 19. apr 2020 23:19

Pokemon skrev:
Fredmarantz skrev:Nå - jeg har åbenbart for god tid - og er klar til lidt flere manøvrer med mit oscilloscop. Jeg synes lige, at jeg vil vise lidttydeligere billeder af min flotte Dummyload, som D.Duck for år tilbage lavede til mig. Sikket håndværk. :shock:

Jeg vil lige spørge om,, hvordan man så kan koble proberne til udgangen på forstærkere og radioer/receivere. Spuncut nævnte, at man kunne slutte proberne til ved højttalerterminalerne- men jeg forudser lidt trængsel ved disse terminaler, hvis både højttalerkabel + prober skal deles om pladsen. Kan man for hulen ikke sætte proberne på nede ved/på Dummyloaden? - eller er det no-go?

Vh
Freddy

nu går du jo en del op i sikerhed
så det faktisk ret usikert at ha så meget uisolert ledning og nok smart at få den dumyload i en kasse


Ja- den Dummyload skal jeg have bygget i en god kasse -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 142 gæster