Snell E: Farve egefiner til sort glans finish

Alt om GDS

Snell E: Farve egefiner til sort glans finish

Indlægaf Lars-Snell » man 7. nov 2011 13:00

Hej

Jeg er nu på dette forum, og håber på et godt råd.

Har et par fantastiske Snell E med 15-20 år på bagen i egefiner. Jeg vil gerne have dem malt i sort glans finish også man stadig kan træstrukturen. Jeg har desværre ikke selv mulighed for at gøre det, derfor:

1. Kender I en god maler med højtaler erfaring, som kan gøre dette med flot resultat (jeg bor i København, Nørrebro)

2. Nogle ideer til hvilken fremgangsmåde vil være bedst?

Håber meget på jeres råd,

Mvh Lars
Lars-Snell

Re: Snell E: Farve egefiner til sort glans finish

Indlægaf kbekke » man 7. nov 2011 13:45

Lars-Snell skrev:Hej

Jeg er nu på dette forum, og håber på et godt råd.

Har et par fantastiske Snell E med 15-20 år på bagen i egefiner. Jeg vil gerne have dem malt i sort glans finish også man stadig kan træstrukturen. Jeg har desværre ikke selv mulighed for at gøre det, derfor:

1. Kender I en god maler med højtaler erfaring, som kan gøre dette med flot resultat (jeg bor i København, Nørrebro)

2. Nogle ideer til hvilken fremgangsmåde vil være bedst?

Håber meget på jeres råd,

Mvh Lars

Hej Lars.

Det eneste råd, jeg kan få mig selv til at give dig, er at slibe dem og gi' dem olie. En autolakerer kan gi' dem højglans, men det koster en arm og et ben og ville, synes jeg, være helt forkert. Det er helt sikkert heller ikke noget, der gør dem mere attraktive ved et evt. videresalg, tværtimod.

La' vær, la' vær'...

mvh
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf eggers » man 7. nov 2011 13:52

SIden Snell olierede deres finer bliver det meget svært at indfarve jævnt, så skal de være sorte skal de males og så ryger gensalgsværdien. Det du kan gøre er at rense overfladen og give det ny olie. Det frisker dem op på en autentisk måde.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Lars-Snell » man 7. nov 2011 14:09

Mange tak for jeres råd. Gensalgsværdi er ikke vigtig, da jeg ikke kommer til at sælge dem, så det er resultatet der tæller. Vil dog ikke tage til autolaker udfra det du skriver.

Forstår jeg rigtigt at I begge foreslår at give olie med sort (feks som trip trap køkkenbordsolielak sort)? Er det bedst at slibe først eller bare rense, eller begge dele?

Tror I resultatet bliver pænt med den tilgang?

mange tak for super hjælp,
Lars
Lars-Snell

Indlægaf Tonni » man 7. nov 2011 14:16

Er du god til træarbejde? For så opmagasiner de gamle kabinetter, og lav et par nye kasser ud fra dem.
Og flyt indmaden over.
Ellers kan man vel beklæde dem med en sort folie? Det bruges bl.a. af autolakerer, til hyrevogne osv...

Jeg tror ikke et kabinet, der er olieret, kan lakeres til samme standard, som jeg tror du forventer!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf zaragon » man 7. nov 2011 14:18

Hej - ... jeg så engang, hvordan en nordmand byggede sin egen stereo/videobænk, og han brugte bejdse - kunne tænke mig, at man efter en gang forsigtig slibning kunne bejdse i en forholdsvis mørk farve (ved bejdse kan du se træets struktur igennem), og så sidenhen gav bænken 2xklarlak. Det så virkelig flot ud. Men bedst er det da vistnok, hvis du kontakter et møbelsnedkeri? De må ha' ekspertisen om den slags. Dog skal du nok ikke vælge at gå til Rud Rasmussen på Nørrebro, medmindre du er uforskammet velhavende.... ;-). Prøv at google lidt på snedkerier/møbelsnedkerier.. du kan jo altid bede om et råd og et prisoverslag. Det koster ikke noget.

Held og lykke - håber, vi ser resultatet her, når du engang er kommet så langt!

Bedste hilsener,
-Z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon

Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Indlægaf Lars-Snell » man 7. nov 2011 14:41

hej

rigtig god ide med moebelsnedker - har fundet moebleriet på østerbro, som jeg forsøger med.

jeg vender tilbage med foto

mvh Lars
Lars-Snell

Indlægaf kbekke » man 7. nov 2011 16:57

Lars-Snell skrev:Mange tak for jeres råd. Gensalgsværdi er ikke vigtig, da jeg ikke kommer til at sælge dem, så det er resultatet der tæller. Vil dog ikke tage til autolaker udfra det du skriver.

Forstår jeg rigtigt at I begge foreslår at give olie med sort (feks som trip trap køkkenbordsolielak sort)? Er det bedst at slibe først eller bare rense, eller begge dele?

Lars

Hej igen.

Det, jeg mente var helt almindelig møbelolie - samme tur som bukkehave lige har givet sine 4312'ere :thumbsup: Men det er kun fordi, jeg synes det er synd at male på ægte finér. Du skal selvfølgelig gøre, som du selv synes med dine højtalere. Bemærk dog at det måske ikke går med vandbaseret maling, hvis de har været olierede før. Jeg tror også at det kan blive svært at få både glans og struktur på samme tid. Nok en god ide at konsultere fagfolk.

Good luck
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf eggers » man 7. nov 2011 19:00

Lars-Snell skrev:Mange tak for jeres råd. Gensalgsværdi er ikke vigtig, da jeg ikke kommer til at sælge dem, så det er resultatet der tæller. Vil dog ikke tage til autolaker udfra det du skriver.

Lars

Nej du får lige vendt det 180 grader :lol:
Du kan få problemer med at slibe en olieret finer ned og derefter bejse den, fordi olien ikke er trukket lige meget ned i fineren. Når du så kommer bejse oven på trænger den heller ikke lige meget ned – dvs. at farven bliver ujævn. Du kan kun slibe og male.

Jeg vil anbefale en autolakør hvis det skal se ordentligt ud. Silke-mat powder-coat ser virkelig flot ud på egetræsfiner. Det følger årene.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Indlægaf Edge » man 7. nov 2011 19:17

Køb en god møbel olie der er neutral i farven, bland Sort sprit bejdse i olien og wupti du har sorte olierede højtalere
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Indlægaf Edge » man 7. nov 2011 19:28

eggers skrev:

Jeg vil anbefale en autolakør hvis det skal se ordentligt ud. Silke-mat powder-coat ser virkelig flot ud på egetræsfiner. Det følger årene.

Man kan ikke Powder coate (pulverlakere) træ. Emnet man pulverlakere skal være elektrisk ledende.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge

Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Tilbage til Gør-det-selv-vintage