Ortofon P20 ombyggnad via Troels Gravesen

Alt om GDS

Ortofon P20 ombyggnad via Troels Gravesen

Indlægaf DrBoar » tirs 28. aug 2012 20:44

ScanSpeak
Det började med ett par loppisfynd med Ortofon P20 som har ScanSpeak 8” 1” och ¾” element. Sedan råkade jag komma över http://www.troelsgravesen.dk/SS_vintage.htm med samma 8” och 1” element som han gjorde nya filter till.

Sagt och gjort så gjorde jag nya bafflar till Onkenlådan. Filtren gjordes på hålad masonit buntband och "sockerbitar" som terminaler. Troels gör snygga filter på plywoodskivor. Jag provade också men med komponenter från slaktade filter som ofta har korta ben var det bökigt. Jag fick hålla på och skarva kablar för att det skulle räcka till. Med hålad masonit och koppingarna på framsidan så gick det så mycket smidigare :OLO:
Billede

I med nya baffeln och det lät riktigt bra i alla fall från ena högtalaren. .. Det visade sig att när jag lött om kablarna till diskanterna hade jag trott att de ca fem cm långa pinnarna var robusta att löda i var lika känsliga som diskantkontakter brukar vara. Nå ett par Luxor diskanter fick träda i tjänst och nu lät båda fast inte så bra. Problemet var att SS diskanten har en väldämpad resonans vid 700 Hz inget problem för en andra ordningens filter vid 2000 Hz. (Blå kurva). Luxor elementet har en mycket mer odämpad resonans vid 1000 Hz. (Grön kurva)

Billede

Så det var inte konstigt om filtret bar sig illa åt. En impedankorrigeringskrets fick det hela att fungera betydligt bättre. Orange kurva elementet i sig kompensationskretsar grönt och rosa, och det kombinerade resultatet i blått. Lite finlir runt 1,5-5 kHz skulle kunna höja impedansen en ohm eller så men det låter OK

Billede

Delningen av bas och diskant verkar fungera bra. Diskanten har lite hyss för sig i sista oktaven men det ljudmässigt så stör det inte uppenbart.

Billede

Mätningen är på 1 meter med XTZ Room Analyzer II

De låter bra nu, betydligt bättre än Goodman Axiom. De ser bra märkliga ut på stativ när man vant sig med dagens slanka pelarhögtalare. Men jag tycker att bredbafflade högtalare låter bättre :thumbsup:

Billede
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Tilbage til Gør-det-selv-vintage



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 114 gæster