Differential Current Balance
: søn 8. dec 2024 09:19
”Differential Current Balance” er et begreb man taler om i forbindelse med at optimere indgangs-forstærker-trinnet i en effektforstærker, der anvender den topologi der kom frem i begyndelsen af 1970’erne og som blev den fremherskende måde at designe indgangstrinnet i en effektforstærker fra midt 70’erne.
De typiske karakteristika for de tidlige transistorforstærkere var følgende:
1. Single Power Supply, altså ikke den typiske +/-forsyning.
2. Quasi-komplementært udgangstrin
3. Elektrolytkondensator i udgangen
4. Indgangstrin opbygget omkring en enkelt transistor.
Denne topologi fandt man i fx Marantz 1030 og 1060, i Sansui AU-555A og mange andre fra samme tidsperiode. Alle i øvrigt rigtig vellydende små forstærkere.
Her er vist et eksempel fra Sansui AU-555A:
Den ”nye” topologi tog udgangspunkt i et design fra Crown fra slut 60’erne, der opbyggede indgangen omkring en operations-forstærker (Op-Amp). De fleste der senere i 70'erne brugte denne ide, valgte dog at udelade op-amp’en og bare bruge det differential forstærker koncept, der sad i indgangen af den. Med denne tilgang fik effektforstærkeren nu Dual Power Supply, udgangslytten forsvandt, udgangen blev komplementær og indgangstrinnet blev som sagt opbygget omkring en differential forstærker.
Her er vist et eksempel fra en Pioneer SX-434:
I SX-434 sker spændingsforstærkning i Q10-Q12-Q14 og strømforstærkning i Q16-Q18-Q20-Q22.
Ved kraftigere forstærkere som fx Sansui AU-9500 bliver opbygningen også lidt mere kompleks, selvom princippet grundlæggende er det samme som i SX-434.
I AU-9500 herunder sker den tilsvarende forstærkning i TR801-TR803-TR805-TR807 (spænding) samt TR813-TR815-TR817-TR819-TR823-TR825-TR827-TR829 (strøm)
Nå men selve emnet ”Differential Current Balance” handler om at betingelsen for at få den ønskede opløsning af detaljer i mellemtone og diskantområdet, så skal strømmen i TR801 og TR803 matches indenfor 1%. Det som har betydning her, er hvor godt er de to transistorer matchet med hensyn til HFE, samt hvor godt emitter modstandene R813 og R815 er matchede.
Som jeg har læst det, kan man godt opleve op til 10% forskel i strømmen, grundet komponent tolerancer. Og det påvirker efter sigende opløsningen af lydbilledet.
Man kan finde en del info om emnet på Audiokarma og på QRXrestore. Henvisninger kommer sidst i indlægget.
Det er dog svært at finde en egentlig procedure for at lave denne matching og det er min opfattelse det er en kombination af målinger, beregninger og ”trial and error” som de siger derovre…
Det meste af det man kan finde på nettet omkring emnet handler om Sansui forstærkere, men der er ingen grund til dette ikke også kan udføres på andre fabrikater, så længe de anvender samme topologi.
Interessant er det at da Sansui’s ingeniører designede model ”Eight”, så blev der faktisk lavet justerings mulighed for netop dette. Da jeg renoverede min egen ”Eight” fattede jeg ikke en dyt af denne procedure, så jeg fokuserede mest på DC balancen på udgangen. Jeg har senere fundet ud af at andre heller ikke kan forstå den oprindelige procedure i manualen og at der i dag findes en velbeskrevet og forståelig procedure for denne justering. Jeg skal vist have min ”Eight” på bordet igen.
Her kommer lidt henvisninger til interessante artikler/posts på nettet omkring dette emne:
En god beskrivelse af Differential Current Balance, set i et historisk perspektiv:
https://www.qrxrestore.com/differential ... t-balance/
En tråd på Audiokarma af brugeren ”Trnsfmr” omkring emnet:
https://audiokarma.org/forums/index.php ... is.218970/
En gennemgang og en ”slags” procedure (Mod#3) for at justere/balancere strømmen, af brugeren ”stereofun” fra Arizona som også har huseret på dette forum:
https://audiokarma.org/forums/index.php ... ds.664165/
Han kommer også ind på emnet i denne tråd:
viewtopic.php?f=556&t=6461&p=65568#p65568
Ny justerings procedure for Sansui "Eight":
https://audiokarma.org/forums/index.php ... ts.707373/
Jeg valgte at lave denne separate tråd om emnet, i stedet for at begrave det i tråden omkring min AU-9500 renovering. Det gør det nemmere at finde frem til emnet senere.
I de næste indlæg vil jeg skrive lidt om mit forsøg med at justere dette i min AU-9500. Senere tager jeg nok også et kig på min AU-999 med hensyn til dette.
Byd gerne ind med kommentarer omkring emnet.
Mvh Kenneth
De typiske karakteristika for de tidlige transistorforstærkere var følgende:
1. Single Power Supply, altså ikke den typiske +/-forsyning.
2. Quasi-komplementært udgangstrin
3. Elektrolytkondensator i udgangen
4. Indgangstrin opbygget omkring en enkelt transistor.
Denne topologi fandt man i fx Marantz 1030 og 1060, i Sansui AU-555A og mange andre fra samme tidsperiode. Alle i øvrigt rigtig vellydende små forstærkere.
Her er vist et eksempel fra Sansui AU-555A:
Den ”nye” topologi tog udgangspunkt i et design fra Crown fra slut 60’erne, der opbyggede indgangen omkring en operations-forstærker (Op-Amp). De fleste der senere i 70'erne brugte denne ide, valgte dog at udelade op-amp’en og bare bruge det differential forstærker koncept, der sad i indgangen af den. Med denne tilgang fik effektforstærkeren nu Dual Power Supply, udgangslytten forsvandt, udgangen blev komplementær og indgangstrinnet blev som sagt opbygget omkring en differential forstærker.
Her er vist et eksempel fra en Pioneer SX-434:
I SX-434 sker spændingsforstærkning i Q10-Q12-Q14 og strømforstærkning i Q16-Q18-Q20-Q22.
Ved kraftigere forstærkere som fx Sansui AU-9500 bliver opbygningen også lidt mere kompleks, selvom princippet grundlæggende er det samme som i SX-434.
I AU-9500 herunder sker den tilsvarende forstærkning i TR801-TR803-TR805-TR807 (spænding) samt TR813-TR815-TR817-TR819-TR823-TR825-TR827-TR829 (strøm)
Nå men selve emnet ”Differential Current Balance” handler om at betingelsen for at få den ønskede opløsning af detaljer i mellemtone og diskantområdet, så skal strømmen i TR801 og TR803 matches indenfor 1%. Det som har betydning her, er hvor godt er de to transistorer matchet med hensyn til HFE, samt hvor godt emitter modstandene R813 og R815 er matchede.
Som jeg har læst det, kan man godt opleve op til 10% forskel i strømmen, grundet komponent tolerancer. Og det påvirker efter sigende opløsningen af lydbilledet.
Man kan finde en del info om emnet på Audiokarma og på QRXrestore. Henvisninger kommer sidst i indlægget.
Det er dog svært at finde en egentlig procedure for at lave denne matching og det er min opfattelse det er en kombination af målinger, beregninger og ”trial and error” som de siger derovre…
Det meste af det man kan finde på nettet omkring emnet handler om Sansui forstærkere, men der er ingen grund til dette ikke også kan udføres på andre fabrikater, så længe de anvender samme topologi.
Interessant er det at da Sansui’s ingeniører designede model ”Eight”, så blev der faktisk lavet justerings mulighed for netop dette. Da jeg renoverede min egen ”Eight” fattede jeg ikke en dyt af denne procedure, så jeg fokuserede mest på DC balancen på udgangen. Jeg har senere fundet ud af at andre heller ikke kan forstå den oprindelige procedure i manualen og at der i dag findes en velbeskrevet og forståelig procedure for denne justering. Jeg skal vist have min ”Eight” på bordet igen.
Her kommer lidt henvisninger til interessante artikler/posts på nettet omkring dette emne:
En god beskrivelse af Differential Current Balance, set i et historisk perspektiv:
https://www.qrxrestore.com/differential ... t-balance/
En tråd på Audiokarma af brugeren ”Trnsfmr” omkring emnet:
https://audiokarma.org/forums/index.php ... is.218970/
En gennemgang og en ”slags” procedure (Mod#3) for at justere/balancere strømmen, af brugeren ”stereofun” fra Arizona som også har huseret på dette forum:
https://audiokarma.org/forums/index.php ... ds.664165/
Han kommer også ind på emnet i denne tråd:
viewtopic.php?f=556&t=6461&p=65568#p65568
Ny justerings procedure for Sansui "Eight":
https://audiokarma.org/forums/index.php ... ts.707373/
Jeg valgte at lave denne separate tråd om emnet, i stedet for at begrave det i tråden omkring min AU-9500 renovering. Det gør det nemmere at finde frem til emnet senere.
I de næste indlæg vil jeg skrive lidt om mit forsøg med at justere dette i min AU-9500. Senere tager jeg nok også et kig på min AU-999 med hensyn til dette.
Byd gerne ind med kommentarer omkring emnet.
Mvh Kenneth