Projekt Accuphase E-202

Alt om GDS

Projekt Accuphase E-202

Indlægaf Lasse » man 2. apr 2012 01:00

Patienten:
Billede

Overordnet problematik med forstærkeren: Den har tydeligvis haft en del reparationer undervejs i sin levetid som kan ses på nedenstående billeder.

http://www.cdkands.com/accuphase/AC1.html
Istandsættelsesprojekt af E-202 med udførlige billeder som har hjuplet mig med størstedelen af nedenstående diagnosticering.
(Håber denne kan komme til at ligne hans når den er færdig)

Billeder der viser hvilke problematikker forstærkeren indeholder:

Strømindgangen bagpå er blevet dækket af en plade og strømledningen ført direkte ind gennem en cicuit breaker istedet. Hvad meningen med dette er kan jeg ikke gennemskue men det er udført af ABL Radio og Tv Service som det ses på mærkatet.

Billede

Set oppefra så den umiddelbart ok ved første øjekast. Jeg har dog allerede afmonteret de to output boards her.
Billede

Undersiden:
Billede

Her ser det ud som der har været loddet og repareret noget på dette rectifier setup?
jvf samme problem her??: http://www.cdkands.com/accuphase/AC2.html
Billede

Flere steder kan der ses spor efter en brunlig klistret substans. Noget kunne tyde der har været spildt Cola i den :QQS:
Billede

Manglende sikringer:
Billede

Output boards med stort set samme problemer som i det projekt jeg linker til i starten. her er det dog kun èn af de kantede hvide modstande der er flækket..
Billede

Denne kobberspole har noget hvidt stads som den anden side ikke har:
Billede

Ser ud som om der er loddet en "flået" på bagsiden?
Billede

Det andet output board ligeledes samme historie med en række små modstande der trænger til udskiftning. Her er de fire hvide kantede modstande dog intakte.
Billede

Power supply boardet: Igen samme problemer som cdkands projektet.
Billede

Ligeledes tydelige varmeskader
Billede

Og set fra bagsiden ser det ud til at der allerede har været foretaget udskiftninger her?:
Billede

Og tilsidst et billede af mit nye hifi hjørne som jeg fået i den ene ende af min kærestes sy-værelse.
Billede

Puha.. :shock: Det var vist alt jeg kunne finde i aften.. Bestemt ikke noget let projekt at få denne på rette spor igen. :? Men på den anden side med den guide jeg linker til, så er en stor del af det indledende arbejde allerede gjort. Og så måske med lidt kyndig vejledning af alle jer kloge hoveder herinde.. Hvad siger i? Kan den reddes? Og er det for stor en mundfuld for en (næsten) nybegynder at kaste sig ud i et projekt som dette?

Lasse
Senest rettet af Lasse man 2. apr 2012 09:23, rettet i alt 4 gange.
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Re: Projekt Accuphase E-202

Indlægaf MDA » man 2. apr 2012 01:12

Uha det ser ud som om det er en større omgang din Accuphase skal have.
Havde det været mig ville jeg nok "indhente et tilbud" for at få den lavet af en kyndig.
Dette er ikke ment for at nedgøre din formåen eller noget i den retning, men for mig ser det altså ud som om den skal have en stor omgang.

Folk der kender mig ved at jeg normalvis ikke er en "pivskid" hvad angår at springe ud i projekter, men lige dit projekt er i mine øjne for stor en mundfuld for en begynder.

Men jeg tager sgu hatten af for dig, hvis du "tør" :cool1:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Captain Phoenix » man 2. apr 2012 07:59

Lasse skrev:Og tilsidst et billede af mit nye hifi hjørne som jeg fået i den ene ende af min kærestes sy-værelse.

Puha.. :shock: Det var vist alt jeg kunne finde i aften.. Bestemt ikke noget let projekt at få denne på rette spor igen. :? Men på den anden side med den guide jeg linker til, så er en stor del af det indledende arbejde allerede gjort. Og så måske med lidt kyndig vejledning af alle jer kloge hoveder herinde.. Hvad siger i? Kan den reddes? Og er det for stor en mundfuld for en (næsten) nybegynder at kaste sig ud i et projekt som dette?

Lasse - respekt for dit projekt!
Der vil helt sikkert være hjælp at hente her på forum'et og med den guide du linker til, skal det nok gå - også selv om der er en del issues med forstærkeren.
Noget af charmen for (nogle af) os vintage-folk er jo gennem egen indsats, at få det gamle udstyr i topform igen - og Accuphasen er det værd. Den ender flot, funktionsdygtig - og med en stolt ejer!

PS: Er det ikke kæresten, der har fået plads til sit sy-grej i den anden ende af din Vintage HiFi hule? ;)
PPS: Fyren du linker til har forresten nogle interessante eksempler på kopi/fake-transistorer (http://www.cdkands.com/counterfeits.html) - apropos vores snak om rep'en af effekttrinnet i din Luxman.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf kbekke » man 2. apr 2012 15:53

Visse mennesker er bare fuldstændigt frygtløse. Jeg er fuld af respekt.

Og så en Accuphase til en hund :!:

Hvis det her lykkes, har vi vist en kandidat til titlen som årets "fund" eller hvad?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Lasse » man 2. apr 2012 23:16

@MDA, Captain P og kbekke: Tak for velmenende svar. :p Jeg tror også det er for stor en mundfuld men bliver dog samtidig lidt tændt på at tage udfordringen op. :shock: Jeg vil dog gerne stå tilbage med et helt igennem professionelt resultat der ligner det projekt jeg linker til og må i den henseende nok væe realistisk ifht. egne evner og erfaring. Vilje frygtløshed og gåpåmod er ikke altid nok. Jeg burde nok øve mig på noget mindre bevaringsværdigt.
Overordnet set er problematikken med den, at der udført stor del reparationer på både output og power boards. og nogle af disse reparationer ser lidt mystiske ud. jeg tænker derfor at som udgangspunkt skal disse boards gennemgåes og recappes fra en ende af. Jeg føler mig fristet til at skrive til cdkands.com og høre om jeg kan sende disse boards til ham da han virker til virkeligt at have styr på sit shit med den e-202 han har restaureret. Det ville jo være mega dyrt at sende hele maskinen derover (USA) og jeg tænker derfor om man kunne nøjes med disse boards og få ham til at sende et eksemplar af hans super rectifier med tilbage. Dermed kunne jeg selv stå for rengøring, rensing og mindre udskiftninger og så håbe på at det ville virke sammen med de istandsatte boards. Men ville det overhovedet give mening kun at sende boards til ham? Vil man kunne fixe disse boards 100% uden at have den pågældende maskine som de skal sidde i?
Den anden mulighed er selvfølgelig at finde en lokal reparatør der har rette evner og indstilling til et projekt som dette? Nogen gode forslag til dette modtages gerne. Gerne på Sjælland. Har haft gode erfaringer med TubeMania som dog bor i Jylland.

Ps. @ Claus: Jeg indtager gradvist mere og mere af syværelset og jeg tror efterhånden hun føler sig lidt intimideret af den hastigt voksende stak af forstærkere og højttalere. Hun spurgte forleden da jeg kom hjem med Accuphasen "Altså nu er jeg bare nysgerrig men hvad er din plan egentligt med alle de ting du slæber med hjem" Jeg fortalte hende om alle de gode grunde jeg har til dette og hun sagde OK fint nok, bare du hygger dig" :OLO:
Hun er er helt sikkert en klasse AAA kæreste på det område. Det bliver dog sikkert ikke ved hvis jeg fortsætter i samme tempo.. Tænker egentlig på om man kunne arbejde med en officiel klassificering af koner/kærester ifht. deres accept af og forståelse for store mængder vintage hi fi i hjemmet? Måske man kunne bruge det på dating sites og lign. ;)

/Lasse
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Indlægaf kbekke » man 2. apr 2012 23:46

Lasse skrev:@MDA, Captain P og kbekke: Tak for velmenende svar. :p Jeg tror også det er for stor en mundfuld men bliver dog samtidig lidt tændt på at tage udfordringen op. :shock: Jeg vil dog gerne stå tilbage med et helt igennem professionelt resultat der ligner det projekt jeg linker til og må i den henseende nok væe realistisk ifht. egne evner og erfaring. Vilje frygtløshed og gåpåmod er ikke altid nok. Jeg burde nok øve mig på noget mindre bevaringsværdigt.
Overordnet set er problematikken med den, at der udført stor del reparationer på både output og power boards. og nogle af disse reparationer ser lidt mystiske ud. jeg tænker derfor at som udgangspunkt skal disse boards gennemgåes og recappes fra en ende af. Jeg føler mig fristet til at skrive til cdkands.com og høre om jeg kan sende disse boards til ham da han virker til virkeligt at have styr på sit shit med den e-202 han har restaureret. Det ville jo være mega dyrt at sende hele maskinen derover (USA) og jeg tænker derfor om man kunne nøjes med disse boards og få ham til at sende et eksemplar af hans super rectifier med tilbage. Dermed kunne jeg selv stå for rengøring, rensing og mindre udskiftninger og så håbe på at det ville virke sammen med de istandsatte boards. Men ville det overhovedet give mening kun at sende boards til ham? Vil man kunne fixe disse boards 100% uden at have den pågældende maskine som de skal sidde i?
Den anden mulighed er selvfølgelig at finde en lokal reparatør der har rette evner og indstilling til et projekt som dette? Nogen gode forslag til dette modtages gerne. Gerne på Sjælland. Har haft gode erfaringer med TubeMania som dog bor i Jylland.

/Lasse

Jeg har overhovedet ingen erfaringer eller konkrete råd at komme med med den tilstand "patienten" er i lige nu.

Men at sende stumperne til USA for at håbe på at man bagefter kan få det hele sat sammen til noget, der giver mening? Det lyder som en opskrift på en masse bøvl og ballede uden at jeg iøvrigt ved noget om ham, du refererer til.

Hvis det var mig, så ville jeg meget hellere pakke kæresten og Accuphase'en under armen og tage en tur til Jylland.

Det kan der kun komme gode ting ud af :ide:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf MDA » tirs 3. apr 2012 00:21

Kan godt forstå at du er tændt på at springe ud i det, jeg ville have det på samme måde hvis det var mig :Skor:
Men jeg har det så også sådan, at det bedre at lade de rigtige folk om at klare de "svære" opgaver, også kan vi begyndere lege teknikker med det nemme ting, eller ting som ikke har den store betydelig værdi.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Fredmarantz » tirs 3. apr 2012 00:50

"Hun er er helt sikkert en klasse AAA kæreste på det område. Det bliver dog sikkert ikke ved hvis jeg fortsætter i samme tempo.. Tænker egentlig på om man kunne arbejde med en officiel klassificering af koner/kærester ifht. deres accept af og forståelse for store mængder vintage hi fi i hjemmet? Måske man kunne bruge det på dating sites og lign."

viewtopic.php?f=585&t=1954

Ellers vil jeg ønske lykke til med projektet med E-202. Det ER en fin fin forstærker og også bedre end mange vi ser fra den tid. overbuilt...men har også behov for service.

Check og evt. udskiftning af trætte lytter (en altid aktuel øvelse). Jeg er bestemt ikke udskiftning-af-lytter - manisk, men jeg mener at vide, at lytter i disse E-202 kan være "due to replacement.." Desuden skal man være opmærksom på, at lodningerne på disse boards er lidt specielle, så man skal være varsom med at lodde løs, som var det normale lodninger. Mener, at de er lavet med en særlig teknik, som afstedkommer, at de ved første øjekast kan se lidt mistænkelige ud. Dette skulle ikke være tilfældet i virkeligheden, da lodningerne vist går gennem printpladen på en særlig måde. Ellers er den obligatoriske superrensning af omskiftere og potentiometre nok også på sin plads her. Hvis der er gået en udgang, kan det blive lidt sværere - måske TM kan klare dette. On-semi må have nogle passende udgangstransistorer, man kan hælde i. Servicemanualen kan findes let tilgængelig på nettet (heldigvis - da Accuphase godtnok holder kortene tæt til kroppen hvad angår servicemanuals. Det er faktisk næsten kun til denne førsteserie, at manualerne kan skaffes just like that.
Når sådan en E-202 er frisk og frejdig er den virkelig en superforstærker - med gode kræfter og megen vellyd.

Nogel ejere af disse har lavet nogel forkølede forsøg med at udskifte de lidt irriterende højttalerterminaler bagpå, men jeg vil fraråde dette, da det vel kan være en del af charmen og tillige er det jo originalt. Hvis man laver fims med dette, kan man også risikere, at det ser værre ud efterfølgende. Lad det endelig blive bevaret. - og lad den gene omstille til 240V-drift (let manøvre bagpå) :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf X-ray » tirs 3. apr 2012 01:24

Lasse skrev:Den anden mulighed er selvfølgelig at finde en lokal reparatør der har rette evner og indstilling til et projekt som dette?

Altså - jeg syntes at du skal springe ud i dét.... :!: Hvad har du at miste ud over de 100,- ;)
Jeg kan ikke umiddelbart tilbyde dig, at kigge på den for dig - jeg har travlt med job og egne projekter!
Jeg kan tilgengæld tilbyde at være din "Online hjælper" - dvs. når du løber ind i problemer, så ringer/mail/sms'er du bare og jeg vil hjælpe dig videre! Kan se at lokationen er Kbh. Dermed er det ikke umuligt - når det hele er gået i knude - at vi kan stikke hovederne sammen og få dig videre på rette kurs :Tanke: :Kaffe:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray

Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Indlægaf KlausM » tirs 3. apr 2012 08:39

Det er jo et fornemt tilbud fra X-Ray, men hvis du stadig ikke har mod paa selv at hoppe ud i det er det ogsaa en mulighed at kontakte den danske importoer af Accuphase Audiophil/Per Lundgren, han har vaeret i branchen i 40 aar og kan raadgive dig mht istandsaettelse.

http://www.audiophil.dk/kontakt1.htm

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Indlægaf sommer » tirs 3. apr 2012 09:17

Kan også kun bøje mig i støvet for dit gåpåmod - det er uden tvivl sådan man lærer dét. Held og lykke :cool1: Er det Accuphasen fra den hedengangne auktion, eller har du været heldig andetsteds?

Sommer
sommer

Lokalitet: København

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 3. apr 2012 10:30

Lasse skrev:Hun spurgte forleden da jeg kom hjem med Accuphasen "Altså nu er jeg bare nysgerrig men hvad er din plan egentligt med alle de ting du slæber med hjem" Jeg fortalte hende om alle de gode grunde jeg har til dette og hun sagde OK fint nok, bare du hygger dig" :OLO:
Hun er er helt sikkert en klasse AAA kæreste på det område. Det bliver dog sikkert ikke ved hvis jeg fortsætter i samme tempo.. Tænker egentlig på om man kunne arbejde med en officiel klassificering af koner/kærester ifht. deres accept af og forståelse for store mængder vintage hi fi i hjemmet? Måske man kunne bruge det på dating sites og lign. ;)

Lasse - spot on!!!
Vi (AAA-kæresten og jeg) grinede så tårerne trillede. De replikker kunne være taget her fra huset!

Ind imellem tænker jeg faktisk på at finde et mindre butikslokale et hyggeligt sted i byen, som man kunne gå sammen om at leje 3-5 stykker:
- Et udstilling-/demo-rum forrest og et værksted/lager bagved.
- Nogle hyggelige vintage-møbler og en espressomaskine.
- Åbent om eftermiddagen/aftenen nogle gange om ugen (ca 1 tjans/mand/uge).
- Fællesarrangmenter lør/søn om teknik-&-musik for vintage-venner og andre interesserede.

Nå - det er vist et emne for en selvstændig tråd, når jeg kommer lidt længere med idéen (PM fra interesserede i KBH-omådet er velkomne).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf MDA » tirs 3. apr 2012 12:43

Captain Phoenix skrev:Ind imellem tænker jeg faktisk på at finde et mindre butikslokale et hyggeligt sted i byen, som man kunne gå sammen om at leje 3-5 stykker:
- Et udstilling-/demo-rum forrest og et værksted/lager bagved.
- Nogle hyggelige vintage-møbler og en espressomaskine.
- Åbent om eftermiddagen/aftenen nogle gange om ugen (ca 1 tjans/mand/uge).
- Fællesarrangmenter lør/søn om teknik-&-musik for vintage-venner og andre interesserede.

Nå - det er vist et emne for en selvstændig tråd, når jeg kommer lidt længere med idéen (PM fra interesserede i KBH-omådet er velkomne).

Super ide, når jyderne kommer til sjælland må det bleve det nye turist attraktion.
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Indlægaf Adamsjammer » fre 6. apr 2012 12:00

Hej.
Har selv en E-202'er. Købte den fra ny i Audioscan i Århus 07-04-1978. Pris 4995 kr.
Fik skiftet de 4 store ladelytter for 6-7 år siden. De gamle lækkede væske, og det kan være
den brune substans du tror er Cola. Dine lytter ser dog fine ud, men er sansynligvis
nu tørre og bør skiftes.
Min 202'er ville søndag 04-03-2012 pludselig ikke slå højtalerrelæet til.
Er nu fixet, men dit print til højtaler relæet, det næstsidste billede ser ud som mit = lettere brændt.
Efter hvad man kan læse på nettet er det en almindelig "fejl/problem" ved denne model.
De 3 "lytter eller hvad det er "bag på printet" er ikke orginale!
Billede 2 af bagsiden. Jeg ved ikke hvorfor, men Audioscan fjernede de 4 strømudtag 202'eren var født med, og førte en ny netledning gennem den fjernede sikring, og monterede en grå strømledning, min ser også sådan ud, bare lidt pænere lavet.
Orker ikke at lægge billeder ind men du kan maile til mig hvis du vil have billeder af min 202'er.
202'eren spiller fantastisk, har sammenlignet med en 301'er, og en nyere 211'er.
Efter min og en kammerats mening vinder 202'eren over de "2 andre".
Adamsjammer

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. apr 2012 12:40

Den med udtagene på bagsiden er en manøvre, som meget udstyr blev underkastet i de år. Alt Marantz fx, som sejlede forbi Sø og Høyem fik fjernet de såkaldte "convenience outlets" til 110V ligeså. De blv fjernet, da Demko (Det Danske elektriske godkendelsesagantur) - krævede, at dette blev foretaget før apparaterne måtte sælges til det danske marked. Så man skar simpelthen hele dette område væk fra bagpladen og satte en klodset plade på - borede et hu l i denne og førte en ny netledning ud gennem den - og satte sit "badge" på den. :shock:
Det er lige før, det kribler i mine fingre for at lade en E-202'er komme under kniven og pudsekluden. En herlig forstærker - men det er der jo allerede sunget en del om. Den SKAL bare have den bedste behandling - :D

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage