Hjælp til indretning af vintage arbejdsplads

Alt om GDS

Hjælp til indretning af vintage arbejdsplads

Indlægaf Lars Z » lør 29. okt 2011 11:00

Hej alle.
Jeg ved ikke om emnet har været samlet i en tråd før, hvis så må dette gerne slettes. :p
Jeg har, af fruen, nådigst fået tildelt, hvad man i bedste fald kan kalde et forvokset kosteskab. En del af dealen er så at der fremover ikke er projekter fremme i resten af huset.

Hvordan har I indrettet jeres arbejdsplads? Som det ses på billedet, så er der nok at gå igang med(Det moderne skrot der står, skal enten sælges biligt eller på genbrugen).
Billede
Jeg forestiller mig et bord under vinduet i fuld bredde af "kosteskabet" ca. 220cm. Er der en smartere løsning?

Hvad skal jeg derudover bruge for at kunne give apparaterne en gang "fransk vask og strygning"?
Jeg har:
Ersa loddekolbe med regulerbar temperatur, blyholdigt og blyfrit loddetin.
Tinsugere
Sugetråd
Fluke multimeter med diverse tilbehør
Små prøvekabler med krokodillenæb og meget andet.

Skal man have oscilloskop og lignende eller kan man klare sig med ovenstående?

Håber på mange gode inputs.

Mvh Lars
Lars Z

Re: Hjælp til indretning af vintage arbejdsplads

Indlægaf Tube mania » lør 29. okt 2011 11:15

Du kan få en fin arbejdsplads der og indrettet som du selv siger med et bord i hele bredden...du får brug for oscilloscope og ikke mindst en skille-vario.. Du kan finde masser af info om brug af oscilloscope på nettet, men jeg og Mikkel kan hjælpe til her.

Og forresten...du er da heldig du må være der.. :cool1:
Senest rettet af Tube mania lør 29. okt 2011 11:19, rettet i alt 2 gange.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf MDA » lør 29. okt 2011 11:16

♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf mcs_5 » lør 29. okt 2011 14:44

Lars Z skrev:Hvordan har I indrettet jeres arbejdsplads?

Det tør jeg ikke vise billeder af. Men jeg kan sige, at det er en klar fordel når både gulv og bordplade kan ses - helst i større, sammenhængende områder :Skor:

Og ja, et skop er næsten uundværligt. De billige lydkort og/eller USB-dims baserede er ikke meget værd. Køb et godt, brugt 20MHz+ skop.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Lars Z » lør 29. okt 2011 15:03

Hej Igen og tak for svar.

Ja, heldigt nok at jeg må være her. Fruen er nu ganske overbærende mht. skrammel i krogene, men trangen til at kunne starte et stykke arbejde og lade det ligge til alt er skaffet, renset og justeret efter alle kunstens regler er nu blevet for stor. Det hober sig jo op når man ikke kan sige nej til et godt tilbud.

Jeg må ha fundet mig et skop et eller andet sted, jeg har godt nok to nede på arbejdet, men det er noget bøvl at låne dem hjem i weekenderne. Kan man uden større risiko købe sådan et brugt?

Variotrafo har jeg adgang til, men er de allesammen kombi skille og vario?

Undskyld de dumme spørgsmål.... ;)
Lars Z

Indlægaf mcs_5 » lør 29. okt 2011 15:10

Lars Z skrev:Jeg må ha fundet mig et skop et eller andet sted, jeg har godt nok to nede på arbejdet, men det er noget bøvl at låne dem hjem i weekenderne. Kan man uden større risiko købe sådan et brugt?

Der er jo risiko her, ligesom når du køber andet brugt... Men hvis du kan få en streg på skærmen, og en forvrænget sinus med fingeren på indgangen, virker det da i hvert fald grundlæggende. Der er tit nogle drejeomskiftere der skal renses.

Variotrafo har jeg adgang til, men er de allesammen kombi skille og vario?

Det er også fint. En kombineret skille-vario er bedst (giver mere stabil udgangsspænding), men separat skille og vario kan sagtans klare det. En ren variotrafo er ikke så smart (læs: sikker).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tube mania » lør 29. okt 2011 15:38

Min arbejds plads ser nogenlunde sådan her ud...hov...jeg har sgu da vist et skop du kan få i julegave... :ide:

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Lars Z » lør 29. okt 2011 16:08

Jeg tror lige jeg går i sving med at få anskaffet mig en bordplade og tager det hele derfra.
Sådan en 60cm. bred Jem og Fix standard plade må vel være ok.

Jeg kan se at et scope er overkommeligt som brugt, med størst udvalg på Ebay........ Tube<< Jeg troede ikke vi var på gaver? Har du evt. et brugt jeg kan købe?

Mvh Lars
Lars Z

Indlægaf Tube mania » lør 29. okt 2011 16:25

Jamen..det er bare et jeg har fået slynget i hodet...og det er jo tæt på det er smidt ud under oprydningen...så er det da bedre du får gavn af det.

mvh

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Lars Z » lør 29. okt 2011 18:30

Tube mania skrev:Jamen..det er bare et jeg har fået slynget i hodet...og det er jo tæt på det er smidt ud under oprydningen...så er det da bedre du får gavn af det.

mvh

Det må vi lige kigge på over en PB. :p
Lars Z

Indlægaf Louis » lør 29. okt 2011 18:52

Min arbejdsplads ser sådan her ud. Og indeholder absolut intet af det nødvendige. Men den her er da.

Billede
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Indlægaf thov » lør 29. okt 2011 19:12

En variabel strømforsyning (Både strøm og spænding), og op til +/- 30V vil være tilstrækkeligt.
I stedet for lysnettet, tilslutter man strømforsyningen over forstærkeres ladelytter - så ser man straks om noget er helt galt, før der slipper røg ud af komponenterne.

Et par motherfu**** modstande til effektmåling af forstærkere.
Ingen højttalere behøver at blive brændt af, og naboerne generes ikke af voldsomme 1000Hz toner.
Jeg har en plade med 8 stk. 50 Ohm/40W modstande parallelkoblet 4 og 4, og bananbøsninger som tilslutning.
Det bliver til stereotest med 12,5 Ohm op til 160W - nok til det meste, og den har jeg ikke brug for mere, for jeg har flere i samme kaliber.

Udover det, så er 1/4W modstande i rå mængder også et must. Jeg har nogle tusind, jeg gerne deler ud af, for skuffedariet er fyldt.
thov

Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Indlægaf Lars Z » lør 29. okt 2011 19:15

Louis skrev:Min arbejdsplads ser sådan her ud. Og indeholder absolut intet af det nødvendige. Men den her er da.

Billede

Det ser faktisk helt hyggeligt ud Louis... :cool1:
Jeg synes jeg spotter den lille forstærker fra stumpemarkedet på bordet. Er den i udu eller er det værkstedsforstærkeren?
Lars Z

Indlægaf Lars Z » lør 29. okt 2011 19:19

Skal lige tjekke i garagen, jeg mener at der står en laboratorie strømforsyning fra dengang jeg rodede med Jostykit... :lol: Men hvor højt den går i volt og ampere kan jeg ikke huske.

Pladen med modstande kunne godt være en god ide, selvom jeg har højttalere i overflod lige pt. Der måtte gerne forsvinde et sæt eller 2.

mvh Lars
Lars Z

Indlægaf Louis » søn 30. okt 2011 12:57

Lars Z skrev:
Louis skrev:Min arbejdsplads ser sådan her ud. Og indeholder absolut intet af det nødvendige. Men den her er da.

Billede

Det ser faktisk helt hyggeligt ud Louis... :cool1:
Jeg synes jeg spotter den lille forstærker fra stumpemarkedet på bordet. Er den i udu eller er det værkstedsforstærkeren?

Det er lige præcis denne lille Goldhorn, mono forstærker. Den fungerer egentligt som værkstedsforstærker - men har altid brummet lidt, Men skidt pyt, så tit bruges den ikke:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis

Lokalitet: Hørning

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage