Sansui QRX-9001 - Renoveringsprojekt

Alt om GDS

Re: Sansui QRX-9001 - Renoveringsprojekt

Indlægaf Pokemon » lør 18. jan 2025 18:07

KenRas skrev:2 ting:

1. Jeg har IKKE brug for at alle pærer kan kontrolleres i styrke.
2. Der er ikke stor nok forsyningsspænding til at drive 3 x LED i serie og slet ikke 4. High-bright LED’er kræver ca. 3 volt over sig.

Alle dine forslag har været under overvejelse, trust me :p
I al beskedenhed, så ved jeg hvad jeg gør. Du ville gøre det anderledes, fint nok.

Og lad os så lægge det LED lys på hylden, TAK !

vad er så partnumeret på den led du bruger?
Pokemon
Advarsel tildelt

Lokalitet: Vig

Indlægaf Fredmarantz » lør 18. jan 2025 18:54

Pokemon!

Lad nu Kenras gøre, som han vil. Dette site er ikke et afhøringslokale med speciale i, hvordan folk udfører deres service. Tilmed skal man lade folk udføre denne service uden at skulle forsvare sig med næb og kløer. Dette kan jo også i sidste ende afstedkomme, at folk knap nok tør vise deres gennemgang og service på deres ting uden at blive "afhørt" og dit om dat. Lad det hvile her :p :-)

og så lige: Vi er ikke i tvivl om, at du er rigtig meget inde i tingene - men brug det nu med omtanke. Er du i tvivl om hvordan dette gøres, er du velkommen til at kontakte mig eller andre fra redaktionen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf KenRas » søn 19. jan 2025 11:32

Ja det ville klæde Pokemon hvis han i stedet brugte sin enorme viden på at fortælle lidt om hvad han selv går og sysler med. Det er jo langt fra første gang at et indlæg fra min side (og andre) er blevet mødt med bedrevidende, grænsende til det nedladende, kommentarer og det er jeg ærligt talt ved at være træt af.

Så Pokemon, brug fx. din energi på at fortælle lidt om det du sysler med, i stedet for at kommentere på mine og andres indlæg med den bedrevidende tilgang du ofte har.

Mvh Kenneth
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
KenRas

Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Indlægaf his067 » søn 19. jan 2025 15:33

Før vi kører helt af sporet, kan jeg fortælle, at jeg har tilbragt en hyggelig morgen med at renovere min Sansui AU11000a. Det er jo en gammel svend, men Kenneth var så rar at måle den igennem, før jeg sendte den herover til Skotland. Den målte til UG med kryds og slange med fine forvrængnings tal (0.03%), stabil strømforsyning, og flot RIAA præcision.
Men, Tuner-omskifteren (en vippe-kontakt) er siden korroderet (mente jeg), for lyden forvrængede sådan helt tilfældigt (=uden et genkendeligt mønster bortset fra at det især gik galt i stille passager) både med Tuner og med alle de andre input.
Så her til morgen skilte jeg bæstet ad og loddede omskifteren ud. Derefter blev omskifteren lagt i ultralyds-bad i 45 minutter uden at blive yderligere skilt ad. Da den så var tør, blev den loddet i igen, Sansui samlet, og--mirakel--nu virker forstærkeren helt fedt igen.

Så, Kenneth, du spurgte til en sådan procedure (og Klaus tilbød lån af et ultradydsbad): Jeg kan stærkt anbefale den!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf KenRas » søn 19. jan 2025 18:58

his067 skrev:Så, Kenneth, du spurgte til en sådan procedure (og Klaus tilbød lån af et ultradydsbad): Jeg kan stærkt anbefale den!

Enig :thumbsup:
Jeg havde faktisk købt en på cdon.com, men den var udgået fra leverandøren så nu venter jeg på at få pengene tilbage. Men jeg køber en anden model, da det er vejen frem.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf his067 » søn 19. jan 2025 19:10

Ultradydsbad? Susannah i badet?

Referencen er måske lidt langt ude, så her er en forklaring: Daniel’s bog (som ikke er en del af den danske bibel), kapitel 13: Susanna, a woman who fears God, is seen bathing in her husband's garden by two elders or judges. They harass her, but she rejects them. In retaliation, they accuse her of adultery. During the trial that follows, Daniel reveals the truth, and the elders are punished with death.

Jeg er gået på pension, men man kommer sig ikke let over et helt liv som middelalderhistoriker.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf KenRas » man 27. jan 2025 01:09

Mens jeg venter på den bestilte ultralydsrenser, har jeg brugt tiden på at recappe 4 print til.

Tonekontroller var ligetil, bare udskiftning af lytterne.

I SQ og QS dekoderne blev der ud over skift af lytter også foretaget det de kalder "The Holy Grail alignment""QRXrestore". Dette medfører at man fjerner 3 modstande, som skal give bedre separation mellem kanalerne. I praksis er de bare blevet løftet i den ene ende, så de kan altid forbindes igen. Derudover er der som antydet en justerings-procedure der skal gennemgås. Dette var helt problemfrit og ligetil.

Man kan læse mere om det her, hvis man har lyst: https://www.qrxrestore.com/secret-stuff/

IMG_5033.JPG

IMG_2238.JPG

Så er det kun CD-4 printet, som også har RIAA forstærkeren integreret der mangler nye lytter, 47 stk. Det må lige vente lidt, mit lager af lytter i små størrelser er ved at være tomt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf KenRas » man 3. feb 2025 19:10

ULTRALYDSRENS AF OMSKIFTERE:

Så fik jeg tid til at komme i gang med at rense omskiftere. Min nye lille fine ultralyds-renser ankom i sidste uge, så nu skulle det være. De 4 omskiftere fra F-2636 printet blev loddet ud og renseren blev gjort klar med demineraliseret vand i tanken.

Spørgsmålet var så: Hvor lang tid? og Ved hvilken temperatur?

Godt spørgsmål, manualen var ikke til megen hjælp. Men der var masser af advarsler om hvad man IKKE skal bruge den til. Da jeg tændte den var tiden sat til 12 min og temperatur til 50 grader. Jeg blev enig med mig selv om at prøve en enkelt omskifter ved 40 grader i 5 min og så vurdere resultatet. Som sagt, som gjort.

Her står den på køkkenbordet, efter rens af den første omskifter.

IMG_5047.JPG

Efter rens af den første, blev den kontrolleret med mit DMM. Inden rens lå kontakt modstanden typisk omkring nogle få Ohm, men nu måler de fuldstændig ens, nemlig 0 Ohm.

IMG_5048.JPG

Derefter fik de 3 øvrige omskiftere samme tur med samme fine resultat :thumbsup:
Når jeg tager dem op af renseren, bliver de dyppet i noget rent demineraliseret vand og derefter blæst igennem med trykluft.

Så mangler der kun 3 omskiftere til på et andet print, før jeg kan begynde at få den samlet færdig.

Jeg må sige det er en fin lille ultralyds-renser. Den er kun på 1,3 liter, men til dette formål er størrelsen fin.
Den bliver jeg glad for :Thumpsup:

Fortsættelse følger...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf KenRas » tirs 11. feb 2025 21:50

UDGANGSTRANSISTORER, NYT FRONTGLAS OG ET SHINET SVØB

Efter montering af de ultralyds-rensede vippekontakter og samling af fronten, var det spændende at få den tændt igen og jeg kunne heldigvis konstatere at alle funktioner stadig virker som det skal.
Men nu uden det tidligere bøvl med disse omskiftere :cool1:

Jeg har lige fra den første rigtige opstart efter renovering af power supply kørt med erstatnings transistorer (MJ21193G/MJ21194G) for at skåne de originale Sanken transistorer. Det var nu tid til at få dem monteret igen og jeg havde omhyggeligt noteret hvor den enkelte transistor sad.

Efter afrensning af gammel kølepasta, blev de monteret med nye silikoneskiver i stedet for de gamle glimmerskiver. Under arbejdet med den har jeg kørt uden de udvendige køleplader, så jeg har ikke kunnet spille højt.

IMG_2242.JPG

IMG_2244.JPG

Og det spillede fint - til at begynde med... :QQS:
Efter 5-10 min begyndte der at komme en lille mislyd i højre front kanal. Efter at have konsulteret Tophøj om problemet blev vi enige om at prøve at bytte udgangstransistorer mellem venstre og højre kanal, for at se om problemet flytter med.

Jeg startede med bare at bytte rundt på NPN transistorerne og så teste igen. Og problemet var sgu væk :thumbsup:
Og efter timers test med både højttalere og dummy load er problemet stadig væk. Da jeg jo skal beholde den selv, valgte jeg at lade Sanken typerne sidde, selvom Tophøjs anbefaling var at skifte dem alle. Bryder den sammen senere, så må jeg jo gøre det.

<<<---------->>>

Svøbet blev slebet for en uges tid siden og den store overvejelse er altid hvordan man skal håndtere klistermærker, som der var hele 5 af på denne her. J

IMG_5050.JPG

Resultatet blev dog ret godt og svøbet har fået et enkelt lag bivoks.

<<<---------->>>

Det bestilte frontglas i 2mm akryl blev hentet i dag og med den gamle front som template slap jeg godt fra at få boret de nødvendige huller. Jeg fik desværre ikke taget billeder af dette :oops:
Til gengæld er jeg nu så langt at jeg så småt kan begynde at skimte målstregen, jeg glæder mig...

IMG_5071.JPG

Næste gang skal der monteres skalasnor og skalapointer og i den forbindelse kommer der en lille historie om enhver reparatørs værste mareridt :QQS:

Stay tuned...
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf KenRas » man 17. feb 2025 17:26

LED LYS I SCALA POINTER

Tidligt i denne renovering blev skalasnoren og scala pointer afmonteret, da det var nødvendigt for at kunne komme til at renovere de print der havde forbindelse med receiverens kontroller på fronten. Det har jeg aldrig prøvet før, så det var endnu en ny udfordring når den på et tidspunkt skulle monteres igen.

I forbindelse med at alt lyset i receiveren blev konverteret til LED, så skulle scala pointer selvfølgelig også modificeres. Og pæren der sad der, var for længst stået af. Den defekte pære blev lirket op af hullet, så jeg kunne komme til at eksperimentere med hvilken rød LED der skulle monteres. Det blev en 3mm rund type med retningsbestemt linse og en styrke på omkring 500 mcd.

Min første tanke var at få skiftet pæren ud med LED'en uden at løsne skalasnor og ledning fra holderen, da håbet var at det så kunne monteres igen og frekvensskalaen stadigvæk passede. Jeg var nødt til klippe pærens ledninger over og skulle så derefter af-isolere ledningerne igen så der kunne loddes den ny LED i.

Og det var så her katastrofen skete :Bande:

Jeg er ellers, synes jeg selv 8) , ret god til at konsekvens-analysere alt inden jeg gør et eller andet. Men noget svigtede desværre her. Jeg sad med skala pointeren i den ene hånd over mit arbejdsbord, men jeg med den anden hånd og en fin skævbider ville af-isolere ledningerne. Der skal jo lidt kraft til at trække isoleringen af ledningen, selv om det kun var 5mm, men når det sker så kommer der en slags rekyle i den hånd som jeg holdt skala pointer med. Resultatet var at jeg hamrede skala pointeren ned i bordpladen og den knækkede midt over.

For he..... hvor jeg bandede over mig selv.

Jeg fik desværre ikke taget noget billede, men begyndte straks at tænke på hvordan det kunne reddes. Heldigvis var det et rent brud og det virkede som om at enderne godt kunne trykkes sammen i korrekt vinkel. Vi taler her om noget materiale som i brudfladen måler ca. 1,5 x 2,5 mm. Løsningen blev som følger:

Jeg tapede den klare del a pointeren fast til en træklods, kom en lille dråbe Loctite på de 2 brudflader og skubbede den brækkede spids på plads og fikserede den med tape. Efter en time kom der en enkelt dråbe Loctite på venstre og højre side af bruddet for at forstærke limningen i bruddet.

IMG_2248.JPG

IMG_2247.JPG

Og det virkede :thumbsup: Den knækkede spids sad præcis hvor den skulle og fuldstændig i vinkel.
Der var jeg en glad mand :Thumpsup:

Spændende var det så med lyset, ville det trænge gennem limningen?

IMG_2249-2.jpg

Selve seriemodstanden til LED'en blev beregnet til ca. 350 Ohm ved 15 mA strøm, så jeg valgte en 330 Ohm og det gav et godt lys. Så pointer blev monteret og skala snoren blev genmonteret uden problemer. På LED power supply var der forberedt stik til pointerens LED, så det var bare at slutte den til.

Selve frekvensskalaen var offset omkring en MHz, så jeg måtte i to forsøg løsne skala snoren og forsigtigt flytte den omkring pointeren før jeg ramte næsten plet. Og hermed var jeg i mål med det der var planlagt i første omgang. Det har også været en større omgang der har taget næsten 2 måneder.

Her til formiddag var det så tid for min QRX-7500 at vige pladsen i musikstuen og gøre plads til den ny:

IMG_2255.JPG

Så de kommende dage skal jeg have fundet frem hvad jeg har af SQ, QS og CD-4 LP'er og virkelig få testet hvad denne sidste generations quad receiver kan præstere.

Var man ikke til træffet i 2022 og så min quadrofoni præsentation, er man meget velkommen til at kigge forbi og få et lyt. Det må man selvfølgelig også selvom man var der :p
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlægaf Fredmarantz » man 17. feb 2025 17:56

måske den flotteste QRX-9001 i Verden pt. - og den bedst elektrisk vedligeholdte/restaurerede..

Da jeg læste om dit uheld med Dial-pointeren fik jeg straks den tanke, at brudstedet ville kunne forhindre lysgennemgang efter brudstedet i det hele taget. Således, at den nederste del af dialpointeren ville forblive uoplyst, så at sige. Din limning må have været "tæt" - da den optiske evne i den klare plast tilsyneladende er delvis bibeholdt. En svær øvelse. Jeg har heldigvis endnu ikke været ude for dette med Marantz's ditto - men jeg ville nok næppe kunne have klaret det på samme elegante måde.

Tillykke med den overflotte og imponerende receivers genfødsel. Det var et stort, men dedikeret og kyndigt arbejde - og tak for at du delte dette med forummet. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Elway » man 17. feb 2025 18:57

Så utroligt flot arbejde, og den er reddet for eftertiden på fornemste vis...! Den vil jeg glæde mig til at se.
Yesterday, I wanted tacos. Today, I had tacos. Follow your dreams...
Brugeravatar
Elway

Lokalitet: Aalborg

Indlægaf Stottrup » ons 19. feb 2025 23:08

Fantastisk arbejde, Kenneth! Din viden, din kunnen og din omhu fortjener den allerstørste respekt! Og at du så også via dine beskrivelser og ekstensive fotodokumentation deler med os dødelige gør kun det hele bedre. Hats off to Kenneth!
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Indlægaf mikkeldamlarsen » tors 20. feb 2025 20:46

Tak for deling - fremragende formidling og arbejde.
mikkeldamlarsen

Lokalitet: københavn

Foregående

Tilbage til Gør-det-selv-vintage