Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Alt om GDS

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf MaxJ » ons 2. mar 2022 11:28

CPD skrev:Det er måske også muligt at finde en gammel transistorradio eller bordradio med ferritantenne og spoler af lizetråd, ferritstaven er omkring 10 mm på de fleste og spolerne til mellem- og langbølge har nok nogenlunde samme antal viklinger da det er de samme frekvensbånd der skal dækkes.

vh
Carl Peter.

Enig.
Man må kunne benytte en donor radio. Det er jo det samme spolerne skal lave i alle ligesindede radioer. Det kan kun være en mindre trimning der skal til bagefter.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Elektronik » ons 2. mar 2022 11:54

https://roehrentechnik.de/html/ferritantenne.html
Mon ikke denne er den mest korrekte? (mellembølge og langbølge viklinger) ;)
Elektronik
 

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf MaxJ » ons 2. mar 2022 12:02

Den filmer jeg lige. Jeg har en B&O Pioneer 512 der godt kan bruge sådan en. :p
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » fre 4. mar 2022 18:28

Tak for links og gode råd.
Den stav jeg har i radioen er 160mm og ø10mm.
Så den der måler 200mm og ø10mm er nok den jeg skal gå efter.

Skal man bruge specielt udstyr til at trimme, eller kan man gøre det på selve radioen?
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf MaxJ » fre 4. mar 2022 18:35

Trimning skal du nok overlade til en der ved hvordan man gør. Der skal også noget måleudstyr til. Det er jo ikke sikkert at det bliver nødvendigt.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » søn 6. mar 2022 18:38

Så lykkedes det mig at trace det område, hvor der var en del ødelagte komponenter. Nu ved jeg hvorfor at C76 var lidt svær at finde.
På diagrammet står den nemlig to steder, men efter en grundigere gennemgang og farvelægning ser det hele noget mere overskueligt ud.
Det viser sig at begge C76 skal udsiftes...3nS og 10D (billede). 3nS er allerede bestilt, men ved stadig ikke hvilken værdi den Blå 5 lille skivekondensator og 10D (Bone capasitor) dækker over?
Har også en anden skivekondensator ved navn 2,5D (C70 på diagrammet) som skal udskiftes.

Her ses 10D (Bone capasitor), der ikke har det for godt.
IMG_20220305_231927.jpg


Untitledhggfh.jpg


yfytfytvy.jpg


Placering af 2,5D skivekondensator
vgtddexjjhg.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Helikon » søn 6. mar 2022 19:56

Hmm de rørkondensatorer er der ikke en farvekode eller nogle tal på
dem? Og nu er du inde og pille i afstemningen på modtageren, den stiplede linje på diagrammet fortæller de sidder i en skærmet kasse der har fat i stel. Hvis du skifter noget derinde skal du have afstemningskredsene trimmet ind bagefter.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » søn 6. mar 2022 22:19

Hej Niels

Det eneste nummer på rørkondensatoren er 10D, som nævnt ovenfor.

Helt korrekt! Alt indenfor den stiplede linje sidder i metal kassen....og følgende skal skiftes: C12 (3nS), C76 (3nS) diagram 2, C76 (10D) diagram 1 og C19 (5) lille blå skivekondensator.

Er i tvivl om...
C76 (10D)
C19 (5)
C70 (2,5D) på sidste diagram, på et filter tror jeg?

Trimning kommer jeg nok ikke undenom nej.
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Helikon » søn 6. mar 2022 23:59

Er de godt nok i stykker? Eller skifter du dem bare?
Rørkondensatorer er meget stabile, et keramikrør med forsølvning på en del af det invendig og udvendig giver kapaciteten, den er i størrelsesorden pF, måske de lange af dem kan nå op i nF.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Vakse Viggo » man 7. mar 2022 01:36

Jeg har ikke haft rør kondensatoren af endnu, men de to skive kondensatorer skal skiftes og så kan jeg lige så godt skifte dem der ser suspecte ud.
Her er hvad jeg har fundet frem til...

2,5D = 2,7pf
https://elektronik-lavpris.dk/p147037/kepf0027-500-cer-capacitor-27pf-500v-p508-5-np0/

5 = 5,6pf
https://elektronik-lavpris.dk/p147073/2222-650-33568-cer-capacitor-56pf-500v-p508-n150/

10D = 10pf
https://elektronik-lavpris.dk/p134683/2222-427-40101-10pf-630v-axial-styroflex-kond-1/

Går ud fra at denne styroflex kan erstatte rør kondensatoren? Jeg kan selvfølgelig også aflodde en af dem og teste den...
Vakse Viggo
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: 09 jan 2015
Lokalitet: Odense

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Elektronik » man 7. mar 2022 06:39

Vakse Viggo skrev:Jeg har ikke haft rør kondensatoren af endnu, men de to skive kondensatorer skal skiftes og så kan jeg lige så godt skifte dem der ser suspecte ud.
Her er hvad jeg har fundet frem til...

2,5D = 2,7pf
https://elektronik-lavpris.dk/p147037/kepf0027-500-cer-capacitor-27pf-500v-p508-5-np0/

5 = 5,6pf
https://elektronik-lavpris.dk/p147073/2222-650-33568-cer-capacitor-56pf-500v-p508-n150/

10D = 10pf
https://elektronik-lavpris.dk/p134683/2222-427-40101-10pf-630v-axial-styroflex-kond-1/

Går ud fra at denne styroflex kan erstatte rør kondensatoren? Jeg kan selvfølgelig også aflodde en af dem og teste den...


Husk. At når der skal måles med så små kapaciteter (pF) skal dine testledninger fra multimeteret være så langt fra hinanden som muligt. ;)
Elektronik
 

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf Helikon » man 7. mar 2022 10:09

Find en rørkondensator, de driver mindre end styroflex, det er derfor de bruges her hvor selv en lille variation i kapacitet betyder/ændrer noget i filterkarakteristikken når man går fra kold til driftvarm apparat. Det skal nok du men det vil du bedre med keramiske eller glimmer (mica) kondensatorer
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf MaxJ » man 7. mar 2022 10:23

Silver micra er også ret stabile og bruges til formålet.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf tctla » man 7. mar 2022 14:06

Hej til alle,

Jeg har været lidt til og fra forum'et og har derfor ikke fulgt ordentlig med i bl.a denne renovering.
Nu sidder jeg og læser hvordan Vakse Viggo kæmper og jeg synes, jeg må dele ud af den smule viden, der stadig sidder fast.
Når man tager låget af en FM-tuner, begiver man sig ind på et territorie, som var en slags state-of-the-art i kommerciel elektronik i slut-50'erne. Her er komponenter ikke kun komponenter, de er nøje udvalgte og sat sammen ikke bare på grund af deres nominelle værdier, men i høj grad også efter hvordan, de opfører sig i et højfrekvens kredsløb, hvor driftstemperaturen ændrer sig dramatisk fra kold til varm tilstand, når man tænder for radioen.
Modstande var således kulmodstande, der har en lav selvinduktion, og de kan ikke bare erstattes ukritisk med mere moderne typer, hvor modstandslegemet måske er spiralformet.
Kondensatorer er endnu mere kritiske. De skal selvfølgelig kunne klare den påtrykte spænding (det vender jeg tilbage til) og lige så vigtigt, så skal den uundgåelige drift i kapacitet ved temperaturændringer, kompenseres for ved anvendelse af andre kondensatorer med modsat karakteristik, da man ellers kan "jage" stationen op eller ned af skalaen, når radioen varmer op. AFC var endnu ikke opfundet, eller i det mindste ikke bredt i brug.
Man skal altså være utrolig heldig/dygtig, for at ende med et brugbart resultat, når man starter en renovering af en FM-tuner.
Heldigvis er det næsten aldrig nødvendigt, at skifte andet end modstande, der har ændret værdi over tid, og her får en rimelig simpel efterfølgende trimning af tuneren hurtigt radioen til at fungere normalt igen.
Hvis man alligevel går i gang med at skifte kondensatorer, lurer katastrofen. Man kan umuligt finde nøjagtig de originale typer, der tit heller ikke overholder DIN normerne for kondensator værdier (5pF kan ikke findes; DIN værdien er 5,6pF etc.) Tag nu til eksempel netop C19/5pF, nok den mest kritiske kondensator i hele apparatet. Ikke bare er dens værdi kritisk for korrekt afstemning af oscillatoren i tuneren, men det er HELT sikkert, at dens temperatur koefficient er afgørende for oscillatorens stabilitet. ALLE små-kapacitets kondensatorerne i oscillatoren er afgørende for frekvensstabiliteten og bør ikke udskiftes. Heldigvis går de aldrig i stykker (før man piller; de har nogle stive tilledninger der gør, at man nemt kan ødelægge kondensatorerne, hvis man prøver at udlodde dem.)
Så vender jeg tilbage til driftsspændingen for kondensatorer. Du foreslår at udskifte C76 (10D) i tuneren. Hvis du kigger efter, så kan du se, at den har positionsnummer C74, IKKE C76, men det er selvfølgelig mindre vigtigt. Det, der ER vigtigt, er bl.a den spænding kondensatoren kommer til at arbejde med. Kig på tallene til venstre for oscillator/blander-trioden, hvor C74 sidder over anode/katode. Tallene angiver spændingen på anoden, når FM er aktiveret = 147V og når FM er slukket = 3,7V. Styroflex kondensatoren, som du anviser som erstatning, holder til 630V, hvilket er fint. Den egner sig ikke godt ud over, at den holder til spændingen, og hvis du så prøver, at erstatte den med en mere brugbar keramisk type som den, du foreslår som erstatning for C19, så husk, at denne type kun klarer 100V driftsspænding, og derfor ikke kan bruges som erstatning for C74.
C70 er en koblingskondensator, der kun er i brug, når der modtages AM. Den er helt ukritisk hvilket forstås, når man tænker på, at AM mellemfrekvensen er afstemt til omkring 455KHz (= 0.455MHz) hvor FM-tuneren jonglerer rundt med ~100MHz, altså 200x højere.

Held og lykke med projektet,

Mvh,

/Torben

EDIT: Modstande og kondensatorværdier følger tabeller iht. IEC, ikke iht. DIN.
Nok de mest kendte tabeller er E12 (+/-10%) & E24 (+/- 5%)
Jeg havde lidt travlt, da jeg skrev indlægget ovenover. Det kom til verden i min middagspause :shock:
Senest rettet af tctla man 7. mar 2022 19:51, rettet i alt 1 gang.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Prøver at fixe en Fonafon Moderne 614.....

Indlægaf MaxJ » man 7. mar 2022 14:19

Og så en lille ting mere. Hvis du bukker - især spoler og kondensatorer så ændrer du også værdien og dermed indstillingen af tuneren, men som Torben skriver er det næsten aldrig nødvendigt at pille der.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 141 gæster