QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Alt om GDS

QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » lør 18. feb 2023 21:56

Hej,

I rigelig god tid inden Træf i Hald d. 4/3, hvor jeg (måske) agter at medbringe den næste hjemmebyggede vederstyggelighed, har jeg netop i dag startet på de indledende øvelser.
I dag blev det præ-fabrikerede chassis boret op med ekstra nødvendige huller, slebet og hammer-lakeret. F*ck hvor det bare ikke er mig, alt det mekaniske kludder. Men.. no pain, no gain :!:
Historien starter for en 3 ugers tid siden. Jeg har en kammerat, vi var i lære sammen i begyndelsen af 70'erne, som går og har ambitioner om at genopfriske og forbedre sine evner til at fremstille printlayout. Han er virkelig prof. i mine øjne, men nu er de jo godt nok blevet gamle, så... Han spurgte, om jeg måske havde ønske om, at få udlagt print efter nogle elektronikdesign, jeg måtte ønske at bruge senere. Her ramte han et ømt punkt, for jeg har tænkt mig at bygge rørforstærkere i fremtiden efter et af mig allerede succesfuldt afprøvet design: Klasse AB2 :!: Hvad jeg har lavet indtil nu, er udlagt i nydeligste fuglerede design. Det virker, MEN ..det ser ud, og ikke ligefrem overbevisende. Han fik diagrammer overladt, og jeg fik ro. ..eller. For nu melder problemet sig jo: Vi skal ha' afprøvet hans print :!: Jeg sidder derfor i saksen, og må fremstille en rørforstærker, hvor printene anvendes, og så kan det jo lige så godt være i tide for træffet i Hald.
Her vil jeg forsøge at holde de interesserede medlemmer på forumet løbende orienteret om udviklingen i billeder og tekst. Foreløbig eksisterer der 1 billede, vedhæftet. Det viser chassiset tidligere i dag efter, der er boret de ekstra huller for montering af 2 højvoltselektrolytter i strømforsyningen og inden, det blev slebet og hammerlakeret. HVOR skaffer man sig lige det overordnede hardware som chassis og transformatorer plus det løse? Jeg måtte finde et quick-fix på det problem, og derfor indkøbte jeg en kinøjser forstærker i byggesæt fra det tyske eBay, se: https://www.ebay.de/itm/164300562076
Til min store forbavselse, kom den rigtig fornemt indpakket og i løbet af en uge. Yderligere overraskelse var, at transformatorerne faktisk ser kompetente ud. De er noget kraftigere og tungere, end jeg havde forventet. Det giver håb om rimelig lyd, men det vil selvfølgelig vise sig.
De originale rør og dertil hørende konstruktion røg ud med badevandet, for jeg har jo mine egene ideer om, hvordan... Spændende, om jeg skulle have beholdt badevandet :!:
Hvis man tæller rørsokkelhuller op på chassiset kan man se, at der pr. kanal er 3. Normalt 1 til forforstærker/fasevender og 2 til push-pull udgangsrør. Men jeg har brug for 1 rør mere, da jeg agter at bruge katodefølgere til at drive udgangsrørene til klasse AB2. Så må løsningen være, at det ene udgangsrørs sokkel overtages af en dobbelt triode her til, og at den anden sokkel isættes et dobbelt udgangs-rør, så man stadig kan opnå push-pull i udgangen. Sådanne dobbelt-rør findes, jvf. denne tråds emne linje.
KAN man så forvente, at der kan komme noget fornuftigt ud af dette? Telefunken forventer det, se vedhæftede udpluk af Telefunkens datablad for røret. Den interessante del for klasse AB2 er hvor Ig1 > 0. Det er her løjerne kommer til at udfolde sig. Måske bliver det i stedet en lame duck :QQS:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » ons 22. feb 2023 17:32

Hammerlak er noget #¤"&!!?+ l.rt :!:
Problemet er, at når man køber det på spraydåse, er det meget svært at undgå klumper/klatter i malingen. Også selvom man starter med at sprøjte udenfor emnet. Nu er det jo Hobby, og derfor ikke superkritisk, så det går. Men derfor skal der nok findes en anden løsning i version-II, der måske skal bygges senere. Meget kraftigt afhængig af denne forstærkers kvalitet, når jeg komme så vi som til at kunne bedømme den.
Nu er chassiset færdigt, og NYDELIGE kinerser-print er ankommet. Support-kredsløb, såsom hjælpestrømforsyning, konstantstrøms generatorer samt bias-kredsløbs komponenter bliver printmonterede. Selve signalvejen bliver lavet i fuglerede fordi, der er så mange variabler i, hvordan det kan konstrueres.
Så er det snart tid at tænde loddekolben :OLO:

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » fre 24. feb 2023 15:05

Så kom der gang i loddekolben. Stadig optimist ......på trods af regnen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » lør 25. feb 2023 11:39

Der blev loddet en del i går, så nu er de 3 support-moduler klar.
Det store modul er en strømforsyning på -82V, der forsyner de 4 x CCS (Konstantstrømsgeneratorer) og negativ Bias til udgangsrørene. Egentlig negativ Bias til de katodefølgere, der driver udgangsrørene.
De to mindre moduler supporterer hver push-pull udgang med tilhørende katodefølgere. Modulerne indeholder potmetre for indstilling af Bias samt indstilling af strøm i de 2 x CCS.
Foreløbig diagram over de små moduler vedhæftet. Foreløbige komponentværdier, der nemt kan ændre sig.
I dag kan der så fortsættes dels med lakering af alle transformatorer og div. chassisdele, dels med montering af hardware som rørsokler, in-out bøsninger, volumenkontrol og afbryder m.m.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf kbekke » lør 25. feb 2023 15:31

Et spændende projekt. Håber, at resultatet både vil kunne ses og høres på Hald :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » søn 26. feb 2023 17:25

Ja, det er her, fårene skal skilles fra bukkene. ...og det kan godt gøre mig en del nervøs :QQS:
Een ting KAN jeg dog love 100%.
Jeg medbringer et sæt højttalere antagelig INGEN her kender til trods for, de sidste år vandt en innovation pris.
En markant anderledes måde at lave højttaler kabinetter på, kun nordjyder kan udtænke :thumbsup:
Glæd dig til at høre dit anlæg på dem :!:

Det går langsomt fremad med forstærker-opbygningen, se vedhæftede.
Endnu lang tid til, der kan sættes strøm på ...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » man 27. feb 2023 18:55

Det her rykker virkelig nogen seriøs tid af klokken :!:
Her til i dag. Det værste (indgangsforstærker/fasevender) er overstået og nu er der egentlig kun strømforsyningen tilbage. Det vil selvfølgelig også vare en hel dag, men det er vilkårene.
A pro pos strømforsyning, så bliver anodeforsyningen til udgangsrørene i omegnen af 320VDC. Ikke meget at gøre ved det, og det skal man heller ikke. Spændingen passer fint.
Så er der skærmgitterforsyningen, der SKAL være max. 200V, hvorfor jeg har bestilt et par geniale spændingsregulator IC'er. Jeg tror næppe, nogen her kender dem. Jeg havde aldrig hørt om dem for 3 dage siden, men her er de så: LR8. De klarer indtil max. 480VDC input (i et TO-92 Hus !!) og udgangsspændingen er programmerbar med 2 modstande mellem 0 og 470VDC/20mAmp. Problemet med dem er, at RIGTIG mange forhandlere på Internettet har dem i produktudvalget, men INGEN har dem på lager. Undtaget een af mine komponentleverandører ASWO, der havde 3. Jeg bestilte 2 i fredags, så jeg ventede dem i dag. Pakken kom og blev åbnet, hvorefter blodtrykket steg en kende, se vedhæftede billede. Absolut korrekt tekst på posen, men INDHOLDET !!? Det var en "Plukkefejl". Ja, og nu har JEG en høne at plukke men een eller anden genial lager-medarbejder :!:
Nå, nu skal jeg opføre mig ordentligt, og se det fra den positive side. Medarbejderen kan jo tydeligvis tælle til 2, så der er vel håb...?
Mvh,
/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf spuncut » tirs 28. feb 2023 00:49

Hej Torben
Som erstatning for LR8 kan man evt. bruge en µA317 med pre-regulator:
https://www.youtube.com/watch?v=Qud914Pqlqs

Spændende projekt. :thumbsup:

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » tirs 28. feb 2023 10:12

Hej Henning,
Jeg kender godt princippet, men det kræver mange komponenter.
Jeg havde tænkt at gå efter minimal-løsningen LR8, men nu må vi se, hvad ASWO ryster ud af posen i dag eller i morgen.
De påstår at have een tilbage, som jeg så har købt. Oprindelig havde de jo 3 stk., men da jeg købte 2, ganske vist leveret som plast-dimser, så kan enhver, inkl. lagermedarbejderen, se at der kun kan være 1 stk. tilbage :Skor: Derfor kunne jeg ikke bestille mere end den enkelte, som så må ha' lidt hjælp fra en serietransistor. Ikke noget problem.
Plan B hedder 1N5388. En 200V/5Watt Zenerdiode, der er på lager. Den ka' også få en serietransistor og så bliver det finalen på det problem.

Mvh,

/Torben

P.S.
Du skal vist ha' en pakke med fra mig til CPD, når vi ses i Hald.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » tirs 28. feb 2023 17:25

I dag kun lidt. Kunder har det med at komme på tværs, når man har gang i det sjove :thumbsup:
HVIS jeg nu havde lavet preamp/fasevender på print, kunne monteringen have foregået lige så let som det ses med de 2 print for CCS & Bias. Nogle få ledninger til rørsoklerne og færdig. Sådan blev det ikke :!:
Her er nu udlagt separat, kraftig stelledning fra udgangrørs katoder og tilsvarende fra preamp/fasevender til centralt chassis stelforbindelse. Til det centrale stelpunkt kobles alle yderligere stelforbindelser: Midtpunkt for glødespændings trafovikling, minus fra den brokoblede ensretter med tilhørende elektrolytter i hovedstrømforsyningen, højttaler minus/stel fra udgangstransformatorerne, CCS-stel, -82V support strømforsyningsstel etc. Jeg håber, den tilgang kraftigt reducerer potentiel strømforsynings støj.
I morgen skal der monteres transformatorer, hjælpestrømforsyning og opbygges hoved- og skærmgitter- strømforsyninger. Det bør ikke være nogen stor udfordring, så det bliver sikkert hulens svært. ;)

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf CPD » tirs 28. feb 2023 20:39

Hej Torben.

Spændende projekt, jeg byggede en lignende forstærker med QQE03/12 for 30-50 år siden. Dengang var der mange af de rør til overs fra gamle Taxa radioer.
Min var så vidt jeg husker helt konventionel og baseret på udgangstransformatorer fra en EL84 baseret forstærker.
Desværre er den som mange andre projekter blevet skilt ad og stumperne brugt til noget andet.

Det er ikke Henning, men Kenneth (Kenras) der skal have pakken med til Sjælland, vi bor ikke så langt fra hinanden.

Venlig hilsen
Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Braun, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 208
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » tirs 28. feb 2023 22:51

Hej Carl peter,
Selvfølgelig, det er Kenneth, som skal have pakken. Jeg tror fokus er for meget i retning af projektet her ;)
Jeg har også en fortid sammen med QQE03/12, for det sad nemlig som senderrør i min første radioamatør transceiver. En ex. taxaradio, Storno CQM13C-7 var af kyndige mennesker (ikke mig) ombygget til brug på 2-meter radioamatør båndet, og med en ground-plane antenne på taget, laaangt ude på landet, havde jeg mange gode QSO'er tilbage i forrige århundrede.
Her i projektet nødlandede jeg på røret fordi, det er en dobbelt-tetrode med en nogenlunde anode tabseffekt og så selvfølgelig fordi, jeg har en kasse fuld af NOS. Mest af Tesla fabrikat, men også en del Miniwatt. Der var kun een rørsokkel tilbage pr. kanal, så der er ikke så mange andre muligheder. ELL80 er selvfølgelig en (dyr) kandidat, men det er lidt vattet i forhold til QQE'en og klasse AB2 vil nok ta' livet af dens styregitter.
More to come....
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf Tonni » ons 1. mar 2023 10:48

Nyt beskidt projekt Torben?

Hvad med en P35 PP i en hård B? Lyder omkring 225W ikke rørende?

Nej Helt nede på jorden. Så vækker de CQM12 og 13 også minder her.
Dem fik man nærmest smidt i nakken, da jeg i midt/slut firserne kom til EDR Randers.
De, og de senere CQP/CQM6xx kastede mange QSO'er af sig...

Jeg glæder mig til at se, og forhåbentlig høre, den flotte kreation! :OLO:

Vy 73, Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » ons 1. mar 2023 19:13

Det lakker mod enden, sagde kællingen. Hun satte sig i spanden med fernis.
Her lakker det også... I morgen bliver de sidste krumspring udført, ikke meget mangler.
Min tumbede komponent-leverandør, hvor man sluttelig kunne bestille een LR8 spændingsregulator, trak en ny kanin op af hatten i dag. Jeg havde jo bestilt den "sidste" på lager, se længere oppe i tråden, så den ankom i dag. Eller, den ankom NÆSTEN. Hvad der ankom var FAKTURAEN på den, hvor regulatoren er angivet til senere levering. Det bliver jo så nok til Oktober~December, som hos alle andre leverandører. DER røg tiltroen til lagermedarbejderen for altid :!: For ind i #¤%"&/!! hvor sund fornuft er en mangelvare på RIGTIG mange hylder.
I morgen er det så plan-B mht. at skrue en 200V strømforsyning sammen. Det kommer ikke til at tage megen tid. Så den sidste kabling af udgangs-transformatorerne til udgangsrørenes anoder via 4 stk. 10 Ohm modstande på indgangs-modul board'et. Disse modstande er nødvendige for at kunne måle anodestrømmen i hver anode. Da katoden er fælles, kan man der kun se den samlede strøm (inkl. skærmgitterstrømmen) Det kan ikke rigtig bruges når, man skal justere strømmen i rørene.
-82Volt strømforsyningen blev startet op til test. Forsigtig, på en skille/vario trafo. Med 175VAC ind, var der 100VDC på udgangen. Ikke voldsomt fornemt for en 82V strømforsyning. Nå, men jeg kom i tanke om, at den skal ha' et vist forbrug/belastning for, at kunne regulere. 10K Ohm over udgangen og vupti: -81,5VDC. Tæt nok på sandheden til, at gøre mig :p
Der postes komplet diagram for forstærkeren, når det er rentegnet. Her først indgangsforstærkeren med fasevender. De opgivne spændinger paaser ikke, og hører slet ikke til denne udgave af forstærkeren. Jeg har bare glemt at slette dem. Det ordnes senere.
TBD = to be determined.

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: QQE03/12-PP. Klar Optimist (for nuværende)

Indlægaf tctla » fre 3. mar 2023 00:14

Ikke den bedste første opstart på forstærkeren. Flash & >>KNALD<< med tilhørende dårlig lugt.
Den dårlige lugt først. Den er af russisk oprindelse, så det kan vel næppe komme bag på nogen, for DER er lugten slem :!: En russisk, men ellers nydelig 100 Ohm grøn keramikmodstand opgav ævred (også meget russisk).
Det omtalte Flash var et flash-over mellem anode og skærmgitter i et af udgangsrørene. Derved føder man ca. 365V baglæns igennem 200V skærmgitter strømforsyningen, der bare består af en MJE340 transistor, en 200V zenerdiode og en 33K Ohm modstand. MJE'en kortslutter øjeblikkelig kollektor-base hvorefter Zenerdioden kortslutter til stel. Herefter ligger omtalte 100 Ohm russermodstand direkte mellem +365V og stel. Den dør næsten øjeblikkelig.
(hvis man nu ka' få den ide, at jeg har et horn i siden på russerne, er man ikke helt galt afsporet. Min kone stammer fra Ukraine :!: )
Nå, men ulykker kommer gerne i pakker, sjældent alene. Kig på vedhæftede billede. En særlig ærbar MJE340 med krydsede ben? Næh, såmænd bare layout-fejl i print for alle 4 CCS'er. Afmonter transistor, klip base og emitter ben ned til et par mm. Herefter kryds forbindelserne vha. teflontråd, hvor isoleringen bare ikke skaller af og løber sin vej. Fejl skyldes fejl i transistor-modellen for layout programmet. MJE340 er så gammel, at dens model definition hører den tid til, da man designede (enkelt sidede) print nede fra loddesiden/undersiden. I dag kigger man på layout'et ovenfra. Iøvrigt husker jeg MJE340 fra B&O sort/hvide TV, så jo: Gammel :!:
Så er der lige styrke-kontrollen. Et lille bitte kineser-potentiometer hvor kineserne dog har tænkt, at man ikke skal døje med at lodde direkte på potentiometer-benene. Derfor medfølger et nydelig print som loddes på potentiometer-benene. På printet er tilslutning for IN L/R og OUT L/R samt selvfølgelig stel/skærm på tilslutningskablerne. Nydelig. OK, de har byttet om på ind og ud, så skru' ned nu er skru' op. Helt normalt og genneført kinesisk kløjs, når det er bedst.
Iøvrigt spiller forstærkeren foreløbig rigtig dårlig. Jeg tog en posefuld udgangsrør med, alle tjekkede for emission. Det er dog ikke nok, for ganske vist, har de emission, men de to halvdele er voldsomt forskellige. I morgen tager jeg i stedet NOS Tesla QQE03/12 med og sætter dem i. Gi'r det ikke en væsentlig forbedring, er jeg bange for, at første forsøg på at bygge en QQE03/12 forstærker faktisk ender med at blive omtalte Lame Duck :QQS:

Et sidste forsøg i aften, med 2 "nye" rør fra posen. Tilsyneladende mere udgangseffekt, og i en kvalitet, som var lidt bedre end tålelig. Selvfølgelig, skulle der skrues op, selvom det forvrængede slemt. Nyt flash-over, endnu en Zener og en MJE340 døde, men nu er russer-modstanden erstattet med en Vitrohm-ditto, og her skiller fårene fra bukkene. Vitrohm overlever!
Videre med nye rør i morgen..... Ikke HELT så optimistisk længere....

Mvh,

/Torben
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 18 gæster