Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf tctla » man 23. nov 2020 22:04

Hej Kenneth,

Er det denne slags pærer, du har brug for, se vedhæftede?
Filnavn har data på pæren.

Dem kan jeg skaffe fra dag-til-dag fra min grossist.

Mvh,

/Torben

(Sorry, jeg har aldrig kigget ind i en G-7000, så jeg kender ikke typen.)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » man 23. nov 2020 22:27

Hej Torben,

Desværre nej, det ville være for nemt :p

Det er noget der ligner disse her jeg skal bruge:
https://stereolamps.com/products/sansui ... cement-kit

Vil gerne undgå at skulle importere fra USA.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf his067 » man 23. nov 2020 22:29

Hvor surt: jeg har et dusin liggende i Kulhuse, men kan ikke komme dertil pga Covid....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf tctla » man 23. nov 2020 22:47

Hvis USA = Forbudt, så kig her:

https://www.ebay.co.uk/itm/10-x-8V-2-4W ... 3847395508

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » søn 6. dec 2020 22:52

SÅ SKAL DER LYS I SCALA OG METRE:

Jagten på passende LED pærer erstatninger blev indstillet og jeg valgte at gå med de pærer som Torben/tctla forslog. De har den rigtige spænding/strøm med 8V/300mA, så lyset skulle blive som originalt. Fordelen er at det er nemt at lodde ledninger på disse pærer, så valget var nemt.

Det store problem her er at de oprindelige pærer sad i et gummihus, hvoraf de 3 mangler. Den der er tilbage er der skåret i, i forbindelse med skift af pære tidligere. Jeg kan heller ikke rigtigt afgøre om de oprindelige pærer har haft ledninger på eller der har været en slags elektrisk fatning.

Chancen for at finde noget originalt er nok ikke eksisterende, så jeg var nødt til tænke kreativt. 3D print kopier af det gummihus der er tilbage blev overvejet, problemet er bare at det skal være blødt for at kunne montere det korrekt. og det kan man vist ikke med 3D print.

Løsningen blev et stykke vandslange der først blev skåret igennem på langs og derefter blev tilpasset så diameter var korrekt og den kunne omslutte pærerne. Derefter blev der savet en rille rundt i gummiet, således at de kunne fikseres i lampehus. En plastik strip sikrer at det hele holdes sammen og sidder godt.

Jeg fik ikke taget så mange billeder af processen, men er da nogle stykker:

IMG_1538.JPG


IMG_1544.JPG


IMG_1543.JPG


IMG_1541.JPG

Og så kom der lys på for første gang :OLO:

IMG_1542.JPG


Efter samling er den tilbage i musikstuen og der er jo bare en smuk receiver, sådan en Sansui G-7000 :p

IMG_1539.JPG


IMG_1540.JPG

Projektet er ved at nærme sig sin afslutning og det har været en interessant rejse at få den på højkant igen. Der mangler kun de sidste check og nogle målinger af dens specifikationer.

Er der nogen der har forslag til en mere elegant løsning end mine vandslange fatninger, så byd endelig ind. Det kunne være rart at få det lavet så original som muligt.

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf janfroerup » søn 6. dec 2020 23:04

Ser sgisme godt ud - men er selve skalalyset ikke lige til den kraftige ende - synes ikke man plejer at se kanten lyse - eller snyder vinklen lidt ?
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf cdp » søn 6. dec 2020 23:35

Flot arbejde - tænker hvis de pærer kun varmer moderat, vil der ikke blive problemer. En løsning kunne være fatninger med ledninger - T10 bruges jo mange steder. Spørgsmålet er bare hvor langt det hele stikker bagud, når kun en del af glaskolben kan huses i parabolen. Skal de alligevel tilpasses er nuværende løsning sikkert ligeså elegant. Disse sokler kunne være et bud..
https://www.ebay.com.au/itm/10-T10-W5W- ... 100623.m-1
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf Fredmarantz » søn 6. dec 2020 23:36

Det er godt nok en flot restaurering og helt sikkert også samtidigt krydret med mange af de helt rigtige tekniske løsninger, så både originalitet og teknik har det godt. Det er jo en fornøjelse at se.

Fedt fundet på med haveslangen - det virker vel ok. Jeg synes at kunne huske noget med at (og her kan jeg (også) tage grueligt fejl) gl. Kenwood - gl. Accuphase - og eller måske endda Nikko havde nogle lampeløsninger, som minder lidt om dét, som du står med i denne skønne Sansui. Jeg har i hvert tilfælde stødt på disse gummidimser før i ét eller andet apparatur.

De pgl. "wedge lamps", som du har monteret, er jeg stødt på i Pioneer tunere i sølv-serien fra ca. 1976- frem mod 1980.

Smukt Arbejde - og dejlig informativ gennemgang af processen!! :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » man 7. dec 2020 00:00

cdp skrev:Flot arbejde - tænker hvis de pærer kun varmer moderat, vil der ikke blive problemer. En løsning kunne være fatninger med ledninger - T10 bruges jo mange steder. Spørgsmålet er bare hvor langt det hele stikker bagud, når kun en del af glaskolben kan huses i parabolen. Skal de alligevel tilpasses er nuværende løsning sikkert ligeså elegant. Disse sokler kunne være et bud..
https://www.ebay.com.au/itm/10-T10-W5W- ... 100623.m-1

Tak Carsten :cool1:
Det var måske noget der rent faktisk kunne bruges. Det vil jeg kigge nærmere på.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf Fensten » man 7. dec 2020 18:32

Det ser så godt ud. Sådan :) I er ikke klar over hvormeget det kribler i fingrene for at røre, se og høre :)

Og tak til alle forslag om pærer o.l.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 856
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » man 7. dec 2020 20:26

Her kommer lige et par billeder af det ene lampehus der er tilbage:

ABEF3722-D8DC-4EF0-84F7-48DCFF1EC6D3.jpeg


D2A01AC3-04EC-4EC6-AC01-E88E46879945.jpeg


Jeg tænker at jeg bestiller en pakke hjem af dem som Carsten/CDP forslog. Det er kun nogle få dollar de koster.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf Fredmarantz » man 7. dec 2020 20:35

prøv evt. lige at kigge her. Du kan selv modificere søgningen ved at skrive "bulbs" i stedet for "lamps", som jeg lige har gjort.

https://www.google.com/search?q=lamp+ru ... 3&bih=1041

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf Elway » man 7. dec 2020 20:40

Årh. Den er så fed! Især for vi der er bidt af en monster-receiver...
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 756
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf KenRas » man 7. dec 2020 20:55

janfroerup skrev:Ser sgisme godt ud - men er selve skalalyset ikke lige til den kraftige ende - synes ikke man plejer at se kanten lyse - eller snyder vinklen lidt ?

Jeg synes lysmængden passer meget godt med en del af de billeder der er på nettet.
Og pærernes effekt er korrekt.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1220
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui G-7000 - renoveringsprojekt

Indlægaf Fredmarantz » man 7. dec 2020 23:26

KenRas skrev:
janfroerup skrev:Ser sgisme godt ud - men er selve skalalyset ikke lige til den kraftige ende - synes ikke man plejer at se kanten lyse - eller snyder vinklen lidt ?

Jeg synes lysmængden passer meget godt med en del af de billeder der er på nettet.
Og pærernes effekt er korrekt.


Ja- ja...og ja..., men...jeg har et par Marantz' (18 + 10B) - hvor skalalyset er sendt ind over skalaen fra siderne. én lampe pr. side. Man kan på disse receivere faktisk manipulere luminansen og spredning en smule ved at lade pæren stikke hovedet mere eller mindre frem i forholdet til selve skalaen. Jeg ved ikke, om dette kan lade sig gøre på den flotte G-7000?

Hvad angår de små gummigrommets - så fandt jeg ud af, at Kenwood/Trio i hvert tilfælde på nogle modeller havde en belysningsteknik, som kunne minde meget om det, som du har på G-7000. primært tuneren 600T - prøv at søge lidt på det evt.

jeg støvede rundt i internettets dyb..og fandt dette - jeg ved ikke, om du allerede selv havde været der?:

https://www.sansui-vintage.com/product_ ... cts_id=283

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster