Hej KenRas
Bedre....et indlæg jeg kan bruge
Altid spændende projekter du har gang i, Kim
Det handler om at løse de problemer der opstår , derefter starter projekterne af sig selv....
På forhånd var jeg klar over at ladestrømmen skulle være moderat til lav.....
Og du skriver:
Dit kredsløb omkring LM317 er konfigureret så den arbejder i Constant Voltage Mode, dvs at du holder spændingen ud af LM317 konstant. Da du har en seriemodstand til batteriet, vil det betyde at din ladestrøm, når batterispændingen er lav, er høj for så derefter at aftage i takt med at batteriet lades op.
Ja den part er jeg med på, men udsvinget vil være nogle få millivolt så længe vi ikke taler om ”helt flade” 9 Volt’s batterier..... en serie modstand til batteriet som ved en given fast spænding fra LM317T f.eks.: 10,7V i kredsløbet leverer ca 9,7V på Ni-MH anoden og kan max. levere 21mA ved et ”halvflat” batteri omkring 6-7-8 Volt....en opladning med ca 20 mA kan ikke ødelægge de 7 celler i VARTA 56722, som tåler at sidde 16 timer til opladning...
henimod max. opladning af 56722 dykker strømmen til ca 8 mA og spændingen stabilt på 10,7V i min lader....Når spændingen stod stabilt på 11,5V kunne der ikke leveres mere end 27mA...ved at justere udgangsspændingen fra LM317T ned til f.eks. 10,5 V kunne man reducere max. antal leverede milliampere til = eller tæt på 20 mA....en størrelse som passer til dette VARTA 9 V 56722 batteri....
Da VARTA og Panasonic anbefaler en opladningsrate på 1/10 af max. strøm som for VARTA’s 9V’s batteri er 200mA passer det fint med en ladeeffekt på 20mA.
VARTA anbefaler langsom opladning og max opladningstid på 16 timer for deres 9 V type 56722 , så de klarer nok plus minus 1 times tid i opladeren ....når spændingen bliver max lidt over ca 1,2 ~1,3 volt pr celle x 7 = 9,1 V slukker relæet og den røde led lyser,. Efter hvilepause 1 – 2 – 3 dage falder VARTA 9V batteriet til præcist 9,3V uden load....ikke 8,4 V! ...flere selvtest’s
Fra nettet:
* Kapacitet 9V 200 mAh
* Genopladelig uden memory-effekt
* 'Klar til brug' teknologi
* Meget lav selvafladning: 75 % resterende kapacitet efter 12 måneder * VARTA’s egen test
* Forudladet til øjeblikkelig brug direkte fra pakken
* Kompatibel med alle opladere og enheder
Takket være VARTA's ”Ready To Use” genopladelige batterier, er dage uden brugbare batterier forbi : VARTA’s 9 V 56722 Ni-MH kommer opladede på forhånd og kan bruges lige ud af pakken.
Nej... VARTA genopladelige NiMH-batterier har ikke den typiske memory-effekt.. Med en passende oplader kan de genoplades til enhver tid uden nogen indflydelse på ydeevne eller batterilevetid....og uanset spændings tilstand
Kan jeg også oplade NiCd (Nikkel-Cadmium) genopladelige batterier med en oplader til NiMH (Nikkel-Metal Hydride) genopladelige batterier? Teknisk set ja!
Husk at brugen af genopladelige NiCd-batterier er blevet forbudt i 2016 af EU.
På trods af at mit selvgjorte kredsløb ikke helt indfrier de høje forventninger, er det alligevel lykkedes at oplade 4 styk VARTA 56722 alle til præcis 9,3V efter et par dage .
Det er størrelsen på R3 der bestemmer den max strøm der kan trækkes. Du kan indsætte dit P1 hvor R2 sidder og sætte spændingen til et niveau nogle volt højere end batteriets max spænding. Transistoren 2N2222 sammen med R1 vil dynamisk justere spændingen over batteriet, så ladestrømmen er konstant, uanset batteriets spænding.
Det lyder rigtigt; Jeg kigger på at få LM317 til at arbejde som konstantstrøms regulator, i stedet for nuværende som spændings regulator.
Mvh Kim
Hvorfor? Fordi NiMH modsat NiCd og bly, ikke er pokkers glade for at stå med spænding, efter de er fuldt opladet.
Edit fra nettet:
NiMH-batterier kan overleve at blive konstant overopladet med en lav strøm (energien vil blive spredt som varme), og det er det præcis det de billigste opladere gør.
Kan du lade NiMH-batterier være fuldt opladede?
Hvordan opbevarer man NiMH-batterier?
Ifølge test er de bedste betingelser for opbevaring af NiMH-batterier omkring 80 % opladning. Hvis du ikke planlægger at bruge dem i flere måneder eller længere, er det bedst at opbevare dem, når de er fuldt opladet. Bemærk: Undgå at opbevare NiMH-batterier med 0 % strøm.