Jeg har et par plader i samlingen, der er så skæve at min yndlings PU (Denon dl103) kommer på alvorligt overarbejde, med risiko for ophæng, nålefane osv.. Pickuppen kan lige akkurat bevare kontakten med underlaget. Men afspilning er ikke en mulighed. Hvis jeg anvender en PU med en lavere tracking force bliver den skudt afsted vertikalt. Den eneste PU jeg har kunnet afspille pladerne med er en Shure Sc35c med en tracking Force på 3,5 gram.
Derfor har jeg igennem længere tid søgt en løsning på problemet og et prisvenligt alternativ til en rigtig “Record flattener”
Jeg er nået frem til at, to pladetallerkener, begge fra Lenco. De var let tilgængelige. Jeg tænker at to Rega glas tallerkener og kan være et godt udgangspunkt.
Men en Lenco tallerken fra en B50 og en Lenco tallerken fra en L75.
Ideen er montere lægge den skæve plade imellem de to. L75 tallerkenen øverst og B50 nederst. Pladen beskyttes af bagepapir , så den slipper nemmere .
Jeg har læst en del om emnet på nettet og konsensus synes at være. Bag din plade i ovnen ved 50 grader i minimum 1-2 timer. Lad den afkøle en dag under pres. Og tjek om bagningen har haft det ønskede resultat.
To be continued :)
Mvh.
Jan