Side 1 af 4

Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: tors 6. apr 2023 22:43
af KenRas
I April 2022 fik jeg handlet mig til resterne af en Garrard 401, der havde tilbragt de seneste 20+ år i en stald. Og den var kosmetisk i en sørgelig forfatning. Plinten var i følge sælger næsten rådnet væk og SME3012 armen var i meget dårlig stand. Selve værket, ja faktisk alt på toppen, var mere end anløben, men motor, lejer, hastigheds-regulering, osv. var i fin stand. Så jeg så den køre og at alting fungerede inden vi handlede.

Prisen endte med at blive meget rimelig, da der indgik en Luxman LV-103u i handlen, som jeg havde fået næsten gratis og renoveret. Jeg valgte armen fra, da prisen på trods af standen var urimelig høj. Så her er hvad jeg fik med hjem.

IMG_2894.JPG


IMG_2893.JPG


IMG_2905.JPG


Kort tid efter hjemkomsten blev alt afmonteret, men da sommer og havearbejde stod for døren kom jeg aldrig videre med den sidste år. Men nu skal det være.

Min plan har hele tiden været:

1. Få sat rammen til værket i stand, dvs slibning og maling udført professionelt, i en farve der matcher den originale farve mest muligt.

2. Finde en passende 9" arm. Jeg var som udgangspunkt interesseret i en forholdsvis kompakt løsning, så jeg fandt kort tid efter en ERA MK4 med SME3009-S2 Non-Improved arm. Jeg kan ikke lide Improved versionen.

3. Få bygget eller anskaffet en passende plint. Her endte jeg med for et par måneder siden at købe en SME 2000 plint, som jo er større end hvad jeg ønsker. Men den havde udskæring til en Garrard 401 og var i meget fin stand. Så den kan bruges mens jeg renoverer.

Nå, for et par uger siden blev ramme og pladetallerken afleveret til en industri maler her i Holbæk og idag hentede jeg så de malede dele. Og jeg er ikke skuffet. Jeg havde fra his67 fået information om en Mercedes farvekode der skulle matche, men maleren kunne ikke finde information om den pågældende farvekode. Så farven blev matched elektronisk med de værktøjer som malere har i dag. Og det blev godt.

Jeg var især spændt på hvordan de håndterede pladetallerkenens kant med knopperne til stroboskop lyset, men det blev også ret godt.

IMG_3793.JPG


IMG_3792.JPG


Så nu er jeg i gang, det skal nok blive et spændende projekt :Thumpsup:

Fortsættelse følger når der er nyt at fortælle.

Mvh Kenneth

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: tors 6. apr 2023 23:31
af Sorenki
Nøj hvor er den flot! og hvor indbydende den pludselig ser ud for dit projekt :)
Dét er vel sagtens det man kalder at "redde" en pladespiller de fleste nok ville lade stå. Jeg glæder mig meget til at se den i "færdig form"

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: fre 7. apr 2023 08:49
af hess
Super fedt projekt og flot arbejde! Det kan virkelig betale sig at få sådan noget malerarbejde udført professionelt.

...Men skynd dig lige at trække gardinerne for. Lige om lidt kalder haven sikkert igen, og så risikerer vi at skulle vente et helt år på en opdatering. Det holder ik.

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: fre 7. apr 2023 10:04
af hmt
Ser virkelig flot ud. Efter at have spillet mig gennem TD124II, 301 oilbearing og en tidlig 401, må jeg sige at efter min mening 401 det bedste værk.

Vh
Henrik

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: fre 7. apr 2023 11:14
af bjerager
Meget, meget overbevisende....

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: fre 7. apr 2023 11:33
af spuncut
Det var ellers noget der pyntede.
Godt gået Kenneth. :cool1:

MVH Henning

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: fre 7. apr 2023 12:06
af hificlassic
Hvor er jeg glad for at se at den endte hos dig, og du går så grundigt til værks. Jeg var meget tæt på selv også at byde ind på den.
Flot arbejde :-)

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: fre 7. apr 2023 12:07
af NikonSP
Det ser bare super flot ud, Kenneth :thumbsup: :OLO:

Sådan nogle industrilakerer, de kan altså bare noget, når man finder den rigtige. Jeg har over tid fået malet mange forskellige ting ved industrilakerer og jeg er aldrig blevet skuffet = jeg fandt den rigtige :p

Hvad er det for en mini sandblæser du bruger, for det lyder rigtig spændende??

Vh/
Harvey

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: lør 8. apr 2023 22:50
af KenRas
Så kom jeg lidt videre med denne Garrard 401.

Alle dele der blev afmonteret for næsten et år siden, blev hevet op af kassen og efterset og tørret af for snavs og skidt. Det var såmænd ikke fordi det var slemt. Med hjælp fra billeder jeg tog da jeg skilte den ad, var det ikke det store problem at få den samlet igen. De skruer, skiver og møtrikker der var anløbne af rust fik en tur med en fin roterende stålbørste. Alt var i så god stand at der ikke er skiftet så meget som en skive.

Mellemhjulet der er blødt og ser fint ud fik en gang Rubber Conditioner og lejer i center spindel blev smurt i henhold til service manualen. Motoren er ikke blevet smurt endnu, jeg ville lige prøve den først.

Den blev samlet med de ikke særligt kønne kontroller, men nu handlede de bare om at få bekræftet at den kører som jeg husker.

Og det gør den :thumbsup:

IMG_3809.JPG

Nu har jeg jo ingen erfaring med Garrard 401 og en ting jeg hæfter mig ved er at den er 5-6 sekunder om at komme op på 33 rpm. Sætter man en finger på pladetallerken er den forholdsvis nem at bremse ned i fart. Ikke så slemt som en ERA, men alligevel. Kan nogle her fortælle mig hvad der er normalt??

Og så konstaterer jeg lige at efter den har kørt ca. 30 minutter, så har den svært ved at komme igen hvis man lige slukker den og tænder den igen. Dog er det OK hvis man vrider afbryderen helt til højre og slipper den igen.

Er jeg ude i at en motor renovering vil være en god ide?

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: lør 8. apr 2023 23:05
af his067
Hvis jeg husker rigtigt er det tre et spørgsmål om at holde trappeskive, mellemhjul og endelig (og meget vigtigt) anlægsfladen for mellemhjulet pinligt ren og fri for fedt (husholdningssprit er godt til det!).

5-6 sekunder om at komme op i omdrejninger lyder som for meget, har du renset centerlejet? På den anden side fandt jeg i sin tid at det tog op til 20 minutter før den var varmet op og kørte helt rigtigt på 33 ⅓.

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: lør 8. apr 2023 23:05
af his067
Hvis jeg husker rigtigt er det tre et spørgsmål om at holde trappeskive, mellemhjul og endelig (og meget vigtigt) anlægsfladen for mellemhjulet pinligt ren og fri for fedt (husholdningssprit er godt til det!).

5-6 sekunder om at komme op i omdrejninger lyder som for meget, har du renset centerlejet? På den anden side fandt jeg i sin tid at det tog op til 20 minutter før den var varmet op og kørte helt rigtigt på 33 ⅓.

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: lør 8. apr 2023 23:14
af hmt
Den burde komme op på hastighed på meget, meget kort tid. Mindedes at jeg brugte RC på et mellemhjul til en TD124'og det gjorde ikke noget godt. Prøv at rense dit mellemhjul. Går ud fra at du har tjekket at mellemhjulet drejer uhindret rundt, når tallerkenen ikke er monteret?

vh
Henrik

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: lør 8. apr 2023 23:25
af KenRas
Jeg brugte mest RC til at tørre siderne af mellemhjul og så lige hurtigt rundt i kanten med en klud. Det så jo ret fint ud i forvejen.

Jeg har ikke renset centerleje, bare smurt det iht service manual. Når jeg slukker den og mellemhjul slipper, så kører pladetallerken i 60 sekunder ved 78 rpm og næsten 30 sekunder ved 33 rpm, inden den stopper. Så der er ikke meget friktion.

Det må næsten være motor der er lidt træg. Efter 30 minutters kørsel er motoren mere end håndlun, nok omkring 45 grader vil jeg tro.

Mvh Kenneth

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: lør 8. apr 2023 23:29
af ralphandersen
Min er oppe i hastighed på ca 2 s.
Den kan ikke holde hastigheden når jeg bruger min Discwasher pladebørste, og din finger har nok nogenlunde samme effekt.

Re: Garrard 401 - Renoveringsprojekt

Indlæg: søn 9. apr 2023 15:31
af his067
Kenneth, Jeg fandt følgende på Lencoheaven (godt nok om Lencoer men alligevel:)

does Molyslip break down with time? I usually don't get into these minutiae (albeit important minutiae) of Lenco restoration, but I will re-iterate what I wrote up above and long ago: a friend whose Lenco showed both slow start-up and wow was taken care of when I traced the problem to a too-thick bearing oil (which I had put in myself, something like 85W-90 high-rpessure gear oil) which was acting unpredictably, perhaps due to some air trapped in the bearing as suggested by 4yanx earlier. When I cleaned it out and substituted rifle oil (roughly equivalent to 10W-30 or so), both the slow start-up and wow disappeared. I believe that in other - tables the same gear oil worked perfectly: the moral of this story is that different Lencos have different levels of wear, and will react differently with varous viscosities: experiment to find the best recipe for your own Lencos, truly a labour of love.


Forresten: RC på siden af mellemhjulet er også et 'no-no' (IMHO).