Goodman Axiette

Alt om GDS

Goodman Axiette

Indlægaf DrBoar » tirs 28. aug 2012 13:22

Bakgrund
Jag har haft ett par Goodman Axiette liggande i många år utan att komma mig för att bygga en vettig låda. Själva chassit gör det omöjligt att montera elementen mot framsidan av baffeln. Jag valde att göra en avtagbar baffel i stället för en lucka eller annan sida i låda.
Publicerade TS parameterar http://petoindominique.fr/php/mysql_thi ... 20II%20vp2
Skiljer sig helt från vad jag får mina har mycket högre Q värden men det framgår inte vilken variant de har, de tillverkades ju i en flertal olika serier.
Billede

Lådan
Själva lådan är gjord i 16mm MDF och på dryga 40 liters nettovolym basreflexportarnas totala area är ca 160 cm och 30 cm längd avstämmningen hamnar på 55 Hz. Portarna har rundats av med kvartsstav 15mm framme och 21mm i bakänden. Ryggstycket är stagat med två furustavar 15x33mm, på dessa har jag häftat filt. Biltemas 10mm dämpfilt. Till biltemas dämpark (de tunna) så kontaktlimmade jag sådan filt och klippte sedan i lämpliga bitar för att täcka det mesta av botten, topp, sidoväggar och baffel. Till detta har jag packat dämpvadd mellan stagen i ryggsidan och lagt lite extra filt i botten på lådan.
Bra saker
Uppsågningen av lådan sköttes förtjänstfullt av Beijer Bygg som då debiterar tid i stället för per snitt som Bauhaus hade gjort. De svarta bultarna med insex hittade jag på Swedol. HiFiKit och Kjells har Neutrik Speakon kontakter, underbart att slippa alla fjolliga blingkontakter. Jag har dubbla speakon kontakter. Den nedre för bredbandhögtalare eller för flervägssystem med passiva delningsfilter. Den övre kontakten har 4 x 4.7µF inkopplat för att användas tillsammans med diskantelement med aktiv delning. Kondensatorerna är för att skydda diskantelementen mot otyg från förstärkarna som likström eller av och på knäppar. Claes Ohlsson säljer en borrguide så att borrningarna blir vinkelräta. Jula har bra hörnklämmor som underlättar när lådan skall limmas ihop.
Dåliga saker
Målade ytorna i onken öppningarna svart. Maskade inte av utan höll en träbit som skydd, flyttande av den och kanske kapilärkrafter gjorde att jag målade på ytor som skulle limmas senare detta försvagade stagningeffekten. Nästa gång provar jag betsning eller ordentlig avmaskning och tätare mellan stagen. Jag trodde att sidorna skulle bli en helt inert matris men de vibrerar mer kännbart än någon av de andra ytorna. Kvartslisterna både vrider sig och bågnar så det är svårt att få riktigt bra passform, nästa gång fräser jag.
Billede

Billede

Som synes måste de monteras bakifrån och då tyckte jag att avtagbar baffel var bättre än avtagbart ryggstycke eller lucka någonstans. Många skruvar blev det.

Billede


Lådan ser ju riktigt vintage ut och ganska märklig på små stativ
Ljudet
Ljudet var inte så dumt men inte heller så märkvärdigt. Inga uppenbara fel som en frontmonerad Philips 9710 som låter fruktansvärt påträngande. Men samtidigt så låter Philips 6,5” bredbandare som man hittar i loppishögtalare bättre i synnerhet i diskanten. Mätningar ger vid handen en ganska vinglig frekvensgång med en dipp runt 600 Hz och sedan ett fall över 2 kHz samt slutligen en topp runt 11-12 kHz. Impedansmätningar visar också en stor topp strax under500 Hz och en avvikelse vid 10 kHz. Jag provade med ett RCL filter med och utan Zobel filter. Utan Zobel händer ingenting eftersom spolens impedans vida övertiger peaken vid, med Zobel tar den för mycket. Då gav jag upp och tog ut elementen. I efterhand inser jag att jag bör laborera med bättre avfasning, mer dämpmaterial i lådan och att öka peaken på LCR filtret och inte använda Zobel. Utan detta kommer nämligen LRC filtret att verka asymetriskt och skära flackare ner mot 8 kHz och sluta brantare över 10 kHz och det borde funka bättre. 600 Hz dippen kanske man kan komma åt med en annan baffelgeometri. Axiette verkar vara ett ganska ordinärt element, tyvärr eller så är det mycket känsligt för hur man använder det för att man skall kunna utnyttja dess fulla potential.

Billede

Billede

Men nu var det så att det blev en hel del över av MDF skivan, som räckte till fler frontbafflar..
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Goodman Axiette

Indlægaf pqrannes » tirs 28. aug 2012 20:49

Spændende læsning selvom Goodman Axietterne ikke helt lever op til forventningerne.

Smart at du kan skifte front baflen ud så den passer til forskellige højttalerenheder; det er samme princip jeg bruger i min OB-højttalere: se evt. viewtopic.php?f=565&t=1394#p11789

De kasser du har bygget minder mig om Onken bas-kabinetter og ikke mindst om de Philips studiemonitors som jeg længe har været på udkig efter informationer om:

Billede

Lad os endelig høre, hvad dine erfaringer er med andre enheder.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Goodman Axiette

Indlægaf Ehapa » tirs 28. aug 2012 22:05

Vil anbefale at prøve nogle tyskere f.eks Saba eller isophon eller nogen norske seas, men der findes jo mange gode
Derude.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 117 gæster